W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Warunki sanitarno-higieniczne turnusów letniego wypoczynku dzieci i młodzieży na terenie województwa kujawsko-pomorskiego na dzień 31 lipca 2021 r.

03.08.2021

brak

W ramach bieżącego nadzoru sanitarnego pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej skontrolowali 302 letnie turnusy, na których z wypoczynku skorzystało 12 218 dzieci i młodzieży, w tym 8 253 uczestników na 167 turnusach wyjazdowych i 3 965 uczestników na 135 turnusach zorganizowanych w miejscu zamieszkania.

Przeprowadzono 304 kontrole sanitarne, w trakcie których oceniano spełnienie przez organizatorów wymagań higieniczno-sanitarnych wypoczynku w odniesieniu do:

  • stanu i wyposażenia pomieszczeń, miejsc przebywania uczestników, zaplecza sanitarnego, zaopatrzenia w wodę, gromadzenia odpadów stałych i odprowadzania ścieków,
  • w części żywieniowej kontrolowano sposób przygotowywania i spożywania posiłków, warunki przechowywania żywności oraz stan sprzętu i urządzeń zaplecza kuchennego,
  • przestrzegania zasad dotyczących zapewnienia uczestnikom i pracownikom bezpieczeństwa i higieny podczas wypoczynku, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wdrożenie  wytycznych przeciwepidemicznych Głównego Inspektora Sanitarnego i posiadania procedur postępowania na wypadek podejrzenia i zakażenia koronawirusem dzieci/młodzieży lub pracowników oraz stosowania środków zapobiegawczych mających na celu minimalizowanie rozprzestrzeniania się pandemii COVID-19,
  • przestrzegania obowiązujących przepisów przeciwepidemicznych, częstego mycia i/lub dezynfekcji rąk, zachowywania zasad dystansu społecznego, a w miejscach wyznaczonych przepisami – przestrzegania obowiązku zakrywania ust i nosa.

Organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży opracowali procedury postępowania w czasie obecnej sytuacji epidemicznej na podstawie wytycznych GIS, MEN i MZ. Zapewniono środki do dezynfekcji rąk, w widocznych miejscach umieszczono instrukcje mycia i dezynfekcji rąk. Wydzielono miejsce izolacji dla uczestnika podejrzanego o zachorowanie na COVID-19. Zapewniono dostęp do termometru bezdotykowego. Często organizatorzy pozyskiwali również zaświadczenia od rodziców dzieci i młodzieży o braku zachorowań, kontaktu z osobą chorą czy brakiem przebywania na kwarantannie.

Z powodu intensywnych zjawisk pogodowych w dwóch przypadkach podjęto decyzję o prewencyjnej ewakuacji uczestników obozu do pobliskiej szkoły podstawowej (powiat włocławski i lipnowski). Ewakuacja przebiegła we współpracy ze strażą pożarną i policją. 

W trakcie oceny warunków do prowadzenia żywienia stwierdzono uchybienia, które usunięto natychmiast w czasie kontroli, tj. zniszczenie i zużycie drobnego sprzętu produkcyjnego, przechowywanie gotowych wyrobów w chłodni bez właściwego zabezpieczenia oraz składowanie części sprzętów produkcyjnych po umyciu w stanie mokrym. W jednym obiekcie stwierdzono produkcję artykułów spożywczych z wykorzystaniem produktów przeterminowanych. 

Również w jednym obiekcie wydano decyzję z rygorem natychmiastowej wykonalności, dotyczącą wyłączenia basenu i brodzika z eksploatacji do czasu uzyskania wyników badań mikrobiologicznych wody. 

W przypadku wypoczynku organizowanego w formach wyjazdowych najczęstsza lokalizacja turnusów wynikająca z walorów krajobrazowych i posiadanej bazy turystycznej 
to powiaty: żniński, tucholski  i brodnicki. Z wypoczynku w miejscu zamieszkania najwięcej dzieci i młodzieży skorzystało w Toruniu, Bydgoszczy i we Włocławku. Zajęcia dla uczestników wypoczynku realizowane były zgodnie z ustalonym harmonogramem dostosowanym do warunków wynikających z ogłoszenia stanu epidemii. Podczas tegorocznego wypoczynku, podobnie jak w latach ubiegłych, propagowano właściwe zachowania w trosce o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, poprzez dystrybucję materiałów edukacyjnych: przekazywano ulotki dotyczące bezpiecznego wypoczynku letniego, bezpieczeństwa kąpieli, szkodliwości palenia tytoniu, zażywania narkotyków i dopalaczy.

Organizatorzy zapewniali opiekę medyczną podczas wypoczynków najczęściej poprzez zawarcie umowy z pielęgniarką lub ratownikiem medycznym lub przez porozumienie z najbliższym zakładem opieki zdrowotnej. Podczas trwania wypoczynku odnotowano 16 urazów (uraz barku lewej kończyny górnej, złamanie ręki, skaleczenia dłoni, stłuczenie kości śródstopia, otarcia stopy, ukąszenia kleszczy i użądlenia os oraz 9 zachorowań (bóle brzucha, przeziębienia). Wśród uczestników wypoczynku nie stwierdzono przypadków zachorowania na COVID -19.  
Rodzice i opiekunowie uczestników na bieżąco w elektronicznej bazie wypoczynku Ministerstwa Edukacji Narodowej mogli sprawdzić czy organizatorzy wypoczynku uzyskali zgodę właściwego kuratora oświaty na rozpoczęcie działalności.  

{"register":{"columns":[]}}