Wyniki kontroli jakości handlowej produktów oferowanych w ramach bufetu śniadaniowego w obiektach świadczących usługi turystyczne
30.06.2025
Wakacje to czas kiedy coraz więcej osób podróżuje i odwiedza różnego rodzaju obiekty świadczące usługi turystyczne takie jak hotele, pensjonaty czy ośrodki wypoczynkowe, których jedną z opcji zakwaterowania jest oferta śniadaniowa. Obiekty te stawiają na bogatą i różnorodną ofertę bufetów śniadaniowych, tak aby zaspokoić gusta jak najszerszej grupy gości. Standardem jest tzw. bufet szwedzki, który zapewnia szeroki wybór potraw do samodzielnego komponowania posiłku.
WIJHARS w Olsztynie, mając na celu ochronę konsumentów, w II kwartale br. w miesiącu czerwcu skontrolował jakość produktów oferowanych w bufetach śniadaniowych w obiektach świadczących usługi turystyczne. Kontrole były skoncentrowane na wykrywaniu zafałszowań środków spożywczych.
Kontroli jakości handlowej poddano produkty oferowane luzem, w ramach bufetu śniadaniowego, w tym m.in.:
- miód
- masło
- sery
- soki
- dania gotowe, wytwarzane na miejscu w obiekcie, w kuchni hotelowej w postaci np. sałatek czy różnego rodzaju past, pasztety.
Badania laboratoryjne wykazały nieprawidłowości w odniesieniu do 25% przebadanych próbek. Dotyczyły one:
- miodu - stwierdzono zaniżoną liczbę diastazową, co wskazuje na nieprawidłowe cechy fizykochemiczne;
- sera - wykryto obecność niedopuszczalnego tłuszczu obcego w przetworze mlecznym.
W wyniku kontroli prawidłowości znakowania stwierdzono, że większość produktów – 75% jest nieprawidłowo oznakowania.
We wszystkich skontrolowanych hotelach stwierdzono, że oferowane w ramach bufetu śniadaniowego produkty czy dania wieloskładnikowe nie zawierają w miejscu bezpośrednio dostępnym konsumentom wykazu składników wykorzystanych do produkcji oferowanych produktów. Przepisy krajowe, w przypadku oferowania konsumentom produktów luzem obowiązują wprowadzających do obrotu m.in. do umieszczania na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób dostępny bezpośrednio konsumentowi wykazu wszystkich składników rzeczywiście wykorzystanych do produkcji przedmiotowego dania, w tym składników powodujących alergie lub reakcje nietolerancji.
Goście obiektów turystycznych, w tym hoteli, mają pełne prawo oczekiwać dostępu do kompletnych informacji o składnikach produktów oferowanych w bufetach śniadaniowych. Co więcej, ten wykaz powinien być łatwo dostępny i widoczny dla każdego, bez konieczności każdorazowego dopytywania obsługi. Informacje o składnikach pozwalają na świadome wybieranie posiłków zgodnych z preferencjami zdrowotnymi czy smakowymi.
- Ostatnia modyfikacja:
- 30.06.2025 14:33 Andrzej Giżyński
- Pierwsza publikacja:
- 30.06.2025 14:33 Andrzej Giżyński