Powódź we wrześniu 2024 - Pomoc na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r.
Nabór zakończył się 31 października 2025 r. O pomoc mogły ubiegać się osoby fizyczne oraz inne podmioty (np. rolnicze spółdzielnie produkcyjne)
Nabór wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r.
Zgodnie z § 13zzzf rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r.
Wnioski o pomoc można było składać za pośrednictwem PUE ARiMR do 31 października 2025 r.
Pomoc ma charakter pomocy publicznej i jest udzielana ze środków krajowych na warunkach określonych w przepisach rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 327 z 21.12.2022, str. 1, z późń.zm.).
Pomoc finansowa będzie udzielana producentowi rolnemu:
- któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472;
- w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, i które zostały oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę.
Pomoc nie przysługuje producentowi rolnemu
który otrzymał pomoc na podstawie:
- § 13zzq (pomoc podatek rolny - klęski które wystąpiły w 2024 r: grad, deszcz nawalny, przymrozki wiosenne, huragan),
- § 13 zzt (pomoc podatek rolny - powódź we wrześniu 2024 r. - klęska żywiołowa),
- § 13 zzv (pomoc podatek rolny - klęski które wystąpiły w 2024 r: deszcz nawalny, powódź)
lub
- § 13zzz (pomoc podatek rolny - klęska suszy w 2024 r.)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.).
Składanie wniosku
Pomoc jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego Agencji, na wniosek producenta rolnego złożony w terminie do dnia 31 października 2025 r. na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.
Na podstawie postanowień § 13zzzf ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. formularz wniosku został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR – Platforma Usług Elektronicznych (PUE ARiMR).
Producent rolny składa wniosek po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych (PUE), dostępnej na stronie internetowej Agencji Zaloguj do PUE .
Za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wskazaną w potwierdzeniu wysłania wniosku, które zostanie wystawione przez system teleinformatyczny Agencji (PUE ARiMR).
Informacje o zasadach postępowania przy wypełnianiu elektronicznego formularza wniosku na PUE ARiMR zostały opisane w instrukcji umieszczonej poniżej, w sekcji "Materiały".
Producent rolny, składając wniosek poprzez Platformę Usług Elektronicznych składa:
- informacje o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
- oświadczenie o kwocie odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń;
- oświadczenie, że zgodnie z przepisami art. 10 c ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 1363) wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego, które zostało wszczęte na Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r. złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, a także wymianę korespondencji dotyczącej postępowania, w tym składania pism i doręczania pism oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji zgodnie art. 10 c ust. 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o ARiMR oraz, że został pouczony o skutkach wyrażenia zgody na wymianę korespondencji.
Do wniosku o pomoc załącza się:
- kopię protokołu oszacowania szkód, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., zawierającego określenie zakresu i wysokości szkód oszacowanych przez komisję powołaną przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód;
- kopię decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na 2024 r., o której mowa w art. 6a ust. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym - w przypadku, gdy Wnioskodawca jest osobą fizyczną albo
- kopię deklaracji na podatek rolny na 2024 r., o której mowa w art. 6a ust. 8 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym – w przypadku, gdy Wnioskodawca jest osobą prawną, jednostką organizacyjną, w tym spółką, nieposiadającą osobowości prawnej;
- kopie dokumentów potwierdzających wysokość odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń.
Wysokość pomocy
stanowi równowartość kwoty trzeciej i czwartej raty podatku rolnego ustalonego producentowi rolnemu wnioskującemu o pomoc na 2024 r.
Zgodnie z § 13zzzf ust. 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć 100% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej lub produkcji rolnej – obliczonego zgodnie z art. 37 ust. 8 rozporządzenia 2022/2472.
W przypadku gdy łączna wysokość pomocy oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń przekraczałaby kwotę pomocy, o której mowa w ust. 9 rozporządzenia, pomocy udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą, o której mowa powyżej a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.
Pomoc nie przysługuje, jeżeli łączna kwota pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów oraz otrzymanych odszkodowań przekracza kwotę obliczoną zgodnie z § 13zzzf ust. 9 rozporządzenia.
Pomoc będzie wypłacana na rachunek producenta rolnego wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Dlatego istotne jest, aby dane dotyczące rachunku były aktualne.
Informacje dotyczące rachunku można sprawdzić po zalogowaniu się do PUE ARiMR i wybraniu z paska menu opcji „Mój profil”.
Jeśli nr konta jest nieaktualny, należy niezwłocznie dokonać jego aktualizacji poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany na https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow.
Dodatkowe informacje
Wszelkie pytania dotyczące naboru Wniosku o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r. należy kierować do właściwych miejscowo jednostek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe); pod numerem bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84.
Materiały
Instrukcja wypełniania eWniosku na PUE ARiMR - Powodź 2024 PodatekINSTRUKCJA_wypełniania_wniosku_PUE_PodatekPowodz2024_nabor2.pdf 2.77MB Rozporządzenie Rady Ministrów wprowadzające pomoc (Dz. U. z 2025 r. poz. 1365)
Rozporzadzenie_RM_poz1365_2025.pdf 0.23MB
Podstawa prawna
§ 13zzzf rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2015 r.,poz. 187, z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 1365)