W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Złomowanie albo przekwalifikowanie statku rybackiego

1. Kto może skorzystać z pomocy?

Właściciel statku rybackiego, przy użyciu którego jest wykonywane rybołówstwo komercyjne.

2. Jakie musisz spełnić warunki, aby uzyskać pomoc?

Pomoc przyznaje się pod warunkiem:

  1. zezłomowania statku rybackiego.

Przez złomowanie statku rybackiego rozumie się odcięcie nadburcia z lewej i prawej burty wraz z umieszczoną na nich oznaką rybacką, usunięcie silnika głównego oraz pocięcie kadłuba statku rybackiego w taki sposób, aby żadna z jego części nie była większa lub równa połowie całkowitej długości kadłuba, a także wycofanie tego statku rybackiego z wykonywania rybołówstwa komercyjnego oraz cofnięcie licencji połowowej. Statek rybacki uznaje się za wycofany z wykonywania rybołówstwa komercyjnego w drodze decyzji ministra właściwego do spraw rybołówstwa (w tym przypadku na wniosek właściciela statku).

  1. przekwalifikowania statku rybackiego (w celu prowadzenia działalności dochodowej lub niedochodowej).

Przez przekwalifikowanie statku rybackiego rozumie się prowadzenie z wykorzystaniem tego statku działalności niezwiązanej z rybołówstwem morskim, a także wycofanie go z wykonywania rybołówstwa komercyjnego oraz cofnięcie licencji połowowej.

Przez działalność dochodową rozumie się działalność o charakterze zarobkowym, prowadzoną przy wykorzystaniu przekwalifikowanego statku rybackiego.

Przez prowadzenie działalności niedochodowej należy rozumieć ograniczenie się do czynności o charakterze niezarobkowym, w ramach których nie jest uzyskiwany dochód. Do takich czynności zalicza się wykorzystywanie statku na lądzie, np. jako obiekt dekoracyjny lub bezpłatny eksponat, bądź na morzu do użytku prywatnego (np. do prywatnej rekreacji, własnego wędkarstwa lub niezarobkowych rejsów na własne potrzeby).

Statek rybacki będący przedmiotem operacji musi być zarejestrowany jako aktywny oraz przez co najmniej 90 dni rocznie w ciągu ostatnich dwóch lat kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku o dofinansowanie prowadzić działalność połowową na morzu.

W ciągu pięciu lat od otrzymania wsparcia beneficjent nie może zarejestrować żadnego statku rybackiego.

3. Jaką pomoc i w jakiej wysokości możesz otrzymać?

Pomoc przyznaje się w formie finansowania na podstawie stawek jednostkowych w wysokości:

  1. 139 000 zł oraz 24 000 zł dodatku rekompensacyjnego - dla statków rybackich o pojemności brutto mniejszej niż 1 GT,
  2. 81 000 zł za każde GT oraz 116 000 zł dodatku rekompensacyjnego - dla statków rybackich o pojemności brutto od 1 GT do mniejszej niż 10 GT,
  3. 46 000 zł za każde GT oraz 466 000 zł dodatku rekompensacyjnego - dla statków rybackich o pojemności brutto od 10 GT do mniejszej niż 25 GT,
  4. 50 000 zł za każde GT oraz 744 000 zł dodatku rekompensacyjnego - dla statków rybackich o pojemności brutto od 25 GT do mniejszej niż 50 GT,
  5. 3 243 500 zł - dla statków rybackich o pojemności brutto równej lub większej niż 50 GT

- z tym, że w przypadku przekwalifikowania statku rybackiego na działalność dochodową wysokość stawek jednostkowych pomniejsza się o 10%.

Pojemność brutto określa się na dzień 1 stycznia 2022 r. na podstawie danych z rejestru statków rybackich.

4. Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

Wniosek o dofinansowanie należy złożyć za pomocą systemu teleinformatycznego,  w aplikacji WOD2021https://wod.cst2021.gov.pl/, na formularzu udostępnionym przez ARiMR.

5. Jak wybiera się projekty?

ARiMR ocenia wnioski o dofinansowanie, przyznając planowanemu projektowi punkty według następujących kryteriów wyboru:

Nr

Kryterium

Punktacja

Wyjaśnienie

1.

Wiek statku rybackiego

3 albo 5 pkt

 

5 pkt - powyżej 15 lat

3 pkt - od 2 do 15 lat

2.

Statek rybacki nie był modernizowany ze środków Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020

0 albo 5 pkt

Tak - 5 pkt

Nie - 0 pkt

3.

Wnioskodawca skorzystał z pomocy finansowej dla właścicieli statków rybackich na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej (pomoc de minimis)

0 albo 10 pkt

Tak - 10 pkt

Nie - 0 pkt

 

6. Co wpływa na kolejność rozpatrywania wniosków?

O kolejności rozpatrywania wniosków decyduje suma punktów uzyskanych na podstawie kryteriów ich wyboru i ustala się ją od projektu, który uzyskał największą liczbę punktów, do projektu, który uzyskał najmniejszą liczbę punktów.

W przypadku projektów, które uzyskały taką samą liczbę punktów, o ich kolejności decydują następujące kryteria:

  1. pierwszeństwo uzyskuje wniosek o dofinansowanie wnioskodawcy, któremu nie wypłacono pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020;
  2. w przypadku, gdy o kolejności rozpatrywania wniosków nie rozstrzygnięto zgodnie  z lit. a), pierwszeństwo uzyskuje wniosek o dofinansowanie z niższą kwotą wnioskowanej pomocy.
  3. Jeśli kolejność rozpatrywania wniosków o dofinansowanie nie została rozstrzygnięta zgodnie z lit. a) i b), pierwszeństwo uzyskuje wniosek o dofinansowanie, który został złożony wcześniej.

7. Gdzie możesz znaleźć informacje o naborach?

Aktualne i planowane nabory wniosków o dofinansowanie oraz ich harmonogram dostępne są na stronie programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa - link do strony.

8. Poniżej znajdziesz podstawowe akty prawne określające:

  1. szczegółowe kryteria dostępu do pomocy finansowej, katalog beneficjentów, wysokość możliwego do uzyskania wsparcia, itd., które zawarte są w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 września 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 1. Wspieranie zrównoważonego rybołówstwa oraz odbudowy i ochrony żywych zasobów wodnych objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 oraz wysokości tej pomocy (Dz. U. poz. 2128) - dostępnym na stronie programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa - link do rozporządzenia.
  1. szczegółowe zasady ogłaszania naborów, tryb składania wniosków o dofinansowania oraz o płatność, zobowiązania wynikające z umów o dofinansowanie, warunki przyznawania wypłaty i zwrotu dofinansowania, które zawarte są w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dnia 16 października 2023 r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetów 1–4 objętych programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027 (Dz. U. poz. 2289) - dostępnym na stronie programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa - link do rozporządzenia.
  1. podstawowe wytyczne udzielania wsparcia w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, które zawarte są w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury - dostępnym na stronie programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa - link do rozporządzenia.
  1. zobowiązania w zakresie przeprowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych operacji, które zawarte są w art. 47 i 50 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (…) – dostępnym na stronie programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa - link do rozporządzenia

Materiały

Dz. 1.7​_Trwałe zaprzestanie działalności połowowej​_Złomowanie albo przekwalifikowanie statku rybackiego
Fiszka Dz​_1.7​_Złomowanie.pdf 0.26MB
{"register":{"columns":[]}}