W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Kształcenie muzyczne

Kształcenie muzyczne ma strukturę trzystopniową: od podstaw kształcenia muzycznego, poprzez kształcenie zaawansowane w wybranej specjalności, aż do mistrzostwa szkoły wyższej. Obejmuje ono kształcenie na poziomie szkoły muzycznej stopnia podstawowego (I stopnia), szkoły muzycznej średniego stopnia (II stopnia) oraz na poziomie uczelni muzycznych.

Kształcenie muzyczne na poziomie podstawowym prowadzą:

  • Szkoły muzyczne I stopnia - szkoły o sześcio- lub czteroletnim cyklu kształcenia w zależności od wieku ucznia, realizujące wyłącznie kształcenie artystyczne.O przyjęcie do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 6 lat oraz nie więcej niż 10 lat. Do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o czteroletnim cyklu kształcenia - kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 8 lat oraz nie więcej niż 16 lat.
  • Ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia - szkoły o ośmioletnim cyklu kształcenia, w których realizowane jest kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, a w ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin ósmoklasisty. Do tego typu szkół, przyjmuje się wyłącznie dzieci w wieku 6 i 7 lat. OSM I st. realizują w klasie VII i VIII program odpowiadający klasom I i II ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia.

Wszystkie dzieci ubiegające się o przyjęcie do klasy pierwszej przechodzą badanie przydatności. Badanie odbywa się co roku, w kwietniu, maju lub czerwcu i polega przede wszystkim na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych, warunków psychofizycznych oraz predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie.

Uczniowie kształceni są w zakresie gry na wybranym instrumencie: akordeonie, altówce, fagocie, flecie, fortepianie, gitarze, harfie, klarnecie, kontrabasie, oboju, organach, perkusji, puzonie, saksofonie, skrzypcach, trąbce, tubie, waltorni i wiolonczeli. Zajęcia odbywają się indywidualnie (jeden uczeń – jeden nauczyciel).

W zakresie realizowanych przedmiotów uczeń uczestniczy także w zajęciach zespołowych, m. in.: rytmiki, kształcenia słuchu, audycji muzycznych, zespołów instrumentalnych, orkiestry i chóru.

Kształcenie muzyczne na poziomie średnim

  • Szkoły muzyczne II stopnia – szkoły o sześcio- lub czteroletnim cyklu kształcenia w zależności od specjalności kształcenia, realizujące wyłącznie kształcenie artystyczne, umożliwiają uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły, potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego muzyk po zdaniu egzaminu dyplomowego. O przyjęcie do klasy pierwszej szkoły muzycznej II stopnia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 10 lat oraz nie więcej niż 23 lata.
  • Ogólnokształcące szkoły muzyczne II stopnia – szkoły o sześcioletnim cyklu kształcenia, w których realizowane jest kształcenie ogólne w zakresie klas VII
    i VIII szkoły podstawowej oraz liceum ogólnokształcącego. W klasie II OSM II st. przeprowadza się egzamin ósmoklasisty. Szkoły umożliwiają uzyskanie tytułu zawodowego muzyk po zdaniu egzaminu dyplomowego, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. Do klas pierwszych ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia przyjmowani są kandydaci, którzy nie przekroczyli 14 roku życia i ukończyli szóstą klasę ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia lub szóstą klasę szkoły podstawowej.

Kształcenie w zawodzie muzyk odbywa się w specjalnościach:

  • instrumentalistyka, w zakresie gry na: akordeonie, altówce, fagocie, flecie, fortepianie, gitarze, harfie, klarnecie, klawesynie, kontrabasie, oboju, organach, perkusji, puzonie, sakshornie, saksofonie, skrzypcach, trąbce, tubie, waltorni, wiolonczeli;
  • instrumentalistyka jazzowa, w zakresie gry na: akordeonie jazzowym, flecie jazzowym, fortepianie jazzowym, gitarze jazzowej, gitarze basowej jazzowej, klarnecie jazzowym, kontrabasie jazzowym, perkusji jazzowej, puzonie jazzowym, saksofonie jazzowym, skrzypcach jazzowych, trąbce jazzowej, wibrafonie jazzowym (sześcio- i czteroletni cykl kształcenia);
  • wokalistyka (sześcio- i czteroletni cykl kształcenia);
  • wokalistyka jazzowa (sześcio- i czteroletni cykl kształcenia);
  • rytmika;
  • lutnictwo.

Młodzież ubiegająca się o przyjęcie do klasy pierwszej zdaje egzamin wstępny obejmujący:

  • egzamin praktyczny polegający na wykonaniu przygotowanych przez kandydata utworów muzycznych, a w specjalności rytmika także sprawdzający umiejętności w zakresie improwizacji i rytmiki;
  • egzamin z kształcenia słuchu i ogólnej wiedzy muzycznej, w zakresie wymaganym na zakończenie szkoły muzycznej I stopnia.

Egzaminy odbywają się co roku, w okresie od 1 marca do 30 czerwca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który przeprowadzane jest postępowanie rekrutacyjne.

Na zakończenie cyklu kształcenia muzycznego na poziomie średnim przeprowadzany jest egzamin dyplomowy, który w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia
i szkole muzycznej II stopnia obejmuje:

  • część praktyczną:
  • dla specjalności instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka i wokalistyka jazzowa – polegającą na wykonaniu recitalu dyplomowego w zakresie przedmiotu głównego, którego program umożliwia ocenę poziomu przygotowania zawodowego;
  • dla specjalności rytmika – polegającą na: – prezentacji realizacji zagadnień muzycznych zgodnych z założeniami metody Emila Jaques-Dalcroze’a podczas zajęć rytmiki, wykonaniu interpretacji ruchowej utworu muzycznego, przeprowadzeniu zajęć rytmiki, ze szczególnym uwzględnieniem improwizacji fortepianowej;
  • dla specjalności lutnictwo – polegającą na prezentacji instrumentu muzycznego zbudowanego przez ucznia na podstawie własnego lub innego projektu;
  • część teoretyczną z historii muzyki.

Policealne szkoły muzyczne - szkoły o trzyletnim cyklu kształcenia, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły, potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego aktor scen muzycznych po zdaniu egzaminu dyplomowego.

O przyjęcie do szkoły policealnej na semestr pierwszy może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy nie więcej niż 23 lata i posiada świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego lub innej szkoły, potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego. Dla kandydatów przeprowadza się egzamin wstępny w zakresie odpowiednio przedmiotów artystycznych lub specjalności kształcenia, który obejmuje:

  • egzamin praktyczny w zakresie umiejętności wymaganych na wybranej przez kandydata specjalności kształcenia;
  • egzamin ustny z dziedziny sztuki związanej z wybraną przez kandydata specjalnością kształcenia.

W zawodzie aktor scen muzycznych prowadzone są dwie specjalności:

  • wokalno-aktorska;
  • wokalno-baletowa.

W ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych  realizowane jest kształcenie z następujących zajęć: gra aktorska, taniec, praca z akompaniatorem, charakteryzacja, umuzykalnienie, praktyki sceniczne, wybrane zagadnienia z historii śpiewu lub odpowiednio historii tańca oraz odpowiednio w zależności od specjalności: piosenka aktorska, wiersz, proza lub step i pantomima.

Egzamin dyplomowy w policealnej szkole muzycznej obejmuje:

  • część praktyczną polegającą na wykonaniu recitalu dyplomowego, pokazu dyplomowego albo prezentacji pracy dyplomowej z dziedziny odpowiedniej specjalności lub specjalizacji artystycznej, których zakres umożliwia ocenę poziomu przygotowania zawodowego;
  • część teoretyczną z historii dziedziny odpowiedniej specjalności lub specjalizacji artystycznej.
{"register":{"columns":[]}}