W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Powódź we wrześniu 2024 - Pomoc na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r.

Nabór zakończył się 31 października 2025 r. O pomoc mogły ubiegać się osoby fizyczne oraz inne podmioty (np. rolnicze spółdzielnie produkcyjne)

Nabór wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r.

Zgodnie z § 13zzzf rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r.

Pomoc ma charakter pomocy publicznej i jest udzielana ze środków krajowych na warunkach określonych w przepisach rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 327 z 21.12.2022, str. 1, z późń.zm.).

Pomoc finansowa będzie udzielana producentowi rolnemu:

  1. któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
  2. będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472;
  3. w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, i które zostały oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę.

Pomoc nie przysługuje producentowi rolnemu

który otrzymał pomoc na podstawie:

  • § 13zzq (pomoc podatek rolny - klęski które wystąpiły w 2024 r: grad, deszcz nawalny, przymrozki wiosenne, huragan),
  • § 13 zzt (pomoc podatek rolny - powódź we wrześniu 2024 r. - klęska żywiołowa),
  • § 13 zzv (pomoc podatek rolny - klęski które wystąpiły w 2024 r: deszcz nawalny, powódź)

lub

  • § 13zzz (pomoc podatek rolny - klęska suszy w 2024 r.)

rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.).

Składanie wniosku

Pomoc jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego Agencji, na wniosek producenta rolnego złożony w terminie do dnia 31 października 2025 r. na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

Na podstawie postanowień § 13zzzf ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. formularz wniosku został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR – Platforma Usług Elektronicznych (PUE ARiMR).

Producent rolny składa wniosek po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych (PUE), dostępnej na stronie internetowej Agencji Zaloguj do PUE .

Za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wskazaną w potwierdzeniu wysłania wniosku, które zostanie wystawione przez system teleinformatyczny Agencji (PUE ARiMR).

Producent rolny, składając wniosek poprzez Platformę Usług Elektronicznych składa:

  1. informacje o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  2. oświadczenie o kwocie odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń;
  3. oświadczenie, że zgodnie z przepisami art. 10 c ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 1363) wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego, które zostało wszczęte na Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r. złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, a także wymianę korespondencji dotyczącej postępowania, w tym składania pism i doręczania pism oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji zgodnie art. 10 c ust. 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o ARiMR oraz, że został pouczony o skutkach wyrażenia zgody na wymianę korespondencji.

Do wniosku o pomoc załącza się:

  1. kopię protokołu oszacowania szkód, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., zawierającego określenie zakresu i wysokości szkód oszacowanych przez komisję powołaną przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód;
  2. kopię decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na 2024 r., o której mowa w art. 6a ust. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym  - w przypadku, gdy Wnioskodawca jest osobą fizyczną albo
  3.  kopię deklaracji na podatek rolny na 2024 r., o której mowa w art. 6a ust. 8 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym – w przypadku, gdy Wnioskodawca jest osobą prawną, jednostką organizacyjną, w tym spółką, nieposiadającą osobowości prawnej;
  4. kopie dokumentów potwierdzających wysokość odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń.

Wysokość pomocy

stanowi równowartość kwoty trzeciej i czwartej raty podatku rolnego ustalonego producentowi rolnemu wnioskującemu o pomoc na 2024 r.

Zgodnie z § 13zzzf ust. 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć 100% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej lub produkcji rolnej – obliczonego zgodnie z art. 37 ust. 8 rozporządzenia 2022/2472.

W przypadku gdy łączna wysokość pomocy oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń przekraczałaby kwotę pomocy, o której mowa w ust. 9 rozporządzenia, pomocy udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą, o której mowa powyżej a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.

Pomoc nie przysługuje, jeżeli łączna kwota pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów oraz otrzymanych odszkodowań przekracza kwotę obliczoną zgodnie z § 13zzzf ust. 9 rozporządzenia.

Informacje dotyczące rachunku można sprawdzić po zalogowaniu się do PUE ARiMR i wybraniu z paska menu opcji „Mój profil”.

Jeśli nr konta jest nieaktualny, należy niezwłocznie dokonać jego aktualizacji poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany na  https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow.

Dodatkowe informacje

Wszelkie pytania dotyczące naboru Wniosku o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r. należy kierować do właściwych miejscowo jednostek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe); pod numerem bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84.

Materiały

Instrukcja wypełniania eWniosku na PUE ARiMR - Powodź 2024 Podatek
INSTRUKCJA​_wypełniania​_wniosku​_PUE​_PodatekPowodz2024​_nabor2.pdf 2.77MB
Rozporządzenie Rady Ministrów wprowadzające pomoc (Dz. U. z 2025 r. poz. 1365)
Rozporzadzenie​_RM​_poz1365​_2025.pdf 0.23MB
{"register":{"columns":[]}}