W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Termin i miejsce składania wniosków

Wniosek o przyznanie płatności ekologicznej (zwanego dalej Wnioskiem) składa się
w formie elektronicznej za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus dostępnej poprzez stronę internetową Agencji Restrukturyzacji i­­ Modernizacji Rolnictwa:
www.arimr.gov.pl lub po zalogowaniu się do Portalu Usług Elektronicznych PUE, dostępnego na ww. stronie internetowej, a następnie przejściu do aplikacji eWniosekPlus.

W roku 2023 Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami (dokumentami) składa się w terminie od dnia 15 marca do dnia 30 czerwca.

Wniosek wraz z załącznikami może być także złożony w terminie 25 dni kalendarzowych po terminie składania wniosków, tj. do dnia 25 lipca 2023 r., jednak za każdy dzień roboczy opóźnienia, licząc od dnia 1 lipca 2023 r., stosowane będzie zmniejszenie płatności w wysokości 1% należnej kwoty płatności.

Złożenie Wniosku po dniu 25 lipca 2023 skutkuje wydaniem Postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania.

Termin na złożenie Wniosku nie podlega przywróceniu (art. 60 ust. 4 ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027).

Przywracanie terminu jest instytucją procesową (art. 58 § 1 i 2 KPA, mającą na celu ochronę strony przed negatywnymi skutkami uchybienia terminu do podjęcia czynności procesowej przez uczestników postępowania. Jednakże instytucji tej nie można zastosować do terminów materialno-prawnych dokonania czynności procesowych. Terminy prawa materialnego podlegają przywróceniu tylko wyjątkowo i jedynie wówczas, gdy taką możliwość przewidują przepisy określające dany termin. Ponieważ termin składania wniosków jest terminem wynikającym z prawa materialnego, nie mają do niego zastosowania przepisy art. 58-60 KPA, mówiące o zasadach przywrócenia terminu.

Wniosek rozpatrywany jest jedynie w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony, w terminie do 25 lipca 2023 r., oraz na podstawie dołączonych do niego prawidłowych dokumentów. Braki we wniosku oraz na załącznikach, uzupełnione po dniu 25 lipca 2023 r. nie są uwzględniane w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie przyznania płatności lub wypłaty pomocy.

Zmianę do Wniosku można składać do dnia 17  lipca 2023 r. Ostateczny termin składania zmian do Wniosku upływa w dniu 25 lipca 2023 r. z tym, że złożenie zmiany do Wniosku po dniu 17 lipca 2023 r. skutkuje pomniejszeniem płatności do powierzchni objętej tą zmianą o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia.

Zmiana do złożonego Wniosku może polegać na:

  • dodaniu nowych działek referencyjnych oraz wielkości zadeklarowanej powierzchni (wraz z wymaganymi dla nich załącznikami) do uprzednio złożonego Wniosku o przyznanie tej płatności lub zwiększenie/zmniejszenie ich powierzchni,
  • dołączeniu do Wniosku wymaganych załączników oraz materiałów graficznych (wyrysowania w aplikacji eWniosekPlus posiadanych działek rolnych lub powierzchni niezgłoszonych do płatności). W sytuacji, gdy rolnik, po raz pierwszy zadeklaruje zmianą do wniosku nowy schemat pomocowy (nowy wariant lub pakiet), taką deklarację traktuje się jak złożenie nowego wniosku dla tego pakietu lub wariantu (jeśli zmiana zostanie złożona po 16 maja zastosowanie ma zmniejszenie płatności).

Dodatkowo wniosek o przyznanie płatności ekologicznej w ramach Pakietów 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9 i 11 lub wariantów 4.1.2 i 10.1.2 może zostać zmieniony w części dotyczącej wskazania:

  • roślin uprawnych,
  • mieszanki wieloletnich traw albo mieszanki wieloletnich traw z bobowatymi drobnonasiennymi

uprawianych na danej wielkości zadeklarowanej powierzchni, zawartej w oświadczeniu o zadeklarowanych powierzchniach, lecz wyłącznie w zakresie tego samego pakietu lub jego wariantu i tylko w przypadku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 640/2014, czyli do czasu powiadomienia rolnika o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu lub o jakichkolwiek niezgodnościach we wniosku o przyznanie płatności.

Zmiana do złożonego wniosku może polegać także na zmniejszeniu wielkości zadeklarowanej powierzchni.

Braki we wniosku oraz na załącznikach (z wyjątkiem błędów oczywistych) uzupełnione po dniu 25 lipca 2023 r. nie będą uwzględnione w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie przyznania płatności.

Zmianę do Wniosku składa się także w odpowiedzi na Wezwanie do usunięcia braków we Wniosku, także w przypadku, gdy wezwanie dotyczy wymaganych załączników.

Wycofanie całego Wniosku - rolnik może w każdym momencie, złożyć formularz wycofania Wniosku, obejmujący wycofanie wszystkich działek referencyjnych lub wielkości zadeklarowanych powierzchni we Wniosku, pod warunkiem, że właściwy organ nie powiadomił jeszcze rolnika o błędach zawartych we Wniosku, ani nie zapowiedział kontroli na miejscu.

{"register":{"columns":[]}}