W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości

24.06.2023

Na Stadionie Narodowym w Warszawie rozpoczął się I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie.

Sekretarz stanu Rafał Romanowski oraz zastępca dyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński otwarcia I Festiwalu Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie (fot. MRiRW)

Otwarcie Festiwalu

Sekretarz stanu Rafał Romanowski oraz zastępca dyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński otworzyli dziś pierwsze, organizowane na tak dużą skalę przedsięwzięcie wystawienniczo-edukacyjne i branżowe I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie.

Produkt Polski

– Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, organizując to przedsięwzięcie, miał na celu przede wszystkim pobudzenie patriotyzmu konsumenckiego, ale również świadome kupowanie produktów – zwrócił uwagę wiceminister.

Rozpoznawalność znaku Produkt Polski sięga już prawie 80 proc.

– To jest olbrzymi sukces polskich rolników i całej branży rolno-spożywczej, która potrafi skutecznie odnajdywać się na rynkach światowych, na rynkach europejskich. Tym bardziej powinna skutecznie odnajdywać się na polskim rynku – podkreślił sekretarz stanu Rafał Romanowski.

Wiceminister przypomniał, że znak Produkt Polski na produkcie oznacza, że przy jego wytworzeniu 75 proc. surowca musi pochodzić z Polski, a pozostałe 25 proc. dotyczy tych składników, które nie są w Polsce wytwarzane.

– To, że bijemy kolejne rekordy eksportowe, to że w 2022 r. wartość eksportu przekroczyła znacząco 47 mld euro, to jest sukces polskiej branży rolno-spożywczej i jej poszczególnych sektorów – stwierdził sekretarz stanu.

Dodał przy tym, że każdy rolnik składa się na tzw. fundusz promocji i dzięki temu możemy pokazywać zalety polskiej żywności, która bardzo dobrze sprzedaje się wszędzie na świecie.

– Tym bardziej powinniśmy pokazywać wszelkie przedsięwzięcia tutaj w kraju. Tak jak to miało miejsce tydzień temu na Służewcu, dziś na Stadionie Narodowym, czy tak jak spotkamy się za kilka dni na szlaku Bitew Regionów – podkreślił wiceminister.

Polska żywność to żywność bezpieczna

– Polska żywność jest przede wszystkim bezpieczna. Jest kontrolowana od momentu zasiania – od pola do stołu i do półki sklepowej przez wyspecjalizowane inspekcje – poinformował dyrektor generalny KOWR Marcin Wroński.

Zwrócił jednocześnie uwagę, że polska żywność jest żywnością wysokiej jakości, którą przedstawia się jako żywność klasy premium na wielu kontynentach, w wielu krajach na świecie.

– Polska żywność to jest bezpieczeństwo i najwyższa jakość – podkreślił zastępca dyrektora KOWR Marcin Wroński.

Po uroczystości otwarcia sekretarz stanu Rafał Romanowski oraz zastępca dyrektora KOWR Marcin Wroński odwiedzili stoiska wystawowe uczestników I Festiwalu Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie.

Nowe logo Funduszy Promocji

W trakcie Festiwalu odbyła się specjalna konferencja prasowa, podczas której zaprezentowane zostało nowe logo Funduszy Promocji.

– Doszliśmy do wniosku, że wszystkie fundusze promocji będą oznaczane jednym, wspólnym logo. Kilka dni temu podpisałem stosowne rozporządzenie – poinformował sekretarz stanu Rafał Romanowski.

– Od tej pory wszystkie kampanie realizowane ze środków funduszy promocji będą opatrywane tym jednym, wspólnym logo, które gwarantuje, że produkty są najwyższej jakości – dodał wiceminister.

– Polska żywność ma unikatowe walory jakościowe i smakowe. Chcemy to podkreślać zawsze, żeby ta żywność była tak postrzegana w Polsce i za granicą – podkreślił zastępca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński.

– Polska żywność to jest owoc wspólnej pracy rolników, producentów, przetwórców i administracji publicznej i polskiego eksportu – podkreślił prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego Jacek Zarzecki.

– Ten znak, który dziś promujemy, potwierdza, że za nim idzie standard, powtarzalność i smak – dodał prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Wiesław Różański.

Kampania #KupujŚwiadomie

Pod hasłem #KupujŚwiadomie KOWR wspólnie z MRiRW prowadzą kampanię dotyczącą oznaczeń i certyfikatów żywności stanowiących potwierdzenie pochodzenia, jakości lub tradycji kulinarnych danego produktu.

Ideą prowadzonej kampanii jest edukacja społeczeństwa w zakresie znaczenia podejmowanych codziennie decyzji zakupowych dla funkcjonowania gospodarki i wspierania krajowego rolnictwa. Ważna jest wiedza, jak rozpoznawać pochodzenie produktów. Kampania zachęca do zwracania uwagi na informacje zawarte na etykietach żywności, w tym w odniesieniu do kraju pochodzenia, by podejmować decyzje zakupowe świadomie. Każdy z konsumentów ma prawo wiedzieć, skąd pochodzą i gdzie zostały wytworzone nabywane przez niego produkty.

Działania prowadzone przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa są dwutorowe. Z jednej strony edukujemy konsumentów w zakresie oznaczeń i certyfikatów, z drugiej zaś – informujemy rolników i producentów na temat możliwości i warunków niezbędnych do znakowania swoich wyrobów.

Właśnie temu celowi, którym jest edukacja społeczeństwa, służy I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie.

Festiwal jest organizowany przez KOWR, ale są na nim obecne organizacje branżowe korzystające z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Podczas Festiwalu odbywa się prezentacja ich działalności dzięki połączeniu sił dla osiągnięcia lepszego odbioru zarówno ze strony producentów, jak i konsumentów. W trakcie wydarzenia zostanie zaprezentowane logo Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych.

W trakcie Festiwalu odbywają się panele dyskusyjne  z udziałem ekspertów branżowych m.in. nt. #StopDezinformacjiŻywnościowej, znaku Produkt Polski i bezpieczeństwa żywnościowego.

Natomiast możliwość bezpośredniego kontaktu z regionalnymi wytwórcami żywności z całego kraju czy warsztaty edukacyjne dla dzieci służą budowaniu świadomości konsumentów i postrzegania krajowych produktów rolno-spożywczych jako produktów najwyższej jakości oraz zachęcają do ich zakupu.

 

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}