W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

„Budowa Kanału Żeglugowego Nowy Świat przez Mierzeję Wiślaną” – pod takim hasłem w auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu odbyła się konferencja poświęcona planowanej inwestycji. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej otwierając obrady podkreślił ogromną determinację resortu i polskiego rządu w dążeniu do realizacji tej inwestycji. Minister zaznaczył, że jest daleko idąc zgoda Komisji Europejskiej co do proponowanych rozwiązań. – Zdecydowaliśmy się na lokalizację kanału przebiegającego przez Nowy Świat. Chcemy respektować i działać zgodnie z dyrektywami unijnymi związanymi z ochroną środowiska. Ogromną wagę przywiązujemy do działań kompensujących ew. szkody związane z oddziaływaniem na środowisko.

Minister zwrócił także uwagę na bardzo istotny, a w tej chwili nadrzędny aspekt potwierdzający potrzebę budowy kanału żeglugowego, związany z bezpieczeństwem. – Mówimy o wschodnich granicach naszego kraju ale i zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, i zagrożeniach jakie tu występują – wyjaśnił. - Nieprzypadkowo wojska NATO właśnie zakończyły w tym obszarze działania symulujące zagrożenia dla państw członkowskich Paktu, bardzo realne w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej i w obliczu trwającego konfliktu między Federacją Rosyjską a Ukraina.

Szef resortu poinformował, iż trwają prace nad przygotowaniem konstrukcji finansowej inwestycji. Niebawem projektem ma zająć się komitet stały i niewykluczone, że jeszcze w maju przyjęty zostanie przez rząd. Marek Gróbarczyk ma nadzieję, iż negocjacje środowiskowe z Komisją Europejską uda się zakończyć w tym roku. Około 2 lat potrzeba na przygotowanie kompletnej dokumentacji, raportów, uzyskania zgód. Jeśli uda się rozpocząć budowę w 2018 roku, jest szansa zakończenia inwestycji w 2021-2022 roku.

Minister podkreślił, że inwestycje będzie realizowana w całości z pieniędzy zabezpieczonych na ten cel w budżecie państwa. Koszt całkowity szacowany jest na ok. 800 mln zł, tak naprawdę jednak konkretne kwoty poznamy po rozstrzygnięciu przetargów.

Poniżej załączamy linki do prezentacji przedstawionych w trakcie konferencji w Elblągu.

Biuro prasowe MGMiŻŚ

 

Prezentacje do pobrania:

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

Nadrzędny interes publiczny

Szansa dla rozwoju Elbląga

Aspekty Środowiskowe

 

Materiały


budowa​_drogi​_wodnej​_laczacej​_zalew​_wislany​_z​_zatoka​_gdanska-2016-04.pdf 1.92MB

nadrzedny​_interes​_publiczny-2016-04.pdf 0.96MB

szansa​_dla​_rozwoju​_elblaga-2016-04.pdf 2.66MB

aspekty​_srodowiskowe-2016-04.pdf 1.13MB

Zdjęcia (2)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
25.01.2018 17:18 Joanna Lis-Drużyńska
Pierwsza publikacja:
25.01.2018 17:19 Joanna Lis-Drużyńska
{"register":{"columns":[]}}