W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Poddziałanie 6.4 - Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej" - Najczęściej zadawane pytania

 

Pierwszych 21 pytań dotyczy tylko naboru wniosków o przyznanie pomocy trwającego od 7 lipca 2022 r. do 21 października 2022 r.

Czy do wniosków o przyznanie pomocy złożonych w ramach naboru przeprowadzonego w 2022 r. i procedowanych w 2024 r. będą miały zastosowanie nowe zasady udzielania pomocy de minimis wynikające z opublikowanego 15 grudnia 2023 r. rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis?

marzec 2024 r.

W dniu 1 stycznia 2024 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. Akt te zastąpił wcześniej obowiązujące rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.

Niemniej jednak w art. 7 ust. 4 rozporządzenia nr 1407/2013 wskazano, iż po upływie okresu stosowania niniejszego rozporządzenia wszelkie programy pomocy de minimis spełniające warunki określone w tym rozporządzeniu pozostają objęte niniejszym rozporządzeniem przez kolejne sześć miesięcy. W praktyce oznacza to możliwość stosowania tego rozporządzenia do 30.06.2024 r. Uwzględniając powyższe oraz mając na uwadze planowane zakończenie weryfikacji wniosków o przyznanie pomocy w ramach operacji typu Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług związanych z rolnictwem i leśnictwem w pierwszej połowie 2024 r. przyjęto, iż pomoc de minimis udzielana w 2024 r. w ramach ww. typu operacji będzie odbywała się nadal w oparciu o rozporządzenie 1407/2013. Decyzja ta wynika z dążenia do zapewnienia równego traktowania wszystkich wnioskodawców ubiegających się o wsparcie w ramach ww. poddziałania w naborze przeprowadzonym w 2022 r.  

 

Czy ARiMR może udostępnić otrzymane interpretacje z GUS w zakresie przypisania usług do odpowiednich kodów PKD?

czerwiec 2023 r. 

Poniżej przedstawiamy wykaz usług, które były konsultowane z GUS w 2022 r. Jedocześnie nadmieniamy, iż poniższy wykaz obejmuje zarówno usługi, które się mieszczą w zakresie wspieranym, jak i te których nie obejmuje załącznik nr 1 do rozporządzenia wykonawczego dla poddziałania 6.4.

  Lp.

Nazwa i opis usługi

Kod PKD

  1.

Działalność usługowa polegająca na utrzymaniu urządzeń melioracji wodnych na gruntach rolnych w celu zachowania ich funkcji, obejmująca:

  • wykaszanie rowów melioracyjnych (np. przy pomocy kosiarek wysięgnikowych, mulczerów),
  • pogłębianie rowów melioracyjnych (przy użyciu koparek, koparko-ładowarek, pogłębiarek itp.),
  • odmulanie rowów melioracyjnych,
  • profilowanie skarp rowów melioracyjnych,
  • udrażnianie przepustów na rowach melioracyjnych,
  • usuwanie zakrzaczeń i zadrzewień z rowów melioracyjnych,

 

- jeżeli jest to działalność kompleksowa której zasadniczy charakter nadają roboty do których wykorzystywany jest sprzęt ciężki typu pogłębiarki, koparki itp.,

- w przypadku prowadzenia robót konserwacyjnych i porządkowych tylko przy użyciu narzędzi ręcznych na gruntach rolnych,

 

 

 

 

 

 

 

 

42.21.Z Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych

 

01.61.Z Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną.

  2.

Działalność usługowa polegająca na wykonywaniu robót związanych z budową systemów irygacyjnych (kanałów) zbiorników wodnych.

42.21.Z Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych.

  3.

Działalność usługowa polegająca na wykonywaniu robót polegających na porządkowaniu i konserwacji stawów (w tym stawów rybnych) oraz zbiorników wodnych związanych z rolnictwem w celu zachowania ich funkcji poprzez wykaszanie (np. trzcin w obrębie zbiorników oraz traw na grobli), pogłębianiu, odmulaniu, profilowaniu skarp (brzegów), usuwaniu zakrzaczeń i zadrzewień w obrębie stawów i zbiorników wodnych:

-     jeżeli jest to działalność kompleksowa której zasadniczy charakter nadają roboty do których wykorzystywany jest sprzęt ciężki typu pogłębiarki.

 -     jeżeli jest to działalność polegająca na wykonywaniu ww. robót na terenach innych niż rolne lub leśne i nie wymagających sprzętu „ciężkiego” np. pogłębiarki  

 

 

 

 

42.21.Z Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych.

 

81.30.Z Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zielonych.

  4.

Działalność usługowa polegająca na przetwarzaniu (z wykorzystaniem separatora do gnojowicy) na terenie gospodarstwa rolnego, gnojowicy na dwie frakcje: frakcję stałą (odchody zwierzęce) oraz frakcję płynną (gnojówkę), które to w zależności od potrzeb wykorzystywane są przez zleceniodawcę do nawożenia naturalnego pól zgodnie z zasadami dobrej kultury rolnej

01.61.Z Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną

  5.

Działalność usługowa polegająca na załadunku i rozładunku płodów rolnych na przyczepę rolniczą i z przyczepy (wykonywane na polu) nawozów mineralnych i naturalnych, wykonywane z wykorzystaniem ładowarki teleskopowej

01.61.Z Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną

  6.

Działalność usługowa polegająca na załadunku do kontenera padłych sztuk zwierząt, ładowarką teleskopową,

01.62.Z Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich

  7.

Działalność usługowa polegająca załadunku i rozładunku płodów rolnych na przyczepę rolniczą i z przyczepy na terenie gospodarstwa rolnego (zboża w workach - bigbagach, balotów ze słomą, sianem i sianokiszonkę) ubijanie pryzm (kopców) z kiszonek z kukurydzy stanowiących paszę dla zwierząt, układanie stogów z balotów ze słomy i siana, z wykorzystaniem ładowarki teleskopowej

01.63.Z Działalność usługowa następująca po zbiorach

  8.

Działalność usługowa dotycząca obsługi zwierząt w zakresie zadawania pasz (wsypywanie pasz do koryt, paśników, wozów paszowych i na stół paszowy) załadunek i rozładunek pasz dla zwierząt, usunięcia obornika, załadunek obornika z miejsca przechowywania zwierząt i budynków oraz składowanie go na pryzmach, z wykorzystaniem ładowarki teleskopowej

01.62.Z Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowle zwierząt gospodarskich

  9.

Działalność usługowa związana z układaniem drenażu, na terenach rolnych, w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych

43.12.Z Przygotowanie terenu pod budowę

 

  10.

Działalność usługowa polegająca na przewozie towarów, realizowana środkami transportu drogowego przystosowanymi do przewozu: dłużyc, inwentarza żywego, towarów zamrożonych lub schłodzonych, towarów ciężkich, towarów masowych, włączając transport cysternami mleka z gospodarstw rolnych, samochodów, odpadów i materiałów wtórnych, z wyłączeniem ich zbierania i usuwania oraz wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą

49.41.Z Transport drogowy towarów

Czy w ramach obszaru usług związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczenia lub utrzymania urządzeń wodnych przy udokumentowaniu osiągnięcia co najmniej 30% przychodów ze sprzedaży usług, należy okazać się fakturami dotyczącymi wyłącznie usług świadczonych w tym obszarze sprzętem zakupionym w ramach operacji czy też akceptowane będą faktury dotyczące świadczenia usług innym sprzętem znajdującym się w posiadaniu beneficjenta, pod warunkiem że usługi te będą mieściły się w ramach obszaru usług związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczenia lub utrzymania urządzeń wodnych  w zakresie rodzajów działalności gospodarczej określonych w lp. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia?

styczeń 2023 r. 

Akceptowane będą zarówno dowody sprzedaży usług wykonanych sprzętem zakupionym w ramach operacji, jaki i pozostałym posiadanym sprzętem, o ile rodzaj usług mieści się w zakresie usług związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczenia lub utrzymania urządzeń wodnych określonych w ramach lp. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego dla poddziałania 6.4.

 

Co dokładnie oznacza pojęcie "działalność usługowa związaną z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych"? Jak rozumieć pojęcie związania z rolnictwem?

październik 2022 r. 

ARiMR nie dysponuje legalną definicją pojęcia działalność usługowa związaną z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych. Opierając się zatem na słownikowej wykładni należy wskazać, iż: 
- dana usługa musi być związana z rolnictwem – co oznacza, iż powinna być wykonywana na rzecz podmiotu prowadzącego działalność rolniczą lub na terenach rolniczych. Informacje w tym zakresie najlepiej aby były zawarte na fakturze potwierdzającej wykonanie takiej usługi, co ułatwi późniejszą weryfikacją zobowiązań beneficjenta; 
- usługa musi dotyczyć zabezpieczenia lub utrzymania urządzeń wodnych. Definicja urządzeń wodnych jest zawarta w art. 16 pkt 65 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2021 r. poz. 2233, z późn. zm.); 
- usługi muszą wpisywać się w zakres działalności określony kodami PKD w załączniku nr 1 dla ww. rozporządzenia tj.:

  • 42.21.Z Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,
  • 42.91.Z Roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej,
  • 01.61.Z Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną.

A zatem przez usługi wpisujące się w działalność usługową związaną z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych należy rozumieć te usługi, które będą spełniały trzy ww. przesłanki.

W przypadku oceny kwalifikowalności przedmiotu operacji czyli planowanych do zakupu maszyn i urządzeń należy pamiętać jeszcze o jednym ograniczeniu określonym w §6 ust. 1 pkt  lit. c ww. rozporządzenia, tj. o możliwości zakupu nowych maszyn, narzędzi lub urządzeń przeznaczonych do: 
- regeneracyjnego kształtowania cieków wodnych i obszarów wodno-błotnych, 
- układania drenażu (tylko w ramach szerszej kompleksowej usługi, ponieważ samo układanie drenażu nie mieści się w rodzajach działalności wspieranych), 
- kopania stawów oraz zbiorników, 
- utrzymania urządzeń melioracji wodnych w celu zachowania ich funkcji.

Mając na uwadze, iż w okresie trwałości operacji weryfikowane będzie osiągnięcie 30% przychodów (dla roku określonego przepisami), przedsiębiorca wnioskujący o pomoc musi dbać o prawidłowe dokumentowanie świadczonych usług, tak aby z przedstawianych faktur wynikało, iż rzeczywiście wykonuje usługi o których mowa powyżej. Brak osiągnięcia wymaganego poziomu przychodów  będzie skutkował zwrotem całości wypłaconej pomocy.

Czy możliwy jest zakup ciągnika rolniczego w celu świadczenia usług związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych?

sierpień 2022 r. 

TAK. W obszarze usług związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych, zakup ciągnika rolniczego może być kosztem kwalifikowalnym, gdy będzie połączony z urządzeniem służącym do prac melioracyjnych. Przy czym należy pamiętać, iż  zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa Rozwoju Wsi z dnia 23 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług związanych z rolnictwem i leśnictwem” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1843, z późn. zm.) koszt zakupu ciągników, może być kosztem kwalifikowalnym w części nieprzekraczającej 50% pozostałych kosztów kwalifikowalnych.

Czy możliwy jest zakup podnośnika nożycowego lub koszowego w celu świadczenia usług w zakresie mycia i dezynfekcji budynków rolnych?

sierpień 2022 r. 

Tak. Pomimo tego, że maszyny typu podnośnik koszowy lub nożycowy same w sobie nie służą bezpośrednio do mycia, są niezbędne do wykonania usługi mycia (podnośniki koszowe lub nożycowe, umożliwiają dotarcie i mycie wyższych poziomów budynków służących gospodarce rolnej) i jako urządzenia pośrednio związane z tą usługą mogą stanowić koszt kwalifikowalny w ramach ww. obszaru wsparcia pod warunkiem, iż z informacji zawartych w biznesplanie jednoznacznie będzie wynikać że ww. maszyny/urządzenia są niezbędne do wykonania zaplanowanych usług.

 

Czy możliwy jest zakup środków transportu służących do transportu maszyn na miejsce wykonywania usługi (np. laweta, pick up, przyczepa)?

sierpień 2022 r.  

NIE. W ramach poddziałania 6.4 nie ma możliwości uzyskania wsparcia na zakup środków transportu służących do transportu maszyn na miejsce wykonywania usługi (np. laweta, pick up, przyczepa).

 

Czy możliwy jest zakup ciągnika rolniczego w celu świadczenia usług leśnych w obszarze działalności usługowej związanej z leśnictwem?

sierpień 2022 r.  

TAK. Zakup ciągnika rolniczego wraz z doposażeniem w odpowiednie elementy, które umożliwią jego wykorzystywanie do prac leśnych może być kosztem kwalifikowalnym w zakresie usług związanych z leśnictwem. Przy czym należy pamiętać, iż  zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa Rozwoju Wsi z dnia 23 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług związanych z rolnictwem i leśnictwem” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1843, z późn. zm.) koszt zakupu ciągników, może być kosztem kwalifikowalnym w części nieprzekraczającej 50% pozostałych kosztów kwalifikowalnych.

 

Czy możliwy jest zakup ciągnika leśnego, który zostanie zarejestrowany w ewidencji pojazdów jako ciągnik rolniczy (w ramach świadczenia usług leśnych w obszarze działalności usługowej związanej z leśnictwem)?

sierpień 2022 r. 

TAK. Z punktu widzenia przepisów regulujących udzielanie pomocy nie ma znaczenia jak zarejestrowany będzie ciągnik, który był objęty wsparciem, o ile będzie dostosowany do świadczenia usług opisanych w dokumentacji aplikacyjnej.

 

Czy w obszarze działalności usługowej związanej rolnictwem możliwy jest zakup ciągnika siodłowego?

sierpień 2022 r. 

NIE. Katalog kosztów kwalifikowanych dotyczący operacji obejmującej świadczenie usług w obszarze usług związanych z rolnictwem obejmuje maszyny  rolnicze, dlatego też wskazany w nim ciągnik należy rozumieć jako ciągnik rolniczy, który zgodnie z definicją zawartą w Ustawie Prawo o ruchu drogowym oznacza pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych. Powyższy katalog kosztów kwalifikowanych nie obejmuje swym zakresem zakupu środków transportu innych niż przyczepy rolnicze. Oznacza to, że koszt zakupu ciągnika siodłowego (ciągnika samochodowego), którego podstawowym przeznaczeniem jest ciągnięcie naczep, nie może stanowić kosztu kwalifikowalnego w ramach operacji typu „Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług związanych z rolnictwem i leśnictwem”.

 

Czy w obszarze działalność usługowej związanej z rolnictwem w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych możliwy jest zakup maszyn i urządzeń rolniczych?

lipiec 2022 r. 

Nie. Zgodnie z zamkniętym katalogiem kosztów kwalifikowalnych w ww. obszarze, wsparciu podlegają m.in. koszty zakupu stacji bazowych służących do przesyłu danych, sensorów, urządzeń i czujników do pomiaru, urządzeń sterujących, pedometrów i akcelerometrów, dronów, stacji meteo.

Oznacza to, że maszyny i urządzenia rolnicze wyposażone ww. elementy (np. ciągnik rolniczy wyposażony sensor do pomiaru poziomu azotu w uprawach zbóż oraz rzepaku) nie stanowią kosztu kwalifikowalnego ww. obszarze działalności, natomiast ich zakup może zostać dofinansowany w obszarze działalności usługowej związanej z rolnictwem (01.61.Z, 01.62.Z, 01.63.Z).

 

Czy osoba fizyczna prowadząca działalność budowlaną i rozwijająca firmę o usługi melioracyjne może w terminie do 3 lat od wypłaty środków przez Agencję wykorzystywać np. koparkę do celów budowlanych?

Beneficjent poddziałania 6.4 w okresie trwałości operacji zobowiązany jest do wykorzystywania zakupionych maszyn, narzędzi i urządzeń wyłącznie do świadczenia usług określonych w biznesplanie mieszczących się w kodach PKD objętych wsparciem w zakresie usług określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, który został wskazany na etapie ubiegania się pomoc.

 

Jaki jest termin rejestracji działalności usługowej związanej z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych zakresie / związanej z rolnictwem i leśnictwem w zakresie mycia i dezynfekcji / związanej z rolnictwem w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych?

lipiec 2022 r.

Zgodnie z przepisami §22 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia wykonawczego zarejestrowanie działalności gospodarczej (w tym właściwego kodu PKD), której dotyczy operacja, we wpisie, umowie lub statucie, powinno nastąpić nie później niż do dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność, a podjęcie jej wykonywania nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową.

Czy wykształcenie i kwalifikacje zatrudnianego pracownika w firmie będą skutkowały otrzymaniem 2 pkt.?

lipiec 2022 r.

 Zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego, kryterium kwalifikacji ma zastosowanie wyłącznie do osób fizycznych wnioskujących o pomoc. Zatem podmiot wnioskujący o pomoc nie będzie mógł się okazać kwalifikacjami zatrudnionego pracownika. Aby otrzymać punkty za spełnienie ww. warunku musi okazać się odpowiednimi dokumentami wystawionymi na wnioskodawcę.

Czy w obszarze działalności usługowej związana z leśnictwem możliwy jest zakup wozu asenizacyjnego w celu świadczenia usług pielęgnacji upraw leśnych - podlewania wodą?

lipiec 2022 r.

Nie. Zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowalnych w ww. obszaru wsparciem podlegają m.in. koszty zakupu nowych maszyn, narzędzi lub urządzeń przeznaczonych do: przygotowania gleby pod zalesienia lub odnowienia; zalesień i odnowień; pielęgnacji upraw leśnych; ochrony lasu; przycinania lub zrębkowania gałęzi drzew, pozyskiwania i zbioru biomasy leśnej na cele energetyczne, ciągników leśnych. W związku z tym, że podlewanie upraw leśnych wodą nie wchodzi w zakres ww. prac zakup wozu asenizacyjnego nie może stanowić kosztu kwalifikowalnego w ramach usług związanych z leśnictwem.

Czy w obszarze działalności usługowej związana z związanej z rolnictwem i leśnictwem w zakresie mycia i dezynfekcji można zakupić urządzenia do zamiatania?

lipiec 2022 r.

Nie. Zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowalnych w ww. obszaru wsparciem objęte są urządzenia do mycia i dezynfekcji:

     –   budynków służących gospodarce rolnej tj. produkcyjnych, gospodarczych, lub inwentarsko-składowych,

–   urządzeń, maszyn i pojazdów rolniczych,

–   urządzeń, maszyn i pojazdów leśnych.

W związku z faktem, iż ww. koszty kwalifikowalne nie obejmują zamiatania - zamiatarki i inne urządzenia służące do zamiatania nie wpisują się w katalog kosztów kwalifikowalnych w tym obszarze usług.

Czy limit 500 tysięcy wykorzystany na usługi rolnicze pozwala wnioskować o pomoc w ramach innego zakresu usług?

lipiec 2022 r.

Nie. Kwota 500 000 zł jest maksymalnym limitem przypadającym na beneficjenta poddziałania 6.4 (na wszystkie zakresy usług łącznie) w całym okresie wdrażania PROW 2014-2020. Wykorzystanie tego limitu uniemożliwia dalsze skuteczne ubieganie się o pomoc w ramach ww. podziałania.

 

Czy odbiorcami usług leśnych mogą być właściciele lasów prywatnych?

lipiec 2022 r.

Przepisy rozporządzenia wskazują katalog urządzeń (wraz z ich przeznaczeniem), które mogą być użytkowane wyłącznie w zakresie dotyczącym operacji i zawierającym się w kodzie 02.40.Z Działalność usługowa związana z leśnictwem. W dokumencie Wyjaśnienia PKD 2007 nie wskazano, iż odbiorcami tych usług są jedynie Lasy Państwowe, a zatem dopuszczalne jest świadczenie usług objętych na rzecz prywatnych właścicieli lasów, o ile mieszczą się w ww. kodzie PKD oraz przedmiot dofinansowaniu jest wykorzystywany zgodnie z założeniami określonymi w biznesplanie. 

 

Czy podmiot planujący wykonywanie usług związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych na dzień składania wniosku o płatność będzie musiał mieć wpisane wszystkie trzy kody PKD (42.21.Z., 42.91.Z i 01.61.Z) w CEIDG?

lipiec 2022 r.

Przedsiębiorca, który w momencie ubiegania się o pomoc nie miał wpisanego w CEIDG kodu PKD, o wsparcie którego się ubiega w ramach operacji, musi go zarejestrować przed dniem złożenia pierwszego wniosku o płatność. Jeżeli operacja dotyczyła 3 kodów – to wówczas będzie musiał zarejestrować wszystkie, natomiast jeżeli deklarował wykonywanie usług związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych jedynie w obszarze jednego czy dwóch kodów to musi zarejestrować tylko te które wskazywał w biznesplanie jako tyczące operacji (sekcja II.3 Rodzaj planowanej działalności zgodnie z klasyfikacją PKD).

 

Czy w ramach usług rolniczych, leśnych czy związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych podmiot wnioskujący musi być rolnikiem lub podmiotem zarejestrowanym na terenach wiejskich?

lipiec 2022 r.

Nie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w ramach tego poddziałania nie ma kryteriów wskazujących, iż wnioskodawca musi być rolnikiem lub podmiotem zarejestrowanym na terenach wiejskich.

 

Czy wiertnica do przeznaczona do pionowych wierceń np. studni głębinowych może być kosztem kwalifikowalnym w ramach usług związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczania lub utrzymania urządzeń wodnych?

lipiec 2022 r.

Wiertnice przeznaczone do pionowych wierceń np. studni głębinowych nie mogą podlegać dofinansowaniu w ramach poddziałania 6.4. W ramach usług związanych z rolnictwem w zakresie zabezpieczenia lub utrzymania urządzeń wodnych koszt kwalifikowalny stanowi zakup nowych maszyn przeznaczonych do kopania stawów oraz zbiorników, a studnia głębinowa nie wpisuje się w pojęcie stawu czy zbiornika (wodnego).

 

 

Czy beneficjent poddziałania 6.4 może zawieszać wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług dla rolnictwa w okresie trwania zobowiązań?

maj 2020 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

Działalność polegająca na świadczeniu usług dla rolnictwa jest w znaczącej większości przypadków działalnością wykonywaną sezonowo czyli w pewnych okresach w ciągu roku.  Istnieje więc racjonalne uzasadnienie, aby poza tymi okresami następowało zawieszenie działalności gospodarczej, z uwagi na czasowe jej niewykonywanie. Mając na uwadze powyższe zawieszenie działalności usługowej w okresie „poza sezonem” - co do zasady - nie będzie traktowane jako naruszenie postanowień zawartej umowy z ARiMR (o ile beneficjent nie zaplanował całorocznego wykonywania tej działalności). Niemniej jednak należy pamiętać, iż każde takie zawieszenie może być oceniane w kontekście uwarunkowań biznesowych działalności konkretnego beneficjenta podczas przeprowadzanych kontroli w okresie trwania zobowiązań wynikających z zawartej umowy o przyznanie pomocy.

Czy wnioskodawca prowadzący dodatkowo gospodarstwo rolne wspólnie z małżonkiem musi wykazać we wniosku o przyznanie pomocy również pomoc de minimis uzyskaną przez małżonka?

maj 2020 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy dla poddziałania 6.4  w przypadku ubiegania się o pomoc w poddziałaniu 6.4 przez rolnika lub małżonka rolnika należy pamiętać, iż do podmiotów powiązanych zaliczyć trzeba również osoby wspólnie prowadzące z wnioskodawcą gospodarstwo rolne (o ile gospodarstwo nie jest prowadzone samodzielnie). W konsekwencji dane o pomocy de minimis (każdej uzyskanej w roku ubiegania się o pomoc i w dwóch wcześniejszych latach obrotowych) uzyskanej przez te osoby (w tym również małżonka) należy uwzględnić w sekcji VI.3. Przysługująca pomoc de minimis.

 

W jaki sposób wnioskodawca ma prowadzić rozdzielność rachunkową działalności objętej dofinansowaniem w poddziałaniu 6.4 i działalności rolniczej (podlegającej niższemu limitowi pomocy de minimis)?

maj 2020 r.

W poddziałaniu 6.4 w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego zarówno działalność nierolniczą (usługi) jak i rolniczą (gospodarstwo rolne), aby mógł on skorzystać z maksymalnej kwoty dofinasowania (500 000 zł) musi prowadzić rozdzielność tych działalności, np. poprzez wyodrębnienie przychodów i kosztów związanych ze wspieraną działalnością (usługową), która uniemożliwi przeniesienie korzyści na działalność w sektorach objętych niższym limitem (w tym przypadku na rolnictwo).  Wynika, to z faktu, iż pomoc w poddziałaniu 6.4 ma charakter pomocy de minimis. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w sektorze rolnictwa maksymalny limit tej pomocy to 20 tys. euro (w określonych przypadkach) natomiast w sektorze usług to 200 000 euro.

Aby wywiązać się z ww. obowiązku prowadzenia rozdzielności wystarczającym jest prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów dla działalności pozarolniczej (w tym usług dla rolnictwa). W przypadku uproszczonych form księgowych prowadzonych dla działalności pozarolniczej (na potrzeby określenia wartości podatku dochodowego), należy zastrzec, iż te które nie ewidencjonują przychodów i kosztów związanych z prowadzoną działalnością pozarolniczą (tj. karta podatkowa) lub kosztów (tj. ryczałt) nie mogą stanowić potwierdzenia wypełnieniu obowiązku zapewnienia ww. rozdzielności, chyba że wnioskodawca prowadzi – w ramach działalności pozarolniczej – również ewidencję sprzedaży i zakupów na potrzeby ustalenia podatku należnego VAT. Natomiast jeżeli wnioskodawca nie rozlicza się z podatku VAT, to wówczas aby skorzystać z limitu 200 tys. euro musi on prowadzić dodatkową ewidencję dla celów zachowania rozdzielności rachunkowej zapewniającą prowadzenie odrębnej ewidencji dla danych rodzajów działalności i prawidłowe przypisywanie przychodów i kosztów na podstawie określonych, konsekwentnie stosowanych i mających uzasadnienie metod. Natomiast w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów będzie ona wystarczającym dokumentem potwierdzającym prowadzenie rozdzielności działalności pozarolniczej od rolniczej.

 

Czy sprzęt zakupiony w ramach poddziałania 6.4 można wykorzystywać do produkcji rolnej we własnym gospodarstwie?

październik 2019 r.

W związku z faktem, iż pomoc udzielana w ramach poddziałania 6.4 ma status pomocy de minimis, beneficjent tego poddziałania nie może wykorzystywać maszyn - których nabycie zostało częściowo sfinansowane w ramach ww. poddziałania - na potrzeby działalności rolniczej czyli de facto nie może nimi wykonywać prac w gospodarstwie rolnym będącym w jego posiadaniu (lub współposiadaniu). Zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w przypadku wnioskowania o dofinansowanie przez przedsiębiorcę, który również zajmuje się działalnością rolniczą, pomoc de minimis może zostać przyznana na prowadzoną działalność pozarolniczą (w zakresie usług rolniczych) pod warunkiem, że zapewnione jest by działalność w sektorach wyłączonych z zakresu stosowania rozporządzenia 1407/2013 (w tym działalność rolnicza) nie odnosiła korzyści z pomocy de minimis przyznanej zgodnie z rozporządzeniem 1407/2013 (tj. w ramach poddziałania 6.4). Zakaz ten dotyczy okresu, w którym trwają zobowiązania wynikające z zawartej umowy o przyznaniu pomocy w poddziałaniu 6.4. Stwierdzenie naruszenia w tym zakresie skutkować będzie zwrotem części lub całości wypłaconej pomocy.

 

Jak zdefiniować pojęcie wskazane w biznesplanie oznaczone jako (rok n) w przypadku operacji obejmujących inwestycje leasingowe?

wrzesień 2019 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

Dla naboru przeprowadzonego w 2016 r.

Za rok n należy przyjąć rok złożenia wniosku o płatność:

  1. w wyniku którego po raz pierwszy w ramach operacji będą zrefundowane koszty kwalifikowalne, wynikające z realizacji umów leasingu - w przypadku operacji obejmujących wyłącznie inwestycje polegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu;
  2. w wyniku którego w ramach operacji zostaną zrefundowane wszystkie koszty kwalifikowalne, za wyjątkiem kosztów wynikających z realizacji umów leasingu - w przypadku operacji obejmujących inwestycje zarówno polegające, jak i niepolegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu.

Dla naboru przeprowadzonego w 2019 r. i w późniejszych latach za rokn należy rozumieć:

  1. rok złożenia wniosku o płatność końcową - w przypadku gdy koszty kwalifikowalne całej operacji nie obejmują wyłącznie kosztów rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu.
  2. rok zawarcia umowy o przyznaniu pomocy - w przypadku gdy operacja dotyczy wyłącznie kosztów rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu).

 

Czy podmiot, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie kodów z klasyfikacji PKD-2004, które zgodnie z kluczem powiązań PKD 2007 - PKD 2004 przygotowanym przez Główny Urząd Statystyczny odpowiadają kodom wyszczególnionym w załączniku nr 1 do rozporządzenia wykonawczego, może ubiegać się o wsparcie w ramach poddziałania 6.4?

listopad 2016 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

W przypadku ubiegania się o pomoc w zakresie usług dla rolnictwa albo leśnictwa zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia pomoc przyznaje się podmiotowi, który wykonuje działalność usługową w zakresie, o którego wsparcie się ubiega przez okres co najmniej dwóch lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy. W załączniku nr 1 do rozporządzenia wykonawczego zostały wyszczególnione kody działalności gospodarczej zgodnie z klasyfikacją PKD 2007.

Podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy wykonując przez okres co najmniej dwóch lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy działalność gospodarczą w zakresie kodów z klasyfikacji PKD 2004 które zgodnie z kluczem powiązań PKD 2007 - PKD 2004, przygotowanym przez Główny Urząd Statystyczny odpowiadają kodom wyszczególnionym dla zakresów usług dla rolnictwa albo dla leśnictwa w załączniku nr 1 do rozporządzenia wykonawczego, spełnia warunek przyznania pomocy wynikający z § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego.

Klucz powiązań PKD 2007 - PKD 2004 można znaleźć m.in. pod linkiem: https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkd_07/pdf/5_pkd-klucz_2007-2004.pdf

Niemniej jednak, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy wykonujący działalność w zakresie świadczenia usług rolniczych albo leśnych zgodnie z klasyfikacją PKD 2004, przed zawarciem umowy o przyznaniu pomocy będzie zobowiązany do dokonania aktualizacji oznaczenia prowadzonej działalności w celu jej dostosowania do klasyfikacji PKD 2007.

 

Czy faktury VAT RR mogą być uznane jako dokumenty potwierdzające wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług rolniczych objętych wsparciem w ramach poddziałania 6.4?

listopad 2016 r.

Zgodnie z § 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego uznaje się, że warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, dotyczący wykonywania działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług rolniczych jest spełniony m.in., jeżeli podmiot udokumentuje fakturą VAT lub wydrukiem paragonu fiskalnego kasy rejestrującej wykonanie usług rolniczych na kwotę co najmniej 20 tys. złotych brutto, nie mniej jednak niż 10 tys. złotych brutto w każdym z 12 miesięcznych okresów poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

W myśl przepisów o ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, faktura VAT RR stanowi szczególną postać faktury VAT, która jest wystawiana w przypadku nabycia przez czynnego podatnika VAT produktów rolnych lub usług rolniczych od rolnika ryczałtowego. W aspekcie sposobu wystawiania faktur VAT RR, do czego uprawniony jest wyłącznie kontrahent rolnika ryczałtowego będący czynnym podatnikiem podatku VAT, należy zauważyć, że analizowany przepis rozporządzenia wykonawczego nie stawia wymogu, aby przedkładana faktura VAT musiała być fakturą wystawioną przez wnioskodawcę.

W związku z powyższym, warunek przewidziany w § 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego może być weryfikowany także na podstawie dostarczonych przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy faktur VAT RR.

 

Jaki udział kosztów kwalifikowalnych operacji realizowanej w ramach poddziałania 6.4 musi dotyczyć innowacyjności, aby otrzymać punkty za spełnienie tego kryterium?

październik 2016 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

Zgodnie z § 15 ust. 2 pkt 1 lit a punkty przyznaje się m.in. za innowacyjność określoną w sposób następujący: „jeżeli w ramach operacji największa część kosztów kwalifikowalnych dotyczy elementów związanych z uruchomieniem nowych usług lub zmiany technologii oferowanych usług, z wykorzystaniem nowych maszyn urządzeń, które dotychczas nie były stosowane u podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy - za które przyznaje się 2 pkt."

Na podstawie danych z Biznesplanu (pole II.7.3 Cele przekrojowe i II.6.1 Harmonogram rzeczowo-finansowy) i wniosku o przyznanie pomocy (część V. ZESTAWIENIE RZECZOWO-FINANSOWE OPERACJI) należy ustalić, które pozycje stanowią koszty związane z innowacyjnością. Zgodnie z wyjaśnieniami w zakresie oceny tego kryterium zawartymi w Biznesplanie przy opisie pola Innowacyjność w sekcji II.7.3 Cele przekrojowe, iż przez największą część należy rozumieć:

  1. pozycję Harmonogramu rzeczowo-finansowego dotyczącą innowacji o najwyższej wartości lub
  2. sumę pozycji Harmonogramu rzeczowo-finansowego dotyczących innowacji przekraczającą wartość pozostałych kosztów kwalifikowanych.

Przykład:

Harmonogram rzeczowo - finansowy obejmuje 6 pozycji kosztów kwalifikowalnych, odpowiednio pierwsza pozycja o wartościach 30 000 zł i pozostałe pięć pozycji o wartościach po 10 000 zł. każda. Suma wszystkich pozycji kosztów kwalifikowalnych daje wartość 80 000 zł. Przypadki w których przyznaje się 2 punkty za innowacyjność:

  1. przykład 1 - jedna pozycja w Harmonogramie rzeczowo - finansowym dotyczy innowacji i jej wartość wynosi 30 000 zł, natomiast 5 pozostałych pozycji o wartości 10 000 zł każda (suma 50 000 zł) nie dotyczy innowacji;
  2. przykład 2 - jedna pozycja w Harmonogramie rzeczowo - finansowym nie dotyczy innowacji i jej wartość wynosi 30 000 zł, natomiast 5 pozostałych pozycji dotyczy innowacji. Suma z tych pozycji daje kwotę 50 000 zł, czyli wartościowo przekracza pozostałą pozycję wynoszącą 30 000 zł, która nie jest związana z innowacyjnością.

 

Jak należy rozumieć miejsce realizacji operacji?

aktualizacja czerwiec 2022 r.

Zgodnie z § 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego, przez miejsce realizacji operacji dla wniosków złożonych w ramach naboru przeprowadzonego w 2022 roku, należy rozumieć:
1) miejsce lokalizacji operacji – w odniesieniu do inwestycji związanych z wyposażeniem tej nieruchomości;
2) w przypadku pozostałych inwestycji:

  • stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy wskazane w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) albo miejsce zamieszkania podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, jeżeli podmiot ten nie posiada stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – w przypadku osób fizycznych,
  • siedzibę – w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,

siedzibę spółki cywilnej wskazaną w umowie spółki – w przypadku wykonywania działalność gospodarczej w formie spółki cywilnej.

 

W jakim okresie, w przypadku wniosków o przyznanie pomocy złożonych w naborze z 2019 r., należy osiągnąć w wyniku realizacji operacji, co najmniej 30% przychodów ze sprzedaży usług w zakresie rodzajów działalności gospodarczej określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia?

wrzesień 2019 r.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego dla poddziałania 6.4 osiągnięcie w wyniku realizacji operacji, co najmniej 30% przychodów ze sprzedaży usług w zakresie rodzajów działalności gospodarczej określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w stosunku do założeń biznesplanu w trzecim roku obrotowym należy osiągnąć w terminie ustalonym w sposób określony w § 22 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia tj. od dnia:

  • przyznania pomocy – jeżeli cała operacja dotyczy wyłącznie kosztów kwalifikowalnych, które zostały poniesione w związku z ratami zapłaconymi z tytułu wykonania umowy leasingu lub
  • złożenia wniosku o płatność końcową - jeżeli koszty kwalifikowalne całej operacji nie obejmują wyłącznie kosztów rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu (np. jeżeli wniosek o płatność końcową dotyczący operacji nieobejmującej wyłącznie kosztów rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu zostanie złożony w 2021 roku, za trzeci rok obrotowy należy przyjąć rok 2023).

Kwotę przychodu jaką beneficjent zobowiązany jest osiągnąć w 3 roku obrotowym od dnia przyznaniu pomocy/złożenia wniosku o płatność końcową, ze sprzedaży usług rolniczych w przypadku podatnika podatku VAT wyrażamy w wartościach netto. Natomiast w przypadku beneficjenta, który nie jest podatnikiem podatku VAT kwotę przychodu ze sprzedaży usług rolniczych wyrażamy w kwocie brutto.

 

Jakie są wskaźniki osiągnięcia celów przekrojowych w typie operacji 6.4 Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych związanych z rolnictwem i leśnictwem  zawarte w części II.5.3 Biznesplanu?

październik 2016 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

Jeżeli w części dotyczącej celów przekrojowych II.7.3 Biznesplanu w odniesieniu do danego celu zaznaczono odpowiedź TAK, dla danego elementu z kolumny "Pozycja z harmonogramu", należy wybrać jeden ze wskaźników i wpisać go w kolumnie "Wskaźnik".

Wskaźniki osiągnięcia celów przekrojowych w typie operacji 6.4 " Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług związanych z rolnictwem i leśnictwem  do wyboru, są:
dla celu przekrojowego - Innowacyjność:

  • liczba nowych usług,
  • liczba technologii, z wykorzystaniem nowych maszyn i urządzeń;

dla celu przekrojowego - Ochrona środowiska i przeciwdziałanie zmianom klimatu (wskaźnik ten ma zastosowanie wyłącznie dla jednego zakresu usług tj. działalności usługowej dla rolnictwa określonej w lp. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia):

  • liczba zmienionych technologii,
  • liczba sprzętu,
  • liczba maszyn i urządzeń.

 

Czy w przypadku, gdy o pomoc w ramach typu "Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług związanych z rolnictwem i leśnictwem" o pomoc ubiegają się wspólnicy spółki cywilnej, warunek wykonywania działalność usługowej w rolnictwie w okresie dwóch lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy odnosi się do daty zawarcia spółki, czy do daty wpisu do CEIDG wspólników spółki cywilnej?

październik 2016 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

Zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego warunek prowadzenia działalności w zakresie usług dla rolnictwa, w okresie dwóch lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy dotyczy zarówno daty wpisu do CEIDG (albo KRS w zależności od formy prawnej wspólnika) każdego ze wspólników, jak również daty zawarcia umowy spółki i musi być spełniony łącznie.

Analogiczne zasady obowiązują w przypadku ubiegania się o pomoc w zakresie usług dla leśnictwa.

 

Jaki procent pozostałych kosztów kwalifikowalnych może stanowić zakup ciągnika rolniczego?

październik  2016 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

W rozporządzeniu wykonawczym wskazano, iż: "Koszt zakupu ciągnika rolniczego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie, może być kosztem kwalifikowalnym w części nieprzekraczającej 50% pozostałych kosztów kwalifikowalnych." Zatem, jeżeli koszty kwalifikowalne, z wyłączeniem ciągnika, stanowią 300 000 zł to kwalifikowalny koszt zakupu ciągnika może wynosić maksymalnie 150 000 zł co oznacza, że koszty kwalifikowane w tym przypadku będą wynosić łącznie 450 000 zł. Faktyczny koszt zakupu ciągnika może być wyższy niemniej jednak do kosztów kwalifikowalnych zostanie w podanym przykładzie zaliczone zostanie 150 000 zł.

Analogiczne zasady będą miały zastosowanie w przypadku zakupu ciągnika leśnego w ramach działalności dotyczącej świadczenia usług dla leśnictwa.

 

Czy w ramach operacji typu 6.4 "Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług związanych z rolnictwem i leśnictwem" można ubiegać się o pomoc na zakup linii technologicznej do czyszczenia zbóż - czyszczalnia bębnowa wraz z przenośnikami łańcuchowymi, podnośnikiem kubełkowymi oraz montażem linii?

październik 2016 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu "Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej. Prawodawca określił, iż pomoc w zakresie usług rolniczych może zostać przyznana w ramach następujących kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności: 01.61.Z, 01.62.Z, 01.63.Z. Podklasa 01.63.Z obejmuje "Działalność usługową wspomagającą produkcję roślinną", natomiast nie obejmuje: "przygotowania plonów do sprzedaży produktów rolniczych przez producenta, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach grup 01.1, 01.2 i 01.3."

W przypadku poddziałania "Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej", przygotowanie plonów do sprzedaży produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa zleceniodawcy, będzie dokonywane przez osobę fizyczną lub prawną wykonującą działalność gospodarczą, a nie przez producenta rolnego. Zatem zakup linii technologicznej przeznaczonej do wykonywania działalności w zakresie czyszczenia i przygotowywania zbóż do sprzedaży może stanowić koszt kwalifikowalny w ramach tego poddziałania.

 

Czy istnieje możliwość uzyskania wsparcia na realizację operacji w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej" przez małżonka, który nie posiada numeru producenta rolnego?

listopad 2020 r.

Rozporządzenie wykonawcze w §2 ust. 1 pkt 5 stanowi, że pomoc przyznaje się podmiotowi, który ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej "numerem identyfikacyjnym". Wnioskodawca na etapie ubiegania się o pomoc, zobowiązany jest podać w dokumentacji swój numer identyfikacyjny nadany przez ARiMR, zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności albo numer identyfikacyjny spółki cywilnej, w przypadku gdy o pomoc ubiegają się wspólnicy spółki cywilnej.

W przypadku nie posiadania numeru identyfikacyjnego, do dokumentacji aplikacyjnej należy dołączyć wypełniony wniosek o wpis do ewidencji producentów lub jego kopię w przypadku, gdy wniosek o nadanie numeru identyfikacyjnego został złożony we wcześniejszym terminie a wnioskodawca, do chwili złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach przedmiotowego podziałania, nie otrzymał wymaganego numeru.

 

Czy istnieje możliwość dofinansowania zakupu mobilnej mieszalni pasz na potrzeby świadczenia usługowego mieszania pasz?

październik 2016 r.

Usługowe mieszanie pasz na zlecenie rolnika w jego gospodarstwie i ze składników przekazanych przez niego mieści się w ramach działalności określonych kodem PKD 01.62.Z Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, objętym wsparciem w ramach poddziałania 6.4.

Samo urządzenie można zaliczyć do kosztów kwalifikowalnych, gdyż wsparciu podlegają m.in. koszty zakupu (lub związane z umową leasingu, zakończonego przeniesieniem prawa własności) nowych maszyn, narzędzi lub urządzeń do produkcji rolnej, w tym przeznaczonych do przygotowywania pasz (na zlecenie usługobiorcy na bazie dostarczonych przez niego składników).

 

Czy aby otrzymać 2 punkty za spełnienie kryterium dotyczącego ochrony środowiska i przeciwdziałaniu zmianom klimatu, wszystkie planowane do zakupu maszyny / urządzenia powinny odpowiadać wymogom określonym w załączniku do rozporządzenia?

październik 2016 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

Zgodnie z przepisami § 15 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego:

"2. O kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie następujących kryteriów wyboru:
1) przyczynianie się do realizacji priorytetów Unii Europejskiej uzasadnione na podstawie informacji zawartych w biznesplanie:
b) jeżeli operacja realizowana jest poprzez wykonywanie usług za pomocą technologii, maszyn, urządzeń i sprzętu ograniczających niekorzystne oddziaływanie na środowisko naturalne oraz zastosowanie rozwiązań służących oszczędności zasobów, w tym energii i wody, w sposób niskoemisyjny - w przypadku działalności o której mowa w §2 ust. 1 pkt 1 obejmującej świadczenie usług w zakresie określonym w lp.1 załącznika nr 1 do rozporządzenia - za które przyznaje się 2 pkt."

Prawodawca nie wskazuje w przepisach, iż wszystkie maszyny / urządzenia planowane do zakupu w ramach operacji realizowanej z ww. poddziałania powinny wpisywać się w WYKAZ RODZAJÓW INWESTYCJI SŁUŻĄCYCH DO SPEŁNIENIA KRYTERIUM, O KTÓRYM MOWA W § 15 UST. 2 PKT 1 LIT. B ROZPORZĄDZENIA. Dlatego też, uprawnionym do otrzymania punktów za to kryterium będzie podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, który wśród planowanego do zakupu sprzętu wskaże przynajmniej jedną maszynę / urządzenie wpisujące się w ww. wykaz stanowiący załącznik do rozporządzenia wykonawczego dla poddziałania 6.4.

 

Ile faktur i na jaką kwotę musi przedstawić podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 6.4 aby wypełnić warunek ubiegania się o przyznanie pomocy na zakres usług dla rolnictwa?

październik 2016 r. (aktualizacja czerwiec 2022 r.)

Zgodnie z przepisami § 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego  pomoc może być przyznana podmiotowi, jeżeli w okresie ostatnich 24 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy udokumentuje on fakturą VAT lub wydrukiem paragonu fiskalnego kasy rejestrującej wykonanie usług rolniczych na kwotę co najmniej 20 tys. złotych brutto, nie mniej jednak niż 10 tys. złotych brutto w każdym z 12 miesięcznych okresów poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

 

Od kiedy można ponosić koszty w ramach poddziałania i czy stosuje się zasady konkurencyjnego wyboru wykonawcy / dostawcy usług?

Zgodnie z przepisami § 24 ust. 2 pkt 1 lit. a i b rozporządzenia wykonawczego koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w pełnej wysokości, jeżeli zostały poniesione:

  • od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w tym dniu, z wyłączeniem kosztów ogólnych, które można ponosić od dnia 1 stycznia 2014 r.,
  • zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych – w przypadku, gdy te przepisy mają zastosowanie.

 

Czy w ramach poddziałania można uzyskać zaliczkę na realizację operacji?

październik 2016 r.

Zgodnie z przepisami ustawy dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej beneficjenci poddziałania 6.4. mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:

  1. jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, na podstawie umowy
    o przyznanie pomocy albo
  2. na jego wniosek - na podstawie zmienionej umowy o przyznanie pomocy. Wniosek, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej agencji płatniczej (ARiMR) realizującej płatności z EFRROW w miejscu, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy.

Kwota wypłaconej zaliczki nie może przekroczyć równowartości 50% wnioskowanej kwoty pomocy i musi być przeznaczona na realizację operacji.

 

W jakich terminach beneficjent zobligowany jest do przedłożenia sprawozdań z realizacji operacji?

Zmienione przepisy rozporządzenia wykonawczego dla poddziałania 6.4 zniosły obowiązek przedkładania w terminie 12 i 36 miesięcy od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej sprawozdań z realizacji operacji. Oznacza to, że beneficjent zobowiązany jest/będzie, zapisami zawartej umowy jedynie do złożenia we właściwym oddziale regionalnym wypełnionej Informacji po realizacji operacji, zgodnie ze wzorem, który dostępny jest w oddziałach regionalnych oraz na stronie internetowej Agencji. Należy pamiętać, iż za niezłożenie tej Informacji w terminie określonym w umowie o przyznaniu pomocy naliczona zostanie sankcja w wysokości 0,5% kwoty wypłaconej pomocy.

 

Czy spółka komandytowa, może ubiegać się o pomoc, jeżeli jej Komplementariusz wcześniej uzyskał już pomoc w ramach tego programu jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą?

Spółka komandytowa, co do zasady, dysponuje odrębnym limitem pomocy w ramach poddziałania 6.4 od jej wspólnika. Niemniej jednak na gruncie przepisów dotyczących pomocy przedsiębiorstwo komplementariusza będzie traktowane jako podmiot powiązany w stosunku do spółki komandytowej.  Oznacza to, iż ustalając wartość wykorzystanej pomocy de minimis w okresie roku bieżącego i dwóch poprzedzających go lat obrotowych należy uwzględnić wszelką pomoc de minimis uzyskaną przez oba podmioty. Jeżeli zatem w tym czasie została przyznana pomoc de minimis w ramach poddziałania 6.4 udzielona na rzecz komplementariusza (lub jakakolwiek inna pomoc de minimis), to jej wartość będzie pomniejszać pozostały do wykorzystania limit pomocy de minimis przysługujący spółce komandytowej. Z racji tego, że pomoc udzielana w poddziałaniu 6.4 stanowi pomoc de minimis, wnioskowana kwota pomocy nie może przekroczyć pozostałego do wykorzystania limitu pomocy de minimis.

 

Zgodnie z rozporządzeniem koszt zakupu ciągnika rolniczego może być kosztem kwalifikowalnym w części nieprzekraczającej 50% pozostałych kosztów kwalifikowalnych. Czy beneficjent może zakupić i rozliczyć droższy ciągnik uzyskując dofinansowanie do części ceny ciągnika zaliczającej się do kosztów kwalifikowalnych, decydując się na pokrycie kosztów niekwalifikowalnych z własnej kieszeni?

Tak, może. Jeżeli wnioskodawca planuje zakup ciągnika o wartości wyższej niż 50% pozostałych kosztów kwalifikowalnych, to część przekraczająca wartość kosztów kwalifikowalnych w zakresie ciągnika należy zaliczyć do kosztów niekwalifikowalnych np. jeżeli całkowity koszt netto zakupu ciągnika wynosiłby 350 000 zł, to do kosztów kwalifikowalnych można zaliczyć jedynie 200 000 zł, a pozostałe 150 000 należy uznać jako koszty niekwalifikowalne.

 

{"register":{"columns":[]}}