W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Termin i miejsce składania wniosków

Wniosek o przyznanie płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych (zwanego dalej Wnioskiem) składa się w formie elektronicznej za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus dostępnej poprzez stronę internetową Agencji Restrukturyzacji i­­ Modernizacji Rolnictwa: www.arimr.gov.pl lub po zalogowaniu się do Portalu Usług Elektronicznych PUE, dostępnego na ww. stronie internetowej, a następnie przejściu do aplikacji eWniosekPlus.

W roku 2024 Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami (dokumentami) składa się w terminie od dnia 15 marca do dnia 15 maja.

Wniosek wraz z załącznikami może być także złożony w terminie 25 dni kalendarzowych po terminie składania wniosków, tj. do dnia 10 czerwca 2024 r., jednak za każdy dzień roboczy opóźnienia, licząc od dnia 16 maja 2024 r., stosowane będzie zmniejszenie płatności w wysokości 1% należnej kwoty płatności.

Złożenie Wniosku po dniu 10 czerwca 2024 r.  skutkuje wydaniem Postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania.

Termin na złożenie Wniosku nie podlega przywróceniu (art. 60 ust. 4 ustawy o Planie Strategicznym).

Przywracanie terminu jest instytucją procesową (art. 58 § 1 i 2 KPA, mającą na celu ochronę strony przed negatywnymi skutkami uchybienia terminu do podjęcia czynności procesowej przez uczestników postępowania. Jednakże instytucji tej nie można zastosować do terminów materialno-prawnych dokonania czynności procesowych. Terminy prawa materialnego podlegają przywróceniu tylko wyjątkowo i jedynie wówczas, gdy taką możliwość przewidują przepisy określające dany termin. Ponieważ termin składania wniosków jest terminem wynikającym z prawa materialnego, nie mają do niego zastosowania przepisy art. 58-60 KPA, mówiące o zasadach przywrócenia terminu.

Wniosek rozpatrywany jest jedynie w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony, w terminie do 10 czerwca 2024 r. oraz na podstawie dołączonych do niego prawidłowych dokumentów. Braki we wniosku oraz na załącznikach, uzupełnione po dniu 10 czerwca 2024 r., nie są uwzględniane w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie przyznania płatności lub wypłaty pomocy.

Zmianę do Wniosku można składać do dnia 31 maja 2024 r. Ostateczny termin składania zmian do Wniosku upływa w dniu 10 czerwca 2024 r. z tym, że złożenie zmiany do Wniosku po dniu 31 maja 2024 r. skutkuje pomniejszeniem płatności do powierzchni objętej tą zmianą o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia.

Zmiany wniosku o przyznanie płatności, zgodnie z art. 60 ust. 2 pkt 1 ustawy o Planie Strategicznym, dokonuje się w terminie do 16 września 2024 roku (15 września 2024 r. to niedziela), w przypadku, gdy ARiMR poinformowała rolnika o nieprawidłowościach wykrytych w ramach kontroli administracyjnych lub systemu monitorowania obszarów.

Zmiana do złożonego Wniosku może polegać na:

  • dodaniu nowych działek ewidencyjnych i rolnych (wraz z wymaganymi dla nich załącznikami) do uprzednio złożonego Wniosku o przyznanie tej płatności lub zwiększenie/zmniejszenie ich powierzchni,
  • dołączeniu do Wniosku wymaganych załączników oraz wypełnionych materiałów graficznych (tylko w zakresie złożonego Wniosku).

Wniosek o przyznanie płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych, może także zostać zmieniony w części dotyczącej wskazania:

  1. w ramach wariantów Interwencji 5:
  • zmiany wielkości obszaru objętego zobowiązaniem rolno-środowiskowo-klimatycznym w ramach wariantów tej interwencji lub zmiany miejsca realizacji tego zobowiązania,
  • zmiany uprawianych roślin,
  • zmiany miejsca ich uprawy,
  1. w ramach wariantu 7.2:
  • zmiany miejsca realizacji zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w ramach tego wariantu,
  • zmiany uprawianych roślin,
  • zmiany miejsca ich uprawy.
  • pod warunkiem, że mimo dokonania tych zmian są spełnione warunki przyznania płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych z tytułu realizacji zobowiązań w ramach ww. wariantów i te zmiany nie powodują niedozwolonej zmiany zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego.

W sytuacji, gdy rolnik, po raz pierwszy zadeklaruje na formularzu zmiany do wniosku nowy schemat pomocowy (nowy wariant lub interwencję), taką deklarację traktuje się jak złożenie nowego wniosku dla tego wariantu lub interwencji (oznacza to, że dla wniosku złożonego w terminie od 16 maja do dnia 10 czerwca 2024 r. naliczane są sankcje terminowe). Zmiana do złożonego wniosku może polegać także na zmniejszeniu zadeklarowanych wcześniej powierzchni działek rolnych.

Zmianę do Wniosku składa się także w odpowiedzi na Wezwanie do usunięcia braków we Wniosku, także w przypadku, gdy wezwanie dotyczy wymaganych załączników.

Braki we wniosku oraz na załącznikach (z wyjątkiem błędów oczywistych) uzupełnione po dniu 10 czerwca 2024 r., nie będą uwzględnione w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie przyznania płatności.

W przypadku uprawy rośliny dwuletniej, uprawianej ramach wariantu 5.2 Wytwarzanie materiału siewnego rzadkich gatunków lub odmian roślin – zmiana uprawianych roślin lub miejsca ich uprawy, jest dopuszczalna po upływie dwóch lat uprawy tej rośliny.

W przypadku uprawy rośliny będącej byliną, uprawianej ramach wariantu 5.2 Wytwarzanie materiału siewnego rzadkich gatunków lub odmian roślin – zmiany uprawianych roślin lub miejsca ich uprawy, są dopuszczalne po upływie trzech lat uprawy tej rośliny.

W ramach Interwencji 6 - zobowiązanie w ramach danej rasy lokalnej zwierząt nie podlega zmianie w trakcie realizacji, z wyjątkiem zastąpienia zwierząt danej rasy lokalnej objętych tym zobowiązaniem zwierzętami tej samej rasy, jeżeli zwierzęta te spełniają warunki przyznania płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych.

Rolnik może całkowicie lub częściowo wycofać wniosek o przyznanie płatności nie później niż do dnia wydania decyzji w sprawie przyznania płatności (art. 60 ust. 3 ustawy o Planie Strategicznym).

Wycofanie nie jest możliwe, jeżeli:

  • dotyczy części wniosku, w której wykryto nieprawidłowości,
  • wnioskodawca został poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu.

Wycofanie całego Wniosku – rolnik może w każdym momencie, złożyć wycofanie całego wniosku nie później niż do dnia wydania decyzji w sprawie o przyznanie płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych z tym, że wycofanie to nie jest możliwe, jeżeli:

  • dotyczy części wniosku, w której wykryto nieprawidłowości,
  • wnioskodawca został poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu.
{"register":{"columns":[]}}