W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Płatność dodatkowa (redystrybucyjna)

Płatność dodatkowa (redystrybucyjna) i zmniejszenie jednolitej płatności obszarowej

Płatnośd dodatkowa (redystrybucyjna), przysługuje wszystkim rolnikom do powierzchni gruntów kwalifikujących się do jednolitej płatności obszarowej, mieszczących się w przedziale od 3,01 ha do 30 ha (maksymalnie do 27 ha na gospodarstwo). Do pozostałej powierzchni kwalifikowanych hektarów spoza wskazanego przedziału przysługuje jednolita płatnośd obszarowa (JPO). Płatnośd ta polega bowiem jedynie na podniesieniu wysokości stawki jednolitej płatności obszarowej w określonym przedziale powierzchniowym.

Dodatkowo stosowana będzie 100% redukcja jednolitej płatności obszarowej w odniesieniu do części kwoty płatności przekraczającej poziom 150 tys. EUR.

Płatnośd dodatkowa (redystrybucyjna) stanowi płatnośd o charakterze dodatkowego uzupełnienia poziomu wsparcia finansowego dla określonej grupy rolników aktywnych zawodowo uprawnionych jednocześnie do otrzymania jednolitej płatności obszarowej. W ramach tego schematu nie przewiduje się żadnych dodatkowych, specyficznych kryteriów i wymogów do spełnienia na poziomie gospodarstwa.

Płatnośd ta przysługuje jedynie tylko tym rolnikom, którzy nie podzielili (w sposób sztuczny) gospodarstwa po 18.10.2011 r. w celu uzyskania tej płatności.

Informacja nt. płatności redystrybucyjnej w 2016 roku

W 2015 r.  o płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego ubiegało się 1,355 mln rolników. Rolnicy posiadający co najmniej 3,01 ha mogli ubiegać się także o przyznanie płatności dodatkowej (redystrybucyjnej). Płatność ta przysługuje maksymalnie do 27 ha. Płatność nie jest przyznawania z urzędu, ale na wniosek rolnika, który powinien zaznaczyć odpowiednie pole we wniosku o przyznanie płatności.

Przy określaniu stawki płatności dodatkowej uwzględniona została zatem powierzchnia zatwierdzona do płatności redystrybucyjnej rolników, którzy ubiegali się o tą płatność. W wyniku wnoszonych przez rolników odwołań, w przypadku, gdy powierzchnia zatwierdzona wynosiła co najmniej 3,01 ha, w postępowaniu odwoławczym brak zaznaczonego wnioskowania uznawano jako błąd oczywisty i zatwierdzano powierzchnie do płatności dodatkowej. Skutkiem tego było zwiększenie powierzchni kwalifikującej się do tej płatności, co w konsekwencji może przyczynić się do przekroczenia koperty finansowej przeznaczonej na tą płatność.

Do przyznania płatności redystrybucyjnej kwalifikuje się ponad 900 tys.  rolników, a mimo wydanej decyzji płatność  ta, ze względu na możliwe przekroczenie koperty finansowej, nie została przekazana do ok. 700 rolników. Ponadto ze względu na trwające postepowania administracyjne, w przypadku śmierci rolnika składającego wniosek pomiędzy dniem złożenia wniosku a dniem wydania decyzji – takich przypadków jest ok. 500. Oznacza to, że ok. 1,2 tys. rolników nie otrzymało dotychczas płatności redystrybucyjnej za 2015 r., co stanowi 0,2 proc. rolników kwalifikujących się do przyznania tej płatności.

Zgodnie z ustawą o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego Prezes ARiMR poinformował Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o konieczności zastosowania zmniejszenia (redukcji) stawki płatności dodatkowej. Przy informacji tej wskazano jednocześnie, że ze względu na fakt, iż maksymalna kwota zmniejszenia (przy powierzchni 27 ha) mogłaby wynosić 2,97 zł Agencja, ze względu na brak winy rolnika, będzie odstępować od odzyskania należności.

W przygotowywanym projekcie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczącego zmniejszenia stawki płatności dodatkowej, nadpłacone środki nie będą odzyskiwane, a źródłem sfinansowania nadpłaconych dopłat będą środki budżetu państwa przeznaczone na współfinansowanie programów UE.

{"register":{"columns":[]}}