W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wytyczne w zakresie stosowania mikropoświadczeń w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki

31.10.2023

Zapraszamy do zapoznania się z informacjami na temat wytycznych w zakresie stosowania mikropoświadczeń w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Publikacja wytycznych oraz dobrych praktyk uczelni stosujących mikropoświadczenia pomoże w standaryzacji zasad oraz upowszechnianiu wiedzy na ten temat.

Młoda kobieta siedzi przy komputerze, obok napis Wytyczne w zakresie stosowania mikropoświadczeń w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki.

Czym są mikropoświadczenia?

Mikropoświadczenia oznaczają opis efektów uczenia się, które osoba ucząca się uzyskała przy niewielkim nakładzie uczenia się. Efekty te zostały ocenione na podstawie przejrzystych i jasno określonych kryteriów. Aktywności edukacyjne prowadzące do uzyskania mikropoświadczeń są opracowywane tak, aby osoba ucząca się zdobyła konkretną wiedzę, umiejętności i kompetencje, które odpowiadają na potrzeby społeczne, osobiste i kulturowe lub na potrzeby rynku pracy. 

Mikropoświadczenia są własnością osoby uczącej się i mogą być udostępniane i przenoszone. Mogą być samodzielne lub łączone w większe poświadczenia. Stanowią dowody posiadania, zdobywania nowych lub poszerzania określonych umiejętności. Nie tylko tych, które są efektem nauki w szkole, na uczelni czy podczas różnych kursów, lecz także tych, które zdobywamy, np. ucząc się samodzielnie. Pozwalają one na wyróżnienie się z tłumu innych osób posiadających taki sam dyplom i podobne doświadczenie zawodowe. Stanowią też doskonałą motywację do nieustannego rozwoju.

Mikropoświadczenia są wydawane przez szkoły, uczelnie wyższe, organizacje pozarządowe, renomowane instytucje oraz firmy na podstawie przejrzystych kryteriów.

Wytyczne dotyczące mikropoświadczeń mają na celu wypracowywanie standardów dla mikropoświadczeń, ułatwienie ich wykorzystywania w celach prowadzenia kształcenia, wspierania samodzielnego uczenia się i potwierdzania efektów uczenia się.

Systemem Odznaka+

Mikropoświadczenia najczęściej dotyczą edukacji formalnej, czyli są wydawane głównie przez uczelnie. Rodzajem mikropoświadczeń, obecnie częściej wydawanych w ramach kształcenia pozaformalnego, są odznaki cyfrowe w standardzie Open Badges.

Open Badges to innowacyjny, międzynarodowy standard cyfrowego poświadczania w zakresie zweryfikowanych osiągnięć, umiejętności czy kompetencji. Wykorzystuje atrakcyjną formę cyfrowych odznak z zakodowanymi i zabezpieczonymi informacjami, niezbędnymi do identyfikacji tego, za co otrzymano daną odznakę, kto ją otrzymał i przez kogo została wydana. 

Właściciel odznak może przechowywać je w specjalnych serwisach hostingowych lub w serwisach wystawców. Serwisy tego typu mają oprogramowanie umożliwiające odbiorcom interpretację, odczytywanie, a także weryfikację autentyczności danych zakodowanych w odznakach standardu Open Badges. Przykładem serwisu stworzonego na potrzeby wydawania, gromadzenia, przechowywania i udostępniania cyfrowych poświadczeń w formie standardu Open Badges jest polska aplikacja Odznaka+.

Materiały informacyjne 

Zachęcamy podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki do dzielenia się wiedzą oraz do wymiany doświadczeń w stosowaniu mikropoświadczeń. Chętnie poznamy dobre praktyki w tym zakresie, dlatego zachęcamy do przekazywania do Ministerstwa Edukacji i Nauki informacji w tym zakresie, abyśmy mogli je rozpowszechniać. 

Jako pierwsze przedstawiamy zestawy dobrych praktyk z Politechniki Krakowskiej oraz Politechniki Warszawskiej. Zachęcamy także do zapoznania się z materiałem przygotowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych na temat Odznaki+.

{"register":{"columns":[]}}