Powrót

Kampania EFSA - SAFE2EAT

15.10.2025

Kampania Safe2Eat - bezpieczeństwo żywności w Europie

safe

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności EFSA wraz z partnerami z państw członkowskich Unii Europejskiej prowadzi kampanię informacyjną Safe2Eat, której celem jest podniesienie świadomości konsumentów w zakresie bezpieczeństwa żywności oraz umożliwienie im podejmowania świadomych decyzji dotyczących codziennych wyborów żywieniowych.

Cele i zakres kampanii

Kampania Safe2Eat ma na celu wyposażenie konsumentów w jasne, oparte na nauce fakty i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa żywności, które pomogą im podejmować świadome decyzje dotyczące żywności. W roku 2025 inicjatywa objęła swoim zasięgiem już 23 kraje europejskie, w tym Polskę, stanowiąc znaczący krok w misji wspierania Europejczyków w dokonywaniu pewnych wyborów żywieniowych.

Kampania koncentruje się na edukowaniu obywateli w różnych aspektach bezpieczeństwa żywności, obejmując takie zagadnienia jak choroby przenoszone przez żywność, prawidłowe techniki obchodzenia się z żywnością, znaczenie czytania etykiet żywności oraz promowanie praktyk ograniczania marnotrawstwa żywności. Poruszane są również kwestie zrównoważonej diety, bezpieczeństwa suplementów diety, konieczności naukowego udowodnienia oświadczeń zdrowotnych na produktach spożywczych, a także bezpieczeństwa dodatków do żywności, nowej żywności oraz obecności alergenów w produktach.

Dlaczego kampania jest ważna

Badania przeprowadzone przez EFSA we współpracy z IPSOS w 2023 roku ujawniły, że niemal 70 procent Europejczyków wyraża zainteresowanie bezpieczeństwem żywności, jednak około 60 procent uważa informacje na ten temat za zbyt techniczne i trudne do zrozumienia. Kampania Safe2Eat stanowi odpowiedź na tę potrzebę, tworząc pomost między nauką o bezpieczeństwie żywności a codziennymi wyborami konsumentów.

Dyrektor wykonawczy EFSA Bernhard Url podkreśla, że w obliczu złożonego krajobrazu żywnościowego niezbędne jest, aby konsumenci czuli się uprawnieni do podejmowania świadomych wyborów, a kampania Safe2Eat wypełnia lukę między nauką o bezpieczeństwie żywności a codziennymi decyzjami, dostarczając jasnych i praktycznych informacji wspierających zaufanie konsumentów.

Wysoka skuteczność działań edukacyjnych

Kampania Safe2Eat osiągnęła w 2024 roku ponad 45 procent grupy docelowej, w porównaniu z 19 procentami rok wcześniej. Dzięki mediom społecznościowym, influencerom i kampaniom medialnym nawiązała kontakt z ponad 50 milionami ludzi. Badania wykazały, że osoby, które zetknęły się z kampanią, częściej myślą o bezpieczeństwie żywności i uznają przekazywane informacje za łatwiejsze do zrozumienia.

Dołącz do kampanii

Konsumenci mogą odwiedzić oficjalną stronę internetową kampanii, zapoznać się z materiałami edukacyjnymi oraz śledzić treści kampanii w mediach społecznościowych pod hashtagiem #Safe2EatEU. Bezpłatne materiały kampanii dostępne są w wielu językach Unii Europejskiej, co ułatwia dzielenie się istotnymi przekazami dotyczącymi bezpieczeństwa żywności.

Dzięki wysokim standardom bezpieczeństwa żywności obowiązującym w Unii Europejskiej konsumenci mogą mieć pewność, że wszystko, co zdecydują się kupić i spożyć, jest bezpieczne do spożycia. Kampania Safe2Eat wspiera tę pewność, dostarczając rzetelnej, naukowej wiedzy dostępnej dla każdego obywatela.

 

Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie: www.efsa.europa.eu/en/safe2eat

{"register":{"columns":[]}}