Działanie 1.5 Inwestycje w portach
1. Planuję operację mającą na celu poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy. Zamierzam wyremontować budynek montowni sieci i magazynu sprzętu rybackiego. Prace polegać będą przede wszystkim na wymianie i utylizacji eternitowego pokrycia dachu (eternit jest materiałem silnie rakotwórczym, jego usunięcie i utylizacja przyczyni się do ochrony środowiska). Do tego dojdą drobne prace związane z naprawą, konserwacją i malowaniem elewacji i elementów drewnianych. Czy w takim przypadku muszę załączyć do wniosku biznesplan a w szczególności załącznik 3a? Operacja nie przyczyni się do uzyskiwania dochodu i nie będzie możliwe osiągnięcie pozytywnych współczynników.
W przypadku działania 1.5 Inwestycje w portach, z wnioskiem o dofinansowanie należy złożyć biznesplan wraz z wypełnionym załącznikiem 2a (jeżeli wnioskodawca nie podlega przepisom ustawy o rachunkowości) lub załącznikiem 3a (jeżeli wnioskodawca jest podmiotem podlegającym przepisom ustawy o rachunkowości).
Jeżeli planowana operacja służy wyłącznie ochronie środowiska, to zgodnie z pkt 12 Instrukcji do załącznika 3a operacja taka nie podlega ocenie dyskontowej inwestycji. W takim przypadku, wnioskodawca zobowiązany do złożenia wraz z biznesplanem załącznika 3a nie musi wypełniać jego arkuszy 5-7.
Analogiczne podejście stosuje się w odniesieniu do załącznika 2a. Natomiast w przypadku, gdy planowana operacja nie służy wyłącznie ochronie środowiska, to odpowiedni załącznik (2a lub 3a) do biznesplanu powinien być wypełniony w całości.
2. Czy w ramach tego działania dofinansowaniem może zostać objęta budowa obiektu, który będzie w 50% przeznaczony na działalność np. straży granicznej (funkcja publiczna), a w 50% na działalność usługowo-handlową (funkcja komercyjna)?
Nie, gdyż pomoc w ramach tego działania przyznaje się na inwestycje lub działania związane z funkcjonowaniem m.in. portów rybackich, które mają na celu:
- poprawę bezpieczeństwa lub warunków pracy;
- poprawę jakości produktów rybnych;
- ograniczenie zanieczyszczania wód morskich lub wód śródlądowych;
- umożliwienie wyładunku, składowania i wprowadzenia do obrotu niezamierzonych połowów, o których mowa w tiret drugim i trzecim w wierszu 2 w załączniku III do rozporządzenia 2021/1139;
- zakup lub modernizację środków transportu wewnętrznego.
Budowa obiektu, który będzie w 50% przeznaczony na działalność np. straży granicznej, a w 50% na działalność usługowo-handlową, nie wpisuje się w powyższe cele i w związku z tym nie może zostać objęta dofinansowaniem w ramach tego działania.