W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Poddziałanie 6.3 Restrukturyzacja małych gospodarstw na obszarach objętych ASF

Komunikat dla beneficjentów poddziałania 6.3 „Pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz rozwoju małych gospodarstw” w sprawie uproszczeń w rozliczaniu operacji

Najważniejsze uproszczenia wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 kwietnia 2025 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Restrukturyzacja małych gospodarstw” w ramach poddziałania „Pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz rozwoju małych gospodarstw” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2025 r. poz. 548).

  1. Tryb postępowania w zakresie zgłaszania zmian do biznesplanu
  1. Dotyczy beneficjentów, którzy nie wystąpili do dyrektora OR ARiMR
    z wnioskiem o wyrażenie zgody na zmianę założeń biznesplanu w zakresie § 18 pkt 2 rozporządzenia do dnia 26 kwietnia 2025 r.

 

Uwaga:  Możliwe jest złożenie wniosku o płatność II raty pomocy bez konieczności uprzedniego występowania do dyrektora OR ARiMR z wnioskiem o wyrażenie zgody na zmianę założeń biznesplanu

 

Beneficjent składając wniosek o płatność II raty pomocy ma możliwość dołączenia do niego:

  • zmienionego biznesplanu wraz z uzasadnieniem dokonanych zmian, oraz
  • oświadczenia o dokonaniu zmiany założeń biznesplanów w zakresie warunków,  o których mowa w § 18 pkt 2 rozporządzenia, wraz z podaniem przyczyny uzasadniające  dokonanie tej zmiany (wzór formularza oświadczenia do zmian w biznesplanie został zamieszczony w materiałach poniżej).

 

Paragraf 18 pkt 2 rozporządzenia mówi o tym, iż Beneficjent powinien:

„2) zrealizować biznesplan w terminie przewidzianym w biznesplanie, lecz nie później niż do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, w szczególności:

a) prowadzić gospodarstwo zgodnie ze strukturą produkcji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. b,

b) zrealizować działania, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 oraz § 3 ust. 2 pkt 2,

c) osiągnąć wzrost wielkości ekonomicznej gospodarstwa do poziomu co najmniej 10 tys. euro oraz utrzymać ten poziom co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy,

d) osiągnąć wzrost wielkości ekonomicznej gospodarstwa o co najmniej 20% w stosunku do wyjściowej wielkości ekonomicznej, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c, i utrzymać ten wzrost co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy,

e) zrealizować działanie w zakresie zmiany kierunku produkcji, z którego tytułu przyznano punkty, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 7;”.

 

  1. Dotyczy beneficjentów, którzy przed dniem 26 kwietnia 2025 r., złożyli wniosek  o zmianę założeń biznesplanu i nie otrzymali od Agencji decyzji

W przypadku jeśli Beneficjent zrealizował już zmieniony biznesplan zgodnie ze zgłoszonymi do agencji zmianami należy niezwłocznie złożyć wniosek o płatność drugiej raty pomocy i dołączyć  do niego oświadczenie dotyczące zgłoszonych wcześniej zmian do biznesplanu, które to ma potwierdzać, iż dokonane zmiany założeń biznesplanu dotyczą warunków § 18 pkt 2 rozporządzenia (formularz oświadczenia dostępny jest na stronie internetowej).

Takie działanie przyspieszy rozpatrzenie sprawy przez Agencję i wypłatę środków ponieważ nie będzie wymagało wyrażenia przez dyrektora OR zgody na zmianę założeń biznesplanu.

 

Uwaga:

Zmiany polegające na zwiększeniu lub zmniejszeniu skali produkcji roślin lub zwierząt
w gospodarstwie nie wymagają dołączenia do wniosku o płatność drugiej raty pomocy oświadczenia ani biznesplanu, o których mowa  w ust. 1, jeżeli zostanie zachowany kierunek produkcji określony w biznesplanie dla docelowej sytuacji gospodarstwa oraz zostanie spełniony warunek określony w § 18 pkt 2 lit. c i d.

 

  1. Rozszerzony został katalog narzędzi do prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie o narzędzie do oceny ekonomicznej gospodarstwa rolnego.

Beneficjenci w celu spełnia warunku w zakresie prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie będą mogli skorzystać z narzędzie do oceny ekonomicznej gospodarstwa rolnego – samoliczącego skoroszytu MS Excel, który służy do zarządzania gospodarstwem rolnym i uwzględnia przychody i rozchody w gospodarstwie. Narzędzie to wraz z instrukcją jego wypełniania jest dostępne do pobrania na stronie internetowej administrowanej przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy (https://ierigz.waw.pl/narzedzie)

 

  1.  Dodane zostało w przepisie określającym jak ustala się docelową wielkość ekonomiczną gospodarstwa posiadanego przez rolnika odwołanie do płatności do gruntu przyznawanych w ramach PS WPR

Beneficjenci będą mogli ustalać wielkość ekonomiczną gospodarstwa w okresie docelowym oraz w danym roku po wypłacie drugiej raty pomocy (§ 6 ust. 5 rozporządzenia) z uwzględnieniem gruntów, do których przyznano im płatności w ramach PS WPR.

 


 

WAŻNE INFORMACJE DLA BENEFICEJNTÓW PODDZIAŁAŃ PREMIOWYCH PROW 2014-2020

ARiMR przypomina, iż Beneficjenci poddziałań premiowych PROW 2014-2020 tj.:

  • 6.1 „Premie dla młodych rolników”,
  • 6.2 „Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich”,
  • 6.3 „Restrukturyzacja małych gospodarstw” ,

powinni złożyć wnioski o płatność drugiej raty pomocy po realizacji biznesplanu, z zachowaniem terminu wynikającego z wydanej decyzji o przyznaniu pomocy, odpowiednio: 2 lata (w przypadku poddziałania 6.2 „Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich”)  lub 3 lata (w przypadku poddziałań: 6.1 „Premie dla młodych rolników” i 6.3 „Restrukturyzacja małych gospodarstw”) od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy i nie później niż do dnia 31 sierpnia 2025.

Beneficjenci ww. poddziałań premiowych mogą rozliczyć projekty w maksymalnym terminie nie dłuższym niż do dnia 31 sierpnia 2025 r., przy czym powinien zostać zachowany odpowiednio 2 letni (6.2) lub 3 letni (6.1, 6.2) termin na realizację biznesplanu, wynikający z decyzji o przyznaniu pomocy.

Warunkiem koniecznym umożliwiającym Agencji wypłatę drugiej raty pomocy jest zrealizowanie przez beneficjenta całego biznesplanu w ww. terminach.

Jednocześnie przypominamy, iż beneficjenci poddziałań premiowych mogą wystąpić do dyrektora oddziału regionalnego Agencji z wnioskiem o wyrażenie zgody na zmianę założeń biznesplanu w trakcie jego realizacji w zakresie warunków, w tym wydłużenie okresu jego realizacji tj.:

•             w przypadku poddziałania 6.1 „Premie dla młodych rolników” i 6.3 „Restrukturyzacja małych gospodarstw” nie później niż do dnia upływu 4 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy,

•             w poddziałaniu 6.2 „Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich” nie później niż do dnia upływu 2 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.

  W każdym przypadku wydłużenie terminu realizacji biznesplanu jest możliwe nie  później niż do dnia 31    sierpnia 2025 r.

W przypadku poddziałania 6.1 „Premie dla młodych rolników” oraz 6.3 „Restrukturyzacja małych gospodarstw” zmiany polegające na zwiększeniu lub zmniejszeniu skali produkcji roślin lub zwierząt w gospodarstwie nie wymagają zgody Agencji, jeżeli zostanie zachowany kierunek produkcji określony w biznesplanie dla docelowej sytuacji gospodarstwa oraz zostanie spełniony warunek w zakresie osiągnięcia wzrostu wielkości ekonomicznej gospodarstwa w stosunku do wyjściowej wielkości ekonomicznej gospodarstwa.

Ponadto przypominamy, iż:

  • w przypadku pooddziałania 6.1, w przypadku niespełnienia warunku, o którym mowa w § 22 pkt 4 lit. a rozporządzenia dla poddziałania 6.1, nie odmawia się wypłaty drugiej raty pomocy, jeżeli w roku określonym w § 6 ust. 5 struktura produkcji w gospodarstwie beneficjenta pozwala zachować spójność operacji, w tym w zakresie inwestycji w środki trwałe, oraz osiągnąć wzrost wielkości ekonomicznej gospodarstwa co najmniej o 10% w stosunku do wyjściowej wielkości ekonomicznej gospodarstwa.”.
  • w przypadku poddziałania 6.3, w przypadku niespełnienia warunku, o którym mowa w § 18 pkt 2 lit. a, nie odmawia się wypłaty drugiej raty pomocy, jeżeli w roku określonym w § 6 ust. 4 pkt 1 struktura produkcji w gospodarstwie beneficjenta pozwala zachować spójność operacji, w tym w zakresie inwestycji w środki trwałe, oraz osiągnąć wzrost wielkości ekonomicznej gospodarstwa do co najmniej 10 tys. euro i co najmniej o 20% w stosunku do wielkości wyjściowej, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c.

Powyższe oznacza, że nawet w przypadku zmiany struktury produkcji powodującej zmianę kierunku produkcji, bez uprzedniego wystąpienia z wnioskiem beneficjenta o wyrażenie zgody na zmianę założeń biznesplanu, ARiMR wypłaca drugą ratę pomocy, jeśli w roku docelowym zostanie osiągnięty odpowiedni wzrost wielkości ekonomicznej gospodarstwa, a operacja pozostanie spójna (struktura produkcji, inwestycje w środki trwałe itp.).

Natomiast w przypadku poddziałania 6.2 „Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich” zgody Agencji nie wymaga zmiana założeń biznesplanu w zakresie opisu i szacunkowej wartości planowanych inwestycji w środki trwałe i inne środki związane z działalnością pozarolniczą.

Mając na uwadze powyższe, przypominamy o konieczności skompletowania przez beneficjentów poddziałań premiowych wymaganej dokumentacji, w szczególności pozyskania wszelkiego rodzaju zaświadczeń i decyzji wydawanych przez organy administracji publicznej oraz faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, tak aby skutecznie i w nieprzekraczalnym wymaganym terminie możliwe było złożenie wniosku o płatność drugiej raty pomocy.

W obliczu dużego wyzwania stojącego przed ARiMR związanego z rozliczeniem w krótkim czasie olbrzymiej liczby wniosków o płatność drugiej raty pomocy oraz w celu uniknięcia kumulacji składania wszystkich wniosków o płatność w ostatnim miesiącu (tj. sierpień 2025 r.) nie należy zwlekać z zakończeniem realizacji biznesplanu oraz złożeniem wniosku o płatność drugiej raty pomocy. Złożenie wniosków o płatność drugiej raty pomocy we wcześniejszym czasie pozwoli na ich rozpatrzenie w optymalnym terminie, a co za tym idzie, terminową wypłatę środków finansowych.

Zachęcamy do jak najszybszego składania wniosków o płatność drugiej raty pomocy.

 


 

WARUNKI PRZYZNAWANIA POMOCY

Premia może zostać przyznana rolnikowi, jeżeli m.in.:

  • jest posiadaczem samoistnym lub zależnym:

    położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którego wielkość ekonomiczna jest mniejsza niż 13 tys. euro;

    • gospodarstwa rolnego, obejmującego co najmniej 1 ha gruntów ornych, sadów, łąk trwałych, pastwisk trwałych, gruntów rolnych zabudowanych, gruntów pod stawami lub gruntów pod rowami, lub
    • nieruchomości służącej do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej,
  • jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
  • jest pełnoletni w dniu złożenia wniosku;
  • przedłożył biznesplan dotyczący rozwoju gospodarstwa oraz zobowiązał się do jego realizacji;
  • nie przyznano mu albo przyznano, lecz nie wypłacono mu pomocy finansowej z powodu rezygnacji z tej pomocy, niedopełnienia przez beneficjenta warunków, z zastrzeżeniem których została wydana decyzja o przyznaniu pomocy albo zawarta umowa o przyznaniu pomocy, lub niezłożenia wniosku o płatność:
    • w ramach działań ,,Ułatwianie startu młodym rolnikom”, „Modernizacja gospodarstw rolnych”, „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”, ,,Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju'' dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocyw ramach działania ,,Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej'', objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013,
    • na objęte programem operacje typu:
      • "Modernizacja gospodarstw rolnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych" lub
      • "Premie dla młodych rolników" w ramach poddziałania "Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników", lub
      • "Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej" w ramach poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich";
  • w gospodarstwie, którego jest posiadaczem, prowadzi w celach zarobkowych, osobiście i na własny rachunek, działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, z wyłączeniem chowu i hodowli ryb.

Uznaje się, że rolnik prowadzi działalność rolniczą w celach zarobkowych, jeżeli:

  • działalność ta nie jest prowadzona w celach naukowo-badawczych;
  • jego:
    • dochody z rolnictwa – stanowią co najmniej 25% jego wszystkich dochodów lub
    • przychody z rolnictwa – stanowią co najmniej 25% wszystkich jego przychodów.

FORMA I WYSOKOŚĆ POMOCY

Premia w wysokości 60 tys. zł (jednak nie więcej niż równowartość 15 tys. euro), płatna w II ratach:

  • I rata – 80% całkowitej wartości pomocy, ale nie więcej niż 48 tys. zł (wniosek o płatność I raty składa się w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy);
  • II rata – 20% całkowitej wartości pomocy, ale nie więcej niż 12 tys. zł (wniosek o płatność II raty składa się po realizacji biznesplanu, jednak nie później niż do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy i nie później niż do dnia 31 sierpnia 2023 r.).

Pomoc w tym zakresie przyznaje się na dane gospodarstwo tylko raz.

W przypadku małżonków premię przyznaje się wyłącznie jednemu z nich, co do którego współmałżonek wyraził pisemną zgodę, niezależnie od tego czy posiadają wspólne czy odrębne gospodarstwa rolne.

PRZEZNACZENIE POMOCY

Premia przyznawana jest na operację:

  • obejmującą restrukturyzację gospodarstwa w zakresie produkcji żywnościowych lub nieżywnościowych produktów rolnych lub przygotowania do sprzedaży produktów rolnych wytwarzanych w gospodarstwie;
  • polegającej na:
    • przeprowadzeniu inwestycji w środki trwałe oraz
    • udziale w szkoleniach, lub
    • korzystaniu z usług doradczych, lub
    • udziale w zorganizowanych formach współpracy producentów rolnych,
    • realizacji innych działań niezbędnych do przeprowadzenia restrukturyzacji gospodarstwa;
  • która ma na celu poprawę konkurencyjności i zwiększenie rentowności gospodarstwa oraz doprowadzi do wzrostu wielkości ekonomicznej gospodarstwa
    • do co najmniej 10 tys. euro,
    • co najmniej o 20% w stosunku do wielkości wyjściowej;

w szczególności w wyniku zmiany rodzaju prowadzonej produkcji rolnej.

Premia w całości musi zostać przeznaczona na prowadzoną w gospodarstwie działalność rolniczą lub przygotowanie do sprzedaży produktów rolnych wytwarzanych w gospodarstwie w kwocie stanowiącej co najmniej 100% kwoty pomocy, przy czym inwestycje w środki trwałe muszą stanowić wartość równą co najmniej 80% kwoty pomocy.

Inwestycje w środki trwałe:

  • nie mogą być rozpoczęte przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy;
  • mogą dotyczyć zakupu wyłącznie nowych maszyn, urządzeń oraz wyposażenia;
  • w przypadku inwestycji budowlanej, może być uwzględniona inwestycja, która będzie położona na gruntach stanowiących własność wnioskodawcy lub beneficjenta, przedmiot użytkowania wieczystego lub przedmiot dzierżawy z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostek samorządu terytorialnego.

Pomoc nie może zostać przeznaczona na działalność w zakresie:

  • prowadzenia plantacji roślin wieloletnich na cele energetyczne,
  • prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej: hodowla zwierząt laboratoryjnych, hodowla ryb akwariowych, hodowla psów rasowych oraz hodowla kotów rasowych.

KOLEJNOŚĆ PRZYSŁUGIWANIA POMOCY

Zależy od sumy punktów przyznawanych wg następujących kryteriów wyboru:

  • jeżeli w gospodarstwie średnia roczna liczba świń w stadzie wynosi:
    • powyżej 35 sztuk – 5 pkt,
    • powyżej 25 sztuk i nie więcej niż 35 sztuk – 4 pkt,
    • powyżej 15 sztuk i nie więcej niż 25 sztuk – 3 pkt;
    • powyżej 5 sztuk i nie więcej niż 15 sztuk – 2 pkt;
    • co najmniej 1 sztuka i nie więcej niż 5 sztuk – 1 pkt;
  • rodzaj planowanej produkcji (od 1 do 3 pkt);
  • kompleksowość biznesplanu (od 0,25 do 7 pkt);
  • wpływ na realizację celów przekrojowych (od 1 do 10 pkt);
  • docelowa wielkość ekonomiczna gospodarstwa:
    • powyżej 20 tys. euro – 5 pkt,
    • 16 – 20 tys. euro – 4 pkt,
    • 12 – 16 tys. euro – 2 pkt;
  • wiek wnioskodawcy – jeżeli w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy wnioskodawca nie ma więcej niż 40 lat – 1 pkt;
  • zmiana kierunku produkcji – 2 pkt;
  • podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie jako rolnik lub małżonek rolnika oraz nie prowadzenie działalności potwierdzonej wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nieprzerwanie przez co najmniej 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie pomocy – 2 pkt.

Pomoc jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca uzyskał minimum 8 punktów.

DECYZJA O PRZYZNANIU POMOCY:

Wydawana z zastrzeżeniem dopełnienia przez beneficjenta, w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia tej decyzji, następujących warunków:

  • rozpoczęcia realizacji biznesplanu;
  • rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie, najpóźniej w dniu rozpoczęcia realizacji biznesplanu, chyba że beneficjent jest zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowej, lub ewidencji przychodów i rozchodów prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów – o ile warunek ten nie był spełniony w dniu wydania decyzji o przyznaniu pomocy;
  • złożenia wniosku o płatność pierwszej raty pomocy;
  • zaprzestania chowu i hodowli świń.

Materiały

SIŁA WYŻSZA I NADZWYCZAJNE OKOLICZNOŚCI
Formularz oświadczenia do zmian biznesplanu 6.3
Formularz​_oświadczenie​_do​_zmian​_biznesplanu​_63.docx 0.03MB
Nowelizacja rozporządzenia 2025 poddziałanie 6.3
Nowelizacja​_rozporządzenia​_2025​_poddziałanie​_63.pdf 0.18MB

KOMUNIKATY DLA BENEFICJENTÓW

Materiały

Komunikat ws. ostatecznego terminu zakończenia realizacji biznesplanu i zlożenia WOPII
Komunikat​_ws​_ostatecznego​_terminu​_zakończenia​_realizacji​_biznesplanu​_i​_zlożenia​_WOPII.pdf 0.09MB
{"register":{"columns":[]}}