Bioasekuracja - refundacja do 100% wydatków poniesionych przez hodowcę trzody chlewnej (pomoc krajowa w formie pomocy de minimis w rolnictwie). Nabór 2025.
29.09.2025
Do 17 października 2025 r. hodowcy trzody chlewnej mogą ubiegać się o refundację do 100% wydatków poniesionych na działania związane z bioasekuracją (pomoc ze środków budżetu krajowego - pomoc de minimis w rolnictwie).
Bioasekuracja - refundacja do 100% wydatków poniesionych przez producenta rolnego, który prowadzi gospodarstwo, w którym utrzymywane są świnie (pomoc de minimis w rolnictwie, udzielana ze środków budżetu krajowego).
Do 17 października 2025 r. hodowcy trzody chlewnej mogą ubiegać się o refundację do 100% wydatków poniesionych na działania związane z bioasekuracją.
W dniu 09.09.2025 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi ogłosił termin naboru wnioskówo udzielenie pomocy finansowej o charakterze pomocy de minimis w rolnictwie na refundację do 100% wydatków poniesionych przez producenta rolnego, który prowadzi gospodarstwo, w którym utrzymywane są zwierzęta gospodarskie z gatunku świnia (Sus scrofa) - otwórz ogłoszenie MRiRW.
Wnioski można składać od 29 września 2025 r. do 17 października 2025 r.
Pomoc skierowana jest do producenta rolnego
w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności:
- który prowadzi gospodarstwo w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt,
- który utrzymuje w gospodarstwie, o którym mowa powyżej zwierzęta gospodarskie z gatunku świnia (Sus scrofa).
Pomoc udzielana jest w formie refundacji wydatków dla producentów rolnych
będących rolnikami ryczałtowymi w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - według ceny brutto, a dla pozostałych producentów rolnych - według ceny netto, poniesionych w okresie od 01.01.2025 r. do 17.10.2025 r., na:
- zakup mat dezynfekcyjnych,
- zakup sprzętu do wykonywania zabiegów dezynfekcyjnych, dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych oraz produktów biobójczych, środków dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych,
- zakup odzieży ochronnej i obuwia ochronnego,
- zabezpieczenie budynków, w których utrzymywane są świnie, przed dostępem zwierząt domowych,
- przebudowę lub remont pomieszczeń w celu utrzymywania świń w gospodarstwie w odrębnych, zamkniętych pomieszczeniach mających oddzielne wejścia oraz niemających bezpośredniego przejścia do innych pomieszczeń, w których są utrzymywane inne zwierzęta kopytne – w przypadku gospodarstwa, w którym utrzymuje się średniorocznie nie więcej niż 50 sztuk świń.
Pomoc ma charakter pomocy de minimis w rolnictwie
i będzie udzielana ze środków budżetu krajowego, zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Wypłata pomocy
Pomoc jest wypłacana na rachunek wnioskodawcy wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, w tzw. EP.
Dlatego istotne jest, aby dane dotyczące rachunku były aktualne.
Informacje dotyczące rachunku można sprawdzić po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych ARiMR https://epue.arimr.gov.pl/pl/strona-glowna i wybraniu z paska menu opcji „Mój profil”.
Jeśli nr konta jest nieaktualny, należy niezwłocznie dokonać jego aktualizacji poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany na https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow.
Do wniosku, dołącza się:
- faktury lub ich kopie, rachunki wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami lub ich kopie lub kopie umów zlecenia lub umów o dzieło, dotyczące poniesionych wydatków wraz z dowodami zapłaty potwierdzającymi poniesienie tych wydatków w okresie od dnia 01.01.2025 r. do dnia 17.10.2025 r.;
- oświadczenia albo zaświadczenia dotyczące pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie oraz informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Składanie Wniosków:
Wnioski o udzielenie pomocy finansowej należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na jej stronie internetowej:
- bezpośrednio w kancelarii Biura Powiatowego,
- za pośrednictwem platformy ePUAP,
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl,
- lub wysłać za pośrednictwem operatora pocztowego (np. Poczta Polska).
Za datę złożenia wniosku uważa się:
- w przypadku osobistego złożenia wniosku w kancelarii BP – datę dostarczenia wniosku do kancelarii BP;
lub
- w przypadku złożenia wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego (np. Poczta Polska) – datę nadania przesyłki (data stempla);
lub
- w przypadku złożenia wniosku za pośrednictwem platformy ePUAP lub za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl – datę jego nadania.
UWAGA!
W przypadku składania wniosku przez platformę ePUAP lub mObywatel, aby wniosek trafił do biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy należy starannie wskazać dane tej jednostki, tj. w nazwie jednostki musi występować określenie „Biuro powiatowe” oraz nazwa powiatu gdzie dane BP ARiMR ma siedzibę, np. „BIURO POWIATOWE AGENCJI RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA W ZAMOŚCIU (22-400 ZAMOŚĆ, WOJ. LUBELSKIE)” lub „AGENCJA RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA - BIURO POWIATOWE (65-120 ZIELONA GÓRA, WOJ. LUBUSKIE)”.
Składając wniosek przez platformę ePUAP lub usługę mObywatel przy wykorzystaniu funkcji „Pismo ogólne do urzędu” przypominamy, aby do pisma przewodniego załączać wniosek o udzielenie pomocy podpisany przez Wnioskodawcę podpisem elektronicznym, np. z wykorzystaniem usługi „Podpisz dokument elektronicznie” dostępnej na platformie ePUAP lub mObywatel.gov.pl.
Dopiero podpisany elektronicznie plik wniosku należy dołączyć do pisma ogólnego do podmiotu publicznego.
Szczegółowa instrukcja składania wniosku o pomoc za pośrednictwem platformy ePUAP lub usługę mObywatel.gov.pl została zawarta w Instrukcji wypełniania wniosku.
Jeżeli Wnioskodawca przesyłając wniosek za pośrednictwem platformy ePUAP lub za pośrednictwem usługi mObywatel do pisma ogólnego dołączy plik wniosku niepodpisanego elektronicznie, taki plik wniosku nie ma waloru wiarygodnego dokumentu.
DODATKOWE INFORMACJE
Wszelkie pytania dotyczące naboru wniosków o przyznanie pomocy finansowej należy kierować do właściwych miejscowo palcówek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe) lub e-mailowo: info@arimr.gov.pl
Materiały
Formularz wniosku – wersja edytowalna ExcelWNIOSEK_na_refundację_do_100%_na_2025_z.xlsx 0.12MB Formularz wniosku – wersja PDF
WNIOSEK_na_refundację_do_100%_na_2025.pdf 0.42MB Oświadczenia wobec ARiMR o wypełnieniu obowiązku informacyjnego wobec innych osób fizycznych
WNIOSEK_na_refundację_do_100%_na_2025_klauzula_informacyjna.pdf 0.06MB Instrukcja wypełnienia wniosku
Instrukcja_do_wniosku_bioasekuracja_2025.pdf 0.93MB
Podstawa prawna
§ 13e rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.)