Instrukcje obliczania przepustowości dróg
Na potrzeby realizacji procesu inwestycyjnego, w tym projektowania przekrojów drogowych niezbędne jest m.in. określenie przepustowości projektowanych odcinków oraz prognozowanych na nich warunków ruchu w określonych horyzontach czasowych. W ramach projektu Rozwój Innowacji Drogowych, wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, GDDKiA zleciła w 2016 r. realizację pracy pt. „Nowoczesne metody obliczania przepustowości i oceny warunków ruchu dla dróg poza aglomeracjami miejskimi, w tym dla dróg szybkiego ruchu” (RID-I/50). Efektem pracy realizowanej przez konsorcjum Politechnik: Krakowskiej, Warszawskiej i Gdańskiej zakończonej w 2019 roku, jest szczegółowe opracowanie pn. „Metody oceny warunków ruchu i obliczania przepustowości” obejmujące projekty instrukcji obliczania przepustowości dla dróg jednojezdniowych i dwujezdniowych. Na podstawie projektów instrukcji przygotowanych w zakresie RID-I/50, przygotowana została obowiązująca „Instrukcja obliczania przepustowości zamiejskich dróg jednojezdniowych wraz z oceną warunków ruchu”, stanowiąca załącznik do Zarządzenia nr 18 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 9 października 2025 r.
Poniżej, w materiałach do pobrania znajdą Państwo Tom I pracy "Metody oceny warunków ruchu i obliczania przepustowości" opracowanej przez konsorcium Politechnik, wraz z przykładami obliczeń przepustowości dla dróg o przekroju 1/2 oraz 1/2+1.
Materiały
Zarządzenie nr 18 GDDKiA z 9 października 2025 r. w sprawie instrukcji obliczania przepustowości zamiejskich dróg jednojezdniowych wraz z oceną warunków ruchuNr_18_z_2025_r.pdf 2.15MB Przykład obliczania przepustowości drogi o przekroju 1/2 (opracowanie RID)
Przykład_RID_droga_1_2.pdf 0.38MB Przykład obliczania przepustowości drogi o przekroju 1/2+1 (opracowanie RID)
Przykład_RID_droga_1_2+1_(1).pdf 0.48MB Obliczanie przepustowości dróg jednojezdniowych - Metodyka - opracowanie RID
Metodyka_drogi_jednojezdniowe.pdf 1.64MB Obliczanie przepustowości dróg dwujezdniowych - Metodyka - opracowanie RID
Metodyka_drogi_dwujezdniowe.pdf 5.20MB Wyznaczanie natężeń miarodajnych - Metodyka - opracowanie RID
Metodyka_natężenia_miarodajne.pdf 0.92MB