W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zainteresowani pytają o szczegóły poddziałania 4.2 "Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój"

1) Czy w najbliższym naborze zaplanowanym w terminie 1-30 grudnia 2015 r. o pomoc może ubiegać się rolnik, małżonek rolnika, domownik?

Nie. W naborze wniosków ogłoszonym przez Prezesa ARiMR w ramach poddziałania 4.2 „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” planowanym w dniach 1-30 grudnia 2015 r. wnioski o przyznanie pomocy mogą być składane wyłącznie przez podmioty wymienione w §2 ust. 1 pkt 1, tj przedsiębiorstwa już funkcjonujące w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, czyli rolnicy, małżonkowie rolników i domownicy nie są podmiotami uprawnionymi do składania wniosków w tym terminie. Nabór tematyczny (skierowany do rolników, małżonków rolników i domowników) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości limitów środków dostępnych w poszczególnych województwach lub latach w ramach określonych działań lub poddziałań PROW na lata 2014-2020 z dnia 12 października 2015 r. (Dz. U. poz. 1755) przewidziany jest już w roku 2016 r.

 

2) Czy zgodnie z § 5 ust 3 pkt 7 przez budowę nowych zakładów rozumiana jest literalnie wyłącznie budowa? Czy prowadząc w danym zakładzie np. działalność polegającą na sprzedaży hurtowej owoców i warzyw, mogę uzyskać wsparcie na uruchomienie działalności polegającej na przetwórstwie owoców i warzyw?

Pomoc nie obejmuje koszty budowy nowych zakładów w sytuacji łącznego zaistnienia przesłanek wymienionych w rozporządzeniu wykonawczym dla poddziałania 4.2:

  • faktycznego prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wymienionym w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
  • budowy nowego zakładu,
  • nieprowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu żywności w dniu składania wniosku o przyznanie pomocy,
  • rozpoczęcia prowadzenia działalności w wyniku realizacji operacji.

Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu § 5 ust. 3 pkt 7 rozporządzenia pomoc nie obejmuje kosztów budowy nowych zakładów obejmujących budynki lub budowle wraz z instalacjami, w których w dniu składania wniosku o przyznanie pomocy nie jest prowadzona działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu żywności, a rozpoczęcie prowadzenia działalności nastąpiłoby w wyniku realizacji operacji, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wymienionym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Przepis ten ma charakter ogólny i nie dotyczy kosztów związanych jedynie z częścią budowlaną inwestycji. Wykluczenie nowych zakładów jedynie jako budynków lub budowli wraz z instalacjami, stanowiłoby obejście przepisów prawa.
W przypadku prowadzenia działalności wymienionej w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w sytuacji gdy działalność ta zostaje przenoszona do innej lokalizacji, a zatem wybudowany zostaje zakład w nowej lokalizacji, przy jednoczesnym całkowitym wygaszeniu działalności w dotychczas użytkowanym zakładzie, należy przyjąć, że podmiot taki nie buduje nowego zakładu, a jedynie przenosi go.
Podmiotowi prowadzącemu działalność wymienioną w załączniku nr 2 do rozporządzenia, który w wyniku realizacji operacji objętej dofinansowaniem chciałby rozpocząć na terenie zakładu również prowadzenie innej działalności wspieranej, niewymienionej w załączniku nr 2, a wymienionej w załączniku nr 1, wsparcie może dotyczyć każdej działalności, która nie jest wykluczona z możliwości uzyskania dofinansowania.

 

3) Czy wózki widłowe stanowią koszt kwalifikowalny?

Nie. Wskazane koszty można przypisać do kategorii środków transportu (wewnętrznego i zewnętrznego), które nie są objęte wsparciem w ramach niniejszego poddziałania w ramach kosztów, o których mowa w § 6 ust. 1 lit. a tiret pierwszy i trzeci.

 

4) Czy podczyszczalnia ścieków może stanowić koszt kwalifikowalny?

Załącznik nr 3 do rozporządzenia zawiera wykaz rodzajów inwestycji związanych z ochroną środowiska lub przeciwdziałaniem zmianom klimatu, które mogą być wspierane w ramach niniejszego poddziałania. Wśród wymienionych znajdują się również oczyszczalnie ścieków, można przyjąć, że koszty te powinny objąć również koszty podczyszczalni ścieków oraz koszty zakupu niezbędnych instalacji.

 

5) Czy określony jest poziom kosztów kwalifikowalnych związanych z robotami budowlanymi w całości kosztów inwestycji?

Zgodnie z § 6 ust. 1, Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń  […]

 W związku z powyższym należy stwierdzić, iż poziom kosztów przeznaczonych na roboty budowlane jest ściśle związany i uzależniony od wdrożenia części technologicznej operacji, tj. zakupu maszyn i urządzeń wykorzystywanych w danym przedsiębiorstwie. Dodatkowo, należy mieć na uwadze, iż jednym z głównych celów realizacji poddziałania powinna być innowacyjność, co wiąże się z uruchamianiem nowych linii technologicznych, przez co należy rozumieć zakup i wprowadzenie do użytkowania nowych technologii.
Mając na uwadze cele realizacji poddziałania należy dążyć do tego, by koszty wynikające z przeprowadzonych robót budowlanych nie stanowiły dominujących kosztów realizacji zestawienia rzeczowo-finansowego operacji.
Ponadto należy zauważyć, iż każdy wniosek o przyznanie pomocy powinien być rozpatrywany w sposób indywidualny. W związku z tym nie określa się maksymalnego dopuszczalnego poziomu kosztów robót budowlanych w ramach jednego projektu, gdyż zależy on od charakteru danego projektu i specyfiki branży, której dotyczy.

 

6) Co to znaczy, że ze wsparcia wyłączone zostały inwestycje związane z ubojem na dużą skalę?

Zgodnie z założeniami programowymi, w ramach poddziałania 4.2 wsparciem objęte zostaną  min. inwestycje w sektorze przetwórstwa mięsa z wyłączeniem  uboju o dużej skali co oznacza, że w ramach powyższego sektora przewiduje się udzielanie wsparcia zakładom o małej zdolności produkcyjnej, które są zdefiniowane w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i rozwoju Wsi z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie niektórych wymagań weterynaryjnych, jakie powinny być spełnione przy produkcji  produktów pochodzenia zwierzęcego w rzeźniach o małej zdolności produkcyjnej (Dz.U.2010 nr 98 poz.630). Zgonie z § 1 ust. 1 powyższego. rozporządzenia do zakładów rzeźniczych o małej zdolności produkcyjnej, zaliczane są te zakłady w których rocznie poddaje się ubojowi nie więcej niż:
•    1 000 jednostek przeliczeniowych zwierząt gospodarskich kopytnych lub kopytnych zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych, przy maksymalnej liczbie 20 jednostek przeliczeniowych zwierząt w tygodniu;
•    150 000 sztuk drobiu;
•    100 sztuk ptaków bezgrzebieniowych.
W związku z powyższym, w przypadku gdy w zakładzie prowadzona będzie działalność ubojowa, na skalę większą niż wskazana powyżej, wówczas objęcie wsparciem w ramach przedmiotowego działania nie będzie możliwe.

 

7) Czy w zakładzie, w którym prowadzony jest ubój na dużą skalę oraz przetwórstwo mięsa, można realizować inwestycje w ramach poddziałania 4.2?

Sektor działalności dotyczący uboju (nr PKD 10.12.Z) został wykluczony ze wsparcia w ramach poddziałania 4.2 w zakresie uboju na dużą skalę(poza działalnością objętą rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie niektórych wymagań weterynaryjnych, jakie powinny być spełnione przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego w rzeźniach o małej zdolności produkcyjnej - Dz. U. z 2010 r. nr 98, poz. 630). W związku z powyższym wszelkie inwestycje związane z dużym ubojem nie są kwalifikowalne, a gdyby inwestycja objęta operacją dotyczyła części wspólnych, np. oczyszczalni ścieków dla zakładu, która obsługiwałaby działalność wspieraną jak i niewspieraną, to taka inwestycja nie mogłaby podlegać dofinansowaniu w ramach przedmiotowego poddziałania.
 

 

8) Czy biznes plan należy złożyć również w wersji papierowej?

Tak. Biznes plan należy wydrukować wraz ze stosownymi załącznikami i podpisany załączyć do wniosku. Wersja papierowa musi być zgodna z wersją składaną na nośniku elektronicznym.

 

9) Czy o pomoc może ubiegać  się przedsiębiorca nieposiadający statusu MŚP?

Nie. O pomoc w ramach poddziałania 4.2 może ubiegać się podmiot prowadzący działalność gospodarczą w sektorze przetwórstwa rolno - spożywczego, który jednocześnie należy do sektora MŚP, tj. zatrudnia mniej niż 250 pracowników a jago roczny obrót nie przekracza 50 milinów EUR lub suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EUR. Podmioty, które nie posiadają statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorstwa nie mogą się ubiegać o wsparcie w ramach przedmiotowego poddziałania.  

 

10) Czy w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój (PROW 2014-2020) możliwe byłoby skorzystanie z dofinansowania na przetwórstwo w kierunku produkcji dań gotowych.

Zgodnie z założeniami programowymi wsparciem mogą zostać objęte tylko te inwestycje, które w sposób bezpośredni i pośredni wykorzystywane będą wyłącznie do przetwarzania i wprowadzanie do obrotu produktów rolnych znajdujących się w Załączniku nr I do TFUE. „Produkcja dań gotowych’’ sugeruje inwestycje związane z produkcją żywności wysoko przetworzonej, która to działalność, analogicznie do poprzedniego okresu programowania (PROW 2007-2013) wyłączona jest ze wsparcia.

 

11) Czy podmiot, który prowadzi działalność  w ramach kodu PKD 52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów- dotyczy podmiotów zajmujących się działalnością w zakresie usługowego zamrażania i przechowywania produktów rolnych, ale zajmuje się przechowywaniem produktów rolnych na własne potrzeby, nie zaś dla klientów zewnętrznych będzie mógł skorzystać z pomocy w ramach poddziałania 4.2?

Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia wykonawczego MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” z dnia 05.10.2015 r., działalność określona kodem PKD 52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów, podlega wsparciu z jednoczesnym jednakże uszczegółowieniem Ministra Rolnictwa wskazującym, że wsparcie powyższe dotyczyć będzie podmiotów zajmujących się działalnością w zakresie usługowego zamrażania i przechowywania produktów rolnych.
Oznacza to, iż podmiot ubiegający się o wsparcie, musi świadczyć usługę zamrażania
i jednoczesnego przechowania zamrożonego produktu rolnego. Dopuszcza się sytuację, w której usługa polegać będzie na przechowaniu produktu rolnego w stanie zamrożonym, który to produkt dostarczony został do usługodawcy w stanie zamrożonym lub schłodzonym (wtedy musi dodatkowo nastąpić jego zamrożenie);

 

12) Czy mogę otrzymać punkty za dane kryterium wyboru operacji, jeśli odpowiednie strony wniosku o przyznanie pomocy i dokumenty potwierdzające spełnianie tego kryterium dostarczę po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy?

Uzupełnienie dokumentacji w tym zakresie po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy nie ma wpływu na punktację - do przyznania punktów za dane kryterium brane są pod uwagę wyłącznie dokumenty złożone wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy.

 

13. Czy istnieją jakieś wytyczne/wymagania związane z zawieraniem umów długoterminowych?Obowiązek zawierania umów długoterminowych z producentami rolnymi lub podmiotami wstępnie przetwarzającymi produkty rolne wynika wprost z treści § 4 ust. 1  pkt 1 lit a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 r.

W sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej ramach poddziałania Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r. poz. 1581). Oznacza to, że Pomoc przyznaje się, jeżeli:
1) podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy zobowiąże się, że po złożeniu ostatniego wniosku o płatność do dnia, w którym upływa 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej,
w każdym roku, będzie:
a) nabywał co najmniej 50% ilości produktów rolnych przeznaczonych do produkcji lub sprzedaży hurtowej na podstawie co najmniej 3-letnich umów, obejmujących mechanizm ustalania cen nabycia tych produktów, zawieranych bezpośrednio z:

  • producentami rolnymi,
  • grupami producentów rolnych w rozumieniu przepisów o grupach producentów rolnych
    i ich związkach, zwanymi dalej "grupami producentów rolnych", lub wstępnie uznanymi grupami producentów owoców i warzyw lub organizacjami producentów,
  • związkami grup producentów rolnych w rozumieniu przepisów o grupach producentów rolnych i ich związkach, zwanymi dalej "związkami grup producentów rolnych", lub zrzeszeniami organizacji producentów w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347
    z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.), zwanymi dalej „zrzeszeniami organizacji producentów”, lub
  • podmiotami wstępnie przetwarzającymi produkty rolne, które nabywają surowce od producentów rolnych na podstawie umów”.

Wymieniony powyżej obowiązek zawierania co najmniej 3 letnich umów z podmiotami wstępnie przetwarzającymi produkty rolne, weryfikowany jest na podstawie sporządzonych przez te podmioty oświadczeń z których wynika, że dokonują one zakupu na podstawie umów z producentami rolnymi. Rzeczone oświadczenia nie muszą odnosić się do ilości nabywanego surowca, a jedynie potwierdzać fakt samego nabywania produktów rolnych od producentów rolnych na podstawie umów.  
Ponadto zarówno w obowiązujących dokumentach programowych jak i w rozporządzeniu wykonawczym MRiRW nie ma zapisów zakazujących pozyskiwania surowca do produkcji od producentów rolnych lub podmiotów wstępnie przetwarzających produkty rolne, prowadzących działalność poza granicami kraju lub nawet poza rynkiem unijnym. Wnioskodawcy, z ubiegania się o przyznanie pomocy nie wyklucza również fakt nabywania surowców od podmiotu z nim powiązanego.
Wykluczone są natomiast umowy  zawierane z pośrednikami oraz z podmiotami zajmującymi się importem surowca.
Należy mieć na uwadze, iż podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie jest związany z określonym dostawcą surowca literalnie. W sytuacji niewywiązywania się niektórych dostawców z podpisanych z Wnioskodawcą umów,  Wnioskodawca ma możliwość zawarcia nowych umów z nowymi dostawcami. W ogólnym rozrachunku liczy się bilans podpisanych umów .
Rozwiązania wskazane powyżej, dotyczą również podmiotów zobowiązanych do nabywania surowców na podstawie umów długoterminowych, na poziomie przekraczającym 75% wykorzystywanego surowca.

 

14. Czy w obecnym okresie programowania postępowanie ofertowe należy przeprowadzić już na etapie składania wniosku o przyznanie pomocy?

Podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy w ramach, poddziałania 4.2 nie jest zobowiązany do przeprowadzania postępowania ofertowego na etapie składania wniosku o przyznanie pomocy, niemniej jednak, z uwagi na ciążący na nim obowiązek dokonania kalkulacji kosztów operacji, powinien dokonać wstępnego rozeznania rynku. W tym celu może min. zgromadzić trzy przykładowe oferty od trzech różnych oferentów/wykonawców, lub przedstawić zapytania e-mailowe wraz z odpowiedziami zawierającymi wycenę zadania. Dokumentacja zgromadzona na tym etapie nie będzie wiążąca przy rozliczaniu pomocy, ale wskazane jest kierowanie się, przy ustalaniu wartości zadania, takimi kryteriami, które będą brane pod uwagę przy ostatecznym wyborze dostawcy/wykonawcy zgodnie z zasadami konkurencyjności. Należy również pamiętać, że istotą wyceny jest dokonanie najbardziej racjonalnego wyboru spośród maszyn/urządzeń/usług porównywalnych ze względu na cechy technologiczne, stopień automatyzacji, koszty eksploatacji/inne parametry etc., nie zaś wyboru określonego oferenta czy wykonawcy.
Szczegółowe zasady dotyczące zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców dostępne są na stronie internetowej ARiMR.
Dodatkowo informuję, iż na chwilę obecną, procedura  przeprowadzenia postępowania ofertowego, zgodnego z zasadami konkurencyjności, dotyczy wszystkich zadań powyżej 20 000 zł, w tym także kosztów ogólnych.

 

15. Jakie dokumenty dotyczące wykonania prac budowlanych związanych z instalacją w zakładzie maszyn i urządzeń należy zgromadzić? Czy będzie możliwość uzupełnienia brakujących dokumentów?

W przypadku operacji polegającej na budowie, rozbudowie, nadbudowie lub modernizacji budynków bądź budowli, do załączników które podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy powinien złożyć wraz z wnioskiem, należą min.:

  • kosztorys inwestorski opracowany metodą kalkulacji uproszczonej;
  • część graficzna projektu zagospodarowania terenu z projektu budowlanego, stanowiącego załącznik do decyzji pozwolenia na budowę;
  • ostateczne pozwolenie na budowę, lub pozwolenie wodnoprawne lub decyzja o zatwierdzeniu prac geologicznych- w przypadku, gdy przedmiotem operacji jest wykonanie studni;
  • albo kopia zgłoszenia właściwemu organowi, zamiaru wykonania robót budowlanych, potwierdzona przez ten organ;

Należy też pamiętać, że poziom kosztów przeznaczonych na roboty budowlane musi być ściśle związany i uzależniony od wdrożenia części technologicznej operacji tj. zakupu maszyn i urządzeń wykorzystywanych w danym przedsiębiorstwie, inaczej: koszty wynikające z przeprowadzonych robót budowlanych nie mogą stanowić dominujących kosztów realizacji zestawienia rzeczowo-finansowego operacji.
Ponadto, wszystkie podmioty ubiegające  się o przyznanie pomocy zobowiązane są również do przedstawienia wraz z wnioskiem, dokumentów określających status zakładu względem obowiązujących standardów higieniczno-sanitarnych, ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt, tj. opinie wystawione przez WIOŚ, PIS, WIORiN, GLW- w zależności od profilu działalności zakładu.
Ostateczny termin dostarczenia brakujących dokumentów upływa w terminie wskazanym w przesłanym przez Agencję piśmie o uzupełnienie, czyli zgodnie z zapisami § 13 ust.1 i ust.2 rozporządzenia wykonawczego z których wynika, że:
1. "Agencja wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania (…)",  
2. Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie usunął w terminie, o którym mowa  w ust. 1, wszystkich braków wskazanych przez Agencję, Agencja nie przyznaje pomocy.
Pamiętać również należy, że na etapie weryfikacji wniosku o przyznanie pomocy, Agencja wzywa do uzupełnienia wyłącznie jeden raz.

 

16. W rozporządzeniu określono, iż jednym z kryteriów dla których Agencja przyznaje punkty i na tej podstawie ustala kolejność przyznawania pomocy jest uczestnictwo podmiotu starającego się o przyznanie pomocy  w krajowych i unijnych systemach jakości. O jakie systemy chodzi?

W przypadku naboru ogłoszonego dla operacji polegających na rozwijaniu działalności gospodarczej (§ 3 pkt 1 lit. a, rozporządzenia wykonawczego,) podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, chcąc uzyskać wyższą liczbę przyznanych punktów, może min. wykazać, iż uczestniczy w unijnych, lub krajowych systemach jakości. Wszystkie te systemy wymienione zostały w załączniku nr 2 do instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 4.2. Dokument ten znajduje się w puli dokumentów aplikacyjnych zamieszczonych na stronie internetowej Agencji pod adresem www.gov.pl/arimr w zakładce dotyczącej poddziałania 4.2 "Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych obrót nimi lub ich rozwój".

 

17. Czy Podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, prowadzący działalność polegającą na produkcji mąki i planujący w ramach wniosku o przyznanie pomocy - zakupić filtrocyklon wraz ze zbiornikiem do gromadzenia pyłów, będzie mógł otrzymać 5 punktów za inwestycję - jako inwestycję  związaną  z ochroną środowiska?

Podmiot ubiegający się o dofinansowanie będzie mógł otrzymać 5 punków za inwestycję związaną z ochroną środowiska, jeśli zbiornik gromadzenia wraz z filtrocyklonem (powiązane konstrukcyjnie w zestaw technologiczny, czyli stanowiące jeden obiekt) przeznaczone będą do zbierania zanieczyszczeń stałych (pyłów - z oczyszczanego powietrza) stanowiących odpad.
Przedmiot lub substancja, powstająca w wyniku procesu produkcyjnego, którego podstawowym celem nie jest ich produkcja, mogą być uznane za produkt uboczny niebędący odpadem, jeśli są łącznie spełnione następujące warunki:
1) dalsze wykorzystywanie przedmiotu lub substancji jest pewne;
2) przedmiot lub substancja mogą być wykorzystywane bezpośrednio bez dalszego przetwarzania, innego niż normalna praktyka przemysłowa;
3) dany przedmiot lub substancja są produkowane jako integralna część procesu produkcyjnego;
4) dana substancja lub przedmiot spełniają wszystkie istotne wymagania, w tym prawne,
w zakresie produktu, ochrony środowiska oraz życia i zdrowia ludzi, dla określonego wykorzystania tych substancji lub przedmiotów i wykorzystanie takie nie doprowadzi do ogólnych negatywnych oddziaływań na środowisko, życie lub zdrowie ludzi.

 

18. Czy Wnioskodawca zajmujący się sprzedażą hurtową będzie mógł otrzymać 5 punktów za wprowadzenie w swoim  przedsiębiorstwie (na skutek realizacji projektu)  nowych procesów, w tym  technologii związanych z przyjęciem towarów, magazynowaniem  ich,  bądź przygotowaniem do sprzedaży, np. poprzez czyszczenie, sortowanie, suszenie itp. ?

Jeśli zakład dotychczas nie był wyposażony w nabywane w ramach operacji urządzenia/ instalacje, to nakład ten można uznać za poniesiony w celu wprowadzenia innowacyjności.
Z wprowadzeniem innowacyjnego procesu/technologii powinien ściśle wiązać się zakup takich maszyn/urządzeń, przy pomocy których następuje wprowadzenie procesu nowego albo znacząco ulepszającego produkcję w skali całego przedsiębiorstwa.
Koszt wprowadzenia nowych procesów (innowacyjności) będzie zależny od posiadanych w przedsiębiorstwie rozwiązań technologicznych i specyfiki rozwiązań wprowadzanych
w ramach wsparcia. Nakład na innowacyjność w zakresie wietrzenia zboża i pomiaru temperatury będzie zależał od przyjętej metody aktywnego wietrzenia. Na wysokość wspomnianych powyżej kosztów będzie miała wpływ liczba i rodzaj maszyn włączonych w układ sterowania (np. wentylatorów, przenośników, sond temperatury) funkcjonowania (np. perforowanych podłóg) wentylacji i pomiaru temperatury.
Reasumując, jeżeli zakład nie był dotychczas wyposażony w kupowane w ramach operacji maszyny do czyszczenia, sortowania i suszenia, to nakład taki można uznać za poniesiony w kierunku  wprowadzenia innowacyjności procesowej.

 

19. Czy w procesie kontraktacji produktów rolnych wykorzystać można patronackie/zakładowe punkty skupu (dotyczy branży  przetwórstwa owoców i warzyw)?

Tak, w procesie kontraktacji produktów rolnych w sektorze przetwórstwa owoców i warzyw można wykorzystać patronackie/ zakładowe punkty skupu pod warunkiem jednakże, iż przyjęta zostanie zasada, nakładającą obowiązek zawierania umów bezpośrednio między zakładem przetwórczym a producentem rolnym, przy czym punkty skupy muszą działać w imieniu zakładu przetwórczego na podstawie odpowiedniej umowy zawartej między tymi podmiotami.

 

20. W celu uzyskania większej liczby punktów rankingowych, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy musi zadeklarować, iż minimum 75% całkowitej ilości produktów rolnych nabywać będzie na podstawie umów długoterminowych. Czy umowy takie muszą być zawierane wyłącznie bezpośrednio z producentami rolnymi?

Katalog dostawców surowca, z którymi beneficjent poddziałania 4.2 może zawrzeć umowy długoterminowe na poziomie zapewniającym otrzymanie dodatkowych pięciu punktów rankingowych, poza producentami rolnymi obejmuje również:
a) grupy producentów rolnych w rozumieniu przepisów o grupach producentów rolnych i ich związkach, a więc ,grupy producentów rolnych lub wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw lub organizacje producentów;
b) związki grup producentów rolnych w rozumieniu przepisów o grupach producentów rolnych i ich związkach lub z zrzeszenia organizacji producentów;
c) podmioty wstępnie przetwarzające produkty rolne, które nabywają surowce od producentów rolnych na podstawie umów.
Należy mieć na uwadze, że konsekwencją niedotrzymania powyższego zobowiązania po realizacji operacji oraz w okresie związania celem będzie pomniejszenie bądź zwrot części pomocy, stosownie do postanowień umowy o przyznaniu pomocy.

 

21. Czy grupa producentów, spółdzielnia, które uzyskały punkty za swój status, mają również możliwość uzyskania dodatkowych punktów za nabywanie produktów do produkcji na podstawie co najmniej 3-letnich umów zawartych bezpośrednio z producentami rolnymi ?

Spółdzielnia lub grupa producentów rolnych będzie miała możliwość uzyskania 5 punktów za swój status oraz kolejnych 5 punktów za spełnienie wymogu zawierania umów długoterminowych na poziomie przekraczającym 75% całkowitej ilości nabywanych produktów rolnych pod warunkiem wykazania, że kryterium to faktycznie zostanie spełnione.

 

22) Czy finansowanie przedsięwzięcia, realizowanego w ramach poddziałania 4.2 z zastosowaniem montażu finansowego z wykorzystaniem kredytu, pochodzącego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) stanowi pomoc publiczną i jest traktowane jako podwójne finansowanie operacji?

Operacja realizowana  w ramach podziałania 4.2 może być finansowana przy zastosowaniu montażu finansowego z wykorzystaniem środków uzyskanych z kredytu, pochodzącego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) wyłącznie przy warunku udzielenia danego kredytu na warunkach komercyjnych. Natomiast w sytuacji, gdy występują znamiona pomocy ze środków publicznych przy udzielaniu danego kredytu (tj. zastosowanie preferencji przy udzielaniu kredytu np. niższe, niż komercyjne oprocentowanie kredytu, dłuższy termin spłaty, niższe wymagania co do badania zdolności kredytowej wnioskodawcy, brak zabezpieczeń kredytu itp.) - wydatki finansowane z zastosowaniem danego kredytu należy traktować jako  pomoc z udziałem środków publicznych, na którą nie może zostać przyznana pomoc w ramach przedmiotowego poddziałania - w świetle postanowień § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r. poz. 1581), albowiem w danym przypadku zachodziłoby podwójne finansowanie operacji.

Udzielając kredytów beneficjentom poddziałania 4.2 EBI powinna jednoznacznie określić, czy kredyt został  udzielony na warunkach preferencyjnych (pomocowych), czy też ma on charakter komercyjny.

 

{"register":{"columns":[]}}