W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej aplikacji mobilnej?

Skorzystaj z opisanych w tym poradniku testów, jeśli nie możesz wykonać pełnego, profesjonalnego audytu aplikacji mobilnej. Testy pozwolą Ci zorientować się czy w Twojej aplikacji mobilnej są błędy w dostępności cyfrowej.

Proste testy skupiają się na odnalezieniu problemów, a nie na odpowiedzi jak je rozwiązać. 

Brak problemów zidentyfikowanych podczas tych testów nie oznacza, że w aplikacji mobilnej nie ma problemów z dostępnością cyfrową.

Pewność, że aplikacja mobilna jest w pełni zgodna z wymaganiami prawnymi dotyczącymi dostępności cyfrowej da Ci tylko audyt wykonany przez specjalistę ds. dostępności cyfrowej. Jednak nawet te testy umożliwią Ci planowanie pierwszych działań dla uzyskania pełnej dostępności cyfrowej.

Co dokładnie przetestować?

Tak jak strony internetowe składają się z wielu podstron, tak aplikacje mobilne składają się z wielu „ekranów”. Opisane poniżej testy wykonaj na każdym ekranie, przez który będziesz przechodzić.

Zwróć szczególną uwagę na menu oraz formularz logowania (rejestracji). Sprawdź deklarację dostępności aplikacji mobilnej (może być w aplikacji lub na stronie skąd można pobrać aplikację).

Testuj całe procesy możliwe do wykonania w aplikacji. Na przykład, jeśli aplikacja umożliwia złożenie wniosku, sprawdź każdy krok, który jest niezbędny do wybrania, wypełnienia, wysłania i uzyskania potwierdzenia o wysłaniu wniosku.

Czego potrzebujesz do wykonania testów?

Na początek wystarczy smartfon, z systemem operacyjnym, na który jest przygotowana aplikacja. Jeśli aplikacja mobilna dostępna jest dla kilku systemów np. Android i iOS, potrzebujesz oddzielnych urządzeń mobilnych dla każdego z tych systemów.

Do testów możesz użyć Twój smarfon - nie musi być to jakieś specjalne urządzenie mobilne. Większość smartfonów posiada zainstalowane tzw. ułatwienia dostępu, których będziesz używać podczas testów.

W miarę możliwości staraj się przetestować aplikację mobilną także na tabletach oraz urządzeniach mobilnych od różnych producentów.

Przydatne ułatwienia dostępu

Funkcje "ułatwień dostępu" dostępne są na większości urządzeń mobilnych. Pozwalają one dopasować do potrzeb użytkownika np. wygląd treści prezentowanych na ekranie, wybrać sposób obsługi (jest więcej opcji niż tylko dotykanie ekranu). 

Funkcje te mogą być podobne, ale mechanizm ich działania może być zupełnie inny w zależności od urządzenia i systemu. Sprawdź:

20 podstawowych testów

​​​​​1. Czy po zmianie orientacji ekranu treści są nadal widoczne i czytelne?

Część osób korzysta z urządzeń mobilnych przymocowanych w jednej pozycji do statywu lub uchwytu. Narzucanie pozycji (orientacji), w jakiej można korzystać z aplikacji mobilnej, będzie problemem dla osób, które nie mogą przekręcić ekranu np.  osób z niepełnosprawnością ruchową czy kierowców korzystających z aplikacji podczas jazdy samochodem.

  • Przejrzyj aplikację trzymając urządzenie mobilne w pionie i w poziomie,
  • Sprawdź, czy układ informacji na ekranie dostosowuje się do pozycji, w której trzymasz urządzenie mobilne?
  • Sprawdź, czy wszystkie informacje i funkcje są widoczne i czytelne w obu układach?
2. Czy instrukcje nie odnoszą się koloru, kształtu, rozmiaru lub pozycji na ekranie?

Instrukcje bazujące na kolorach, kształtach czy umiejscowieniu mogą wydawać się naturalne, ale dla wielu osób są problematyczne. Dotyczy to szczególnie osób niewidomych, słabowidzących czy mających ograniczenia w postrzeganiu kolorów.

  • Sprawdź, czy instrukcje i podpowiedzi w aplikacji są przyjazne dla użytkownika, który nie może rozpoznać koloru, kształtu, wielkości czy pozycji na ekranie (np. jest niewidomy).
  • Sprawdź, czy nie ma instrukcji typu "dotknij czerwonego przycisku", "przesuń trójkąt w lewo".
3. Czy treści w aplikacji, po powiększeniu dwukrotnie czcionki, są nadal czytelne?

Jednym z częściej używanych ułatwień dostępu jest możliwość dostosowania wielkości czcionki na ekranie urządzenia mobilnego. Funkcja ta jest istotna dla osób słabowidzących oraz seniorów.

  • Powiększ dwukrotnie czcionki systemowe w urządzeniu mobilnym ( Android: Ustawienia – Wyświetlacz – Rozmiar czcionki, iOS: Ustawienia – Dostępność – Ekran i wielkość tekstu);
  • Uruchom ponownie badaną aplikację;
  • Sprawdź, czy czcionki wszystkich elementów zostały powiększone i czy daje się poprawnie korzystać z aplikacji.
4. Czy multimedia umieszczone w aplikacji mają alternatywy przekazujące ich treść?

Filmy i animacje ze ścieżką dźwiękową muszą mieć tzw. napisy rozszerzone, które oprócz mowy przekazują informacje o dźwiękach ważnych dla zrozumienia treści (np. odgłos w tle, charakterystyczna muzyka).

Transkrypcja to zapis tekstowy nagrania dźwiękowego. Jest podstawowym sposobem udostępniania treści takich nagrań dla osób słabosłyszących.

Audiodeskrypcja to dodatkowa ścieżka dźwiękowa, która opowiada istotne informacje wizualne osobom niewidomym. Jest niezbędna w filmach gdzie obraz przekazuje ważne informacje.

Każda z tych alternatyw jest dedykowana dla innych użytkowników, więc nie mogą być stosowane zamiennie czy wybiórczo.

  • Sprawdź, czy filmy umieszczone w aplikacji, które mają ścieżkę dźwiękową mają także napisy rozszerzone;
  • Sprawdź, czy filmy umieszczone w aplikacji, które przekazują istotne informacje poprzez obraz, mają także audiodeskrypcję;
  • Sprawdź, czy materiały audio umieszczone w aplikacji, mają także pełną transkrypcję tekstową;
  • Sprawdź, czy każda z tych alternatyw jest bezpośrednio obok multimedium, do którego się odnosi. 
5. Czy formularze przetwarzające szczególnie istotne dane prezentują ekran podsumowujący i dają możliwość wprowadzenia poprawek?

Tam gdzie użytkownik podaje dane osobowe lub finansowe, powinien móc je zweryfikować i ewentualnie poprawić przez ostatecznym wysłaniem.

  • Sprawdź, czy w aplikacji są formularze służące do przesyłania szczególnie istotnych danych (osobowych, finansowych, medycznych itp.);
  • Jeśli tak, sprawdź, czy przed wysłaniem wypełnionego formularza można przejrzeć podsumowanie, anulować wysłanie zanim się rozpocznie lub wprowadzić dowolne zmiany.
6. Czy nie ma gwałtownych błysków i zmiany kolorów?

Błyskające elementy wpływają na układ nerwowy człowieka. U części osób mogą powodować ataki migreny, a nawet padaczki.

  • Sprawdź, czy badana aplikacja nie zawiera funkcji powodujących gwałtowne zmiany jasności i szybkich błysków z wysoką częstotliwością (częściej niż 3 błyski na sekundę).
  • Zwróć szczególną uwagę na elementy graficzne, animacje, filmy itp.
7. Czy zabezpieczenia biometryczne mają alternatywę?

Część osób może nie być w stanie skorzystać z zabezpieczeń biometrycznych, ze względu na swoją niepełnosprawność czy wiek. Aplikacja korzystająca z takiej weryfikacji użytkowników powinna jednocześnie zapewniać inny sposób potwierdzenia tożsamości.

  • Sprawdź, czy badana aplikacja przewiduje kontrolę/dostęp na przykład poprzez odcisk palca, głosowo, rozpoznanie twarzy, albo tym podobne cechy użytkownika;
  • Jeśli tak, sprawdź, czy istnieje alternatywne rozwiązanie nieopierające się o te cechy, np. wpisanie hasła lub kodu PIN.
8. Czy aplikacja służąca do komunikacji głosowej ma możliwość komunikacji pisemnej w czasie rzeczywistym?

Nie wszyscy użytkownicy są w stanie komunikować się głosowo, np. osoby z niepełnosprawnością słuchu. Dlatego w aplikacjach z taką opcją ważna jest także w pełni porównywalna alternatywa, dająca możliwość pisania.

  • Sprawdź, czy w aplikacji jest funkcjonalność umożliwiająca komunikację głosową;
  • Jeśli tak, sprawdź, czy możliwe jest jednoczesne, skuteczne używanie czatu tekstowego w trakcie trwania połączenia głosowego.
9. Czy aplikacja mobilna ma swoją deklarację dostępności?

Deklaracja dostępności to wymagane prawnie oświadczenie podmiotu publicznego informujące o stanie dostępności cyfrowej jego aplikacji mobilnej lub strony internetowej.

  • Sprawdź, czy w samej aplikacji mobilnej, na stronie internetowej skąd można pobrać tę aplikację lub innej stronie internetowej podmiotu, który jest właścicielem aplikacji, jest deklaracja dostępności tej aplikacji;
  • Deklaracja musi mieć określoną formę i treść.
10. Czy dokumentacja aplikacji mobilnej zawiera informacje na temat dostępności cyfrowej?

Dostępność cyfrowa aplikacji mobilnej powinna być opisana w dokumentacji technicznej tej aplikacji. Jeśli tylko masz dostęp do takiej dokumentacji, sprawdź czy jest w niej mowa o dostępności.

  • Sprawdź, czy dokumentacja badanej aplikacji zawiera wyczerpujące i spójne dane na temat jej dostępności cyfrowej.
  • Sprawdź, czy sama dokumentacja, jeśli jest w formie elektronicznej (np. na stronie internetowej lub formie dokumentu), jest dostępna cyfrowo.
11. Czy elementy aplikacji są odczytywane przez czytnik ekranu w logicznej kolejności?

Dla dostępności cyfrowej aplikacji mobilnej istotny jest nie tylko układ wizualny elementów na ekranie, ale także czy można z niej korzystać bezwzrokowo - za pomocą czytnika ekranu. Logiczna kolejność elementów przy takiej nawigacji jest kluczowa dla użytkowników niewidomych.

  • Włącz czytnik ekranu (Android: TalkBack, iOS: VoiceOver) i przejdź po kolejnych ekranach aplikacji mobilnej:
    • przesunięcie po ekranie w prawo po ekranie – następny element,
    • przesunięcie po ekranie w lewo po ekranie – poprzedni element,
  • Sprawdź, czy czytnik ekranu odczytuje zawartość ekranu w logicznej kolejności.
12. Czy elementy graficzne mają poprawną alternatywę tekstową?

Treści przekazywane za pomocą obrazu muszą mieć alternatywę tekstową, która będzie dostępna dla osób niewidomych. Ta alternatywa nie jest widoczna, ale można ją usłyszeć nawigując czytnikiem ekranu.

  • Włącz czytnik ekranu (Android: TalkBack, iOS: VoiceOver) i przejdź po kolejnych ekranach aplikacji mobilnej;
  • Sprawdź, czy po wejściu na element graficzny (np. logo, ikonę, przycisk graficzny, zdjęcie, grafikę) czytnik odczytuje adekwatny opis tego, co przedstawia (ikona, zdjęcie, grafika) lub do czego służy (przycisk) dany element graficzny.
13. Czy wszystkie elementy aktywne na ekranie są możliwe do aktywowania za pomocą czytnika ekranu?

To, że dany element jest odczytany za pomocą czytnika ekranu, nie znaczy, że można go użyć także uruchomić/użyć w ten sposób. Tymczasem to kluczowa funkcja aplikacji, która powinna być dostępna za pomocą czytników.

  • Włącz czytnik ekranu (Android: TalkBack, iOS: VoiceOver) i przejdź po kolejnych ekranach aplikacji mobilnej;
  • Sprawdź, czy za pomocą czytnika jesteś w stanie uruchomić wszystkie elementy aktywne widoczne na ekranie:
    • wejdź na dany element,
    • po usłyszeniu jego opisu odczytanego przez czytnik, stuknij dwukrotnie w ekran – powinno to spowodować otwarcie lub aktywację wybranego elementu.
14. Czy czytnik ekranu odczytuje treści w poprawnym języku?

Czytnik ekranu potrafi dobierać odpowiednią syntezę mowy i odczytywać treści poprawnie, bez względu na to, w jakim są języku. Żeby jednak użytkownik mógł skorzystać z tej funkcji czytnika, treści muszą być odpowiednio przygotowane.

  • Włącz czytnik ekranu (Android: TalkBack, iOS: VoiceOver) i przejdź po kolejnych ekranach aplikacji mobilnej;
  • Sprawdź, czy tekst, jest odczytywany przez czytnik ekranu w języku, w którym jest napisany,
  • Zwróć uwagę na etykiety pól, treść przycisków graficznych (w formie ikon) i informacje o błędach.
15. Czy pola formularzy mają prawidłowe etykiety, dostępne dla czytnika ekranu?

Etykieta pola to opis mówiący, co wpisać w dane pole. Musi być ona dostępna zarówno wizualnie jak i dla użytkowników nawigujących za pomocą czytnika ekranu.

  • Włącz czytnik ekranu (Android: TalkBack, iOS: VoiceOver) i przejdź po kolejnych ekranach aplikacji mobilnej;
  • Sprawdź, czy każde pole formularza ma etykietę precyzyjnie opisującą co wpisać w to pole i znajduje się ona bezpośrednio obok tego pola;
  • Sprawdź, czy te etykiety są poprawnie odczytywane przez czytnik ekranu (czytnik odczytuje także informacje o typie pola (np. pole edycyjne), statusie (np. oznaczone) lub o akcji, którą masz wykonać (np. rozwiń) – te dodatkowe informacje nie są błędem).
16. Czy alternatywy przekazujące treść multimediów są dostępne dla czytnika ekranu?

Alternatywy dla multimediów opisane w teście 4 muszą być możliwe do użycia także za pomocą czytnika ekranu.

  • Włącz czytnik ekranu (Android: TalkBack, iOS: VoiceOver) i przejdź po kolejnych ekranach aplikacji mobilnej;
  • Sprawdź, czy można włączyć i wyłączyć napisy oraz audiodeskrypcję za pomocą czytnika ekranu,
  • Sprawdź, czy można odczytać transkrypcję tekstową materiału audio, za pomocą czytnika ekranu.
17. Czy multimedia, w tym te uruchamiane automatycznie i trwające ponad 3 sekundy, mogą być kontrolowane za pomocą czytnika ekranu?

Czytnik ekranu sam przekazuje informacje dźwiękowo i dodatkowe, niepotrzebne dźwięki mogą utrudniać korzystanie z niego. Dlatego użytkownik musi móc łatwo je kontrolować.

  • Włącz czytnik ekranu (Android: TalkBack, iOS: VoiceOver) i przejdź po wszystkich odtwarzaczach multimediów w aplikacji;
  • Sprawdź, czy za pomocą czytnika ekranu można uruchomić, zatrzymać, wstrzymać, regulować poziom głośności, uruchomić napisy lub audiodeskrypcję oraz wykonać inne dostępne dotykowo operacje.
18. Czy fokus porusza się w logicznej kolejności?

Część osób korzystając z urządzeń mobilnych nie posługuje się ekranem dotykowym. Może to wynikać np. z silnego drżenia rąk lub paraliżu. Osoby te mogą wykorzystywać zewnętrzny przycisk lub klawiaturę podpiętą do np. smartfona.

Ważne, żeby nawigując w taki sposób, fokus czyli ramka wokół wybranego aktualnie elementu, poruszał się w logicznej kolejności.

  • Podłącz do urządzenia mobilnego zewnętrzną klawiaturę lub użyj opcji „switch” (Android: Switch Access, iOS: Switch Control) i przejdź po kolejnych ekranach aplikacji mobilnej:
    • przy nawigacji klawiaturą użyj: TAB – następny element, Shift+Tab – poprzedni element,
    • przy nawigacji opcją Switch: uruchom opcję w ustawieniach urządzenia i ustaw przycisk fizyczny na urządzeniu (np. przyciszanie), który będzie działał jak TAB w opcji z klawiaturą zewnętrzną. 
  • Sprawdź, czy fokus (ramka wokół wybranego elementu) porusza się w logicznej kolejności po elementach aktywnych aplikacji.
19. Czy elementy aktywne aplikacji można obsłużyć bez dotykania ekranu?

To, że na danym elemencie pojawi się fokus (patrz test 18.) nie znaczy od razu, że można go aktywować bez dotykania ekranu. Tymczasem to kluczowa funkcja aplikacji, która powinna być dostępna także dla osób korzystających z zewnętrznego przycisku czy klawiatury.

  • Podłącz do urządzenia mobilnego zewnętrzną klawiaturę lub użyj opcji „switch” (Android: Switch Access, iOS: Switch Control) i przejdź po kolejnych ekranach aplikacji mobilnej;
  • Sprawdź, czy możesz skutecznie obsłużyć wszystkie funkcje badanej aplikacji bez używania ekranu dotykowego – zwróć uwagę na przyciski, pola formularzy, rozwijane elementy;
  • Sprawdź, czy nawigując w ten sposób, nie blokujesz się w jakimś miejscu, bez możliwości przejścia dalej.
20. Czy funkcje opisane w testach 16 i 17 można obsłużyć bez dotykania ekranu?

Każda funkcja i każdy element aktywny w aplikacji mobilny musi być możliwy do obsłużenia bez dotykania ekranu urządzenia mobilnego.

  • Podłącz do urządzenia mobilnego zewnętrzną klawiaturę lub użyj opcji „switch” (Android: Switch Access, iOS: Switch Control) i przejdź po kolejnych ekranach aplikacji mobilnej;
  • Sprawdź, czy można w ten sposób uruchomić, zatrzymać, wstrzymać, regulować poziom głośności, uruchomić napisy lub audiodeskrypcję oraz wykonać inne dostępne dotykowo operacje;
  • Sprawdź, czy można w ten sposób używać czatu tekstowego w trakcie  połączenia głosowego.

 

Wykorzystaj wyniki testów

Jeżeli wykorzystasz testy podczas odbioru aplikacji mobilnej od wykonawcy, przekaż mu uzyskane wyniki i poproś o wyjaśnienia i korektę.

Możesz także przetestować nimi istniejącą aplikację mobilną. Znalezione problemy oraz Twoje wątpliwości przekaż do administratora tej aplikacji.

Testy możesz wykonać również przed pełnym audytem aplikacji mobilnej zlecanym specjaliście ds. dostępności cyfrowej. Poproś audytora, aby zwrócił szczególną uwagę na problemy zidentyfikowane przez Ciebie podczas prostych testów.    

Pamiętaj, że podstawowe testy nie są wystarczające do oceny pełnej zgodności aplikacji mobilnej z ustawą o dostępności cyfrowej. Jednak ich wyniki mogą Ci pomóc opisać w deklaracji dostępności na jakie problemy natrafi użytkownik Twojej aplikacji.  Mogą Ci tez pomóc w planowaniu alternatywnych dostępów do problematycznych elementów aplikacji.

{"register":{"columns":[]}}