Reforma systemu edukacji i cyfrowa transformacja szkół
03.10.2025
Minister Edukacji Narodowej Barbara Nowacka podczas spotkania Komitetu Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu przedstawiła kluczowe priorytety Ministerstwa Edukacji Narodowej. Resort koncentruje się na dwóch strategicznych obszarach: kompleksowej reformie systemu edukacji oraz cyfrowej transformacji polskich szkół.
Reforma26 – Kompas Jutra (Priorytet P47)
Reforma26 wprowadzana jest stopniowo z udziałem ekspertów, nauczycieli i uczniów. We wrześniu 2025 roku wprowadzono edukację zdrowotną i obywatelską. Od września 2026 roku wejdzie nowa podstawa programowa w przedszkolach oraz klasach pierwszych i czwartych szkoły podstawowej wraz z nowymi podręcznikami. W 2027 roku nowe podstawy obejmą szkoły ponadpodstawowe. Egzaminy w nowej formule zostaną przeprowadzone w 2031 roku.
Fundamentem reformy jest Profil absolwenta i absolwentki, opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych, który stanowi kompas dla polskiej edukacji. Profil wskazuje uczniom, po co się uczą, rodzicom, czego uczą się ich dzieci, a nauczycielom, jakie wartości, kompetencje i wiedza powinny być w centrum ich uwagi.
Czytaj więcej o priorytecie P47.
„Cyfrowy uczeń" – transformacja cyfrowa edukacji (Priorytet P21)
Projekt obejmuje wszystkie istotne obszary cyfrowej transformacji edukacji: ewaluację stanu edukacji cyfrowej, zmianę podstawy programowej w zakresie kompetencji cyfrowych, wprowadzenie nowych technologii wraz ze sztuczną inteligencją do szkół oraz rozwój metod kształcenia i cyfrowych zasobów dydaktycznych.
Plan zakłada kształcenie i doskonalenie nauczycieli, wyposażenie uczniów i szkół w sprzęt cyfrowy, kształcenie cyfrowych specjalistów oraz zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa. Priorytet obejmuje również zmianę organizacji pracy szkoły i kompleksowe wsparcie nauczycieli w procesie transformacji.