W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wielkie inwestycje infrastrukturalne Polski

31.10.2025

Podczas posiedzenia Komitetu Nadzoru z udziałem ministra Dariusza Klimczaka oraz wiceministrów Macieja Laska i Piotra Malepszaka omówiono postępy w realizacji kluczowych projektów infrastrukturalnych dla Polski. W centrum uwagi znalazły się trzy strategiczne programy: budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, rozwój polskiej kolei oraz Program "Polskie Morze".

2025.10.31 Warszawa I KPRM Komitet do spraw Nadzoru
Fot. Stefan Maszewski

Centralny Port Komunikacyjny – integracja transportu w sercu Europy

Centralny Port Komunikacyjny to ambitny projekt integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Pierwszy etap inwestycji ma zostać ukończony w 2032 roku i obejmie lotnisko zdolne obsłużyć 34 miliony pasażerów rocznie oraz linie kolejowe dużych prędkości łączące Warszawę z CPK, Łodzią i Wrocławiem. Projekt został zaprojektowany z myślą o przyszłości – zakłada możliwość rozbudowy zgodnie z rosnącymi potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Skala przedsięwzięcia jest niespotykana w historii Polski. W 2025 roku ogłoszono przetargi na budowę o łącznej wartości 30 miliardów złotych, a w kolejnym roku planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów o wartości 40 miliardów złotych. Całkowita wartość projektu szacowana jest na 134 miliardy złotych. Ministerstwo Infrastruktury już teraz wzmacnia PLL LOT, między innymi poprzez podpisanie rekordowego w historii Polski kontraktu na zakup 84 samolotów Airbus.

Czytaj więcej o priorytecie P32

Renesans Polskiej Kolei – rekordowy wzrost przewozów pasażerskich

Polska kolej przeżywa prawdziwy renesans. Przewóz podróżnych rośnie w ostatnich latach średnio o blisko 10 procent rocznie. W 2024 roku z usług kolei skorzystało 407,5 miliona osób, co stanowi wzrost o 9 procent w porównaniu do roku poprzedniego. W pierwszej połowie 2025 roku koleją podróżowało prawie 211,3 miliona pasażerów, co zapowiada kolejny rekord na koniec roku.

Prognozy są optymistyczne – za dwa lata liczba pasażerów PKP Intercity ma sięgnąć 92 milionów, a cała polska kolej przewiezie blisko pół miliarda osób rocznie. Kluczowym elementem strategii jest stawianie na produkcję krajową. PKP Intercity ma zakontraktowane z polskimi producentami projekty o wartości ponad 16,5 miliarda złotych. Zwiększono także liczbę codziennych połączeń z 431 w 2023 roku do 514 w 2025 roku, a do 2027 roku ma ich być już 600 dziennie.

Czytaj więcej o priorytecie P33

Program "Polskie Morze" – wzmocnienie pozycji gospodarki morskiej

Program "Polskie Morze" to kompleksowa strategia rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Obejmuje budowę nowego typu promów ładunkowo-pasażerskich dla polskich armatorów, co wzmocni ich pozycję w warunkach silnej konkurencji międzynarodowej. Kluczowym elementem programu jest przywrócenie polskiej bandery – obecnie większość statków polskich armatorów pływa pod tanimi banderami. Powrót biało-czerwonej bandery zwiększy wpływy finansowe do budżetu państwa, kontrolę nad transportem morskim, miejsca pracy dla polskich marynarzy oraz bezpieczeństwo państwa.

Program zakłada także rozbudowę infrastruktury portowej poprzez konkretne inwestycje wzmacniające bezpieczeństwo gospodarcze, energetyczne, żywnościowe i militarne kraju. Wśród kluczowych projektów znalazł się Terminal kontenerowy w Świnoujściu, Terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku, infrastruktura dla Terminala FSRU w Gdańsku oraz Terminal Agro w Porcie Gdańsk. Planowana jest również modernizacja regionalnych portów w Ustce, Łebie i Darłowie w celu utworzenia terminali serwisowych dla morskich farm wiatrowych.

Czytaj więcej o priorytecie P34 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}