Informacja o nowelizacji rozporządzenia dla Priorytetu 1
07.11.2025
5 listopada 2025, weszło w życie Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 listopada 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 1. Wspieranie zrównoważonego rybołówstwa oraz odbudowy i ochrony żywych zasobów wodnych objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027 oraz wysokości tej pomocy [Dz.U. 2025 poz. 1521].
Najważniejsze zmiany wprowadzone nowelizacją
- Działanie 1.2 Innowacje oraz działanir 1.9 Kontrola i egzekwowanie przepisów wspólnej polityki rybołówstwa.
Wprowadzono obligatoryjny (obowiązkowy) załącznik tj. oświadczenie współwłaścicieli lub współarmatorów statku rybackiego o wyrażeniu zgody na realizację operacji objętej wnioskiem o dofinansowanie.
- Działanie 1.7 Trwałe zaprzestanie działalności połowowej
Wprowadzono dodatkowe zobowiązanie dotyczące terminu złożenia wniosku o wycofanie statku rybackiego z wykonywania rybołówstwa komercyjnego. Wniosek należy złożyć nie później niż 2 miesiące od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie. Wprowadzono przepis, zgodnie z którym pomocy w ramach tego działania nie przyznaje się, jeżeli po złożeniu wniosku o dofinansowanie dokonano zmiany wpisu w rejestrze statków rybackich w zakresie pojemności brutto statku, mocy silnika, liczby narzędzi połowowych lub ich rodzaju, w odniesieniu do statku rybackiego, który ma podlegać złomowaniu lub przekwalifikowaniu. Wprowadzono przepis, w którym wskazano, że właściciel statku rybackiego, który weźmie udział w naborze wniosków o dofinansowanie, otrzyma pomoc w wysokości pomniejszonej o kwotę pomocy przyznanej w ramach działania 1.8 Tymczasowe zaprzestania działalności połowowej na statek, który ma podlegać złomowaniu lub przekwalifikowaniu. Zmieniono datę określenia, na podstawie rejestru statków rybackich, pojemności brutto statku, który ma podlegać zezłomowaniu lub przekwalifikowaniu. Teraz jest to data złożenia wniosku o dofinansowanie (wcześniej była to dzień 1 stycznia 2022 r.). Wprowadzono dodatkowy obligatoryjny (obowiązkowy) dokument, tj. kopie list załogi statków rybackich, które wystawiane są przez armatorów lub w ich imieniu kapitanów statków w celu spełnienia warunku wypracowania określonej liczby dni pracy na morzu na statku rybackim. Wprowadzono obowiązkowy załącznik do wniosku o dofinansowanie tj. dokument potwierdzający prowadzenie działalności połowowej na morzu przez co najmniej 90 dni w każdym roku w okresie 2 lat kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku o dofinansowanie.
- działanie 1.8 Tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej
Wprowadzono możliwość skorygowania przez Agencję wysokości pomocy w ramach konkretnego naboru – z uwzględnieniem współczynnika korygującego. Dotyczy to sytuacji, gdy zapotrzebowanie na pomoc, ustalone na podstawie złożonych wniosków o dofinansowanie przekracza limit środków finansowych, do którego może zostać przyznana pomoc w ramach danego naboru.
Materiały
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 listopada 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 1. Wspieranie zrównoważonego rybołówstwa oraz odbudowy i ochrony żywych zasobów wodnych objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027 oraz wysokości tej pomocy (Dz.U. 2025 Poz 1521)Rozporządzenie_z_03.11.2025_Priorytet_1_zmiana.pdf 0.16MB