W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawozdanie z działalności Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie za 2022 rok

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych jest jedną z instytucji funkcjonujących w strukturach kontroli żywności, której podstawowym celem działania są urzędowe kontrole jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. IJHARS, realizując w sposób profesjonalny i bezstronny ustawowe zadania, chroni interesy ekonomiczne konsumentów poprzez wykrywanie i zapobieganie wprowadzaniu do obrotu artykułów rolno-spożywczych o niewłaściwej jakości, w tym zafałszowanych, zapobiega nieuczciwej konkurencji oraz zapewnia żywność odpowiedniej jakości.

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie w 2022 r. swoje działania koncentrował na realizacji urzędowych kontroli zgodnie z Rocznym Ramowym Planem Kontroli Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ustalonym przez GIJHARS. Roczny ramowy plan kontroli na 2022 rok obejmował zarówno zadania kontrolne wynikające z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno- spożywczych jak i innych ustaw, w których określone zostały kompetencje IJHARS w tym np. kontrole jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wprowadzanych do obrotu, kontrole realizowane w ramach nadzoru nad rynkiem mięsa, nadzoru nad jednostkami certyfikującymi w rolnictwie ekologicznym i produkcją ekologiczną. W 2022 r. WIJHARS w Olsztynie przeprowadzał również kontrole doraźne w przypadku otrzymywania sygnałów o nieprawidłowościach oraz kontrole doraźne ukierunkowane na sprawdzenie wybranych aspektów jakości handlowej w określonych grupach produktów. Kontrole te były głównie ukierunkowane na wykrywanie zafałszowań artykułów rolno-spożywczych, w tym sprawdzenie możliwości podmiany asortymentowej.

Poza działaniami kontrolnymi tut. Inspektorat w ubiegłym roku angażował się również w działalność informacyjną podejmując szereg inicjatyw skierowanych zarówno do konsumentów jak i producentów żywności mających na celu propagowanie wiedzy na temat jakości handlowej żywności. Inspektorzy czynnie uczestniczyli w konferencjach, seminariach i spotkaniach z producentami żywności podczas, których omawiali zagadnienia związane z jakości handlową środków spożywczych, przygotowywali publikacje w zakresie jakości handlowej żywności oraz udzielali wywiadów między innymi w związku z udziałem w roli eksperckiej w programie radiowym emitowanym na antenie Radia Olsztyn. W 2022 r. pracownicy tut. Inspektoratu przygotowali i przeprowadzili seminarium pn. Jakość handlowa mięsa i przetworów mięsnych w zakresie znakowania”.

W 20219-2021 WIJHARS w Olsztynie był uczestnikiem projektu realizowanego przez NASK w Warszawie pn. „EZD RP – elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020. Zwieńczeniem realizacji wspomnianego projektu było wprowadzenie w kwietniu 2022 r. w tut. Inspektoracie Systemu EZD RP będącego nowoczesnym i uniwersalnym narzędziem elektronicznym zarządzania dokumentacją na rzecz administracji publicznej.

1. Działalność kontrolno-oceniająca

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie, realizując ustawowe zadania w 2022 roku, przeprowadził na terenie województwa warmińsko-mazurskiego łącznie 1300 czynności kontrolno-oceniających w tym:

  • 202 kontrole urzędowe jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w obrocie z zagranicą, co stanowiło 15,54% wszystkich przeprowadzonych w 2022 r. czynności kontrolnych;
  • 1093 kontroli urzędowych planowych i doraźnych w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i środków produkcji rolnej na rynku krajowym, co stanowiło 84,08% wszystkich przeprowadzonych w 2022 r. czynności kontrolnych;
  • 4 kontrole wykonywane na wniosek przedsiębiorcy, co stanowiło 0,31% wszystkich przeprowadzonych w 2022 r. czynności kontrolnych;
  • 1 kontrolę ex-post obejmującą beneficjentów otrzymujących płatności z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) na rynku krajowym w obszarze mechanizmów WPR administrowanych przez agencje płatnicze, co stanowiło 0,08% wszystkich przeprowadzonych w 2022 r. czynności kontrolnych.

W 2022 r. przeprowadzono wszystkie działania kontrolne przewidziane w planach kontroli.

W 2022 roku Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie, w porównaniu do roku poprzedniego zrealizował o 77,1 pp. więcej czynności kontrolno-oceniających (Tabela 1). Na obserwowany wynik miało wpływ zwiększenie liczby kontroli realizowanych zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym. W porównaniu do roku ubiegłego liczba kontroli realizowanych na rynku krajowym wzrosła o 74,3 pp. natomiast liczba kontroli realizowanych na rynku zagranicznym wzrosła blisko dwukrotnie.

Na zwiększenie liczby kontroli realizowanych na rynku krajowym w dużej mierze miało wpływ prowadzenie kontroli na zlecenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie jakości handlowej jabłek w ramach mechanizmu "Nadzwyczajna pomoc dostosowawcza dla producentów jabłek". Kontrole te stanowiły 34,1% wszystkich kontroli realizowanych przez pracowników tut. Inspektoratu w ubiegłym roku na rynku krajowym.

Tabela 1. Liczba czynności kontrolno-oceniających zrealizowanych przez WIJHARS w Olsztynie w latach 2018-2022.

Czynności kontrolno-oceniające Liczba kontroli
2022 2021 2020 2019 2018
Kontrole jakości handlowej art. rolno-spożywczych realizowane na rynku krajowym planowe 276 226 131 129 144
na zlecenie Głównego Inspektora 15 20 4 3 3
na zlecenie Wojewódzkiego Inspektora 116 61 5 7 11
kontrola warunków składowania i terminów przydatności do spożycia artykułów rolno-spożywczych na zlecenie Wojewódzkiego Inspektora 34 66 0 0 0
świeżych owoców i warzyw w ramach mechanizmów wsparcia dla producentów 443 0 0 0 59
w obrocie z zagranicą importowane artykuły rolno-spożywcze 196 104 186 409 461
świeże owoce i warzywa przeznaczone na eksport 6 0 0 1 6
Kontrole związane z nadzorem nad krajowym rynkiem owoców i warzyw 86 120 18 16 13
Kontrole związane z nadzorem nad rynkiem mięsa 85 79 81 90 90
Kontrole związane z nadzorem nad rynkiem nawozów (zadanie w VII 2020 r. przekazane do PIORIN) 0 0 6 11 12
Kontrole związane z produkcją ekologiczną 20 20 6 16 15
Kontrola warunków transportu 1 5 0 0 1
Ocena jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych 4 0 8 3 10
Kontrola związane z nadzorem nad rynkiem wina 0 3 1 1 0
Kontrola pasz dla zwierząt domowych 3 6 0 0 0
Kontrola materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością 4 9 0 0 0
Kontrole związane z nadzorem nad czynnościami wykonywanymi przez rzeczoznawców 10 10 5 9 0
Kontrole ex-post 1 5 9 15 12
ŁĄCZNIE 1300 734 460 710 837

 

Na zwiększenie się liczby kontroli realizowanych na rynku krajowym miało również wpływ blisko dwukrotne zwiększenie liczby kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Kontrole te realizowane były na wszystkich etapach wprowadzania do obrotu, tj. u producentów, w placówkach handlu detalicznego oraz w punktach gastronomicznych. Podobnie jak w roku ubiegłym ponad 60% kontroli stanowiły kontrole planowe realizowane zgodnie z Rocznym ramowym planie kontroli opracowywanym przez Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych na dany rok. Pozostałe działania stanowiły kontrole doraźne realizowane na zlecenie Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (28,5% spośród kontroli realizowanych na rynku krajowym) oraz kontrole realizowane na zlecenie Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (3,7% spośród kontroli realizowanych na rynku krajowym). Kontrole realizowane po otrzymaniu informacji dotyczących niewłaściwej jakości handlowej od konsumentów (5,9% spośród kontroli realizowanych na rynku krajowym) oraz kontrole realizowane w związku z informacjami z zagranicy dotyczącymi niewłaściwej jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ramach systemu RASFF (Rapid Alert System for Food and Feed) (0,5% spośród kontroli realizowanych w tym zakresie).

W toku 167 kontroli prowadzonych przez WIJHARS w Olsztynie w 2022 r. ujawniono nieprawidłowości, co stanowiło 12,85% ogółu przeprowadzonych czynności kontrolnych. W porównaniu do roku 2021 liczba kontroli z nieprawidłowościami uległa zmniejszeniu o 5,13 punktu procentowego. W tabeli 2 podano liczbę czynności kontrolno-oceniających przeprowadzonych przez tut. Inspektorat w 2022 r. z uwzględnieniem liczby kontroli w toku, których stwierdzono nieprawidłowości w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

W wyniku przeprowadzonych kontroli WIJHARS w Olsztynie poddał ocenie jakości handlowej 6181 partii artykułów rolno-spożywczych ujawniając 304 partii nie spełniających wymagań jakości handlowej, co stanowi 4,92% wszystkich ocenianych partii. W tabeli 3 podano liczbę partii artykułów rolno-spożywczych poddanych ocenie jakości handlowej w ramach prowadzonych działań kontrolnych oraz liczbę partii w odniesieniu, do których stwierdzono niewłaściwą jakość handlową.

W związku ze stwierdzonymi podczas kontroli nieprawidłowościami Organ wydał:

  • zalecenia pokontrolne wzywające do usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie,
  • decyzje administracyjne zakazujące wprowadzenia do obrotu artykułu rolno-spożywczego,
  • decyzje administracyjne nakazujące poddanie artykułu rolno-spożywczego określonym zabiegom,
  • decyzje administracyjne nakładające kare pieniężną za wprowadzenie do obrotu artykułów rolno-spożywczych niespełniających wymagań jakości handlowej,
  • decyzje administracyjne nakładające kare pieniężną za wprowadzenie do obrotu artykułów rolno-spożywczych zafałszowanych,
  • mandaty karne.

Tabela 2. Liczba czynności kontrolno-oceniających przeprowadzonych w 2022 r. z uwzględnieniem kontroli, w których stwierdzono nieprawidłowości.

Czynności kontrolno-oceniające Liczba czynności kontrolnych Liczba czynności kontrolnych w których stwierdzono nieprawidłowości (%)
Kontrole jakości handlowej art. rolno-spożywczych na rynku krajowym (planowe, doraźne) 407 125 (30,71%)
kontrola warunków składowania i terminów przydatności do spożycia artykułów rolno-spożywczych 34 8 (23,53%)
świeżych owoców i warzyw w ramach mechanizmów wsparcia dla producentów 443 0
w obrocie z zagranicą (importowane art. rolno-spożywcze) 196 4 (2,04%)
w obrocie z zagranicą (eksportowane art. rolno-spożywcze) 6 0
Kontrole związane z nadzorem nad krajowym rynkiem owoców i warzyw 86 17 (19,77 %)
Kontrole związane z nadzorem nad rynkiem mięsa 85 0
Kontrole związane z produkcją ekologiczną 20 8 (40,0%)
Kontrola warunków transportu 1 0
Ocena jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych 4 4 (100%)
Kontrola pasz dla zwierząt domowych 3 1 (33,33%)
Kontrola materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością 4 0
Kontrole związane z nadzorem nad czynnościami wykonywanymi przez rzeczoznawców 10 0
Kontrole ex-post 1 0
ŁĄCZNIE 1300 167 (12,85%)

 

Tabela 3. Liczba ocenianych w 2022 r. partii artykułów rolno-spożywczych z uwzględnieniem partii o niewłaściwej jakości handlowej

Czynności kontrolno-oceniające Liczba ocenianych partii Liczba partii niewłaściwej jakości handlowej (%)
Kontrole jakości handlowej art. rolno-spożywczych realizowane na rynku krajowym (planowe, doraźne) 716 222 (31,01%)
kontrola warunków składowania i terminów przydatności do spożycia artykułów rolno-spożywczych 4106 47 (1,14%)
świeżych owoców i warzyw w ramach mechanizmów wsparcia dla producentów 443 0
w obrocie z zagranicą (importowane art. rolno-spożywcze) 578 6 (1,04%)
w obrocie z zagranicą (eksportowane art. rolno-spożywcze) 6 0
Kontrole związane z nadzorem nad krajowym rynkiem owoców i warzyw 198 25 (12,63%)
Kontrole związane z nadzorem nad rynkiem mięsa 93 0
Kontrole związane z produkcją ekologiczną 10 0
Ocena jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych 4 4 (100%)
Kontrola pasz dla zwierząt domowych 4 1 (25,00%)
Kontrola materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością 17 0
ŁĄCZNIE 6181 304 (4,92%)

 

2. Jakość handlowa żywności oferowanej konsumentowi ostatecznemu w świetle zadań prowadzonych przez WIJHARS w Olsztynie

Prowadzone przez WIJHARS kontrole jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym miały na celu sprawdzenie czy art. rolno-spożywcze spełniają wymagania określone w przepisach o jakości handlowej oraz dodatkowe wymagania zadeklarowane przez producenta miedzy innymi w oznakowaniu produktu. Podobnie jak w latach wcześniejszych kontrole skoncentrowane były na wykrywaniu zafałszowań artykułów rolno-spożywczych w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych np. wykrywanie niedozwolonych do stosowania w danym produkcie dodatków do żywnosci, obecność niezadeklarowanych substancji konserwujących, sprawdzenie możliwości podmiany asortymentowej oraz sprawdzaniu prawidłowości i rzetelności informacji znajdujących się w oznakowaniu produktów.

W toku prowadzonych czynności kontrolnych wszystkie poddane kontroli partie oceniono pod względem prawidłowości oznakowania, 218 z nich poddano ocenie parametrów fizykochemicznych, natomiast 410 z nich poddano ocenie organoleptycznej. Nieprawidłowości w zakresie jakości handlowej stwierdzono w przypadku 26,53% ocenianych w tym zakresie partii, 32 partie stanowiły produkty zafałszowane. W ubiegłym roku nieprawidłowości w zakresie jakości handlowej stwierdzono w przypadku 21,4 % poddanych kontroli partii.

Podobnie jak w latach ubiegłych najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w zakresie oznakowania produktów (23,68% skontrolowanych w tym zakresie partii). Przeprowadzone badania laboratoryjne ujawniły nieprawidłowości w 17,43% przebadanych partii natomiast wady organoleptyczne wykazywało 1,22% wszystkich ocenianych w tym zakresie partii.

Największy odsetek partii zakwestionowanych przez Inspektorów podczas kontroli odnotowano wśród dań oferowanych w punktach gastronomicznych, mięsa i przetworów mięsnych, przetworów rybnych, olejów roślinnych. Znaczny udział partii o niewłaściwej jakości handlowej stwierdzono również wśród ocenianych partii oliwy z oliwek, przetworów mlecznych, pieczywa, przetworów owocowych i warzywnych, wyrobów garmażeryjnych, napojów bezalkoholowych, alkoholu oraz wyrobów cukierniczych. Na rysunku 1 przedstawiono graficznie procentowy udział partii spełniających i niespełniających wymagań w zakresie jakości handlowej w poszczególnych grupach towarowych wśród produktów poddanych ocenie podczas kontroli jakości handlowej produktów wprowadzanych do obrotu i oferowanych konsumentowi ostatecznemu.

Duży odsetek partii, w których stwierdzono nieprawidłowości dotyczył tych grup produktów w stosunku, do których brak jest jednoznacznych uregulowań prawnych np. dania w punktach gastronomicznych, wyroby piekarskie, wyroby cukiernicze, wyroby garmażeryjne, przetwory mięsne. Znaczna część nieprawidłowości stwierdzona w zakresie oznakowania produktów dotyczyła artykułów rolno-spożywczych wprowadzanych do obrotu bez opakowania, tj. produktów wprowadzanych do obrotu w placówkach handlu detalicznego pakowanych na życzenia konsumenta w momencie zakupu, np. pieczywo, mięso i przetwory mięsne, lub też gotowych dań oferowanych w placówkach gastronomicznych. Najczęstsze wady w zakresie jakości handlowej tego typu produktów związane były z całkowitym brakiem oznakowania lub też umieszczeniem informacji o produkcie w miejscu niedostępnym konsumentowi np. pod ladą lub na zapleczu sklepu.

Rysunek 1. Procentowy udział partii spełniających i nie spełniających wymagań w zakresie jakości handlowej wśród partii poddanych kontroli w 2022 r. z podziałem na grupy towarowe.

Rysunek 1. Procentowy udział partii spełniających i nie spełniających wymagań w zakresie jakości handlowej wśród partii poddanych kontroli w 2022 r. z podziałem na grupy towarowe.

Jakość handlową produktów kwestionowano między innymi ze względu na:

  • nie umieszczenie w miejscu sprzedaży na wywieszce lub w innym miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu informacji w zakresie nazwy środka spożywczego i wykazu składników lub też umieszczone informacje te były niewystarczające do poznania rzeczywistego charakteru produktu np. nazwa wyrobu nie odnosiła się do rodzaju i smaku cukierków, nie wskazano smaku napoju bezalkoholowego, nie wskazano gatunku zwierzęcia, z którego pozyskano mięso, nie podano informacji odnoszących sią do rodzaju obróbki termicznej, jakiej został poddany produkt (smażenie, pieczenie, gotowanie, pasteryzowanie), natomiast wykaz składników nie zawierał wszystkich składników wykorzystanych podczas produkcji/przygotowania produktu, w tym między innymi nie podano nazw elementarnych składników wchodzących w skład składnika złożonego, jakim są np. ciasto do pizzy, sos pomidorowy,
  • wykryciem w składzie produktów niedeklarowanych w wykazie składników składników, np. substancji konserwujących tj. azotynów i azotanów, składników powodujących alergie np. dwutlenku siarki, surowca drobiowego (indyka), mleka krowiego w mleku kozim, czy też zastąpieniem droższego składnika jego tańszym odpowiednikiem np. ser zastąpiono wyrobem seropodobnym,
  • umieszczenie w oznakowaniu produktu nieprawdziwych deklaracji odnoszących się do masy netto produktu, masy netto przetworów owocowych lub warzywnych w zalewie po odsączeniu, zawartości glazury w przypadku ryb mrożonych, kraju, miejsca pochodzenia zwierząt, w którym odbywał się chów i ubój zwierząt, z których pozyskano mięso drobiowe, czy też danych zawartych wśród informacji o wartości odżywczej (np. zawartość tłuszczu, białka, cukru, soli, kwasów tłuszczowych jednonienasyconych), procentowej zawartości składników istotnych do scharakteryzowania danego środka spożywczego i odróżnienia go od innych podobnych na rynku (np. mięsa wieprzowego, mięsa drobiowego), co powoduje, że konsument zostaje wprowadzony w błąd i nabywa produkt gorszej jakości,
  • nie spełnienie wymagań zawartych w przepisach prawa np. zawyżoną zawartość wody wchłoniętej w mięsie drobiowym w stosunku do dopuszczalnych limitów, zawyżony poziom słodkości w miodach pitnych, zaniżony poziom ekstraktu bezcukrowego w miodach pitnych, cech sensorycznych dla oliwy z oliwek – oceniana partia oliwy z oliwek w wyniku badań laboratoryjnych została zaklasyfikowana do niższej kategorii oliwy, tj. „oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia”, a nie jak to zadeklarował producent do kategorii „oliwa z oliwek najwyższej jakości z pierwszego tłoczenia”,
  • bezpodstawne umieszczenia na etykiecie produktu dobrowolnych deklaracji producenta np. określeń „o smaku tequili”, „Tequilla Flavoured Beer”, „piwo z lekką nutą tequilli”, odnoszących się do oznaczenia geograficznego napoju spirytusowego „Tequila” dla produktu niespełniającego wymogów odnośnie chronionego oznaczenia geograficznego „Tequila”, deklaracji „produkt polski” niepopartej dokumentacją stwierdzającą polskie pochodzenie surowców wykorzystanych do produkcji, czy też zapisu „100% naturalny produkt z Warmii” wraz ze znakiem graficznym przedstawiającym mapę Polski i zaznaczonym na niej punktem na Warmii, sugerującego, że całość produkcji oleju rzepakowego, łącznie z uprawą surowca, odbyła się na terenie Warmii, w odniesieniu do produktu wytworzonego z nasion rzepaku pozyskanych na terenie województwa łódzkiego,
  • nie umieszczenia w oznakowaniu produktów informacji istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta np. informacji o obecnych w produkcie składnikach mogących powodować alergie lub reakcje nietolerancji, informacji „używać wyłącznie na zimno” w odniesieniu do oleju lnianego tłoczonego na zimno, terminu przydatności do spożycia, warunków przechowywania produktów w tym również warunków przechowywania po otwarciu opakowania gwarantujących, że środek spożywczy zachowa swoje szczególne właściwości,
  • nie umieszczenia w oznakowaniu produktu obowiązkowych, wymaganych przepisami prawa żywnościowego, informacji istotnych dla konsumenta dokonującego wyboru produktów, np. informacji o kraju lub miejscu pochodzenia produktu np. świeżego mięso, świeżych owoców i warzyw, ziemniaków, klasy jakości handlowej dla mięsa drobiowego, nazwy odmiany, klasy jakości świeżych owoców i warzyw, w odniesieniu do których ta informacja jest wymagana, informacji „pieczywo produkowane z ciasta głęboko mrożonego” w odniesieniu do wyprodukowanego z zastosowaniem tego procesu technologicznego, informacji odnoszących się do procentowej zawartości składników istotnych do scharakteryzowania danego środka spożywczego i odróżnienia go od innych podobnych na rynku (np. soku owocowego).

Stwierdzone nieprawidłowości w zakresie oznakowania dotyczyły również nierzetelnego przekazywania konsumentom obowiązkowych informacji na temat żywności oraz błędów technicznych związanych z ich prezentacją np. użyciem czcionki o zbyt małym rozmiarze, podaniem nieprawidłowo danych producenta, podaniem niepełnej informacji o wartości odżywczej, nieprawidłowym przedstawieniem daty minimalnej trwałości, nie wyróżnieniem w wykazie składników nazw składników powodujących alergie lub reakcje nietolerancji, nie zachowaniem właściwej kolejności składników użytych do wytworzenia środka spożywczego, które to powinny zostać wymienione w kolejności malejącej, rozpoczynając od tego, którego jest najwięcej, a kończąc na tym, którego jest najmniej, czy też zastosowania znaku graficznego niezgodnego ze wzorem dla żywności oznakowanej jako wolnej od organizmów genetycznie zmodyfikowanych.

 

3. Działalność informacyjna

Oprócz zadań ustawowych związanych z kontrolą jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych WIJHARS w Olsztynie w 2022 r. zaangażował się również w działalność informacyjną skierowaną zarówno do producentów i przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego, jak i konsumentów. Podstawowym źródłem informacji na temat działalności WIJHARS w Olsztynie jest strona internetowa, na której zamieszczane są m. in. informacje z bieżącej działalności inspektoratu, informacje o wynikach przeprowadzonych kontroli, wykaz przepisów prawnych, wzory formularzy i wniosków, informacje dotyczące współpracy z innymi organizacjami.

Na stronie internetowej WIJHARS w Olsztynie znajdują się również, przygotowane przez pracowników tut. Inspektoratu, poradniki dla konsumentów i producentów zawierające informacje na temat jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych np. broszurki informacyjne zawierające wskazówki dla rolników pragnących produkować żywność w ramach Rolniczego Handlu Detalicznego, poradnik dla konsumentów „ABC znakowania żywności”. W 2022 r. pracownicy tut. Inspektoratu przygotowali kolejny poradnik dla konsumentów pt. „Jak wybierać produkty spożywcze”. Poradnik ten został w okresie przedświątecznym udostępniony na stronach internetowych wielu wojewódzkich instytucji i organizacji, w tym został opublikowany przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego. Powyższe poradniki są publikowane na stronie internetowej wojewódzkiego inspektoratu oraz wykorzystywane są również podczas seminariów i konferencji dedykowanych dla rolników wprowadzających do obrotu środki spożywcze w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz dla konsumentów.

W ramach działalności informacyjnej skierowanej do przedsiębiorców pracownicy WIJHARS w Olsztynie zorganizowali szkolenie pt. „Jakość handlowa mięsa i przetworów mięsnych w zakresie oznakowania”. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego. Seminarium skierowane było do lokalnych producentów prowadzących działalność produkcyjną w branży mięsnej zarówno w obszarze rolniczego handlu detalicznego, produkcji marginalnej, lokalnej i ograniczonej jak i producentów prowadzących działalność ogólnokrajową oraz podmiotów wprowadzających do obrotu mięso i przetwory mięsne. Spotkało się ono z dużym zainteresowaniem ze strony producentów o czym świadczy duża liczba osób zgłaszających chęć udziału w spotkaniu. Zorganizowane przez WIJHARS w Olsztynie seminarium przykuło zainteresowanie lokalnej telewizji, która poświęciła jeden z programów Rolniczego Raport na omówienie zagadnień związanych z jakością handlową przetworów mięsnych.

W odpowiedzi na zaproszenie Samorządu Województwa Warmińsko – Mazurskiego pracownik Wydziału Kontroli wziął udział w konferencji pn. Pszczelarstwo w regionie Warmii i Mazur, podczas którego wygłosił wykład pt. „Znakowanie produktów pszczelich” przybliżając uczestnikom regulacje prawne dotyczące oznakowania wprowadzanych do obrotu produktów pszczelich, ze szczególnym uwzględnieniem miodów, wynikające zarówno z prawa europejskiego jak i krajowego. Konferencja skierowana była do pszczelarzy indywidualnych oraz zrzeszonych w branżowych związkach pszczelarzy oraz do innych instytucji działających w sektorze rolnictwa i obszarów wiejskich.

W ramach podpisanego porozumienia z Rektorem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego pracownicy WIJHARS biorą udział w zajęciach dla studentów podczas którego, informują o przepisach prawa żywnościowego. W ubiegłym roku został wygłoszony wykład dla studentów Wydziału Nauk o Żywności UWM w Olsztynie pt. Przepisy prawne i wymagania dotyczące jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Podczas wykładu młodzi adepci nauki o żywności mieli możliwość posiąść wiedzę z zakresu prawa żywnościowego regulującego kwestie jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych produkowanych i wprowadzanych do obrotu na rynek, jak też zgłębić jej wymiar praktyczny, również w ujęciu kontroli urzędowej.

Chcąc zwrócić uwagę producentów na istotę jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie uczestnicząc w Walnych Zgromadzeniach Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej podczas wygłaszanych prelekcji zwraca uwagę osób obecnych na spotkaniu na jakość handlową artykułów rolno-spożywczych, wszelkie zmiany w przepisach prawa dotyczących jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Bazując na wiedzy dotyczącej bieżącej działalności Inspekcji Wojewódzki Inspektor zwraca również uwagę słuchaczy na pojawiające się nieprawidłowości w zakresie oznakowania produktów.

Angażując się w działalność informacyjną pracownicy WIJHARS w Olsztynie przygotowują również artykuły prasowe dotyczące jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Przygotowane publikacje w głównej mierze skierowane były do konsumentów i poruszały zagadnienia dotyczące jakości handlowej żywności. W 2022 r. WIJHARS w Olsztynie nawiązał również współpracę z redakcją miesięcznika Rolnicze ABC wydawanego przez GRUPA WM Sp. z o.o. na łamach, którego opublikował 5 artykułów poruszających zagadnienia jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. W 2022 r kontynuowano również współprace z biuletynem Wiedza i Jakość wydawanym przez GIJHARS, w którym opublikowano 2 opracowania.

Ponadto, w ramach działalności informacyjnej mającej na celu między innymi propagowanie wiedzy na temat jakości handlowej artykułów rolno spożywczych, w 2022 r. pracownicy tut. Inspektoratu brali udział w roli eksperckiej w cyklicznym (cotygodniowym) programie radiowym emitowanym na antenie Radia Olsztyn. W trakcie audycji omawiane są między zagadnienia związane z jakością handlową poszczególnych grup artykułów rolno-spożywczych podkreślając wagę czytania informacji na temat żywności zawartych w oznakowaniu produktów w celu podniesienia świadomości konsumentów i umożliwienia im dokonywania przemyślanych wyborów zakupywanej żywności. Współudział WIJHARS w Olsztynie w tworzeniu programu „Jedzenie pod lupą” trwa już od 2017 r.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
26.04.2023 08:48 Andrzej Giżyński
Pierwsza publikacja:
26.04.2023 08:48 Andrzej Giżyński
{"register":{"columns":[]}}