W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi i wnioski

Informacja dotycząca trybu składania i załatwiania skarg i wniosków w Zakładzie Emerytalno-Rentowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji

Skargę lub wniosek można złożyć w następującej formie:

  • listownie:

Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA
ul. Pawińskiego 17/21
02-106 Warszawa

  • faksem: na nr tel. 22 825 49 79
  • pisemnie: za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP,
  • składając bezpośrednio lub ustnie do protokołu w każdej placówce Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA: Punkty Obsługi Klienta
  • pocztą elektroniczną na adres: zer@zer.mswia.gov.pl

Ważne!


Wymagane jest podpisanie skargi lub wniosku przez osobę wnoszącą oraz przyjmującą wniosek lub skargę. Skargi i wniosku nie można złożyć telefonicznie.

Skarga lub wniosek powinny obowiązkowo zawierać:

  • imię i nazwisko wnoszącego,
  • dokładny adres wnoszącego,
  • szczegóły opisujące zdarzenie, którego dotyczy dana sprawa, aby było możliwe ustalenie przedmiotu skargi lub wniosku. Jeżeli przedmiot skargi lub wniosku nie będzie dotyczyć działań Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA sprawa zostanie przesłana do właściwego organu – o czym pisemnie zostanie powiadomiona osoba wnosząca skargę lub wniosek.

Skarga lub wniosek mogą być składane w interesie innej osoby wyłącznie za jego pisemną zgodą. W takim przypadku do składanego pisma należy obowiązkowo dołączyć ww. zgodę.

O tym czy pismo nosi znamiona skargi lub wniosku decyduje jego treść. 

Ważne!


Skargi lub wnioski, w których nie podano imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego
nie są rozpatrywane.

Przedmiotem skargi mogą być wszelkie czynności prawne i fizyczne dokonywane przez pracowników Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA , w szczególności sprawy dotyczące:

  • zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań,
  • naruszenia praworządności,
  • naruszenia interesów skarżących,
  • przewlekłego rozpatrywania sprawy,
  • innych okoliczności, z których wynika niezadowolenie z działań Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA.

Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy dotyczące:

  • ulepszenia organizacji,
  • wzmocnienia praworządności,
  • usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom,
  • ochrony własności,
  • lepszego zaspokojenia potrzeb klientów.

Skarga lub wniosek rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, licząc od dnia wpływu do placówki Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA. W każdym przypadku niezrealizowania sprawy w terminie, Zakład zobowiązany jest zawiadomić strony postępowania, podając przyczynę zwłoki i wskazując nowy termin zakończenia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia. Do skargi nie rozpatrzonej w ustawowym terminie stosuje się przepisy art. 36-38 Kpa. O sposobie zakończenia postępowania w sprawie złożonej skargi lub wniosku, zainteresowana strona powiadamiana jest w formie pisemnej.

Zawiadomienie o sposobie rozpatrzenia skargi lub wniosku nie podlega skardze do sądu administracyjnego.

W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy, bez zawiadamiania skarżącego.

Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpoznaniu przez różne organy, Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA rozpatruje sprawę należącą do jego właściwości, a skargę lub wniosek przekazuje niezwłocznie właściwym organom, o czym niezwłocznie zawiadamia zainteresowaną stronę.

Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA lub wyznaczeni Zastępcy Dyrektora przyjmują w sprawach skarg lub wniosków, w siedzibie Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA
w Warszawie - po uprzednim umówieniu się na spotkanie: tel. 47 825 00 81.

Podstawa prawna:

  • dział VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
    (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, z późn. zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
{"register":{"columns":[]}}