Żuławy - Deszcz nawalny 2025 - de minimis w rolnictwie
16.10.2025
Termin naboru: do 24.10.2025. ARiMR rozpoczęła nabór wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym położonym na obszarze Żuław powstały szkody spowodowane wystąpieniem w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego.
Wnioski o pomoc można składać za pośrednictwem PUE ARiMR do 24 października 2025 r.
Pomoc finansowa dla producenta rolnego, w którego gospodarstwie rolnym położonym na obszarze Żuław powstały szkody spowodowane wystąpieniem w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego
Zgodnie z § 13zzzh rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.), nabór wniosków będzie trwał do dnia 24 października 2025 r. i odbywa się w formie elektronicznej poprzez formularz wniosku opublikowany na stronie Agencji, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE).
Wysokość pomocy
Wysokość pomocy, ustala się jako iloczyn powierzchni upraw rolnych, w których powstały szkody spowodowane wystąpieniem na obszarze Żuław w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego, w wyniku którego nastąpiło zalanie tych upraw, ustalonej przez Agencję na podstawie danych satelitarnych, i stawki tej pomocy.
Zgodnie z § 13zzzh ust. 7 rozporządzenia stawka pomocy wynosi:
- 1 500 zł na 1 ha powierzchni upraw mieszanek strączkowo-zbożowych, jednorocznych i wieloletnich mieszanek traw, w tym mieszanek z bobowatymi drobnonasiennymi, wieloletnich użytków zielonych i powierzchni upraw na zielony nawóz;
- 3 000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych innych niż wymienione w pkt 1;
– w których powstały szkody spowodowane wystąpieniem na obszarze Żuław w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego, w wyniku którego nastąpiło zalanie tych upraw, ustalonej przez Agencję na podstawie danych satelitarnych.
Jak sprawdzić na których działkach i na jakiej powierzchni Agencja na podstawie danych satelitarnych stwierdziła zalanie upraw:
- odszukać na zestawieniu obrębów (załączony na dole strony) czy w miejscowości, gdzie dany producent prowadzi uprawy rolne na podstawie danych satelitarnych zostały stwierdzone przypadki zalania upraw spowodowane wystąpieniem deszczu nawalnego w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. Jeżeli obręb (miejscowość/wieś) znajduje się w zestawieniu zalanych obszarów, należy skontaktować się z właściwym miejscowo Biurem Powiatowym ARiMR, które posiada wykaz działek ujętych we wniosku obszarowym danego producenta rolnego za 2025 r. na których stwierdzono zalanie upraw oraz informację o powierzchni i rodzaju zalanej uprawy, lub
- zalogować się na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), dostępnej na stronie internetowej Agencji i zainicjować proces składania wniosku o pomoc dla producenta rolnego, w którego gospodarstwie rolnym położonym na obszarze Żuław powstały szkody spowodowane wystąpieniem w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego. W ramach wypełniania wniosku system udostępni do wykorzystania dane o zalanych uprawach rolnych przypisanych do wniosku o płatności obszarowe za 2025 r. obejmujące powierzchnię na jakiej na podstawie danych satelitarnych stwierdzono ich zalanie oraz rodzaj uprawy. W przypadku gdy takie szkody nie zostały zidentyfikowane, należy anulować proces.
Co istotne, dane identyfikujące numery działek ewidencyjnych są zaliczane do chronionych prawem danych osobowych, informacje w tym zakresie nie mogły zostać udostępnione w domenie publicznej.
Pomoc jest udzielana jako pomoc de minimis w rolnictwie zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art.107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Pomoc przysługuje producentowi rolnemu
- w którego gospodarstwie rolnym położonym na obszarze Żuław powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego, w wyniku którego nastąpiło zalanie tych upraw;
- któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- który jest mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia 2022/2472;
- który w 2025 r. złożył wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich, o których mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027.
Pomoc jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego ARiMR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego, na wniosek złożony w terminie do dnia 24 października 2025 r.
Załączniki do wniosku
- zaświadczenia dotyczące udzielonej pomocy de minimis, de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jeżeli informacja na ten temat nie została podana w formie oświadczenia w formularzu wniosku;
- inne informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Na podstawie postanowień § 13zzzh ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. formularz wniosku o pomoc został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR – Platforma Usług Elektronicznych (PUE).
Producent rolny składa wniosek przez Internet po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych (PUE), dostępnej na stronie internetowej Agencji. Za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wystawienia przez system potwierdzenia wysłania wniosku przez producenta rolnego w aplikacji PUE.
Informacje o krokach postępowania przy wypełnianiu elektronicznego formularza wniosku na Platformie Usług Elektronicznych zostały zawarte w instrukcji jego wypełniania.
WAŻNE:
Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 w przypadku, gdy z powodu udzielenia wnioskowanej pomocy zostałby przekroczony limit pomocy de minimis, w tym limit pomocy de minimis w rolnictwie, pomoc do takiego wniosku nie może zostać przyznana.
W związku z tym, wskazując powierzchnię upraw do której jest wnioskowana pomoc należy sprawdzić czy wynikająca z tej powierzchni wnioskowana kwota pomocy mieści się w wolnym limicie pomocy de minimis w rolnictwie jaką posiada wnioskodawca lub będzie posiadał na dzień wydania decyzji o przyznaniu wnioskowanej pomocy (dotyczy sytuacji, gdy wnioskodawca ubiega się w tym samym czasie o różne pomoce w formule de minimis).
Pomoc będzie wypłacana na rachunek producenta rolnego wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Producent rolny, składając wniosek poprzez Platformę Usług Elektronicznych m.in.:
- składa oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej, o których mowa w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
- deklaruje powierzchnię upraw, do której wnioskuje o pomoc;
- składa oświadczenie, że zgodnie z przepisami art. 10c ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1199, z późn. zm.) wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego, które zostało wszczęte na Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym położonym na obszarze Żuław powstały szkody spowodowane wystąpieniem w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego, złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, a także wymianę korespondencji dotyczącej postępowania, w tym składania pism i doręczania pism oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji zgodnie art. 10c ust. 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o ARiMR oraz, że został pouczony o skutkach wyrażenia zgody na wymianę korespondencji.
W przypadku, jeżeli osoba zamierzająca wnioskować o udzielenie pomocy nie posiada możliwości samodzielnego złożenia wniosku, może skorzystać z pomocy świadczonej w tym zakresie w Biurach Powiatowych ARiMR.
Dane teleadresowe placówek ARiMR znajdują się na stronie Agencji pod niżej wskazanym adresem.
https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe
Wszelkie pytania dotyczące naboru Wniosku o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym położonym na obszarze Żuław powstały szkody spowodowane wystąpieniem w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego należy kierować do właściwych miejscowo palcówek ARiMR.
(dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe); lub pod numer bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84.
Materiały
Instrukcja wypełniania wniosku na PUEINSTRUKCJA_PUE_wprowadzanie_wniosku_Żuławy_deszcz_nawalny_16_10_2025.pdf 5.50MB Instrukcja obsługi wycofania, zmiany wniosku na PUE
INSTRUKCJA_PUE_wycofanie_zmiana_ODWOŁANIE_Żuławy_2025_deszcz_nawalny.pdf 1.58MB Rozporządzenie
Rozporzadzenie_RM_poz_1365.pdf 0.23MB Lista obrębów na obszarze Żuław, na których Agencja stwierdziła zalanie upraw na podstawie danych satelitarnych
Lista_obrębów_na_obszarze_Żuław_-_zalanie_upraw,_dane_satelitarne.pdf 0.46MB