W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania dotyczące warunków wypłaty II raty pomocy

1. Co ma zrobić młody rolnik w przypadku chęci przekazania drugiej raty płatności na konto bankowe inne niż swoje?

W przypadku gdy beneficjent zawarł umowę cesji wierzytelności, na podstawie której przenosi swoją wierzytelność w całości albo w części wobec dłużnika na osobę trzecią powinien w polu: „Numer rachunku bankowego beneficjenta”  manualnie wpisać numer rachunku bankowego cesjonariusza.

Dodatkowo w sekcji: „Dane cesjonariusza” należy zaznaczyć opcję: zawarłem umowę cesji wierzytelności, przejść do kolejnej strony formularza poprzez naciśnięcie przycisku „Dalej”
i wypełnić dane dotyczące cesjonariusza.

Konieczne jest również dołączenie do wniosku o płatność umowy cesji wierzytelności. Jednocześnie, gdy taka umowa została zawarta między beneficjentem a cesjonariuszem
i przelew ma być wykonany na konto cesjonariusza a z umowy tej nie wynika nr rachunku cesjonariusza do przelewu, wówczas beneficjent zobowiązany jest przedstawić zaświadczenie z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, w którym zostanie wskazany nr danego cesjonariusza.

 

2. Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o płatność II raty pomocy?
  • świadczące o realizacji Biznesplanu,
  • decyzję ostateczną o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego – jeżeli taki obowiązek wynika z przepisów prawa budowlanego,
  • zawiadomienie właściwego organu o zakończeniu robót budowlanych złożone co najmniej 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania, jeżeli obowiązek taki wynika
    z przepisów prawa budowlanego wraz z:

- oświadczeniem beneficjenta, że w ciągu 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia właściwemu organowi o zakończeniu robót budowlanych nie wniósł on sprzeciwu, albo

- zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ, że nie wnosi sprzeciwu w przypadku, gdy zawiadomienie o zakończeniu robót budowlanych będzie przedkładane przed upływem 14 dni,

  • dotyczące ewidencji lub wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – w przypadku beneficjenta zobowiązanego do prowadzenia takiej ewidencji lub wykazu,
  • celne, zawierające stosowną adnotację celników przeprowadzających odprawę, jako potwierdzenia dopuszczenia towarów do obrotu lub zawierającą informację dopuszczenia towaru do obrotu – dotyczy maszyn i urządzeń zakupionych w krajach nienależących do Unii Europejskiej,
  • dowód rejestracyjny, jeżeli jest wymagany odrębnymi przepisami/homologacja - dotyczy pojazdów objętych współfinansowaniem – kopia,
  • ostateczne pozwolenie zintegrowane (w przypadku, gdy odrębne przepisy prawa określają, jakie warunki powinny być spełniane przy realizacji inwestycji objętej operacją) bądź decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach – jeśli dotyczy,
  • potwierdzające, że beneficjent jest uczestnikiem jednego z unijnych systemów jakości, lub krajowych systemów jakości, w ramach którego przyznano punkty na etapie ubiegania się
    o wsparcie - jeżeli dotyczy
  • ostateczne pozwolenie wodnoprawne - jeżeli dotyczy,
  • potwierdzające formę własności, posiadania, użytkowania wieczystego,
  • potwierdzające wartość uzyskanych przychodów, w tym z działalności rolniczej (np. PIT/CIT, sprawozdanie finansowe, księga przychodów i rozchodów, księga wpływów i wydatków w ramach FADN),
  • potwierdzające uzupełnienie kwalifikacji/wykształcenia,
  • potwierdzające płatność (dowody zapłaty) - jeżeli dotyczy,
  • potwierdzające, że beneficjent prowadzi oddzielny system rachunkowości lub korzystał
    z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacją operacji 
    w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, a gdy nie był zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych – zestawienie faktur lub równoważnych dokumentów księgowych,
  • potwierdzające uczestnictwo w szkoleniach określonych w biznesplanie,
  • kopie faktur VAT lub faktur VAT RR, wydruk paragonu fiskalnego kas rejestrujących, umowę kupna–sprzedaży wraz z potwierdzeniem przelewu lub informacją z ewidencji sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych, o której mowa w art. 20 ust. 1e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z okresu realizacji biznesplanu,
  • protokół odbioru robót budowlanych wraz z kosztorysem powykonawczym (szczegółowym) - jeżeli dotyczy,
  • protokoły odbioru wartości niematerialnych i prawnych, np. know-how/licencji oprogramowania - jeśli dotyczy,
  • protokoły odbioru środka trwałego wraz z dokumentacją potwierdzającą przyjęcie środków trwałych do użytkowania - jeśli dotyczy,
  • protokoły montażu lub rozruchu maszyn i urządzeń - jeśli dotyczy,
  • pełnomocnictwo – w przypadku, gdy zostało udzielone innej osobie niż podczas składania wniosku o przyznanie pomocy lub gdy zmienił się zakres poprzednio udzielonego pełnomocnictwa,
  • potwierdzające prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie,
  • potwierdzające, że beneficjent przystąpił do korzystania z doradztwa indywidualnego dla osób rozpoczynających po raz pierwszy prowadzenie gospodarstwa jako młody rolnik w ramach I.14.2,
  • umowę cesji wierzytelności – jeżeli dotyczy,
  • inne.
3. Czy udział przychodów związanych z prowadzoną działalnością rolniczą powinna być wyrażona w kwocie netto czy w kwocie brutto? 

Zgodnie z Umową o przyznaniu pomocy w ramach interwencji I.11 Premie dla młodych rolników (§ 4 ust. 3), do przychodów uzyskiwanych w związku z prowadzoną  w gospodarstwie działalnością rolniczą zaliczają się przychody pochodzące z działalności rolniczej oraz
z działalności „okołorolniczej”. Do przychodów uzyskiwanych w związku z prowadzoną w gospodarstwie działalnością rolniczą zalicza się przychody:

  1. ze sprzedaży produktów rolnych oraz wytworzonych na ich bazie produktów przetworzonych niewymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jak również produktów z zagajników o krótkiej rotacji;
  2. z tytułu wsparcia UE oraz z tytułu pomocy krajowej przyznanej w odniesieniu do działalności rolniczej, w tym (i) premie zalesieniowe, o ile dotyczą gruntów rolnych, oraz (ii) premie w zakresie zadrzewień śródpolnych i (iii) w zakresie systemów rolno–leśnych, z wyjątkiem:
  1. wsparcia o charakterze inwestycyjnym (przeznaczonym na budowę, zakup, modernizację lub odtworzenie środków trwałych), w tym przeznaczonym na zalesianie i tworzenie terenów zalesionych, a także w ramach programu zwiększania lesistości kraju,
  2. premii dla młodych rolników;
  1. ze sprzedaży usług:
  1. wspomagających produkcję roślinną (PKD: 01.61.Z),
  2. wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich (PKD: 01.62.Z),
  3. następujących po zbiorach (PKD: 01.63.Z),
  4. obróbki nasion dla celów rozmnażania roślin (PKD: 01.64.Z),
  5. krótkiego zakwaterowania (agroturystyki) (PKD 55.20.Z);
  1. z działów specjalnych produkcji rolnej (z wyłączeniem hodowli ryb akwariowych, kotów rasowych, psów rasowych, entomofagów oraz zwierząt laboratoryjnych);
  2. z tytułu odszkodowań za ubezpieczone konkretne uprawy lub zwierzęta;
  3. z tytułu czynszu za wydzierżawienie lub wynajęcie składników należących do gospodarstwa;
  4. z tytułu odsetek uzyskanych od środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym, wydzielonym dla gospodarstwa rolnego.

Za przychód uważa się wszystkie uzyskane środki pieniężne, w związku z prowadzoną
w gospodarstwie działalnością rolniczą.

W celu obliczenia 60-procentowego udziału przychodów związanych z prowadzoną działalnością rolniczą i „okołorolniczą”, należy uwzględnić wartość przychodu wyrażonego
w kwocie brutto.

Szczegółowe informacje dot. prowadzenia w gospodarstwie rachunkowości rolniczej, zamieszczone zostały na stronie internetowej arimr w lokalizacji: https://www.gov.pl/web/arimr/premie-dla-mlodych-rolnikow---nabor-wnioskow-od-19-czerwca-do-16-sierpnia-2024-r

{"register":{"columns":[]}}