W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

“Dopalacze” – trzecia strona zjawiska

Informacje o skutkach zażycia „dopalaczy” i nowych substancji psychoaktywnych docierają do młodzieży głównie poprzez dwa kanały. Pierwszy to obraz przekazywany przez media: „Kolejne zatrucie dopalaczami”, „Następna ofiara dopalaczy” czy „Policja zatrzymała producentów dopalaczy”. Wiadomości te są zwykle podawane formie krótkiego komunikatu. Dowiadujemy się z nich, że trwa nieustanna walka z producentami i sprzedawcami nowych narkotyków oraz że komuś coś się stało, ale to było gdzieś daleko, nie tu i teraz. Wiemy, że „dopalacze” szkodzą, tylko dlaczego? Co jest w nich tak niebezpiecznego? Co się dzieje z organizmem po ich zażyciu? Drugi obraz jest skierowany przede wszystkim do młodego odbiorcy: są to sklepy internetowe, oferujące szeroką gamę produktów. Działanie ich niejednokrotnie opisywane jest na forach internetowych przez „profesjonalistów”, czy „doświadczonych kolekcjonerów”. W obu komunikatach młodzież otrzymuje zbyt mało rzetelnych  informacji. Istnieje zatem potrzeba prowadzenia profesjonalnej edukacji. Często młodzi ludzie nie mają wystarczająco pogłębionej wiedzy na temat ryzyka, jakie niesie ze sobą zażywanie nowych narkotyków lub nie posiadają informacji u kogo i gdzie należy szukać pomocy. Nie mając odpowiedniej wiedzy, młodzież nie będzie potrafiła skutecznie odmówić, gdy ktoś zaproponuje im zażycie nowych narkotyków.

Mając na uwadze powyższe kwestie podstawowym założeniem programu edukacyjnego „Dopalacze” – trzecia strona zjawiska jest poszerzenie wiedzy uczniów na temat negatywnego wpływu „dopalaczy” na zdrowie i życie człowieka oraz kształtowanie postawy asertywnej wobec osób proponujących ich zażycie. Program został opracowany przez Oddział Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bydgoszczy. Konsultację merytoryczną zapewnił Bydgoski Ośrodek Rehabilitacji, Terapii Uzależnień i Profilaktyki „BORPA”, konsultację metodyczną natomiast Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.

{"register":{"columns":[]}}