Regulamin organizacyjny
Załącznik do Zarządzenia nr 17/2020 z dnia 19 sierpnia 2020 r. Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
REGULAMIN ORGANIZACYJNY WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU JAKOŚCI HANDLOWEJ ARTYKUŁÓW ROLNO - SPOŻYWCZYCH W OLSZTYNIE
ustalony na podstawie § 6 ust. 2 i § 8 Statutu Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 184 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie nadania Statutu Wojewódzkiemu Inspektoratowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie i w związku z art. 20 ust.4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych (dz. U z 2019 poz.2178 z późn. zm.)
ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1. Regulamin organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie określa organizację wewnętrzną, zadania komórek organizacyjnych oraz tryb i zasady kierowania pracą Inspektoratu.
§ 2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
- Główny Inspektor – Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
- Główny Inspektorat – Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
- Wojewoda – Wojewoda Warmińsko-Mazurski;
- Wojewódzki Inspektor – Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
- Inspekcja – Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
- Wojewódzki Inspektorat – Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie;
- komórka organizacyjna – wydział, sekcja, samodzielne stanowisko pracy;
- kierownik – osoba odpowiedzialna za prawidłową organizację i realizację zadań wynikających z zakresu działania kierowanej przez nią komórki organizacyjnej;
- zakres działania – zadania nałożone na określoną komórkę organizacyjną;
- artykuły rolno-spożywcze – produkty rolne, runo leśne, dziczyzna, organizmy morskie i słodkowodne oraz produkty rolne w postaci surowców, półproduktów oraz wyrobów gotowych otrzymywanych z tych surowców i półproduktów, w tym środki spożywcze;
- jakość handlowa – cechy artykułu rolno-spożywczego dotyczące jego właściwości organoleptycznych, fizykochemicznych i mikrobiologicznych w zakresie technologii produkcji, wielkości lub masy oraz wymagania wynikające ze sposobu produkcji, opakowania, prezentacji i oznakowania, nie objęte wymaganiami sanitarnymi, weterynaryjnymi lub fitosanitarnymi;
- żywność (środek spożywczy) – każda substancja lub produkt w rozumieniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002 r. z późn. zm.);
- obrót – czynności w rozumieniu art. 3 pkt 8 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 roku, ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002 r. z późn. zm.);
- opakowany środek spożywczy– środek spożywczy w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 19 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 r. Nr 136 poz. 914);
- przepisy – rozporządzenia UE, ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, procedury, instrukcje oraz wytyczne.
§ 3. Wojewódzki Inspektorat działa na podstawie:
- ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1464);
- ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2178 z późn. zm.);
- rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 września 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (Dz. U. z 2020 r. Nr 154, poz. 1279 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843);
- ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781);
- ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 742);
- innych ustaw i rozporządzeń oraz przepisów prawa;
- instrukcji i wytycznych Głównego Inspektora;
- Statutu Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie;
- Statutu Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 184 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie nadania Statutu Wojewódzkiemu Inspektoratowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie;
- niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 4.
- Wojewódzki Inspektorat stanowi aparat pomocniczy Wojewódzkiego Inspektora jako kierownika Wojewódzkiego Inspektoratu wchodzącego w skład rządowej administracji zespolonej w województwie.
- Wojewódzki Inspektorat jest państwową jednostką budżetową, a Wojewódzki Inspektor dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia.
- Majątek Wojewódzkiego Inspektoratu stanowi własność Skarbu Państwa, którego reprezentantem w granicach obowiązującego prawa jest Wojewódzki Inspektor.
ROZDZIAŁ II. ZADANIA WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU
§ 5.
- Do zadań Wojewódzkiego Inspektoratu należy realizowanie wszelkich czynności związanych z wykonywaniem zadań należących do Wojewódzkiego Inspektora:
- Nadzór nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych, w szczególności:
- kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w produkcji i obrocie, w tym wywożonych za granicę,
- kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych przywożonych spoza państw członkowskich Unii Europejskiej oraz spoza państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym kontrola graniczna tych artykułów,
- dokonywanie oceny i wydawanie świadectw w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych,
- powiadamianie podpunktu krajowego punktu kontaktowego w ramach sieci systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (systemu RASFF) o podjętych decyzjach dotyczących niebezpiecznych artykułów rolno-spożywczych,
- kontrola artykułów rolno-spożywczych posiadających zarejestrowane na podstawie przepisów o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych, chronione nazwy pochodzenia, chronione oznaczenia geograficzne albo będące gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami oraz współpraca z jednostkami sprawującymi taką kontrolę w innych państwach,
- kontrola wyrobów winiarskich posiadających zarejestrowane, na podstawie przepisów o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, chronione nazwy pochodzenia albo chronione oznaczenia geograficzne oraz współpraca z jednostkami sprawującymi kontrolę w innych państwach,
- kontrola napojów spirytusowych oznakowanych chronionymi oznaczeniami geograficznymi, zarejestrowanymi na podstawie przepisów o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, lub nazwami odwołującymi się do zarejestrowanych chronionych oznaczeń geograficznych oraz współpraca z jednostkami sprawującymi taką kontrolę w innych państwach,
- kontrola artykułów rolno-spożywczych oznaczonych określeniem jakościowym stosowanym fakultatywnie "produkt górski" w rozumieniu przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych,
- kontrola żywności w rolniczym handlu detalicznym w rozumieniu przepisów ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
- kontrola oznakowania wprowadzanych do obrotu produktów genetycznie zmodyfikowanych (produktów GMO) w rozumieniu przepisów ustawy o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych,
- kontrola oznakowania genetycznie zmodyfikowanej żywności w zakresie wymagań określonych w przepisach krajowych i wspólnotowych;
- kontrola warunków składowania i transportu artykułów rolno-spożywczych;
- kontrola prawidłowości wprowadzania do obrotu i oznakowania materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
- współpraca z właściwymi organami administracji rządowej w województwie, organami innych inspekcji, urzędami celnymi, Policją, jednostkami samorządu terytorialnego oraz państwowymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi politykę rolną państwa;
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi pełniącymi funkcję agencji płatniczych w zakresie realizacji Wspólnej Polityki Rolnej oraz jednostkami organizacyjnymi uczestniczącymi w realizacji operacji współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
- współpraca z organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się jakością handlową artykułów rolno-spożywczych oraz ich obrotem międzynarodowym lub uczestnictwo w pracach tych organizacji;
- udzielanie informacji i szkolenie w zakresie przepisów i wymagań dotyczących jakości handlowej lub ustalania klas jakości handlowej oraz metod i badań artykułów rolno-spożywczych;
- współpraca z urzędowymi jednostkami kontrolnymi w innych państwach w zakresie kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, w tym wymienianie informacji lub próbek artykułów rolno-spożywczych;
- wykonywanie innych zadań określonych w przepisach odrębnych;
- sprawowanie nadzoru w zakresie jakości handlowej określonej przepisami Unii Europejskiej odnoszącymi się do:
- mięsa drobiowego,
- jaj,
- tusz wieprzowych,
- tusz wołowych,
- tusz innych zwierząt,
- mięsa pochodzącego z bydła w wieku do 12 miesięcy;
- kontrola prawidłowości przekazywania danych rynkowych;
- wydawanie świadectw potwierdzających pochodzenie mięsa wołowego z dorosłych osobników męskich, uprawniających do otrzymania refundacji wywozowych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej dotyczących warunków udzielania specjalnych refundacji wywozowych do niektórych rodzajów wołowiny bez kości oraz w przepisach Unii Europejskiej dotyczących przyznawania specjalnych refundacji eksportowych w sektorze wołowiny i cielęciny;
- prowadzenie kontroli ex-post prawidłowości transakcji dokonanych przez przedsiębiorców i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji lub Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej, z wyłączeniem refundacji eksportowych i działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich;
- wydawanie zwolnień z obowiązku znakowania jaj kierowanych do przemysłu spożywczego bezpośrednio z miejsca produkcji.
- Nadzór nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych, w szczególności:
- Wojewódzki Inspektorat realizuje ponadto inne niż określone w ust. 1 zadania nałożone na Wojewódzkiego Inspektora odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami o:
- rolnictwie ekologicznym;
- organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno;
- organizmach genetycznie zmodyfikowanych;
- nowych technologiach produkcji zapewniających wysoką jakość produktu;
- o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami, organizacji rynku win;
- o ochronie danych osobowych, ochronie informacji niejawnych, o dostępie do informacji publicznej;
- o paszach.
ROZDZIAŁ III. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA
§ 6.
- W skład Wojewódzkiego Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska posługujące się przy znakowaniu spraw symbolami literowymi wymienionymi w nawiasach:
- Wydział Kontroli w Olsztynie (KO);
- Wydział Organizacyjno-Administracyjny (AD), a w jego składzie samodzielne stanowisko ds. archiwum zakładowego (AZ);
- Oddział w Ełku (OE);
- Samodzielne Stanowisko Główny księgowy (GK);
- Samodzielne stanowisko ds. bezpieczeństwa i obronności (BO);
- Samodzielne stanowisko Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością (PZJ).
- W zakresie powierzonych pracownikowi spraw należących do zadań Wydziału Kontroli lub Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego pracownik podlega odpowiednio Kierownikowi tych Wydziałów.
- Obsługę prawną Wojewódzkiego Inspektoratu prowadzi Kancelaria Prawnicza.
- Administrowanie systemami informatycznymi prowadzone jest przez firmę zewnętrzną.
- Przy Wojewódzkim Inspektoracie działają rzeczoznawcy wpisani do rejestru rzeczoznawców.
ROZDZIAŁ IV. KIEROWANIE I ZARZĄDZANIE INSPEKTORATEM
§ 7.
- Wojewódzki Inspektor wykonuje w imieniu Wojewody Warmińsko-Mazurskiego zadania wynikające z kompetencji Inspekcji.
- Wojewódzki Inspektor jest w województwie warmińsko- mazurskim organem właściwym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach należących do zakresu zadań i kompetencji Inspekcji.
§ 8.
- Wojewódzkim Inspektoratem kieruje Wojewódzki Inspektor przy pomocy kierowników Wydziałów i ich zastępców.
- Wojewódzki Inspektor wykonuje funkcje przewidziane w ustawie o służbie cywilnej dla Dyrektora Generalnego Urzędu, w tym dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Wojewódzkim Inspektoracie.
- Czynności wynikające ze stosunku pracy wobec Wojewódzkiego Inspektora oraz jego zastępcy wykonuje Wojewoda w porozumieniu z Głównym Inspektorem.
- W przypadku nieobecności Wojewódzkiego Inspektora Wojewódzkim Inspektoratem kieruje osoba wyznaczona na podstawie pisemnego upoważnienia Wojewódzkiego Inspektora, w którym określony zostaje zakres zastępstwa.
§ 9.
- Wojewódzki Inspektor:
- reprezentuje Wojewódzki Inspektorat wobec Głównego Inspektora, Wojewody innych jednostek i organów kontroli państwowej, a także wobec osób fizycznych i prawnych w sprawach objętych zakresem działania Wojewódzkiego Inspektora, składa oświadczenia woli w sprawach majątkowych i przyjmuje inne zobowiązania w granicach posiadanych pełnomocnictw;
- organizuje, koordynuje pracę oraz sprawuje nadzór nad realizacją ustawowych zadań Wojewódzkiego Inspektoratu;
- jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej Inspektoratu;
- realizuje politykę kadrową, dba o należyty dobór pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu, ich ocenę, podnoszenie kwalifikacji oraz skuteczność ich pracy;
- gospodaruje środkami na wynagrodzenia pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu oraz innymi funduszami będącymi w jego dyspozycji, w granicach ustalonych w budżecie;
- wykonuje uprawnienia i obowiązki zwierzchnika służbowego pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu oraz podpisuje ankiety bezpieczeństwa osobowego pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu;
- wydaje decyzje administracyjne, postanowienia, świadectwa jakości oraz inne dokumenty w sprawach należących do zakresu jego działania;
- wydaje akty prawa wewnętrznego;
- zarządza kontrolę wewnętrzną w Wojewódzkim Inspektoracie i prowadzi nadzór nad jej przebiegiem oraz wydaje decyzje i zarządzenia wewnętrzne;
- sprawuje nadzór nad prawidłowym wykonywaniem przez pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu czynności kancelaryjnych oraz zapewnia właściwe przechowywanie i korzystanie z zasobów archiwalnych Wojewódzkiego Inspektoratu;
- Wojewódzkiemu Inspektorowi podlegają bezpośrednio wszystkie komórki organizacyjne oraz samodzielnie stanowiska.
§ 10. Wojewódzki Inspektor może udzielać pisemnych upoważnień pracownikom Wojewódzkiego Inspektoratu:
- do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, postanowień, pism oraz innych dokumentów wraz z określeniem przedmiotowego zakresu upoważnienia;
- do reprezentowania Wojewódzkiego Inspektora w postępowaniu przed organami państwowymi i sądami.
§ 11. Wojewódzki Inspektor odpowiada przed:
- Głównym Inspektorem za prawidłowe i kompletne wykonanie zadań objętych zakresem działania Inspekcji;
- Wojewodą za prawidłowe funkcjonowanie Wojewódzkiego Inspektoratu, w szczególności za:
- organizację pracy Wojewódzkiego Inspektoratu poprzez prawidłowe wykonywanie zadań objętych zakresem działalności oraz realizację polityki kadrowej, w szczególności z zakresu spraw osobowych i spraw wynikających ze stosunku pracy pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu,
- wykonywanie budżetu i gospodarowanie mieniem powierzonym Wojewódzkiemu Inspektoratowi.
§ 12.
- Zadania i kompetencje Głównego Księgowego Wojewódzkiego Inspektoratu określają odrębne przepisy.
- Główny Księgowy w zakresie realizacji zadań podlega bezpośrednio Wojewódzkiemu Inspektorowi.
- Korespondencja lub dokumenty, z których wynikają zobowiązania finansowe wymagają akceptacji Głównego Księgowego.
§ 13.
- Komórkami organizacyjnymi kierują kierownicy.
- W komórkach organizacyjnych mogą być powołani zastępcy kierowników.
- Zakres zadań i obowiązków kierowników wynika z zakresu działania kierowanych przez nich komórek organizacyjnych.
- Kierownicy komórek organizacyjnych i zastępcy kierowników odpowiadają w szczególności za:
- planowanie, właściwą organizację i sprawne funkcjonowanie komórki;
- przydzielanie zadań podległym pracownikom;
- sprawowanie nadzoru nad terminową realizacją zadań i rozstrzyganie o sposobie załatwienia spraw;
- przygotowanie wyczerpujących danych w sprawach kierowanych do konsultacji lub podpisu Wojewódzkiego Inspektora;
- nadzór nad przestrzeganiem procedur, utrzymaniem i doskonaleniem systemu zarządzania jakością;
- sprawowanie kontroli wewnętrznej w nadzorowanej komórce organizacyjnej;
- informowanie przełożonych o problemach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem podległej komórki;
- podpisywanie, w granicach udzielonych upoważnień, korespondencji wynikającej z załatwianych spraw;
- przygotowywanie kwartalnych, rocznych sprawozdań z realizacji powierzonych zadań;
- sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy, przestrzeganiem przez podległych pracowników obowiązujących przepisów w zakresie prowadzonych spraw, ochrony informacji niejawnych oraz bhp;
- wykonywanie zadań i ścisłe przestrzeganie zasad postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych określonych w ustawie o ochronie danych osobowych;
- współudział w prowadzeniu w zakresie merytorycznym danej komórki organizacyjnej, polityki informacyjnej Wojewódzkiego Inspektoratu, w tym załatwianie spraw związanych z dostępem lub odmową dostępu do informacji publicznej;
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- koordynację urlopów podległych pracowników;
- występowanie z wnioskami dotyczącymi spraw pracowniczych w zakresie:
- awansowania, nagradzania i karania pracownika,
- zmiany warunków pracy i płacy,
- obsadzania wolnych stanowisk pracy.
- W czasie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej pracą komórki kieruje zastępca kierownika lub wyznaczony przez niego pracownik.
- Kierownik komórki organizacyjnej współdziała z kierownikami innych komórek organizacyjnych w sprawach wymagających kompleksowego załatwienia spraw.
§ 14. W przypadku powierzenia wykonania zadań z zakresu bezpieczeństwa i obronności, Systemów Zarządzania Jakością oraz zadań z zakresu prowadzenia archiwum zakładowego pracownikom zajmującym inne stanowiska – pracownicy w zakresie realizacji tych zadań podlegają bezpośrednio Wojewódzkiemu Inspektorowi.
ROZDZIAŁ V. UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
§ 15.
- Pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi komórki organizacyjnej lub jego zastępcy, od którego otrzymuje zadania i polecenia służbowe i przed, którym jest odpowiedzialny za wyniki swojej pracy.
- Zakres czynności pracownika wynika z zadań przydzielonych poszczególnym stanowiskom pracy, ustalonych przez Kierownika lub jego zastępcę i zatwierdzonych przez Wojewódzkiego Inspektora.
- Pracownicy zobowiązani są do prawidłowej realizacji przydzielonych im zadań i poleceń służbowych, w tym:
- terminowego i sumiennego wykonywanie powierzonych prac zgodnie z obowiązującym prawem oraz etyką urzędniczą;
- gromadzenia wyczerpujących danych w zakresie rozpatrywanych spraw służbowych;
- przestrzegania obowiązujących procedur, regulaminów i instrukcji;
- znajomości przepisów prawa w zakresie wykonywanych zadań służbowych w Inspekcji;
- zgłaszania uwag, propozycji i wniosków zmierzających do usprawnienia realizacji zadań, poprawy organizacji pracy i bhp;
- podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie umiejętności;
- Podstawowe prawa i obowiązki pracownika regulują odrębne przepisy w tym w szczególności ustawa o służbie cywilnej, Kodeks Pracy.
ROZDIAŁ VI. ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 16. Do zakresu działania Wydziału Kontroli w Olsztynie należy ogół spraw związanych z działalnością kontrolno-nadzorczą Inspekcji, a w szczególności:
- opracowywanie projektów planów pracy Wojewódzkiego Inspektoratu w zakresie realizacji zadań ustawowych Inspekcji;
- prowadzenie kontroli w zakresie jakości handlowej artykułów rolno spożywczych w produkcji i obrocie, w tym w zakresie usług gastronomicznych, na rynku krajowym;
- prowadzenie kontroli w zakresie jakości handlowej artykułów rolno spożywczych w obrocie z zagranicą tj. produktów wywożonych i przywożonych z zagranicy;
- ocena i wydawanie świadectw w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych;
- wykonywanie czynności kontrolnych związanych z realizacją zadań delegowanych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Wspólnej Polityki Rolnej;
- prowadzenie kontroli artykułów rolno-spożywczych posiadających zarejestrowane, chronione nazwy pochodzenia, chronione oznaczenia geograficzne, gwarantowane tradycyjne specjalności lub nazwy specjalnego charakteru;
- prowadzenie kontroli napojów spirytusowych oznakowanych chronionymi oznaczeniami geograficznymi, lub nazwami odwołującymi się do zarejestrowanych chronionych oznaczeń geograficznych;
- prowadzenie kontroli jakości handlowej paszy przeznaczonej dla zwierząt domowych z wyłączeniem obrotu tymi paszami prowadzonego przez zakłady lecznicze dla zwierząt;
- prowadzenie kontroli warunków składowania i transportu artykułów rolno-spożywczych;
- weryfikacja zakładów ubojowych pod kątem obowiązku klasyfikowania tusz wołowych, wieprzowych;
- prowadzenie kontroli klasyfikacji tusz wołowych i wieprzowych wg systemu EUROP;
- nadzór nad mięsem wołowym objętym specjalnymi refundacjami wywozowymi;
- prowadzenie kontroli artykułów rolno-spożywczych oznaczonych określeniem jakościowym stosowanym fakultatywnie "produkt górski";
- prowadzenie kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych produkowanych i wprowadzanych do obrotu w ramach rolniczego handlu detalicznego;
- kontrola jakości handlowej żywności genetycznie zmodyfikowanej tj. żywności składającej się, zawierającej lub wyprodukowanej z GMO;
- prowadzenie kontroli prawidłowości wprowadzania do obrotu i oznakowania materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
- prowadzenie kontroli prawidłowości transakcji dokonanych przez przedsiębiorców i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji lub Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej, z wyłączeniem refundacji eksportowych i działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich w tym sporządzanie listy kontrolnej, wnioskowanie o przeprowadzenie kontroli krzyżowych w tym zakresie, sporządzanie raportu bieżącego w przypadkach wykrycia nieprawidłowości;
- realizacja zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności w:
- ustawie o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku win,
- ustawie o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno,
- ustawie o rolnictwie ekologicznym,
- ustawie o towarach paczkowanych,
- ustawie o rejestracji i ochronie nazw produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych;
- opracowywanie informacji o wynikach kontroli, okresowych sprawozdań statystycznych i zestawień z zakresu pracy wydziału;
- prowadzenie postępowań administracyjnych oraz przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych;
- rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących zakresu działania zespołu;
- prowadzenie ewidencji podmiotów gospodarczych w zakresie objętym przepisami ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych;
- prowadzenie rejestrów rzeczoznawców, zgłoszeń kandydatów na rzeczoznawcę;
- realizacja Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznych Produktach Żywnościowych i Środkach Żywienia Zwierząt (RASFF);
- wykonywanie innych zadań zlecanych przez Wojewódzkiego Inspektora.
§ 17. Do zakresu działania Oddziału w Ełku należy ogół spraw związanych z działalnością kontrolno-nadzorczą Inspekcji w szczególności wymienione w § 16 z wyłączeniem zadań zawartych w podpunkcie 1, 17, 22, 23.
§ 18.
- Do zakresu działania Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego należy ogół spraw o charakterze organizacyjno-administracyjnym, a w szczególności:
- realizowanie zadań z zakresu obsługi administracyjno-organizacyjnej Wojewódzkiego Inspektoratu oraz oddziału w Ełku;
- prowadzenie książki obiektu budowlanego budynku Wojewódzkiego Inspektoratu;
- prowadzenie dokumentacji oraz spraw związanych z kontrolą stanu technicznego budynku Wojewódzkiego Inspektoratu;
- prowadzenie spraw z zakresu struktur organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu;
- prowadzenie spraw kadrowych i płacowych;
- rozliczanie delegacji służbowych pracowników;
- prowadzenie spraw związanych z transportem;
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym;
- organizowanie i nadzorowanie procesów inwestycyjnych, remontów i modernizacji nieruchomości oraz bieżących robót konserwacyjnych związanych z utrzymaniem obiektu;
- prowadzenie spraw z zakresu szkoleń i służby przygotowawczej w służbie cywilnej;
- przygotowywanie techniczne narad i szkoleń;
- prowadzenie spraw socjalno-bytowych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- prowadzenie sekretariatu;
- realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przygotowywanie zgodnie z zasadami techniki prawodawczej projektów zarządzeń, wytycznych, umów i innych dokumentów opracowywanych w Wojewódzkim Inspektoracie;
- prowadzenie rejestru zarządzeń wewnętrznych Wojewódzkiego Inspektora;
- prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, porządku i dyscypliny pracy;
- nadzór nad terminowym przeprowadzaniem przez pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu badań lekarskich wymaganych na poszczególnych stanowiskach pracy;
- prowadzenie ewidencji mienia Wojewódzkiego Inspektoratu;
- przyjmowanie skarg, wniosków i petycji kierowanych do Wojewódzkiego Inspektora, prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji, sporządzanie, zestawień i analiz w tym zakresie, kierowanie skarg, wniosków i petycji do rozpatrzenia, opracowywanie projektów odpowiedzi;
- prowadzenie rejestru wniosków o udzielenie informacji publicznej;
- wykonywanie zadań archiwum zakładowego;
- wykonywanie innych zadań zlecanych przez Wojewódzkiego Inspektora.
- Na samodzielnym stanowisku ds. archiwum zakładowego wykonywane są w szczególności następujące zadania:
- przyjmowanie dokumentacji spraw zakończonych z poszczególnych komórek organizacyjnych;
- przechowywanie i zabezpieczenie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji;
- udostępnianie przechowywanej dokumentacji w obecności archiwisty zakładowego;
- wycofywanie dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego w przypadku wznowienia sprawy w komórce organizacyjnej;
- inicjowanie brakowania dokumentów niearchiwalnych oraz udział w jej komisyjnym brakowaniu;
- przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania i udział w ich przekazaniu do właściwego archiwum państwowego;
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności archiwum zakładowego i stanu dokumentacji w archiwum zakładowym;
- współpraca i rola doradcza komórkom organizacyjnym w zakresie właściwego postępowania z dokumentacją;
- wykonywanie obowiązków koordynatora czynności kancelaryjnych.
§ 19. Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Wojewódzkiego Inspektoratu;
- opracowywanie projektów preliminarzy budżetowych dochodów i wydatków oraz zakupów inwestycyjnych;
- sporządzanie sprawozdań finansowych i statystycznych oraz analiz z działalności budżetowo-gospodarczej;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Wojewódzkiego Inspektoratu;
- nadzór nad sprawami rachunkowo-kasowymi i operacjami bankowymi;
- racjonalne gospodarowanie finansowymi środkami pozabudżetowymi będącymi w dyspozycji Wojewódzkiego Inspektora;
- systematyczne informowanie Wojewódzkiego Inspektora o wykonaniu budżetu oraz o zagrożeniu naruszenia dyscypliny finansowej;
- akceptowanie korespondencji lub dokumentów, z których wynikają zobowiązania finansowe.
§ 20. Do zadań Pełnomocnika Systemu Zarządzania Jakością należy w szczególności:
- nadzór nad utrzymaniem Systemu Zarządzania Jakością;
- nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników Inspektoratu postanowień zawartych w Polityce Jakości i Księdze Jakości;
- bieżące czynności związane z korygowaniem i zmianami dotyczącymi Systemu Zarządzania Jakością;
- sporządzanie i realizację planu audytów wewnętrznych oraz ich analiza i sporządzanie raportów;
- nadzorowanie wdrażania działań korygujących i zapobiegawczych;
- przygotowanie planu przeglądu zarządzania, nadzór nad jego wykonaniem i sporządzanie raportów;
- składanie Wojewódzkiemu Inspektorowi sprawozdań dotyczących funkcjonowania i doskonalenia Systemu Zarządzania Jakością;
- wykonywanie powierzonych zadań z zakresu działania Wydziału Kontroli i Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego.
§ 21. Do zadań Samodzielnego stanowiska ds. bezpieczeństwa i obronności należy w szczególności realizacja zadań z zakresu obronności, obrony cywilnej, bezpieczeństwa publicznego oraz wsparcie pobytu i działań wojsk sojuszniczych na terytorium kraju gospodarza – Horst Narional Support (HNS). Pracownikowi mogą zostać powierzone wybrane zadania z zakresu działania Wydziału Kontroli i Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego.
§ 22. Do zadań Kancelarii Prawniczej należy wykonywanie obsługi prawnej Inspektoratu, w szczególności:
- informowanie Wojewódzkiego Inspektora o zmianach w obowiązujących normach prawnych;
- opiniowanie i przygotowywanie zgodnie z zasadami techniki prawodawczej zarządzeń aktów prawnych wydawanych przez Wojewódzkiego Inspektora;
- opracowywanie wytycznych, umów i innych dokumentów Wojewódzkiego Inspektoratu;
- reprezentowanie Wojewódzkiego Inspektora przed sądami powszechnymi;
- wydawanie opinii prawnych dla potrzeb Wojewódzkiego Inspektoratu.
§ 23. Do zadań administratora systemów informatycznych należy w szczególności:
- obsługa licencji;
- nadzór nad oprogramowaniem systemów informatycznych;
- zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzania danych;
- administrowanie sieciami komputerowymi;
- administrowanie serwerem poczty elektronicznej, podmiotowej strony Biuletynu Informacji Publicznej oraz strony internetowej Wojewódzkiego Inspektoratu;
- prowadzenie serwisu sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz nadzór nad serwisem zewnętrznym i naprawami gwarancyjnymi;
- prowadzenie spraw w zakresie budowy, utrzymania i eksploatacji sieci teletransmisji danych;
- opiniowanie zakupów sprzętu i oprogramowania informatycznego;
- obsługa punktu potwierdzającego profil zaufany ePUAP, w szczególności:
- potwierdzanie,
- przedłużanie ważności,
- unieważnianie – profilu zaufanego ePUAP.
ROZDZIAŁ VII. OGÓLNY TRYB ZAŁATWIANIA SPRAW
§ 24. Kierownicy komórek organizacyjnych i Główny Księgowy uczestniczą w opracowywaniu projektów planów działalności Wojewódzkiego Inspektoratu, a także sprawozdań z działalności Wojewódzkiego Inspektoratu.
§ 25.
- Uprawnienia do podpisywania pism wynikających z zakresu ustalonego obszarem działania Wojewódzkiego Inspektoratu posiada Wojewódzki Inspektor oraz kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy merytoryczni Wojewódzkiego Inspektoratu w granicach kompetencji określonych przez Wojewódzki Inspektora.
- Pisma podpisywane przez Wojewódzkiego Inspektora powinny być parafowane na kopiach przez referentów sprawy, kierowników komórek organizacyjnych, a w zakresie księgowości, przez Głównego Księgowego.
- Podpisywanie pism dokonywane jest jednoosobowo, z wyjątkiem przypadków określonych odrębnymi przepisami.
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Wojewódzkiego Inspektoratu podpisują: Wojewódzki Inspektor jako dysponent III stopnia oraz Główny Księgowy.
§ 26. Informacji w sprawach dotyczących działalności Wojewódzkiego Inspektoratu dla przedstawicieli środków masowego przekazu udziela Wojewódzki Inspektor lub osoby imiennie upoważnione przez Wojewódzkiego Inspektora.
§ 27.
- Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków wpływających do Wojewódzkiego Inspektoratu należy do Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego w Olsztynie.
- Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków odbywa się od wtorku do piątku w godzinach pracy Inspektoratu, a w poniedziałek w godzinach 7:30 – 17:30.
- Kierownicy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków w godzinach pracy.
- W razie ustnego zgłoszenia skarg i wniosków, przyjmujący skargę sporządza protokół przyjęcia skargi podpisany przez składającego skargę i pracownika przyjmującego.
§ 28.
- Kontrolę wewnętrzną nad pracą kierowników wydziałów i Głównego Księgowego sprawuje Wojewódzki Inspektor.
- Kontrolę wewnętrzną nad działalnością poszczególnych komórek organizacyjnych, sprawują właściwi kierownicy, ich zastępcy i Główny Księgowy w zakresie swych uprawnień.
§ 29.
- Tryb obiegu dokumentów, sposób ich gromadzenia i przechowywania reguluje rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14 poz. 67 z późn. zm.).
- Zabezpieczenie dokumentów zawierających informacje niejawne regulują odrębne przepisy.
§ 30. Zmiany Regulaminu następują w trybie i na zasadach określonych dla jego ustalenia.
ROZDZIAŁ VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Schemat organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Z dniem zatwierdzenia przez Wojewodę niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ustalony Zarządzeniem nr 2/2014 z dnia 18 marca 2014 r. Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego.
Materiały
Regulamin organizacyjny WIJHARS w Olsztynieregulamin_organizacyjny_2020_17.pdf 6.84MB
- Pierwsza publikacja:
- 22.09.2021 11:12 Andrzej Giżyński
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- WIJHARS w Olsztynie
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Regulamin organizacyjny | 1.0 | 22.09.2021 11:12 Andrzej Giżyński |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP