Przeglądy Rytmiki CEA
PRZEGLĄD ZESPOŁÓW RYTMIKI SZKÓŁ MUZYCZNYCH I STOPNIA i BALETOWYCH REGIONU ŚLĄSKIEGO
organizowany jest przez Centrum Edukacji Artystycznej – Region Śląski oraz Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach od 2010 roku. Celem imprezy jest umożliwienie pokazu interpretacji ruchowo-przestrzennych utworów muzycznych, zgodnych z ideą twórcy metody rytmiki E. Jaques-Dalcroze'a, prezentacja umiejętności uczniów na danym etapie nauczania, porównanie osiągnięć edukacyjnych w procesie kształcenia oraz konfrontacja metod pracy, wynikających z doświadczeń pedagogicznych poszczególnych ośrodków. Formuła przeglądu zakłada występ zespołów rytmiki klas I-III oraz IV-VI szkoły muzycznej I stopnia, spotkanie metodyczne dla nauczycieli oraz warsztaty dla pedagogów. Od 2013 na prośbę uczestników, przeglądy odbywać się będą w trzeci wtorek marca.
I Przegląd odbył się 29.03.2010 roku gromadząc 180 uczniów oraz 21 pedagogów z 12 szkół regionu,
II - 28.03.2011 roku gromadząc 193 uczniów oraz 19 pedagogów z 11 szkół regionu i 1 szkoły spoza regionu,
III – 26.03.2012 roku gromadząc 224 uczniów z 12 szkół regionu i 1 szkoły spoza regionu, jak również 25 nauczycieli z 17 szkół,
IV – 19.03.2013 roku gromadząc 268 uczniów z 17 szkół regionu oraz 33 pedagogów z 21 szkół.
Warsztaty „Rytmika i kształcenie słuchu na wesoło" poprowadziła mgr Magdalena Ziółkowska,
V – 18.03.2014 roku gromadząc 416 uczniów z 21 szkół muzycznych regionu i 1 szkoły baletowej oraz 39 pedagogów. Warsztaty „Ruch, śpiew i improwizacje instrumentalne według systemu wychowania muzycznego Carla Orffa" poprowadziła mgr Monika Kionka,
VI – 17.03.2015 roku gromadząc 436 uczniów z 21 szkół muzycznych regionu i 1 szkoły baletowej oraz 31 pedagogów.
Warsztaty „Polskie tańce narodowe” poprowadziła mgr Katarzyna Dziok,
VII – 15.03.2016 roku gromadząc 487 uczniów z 21 szkół muzycznych regionu, 1 szkoły baletowej i 1 z ogólnokształcącej szkoły społecznej oraz 38 pedagogów.
Warsztaty „Solfeż dalcroze’owski w szkole muzycznej I stopnia” poprowadziła prof. AM dr hab. Anetta Pasternak,
VIII – 27.03.2017 roku gromadząc 520 uczniów z 27 szkół muzycznych regionu
i 1 szkoły baletowej oraz 43 pedagogów.
Warsztaty „Solfeż dalcroze’owski w szkole muzycznej I stopnia / kontynuacja” poprowadziła prof. AM dr hab. Anetta Pasternak,
IX – 20.03.2018 roku gromadząc 27 zespołów wykonawczych: 22 klas I-III szkół muzycznych, 4 klas IV-VI szkół muzycznych oraz 1 szkoły baletowej. Łącznie Przegląd zgromadził 444 uczniów z 23 szkół oraz 45 nauczycieli reprezentujących 27 szkół regionu.
Warsztaty „Wykorzystanie dziecięcej instrumentalnej literatury muzycznej w działaniach metrorytmicznych, instrumentalnych i interpretacyjnych na zajęciach rytmiki w klasach I-III w szkole muzycznej I stopnia” poprowadziła mgr Monika Kionka,
X – 26.03 2019 r., gromadząc 438 uczniów z 23 szkół: 24 zespoły wykonawcze klas I-III szkół muzycznych oraz 2 klas IV-VI szkół muzycznych, jak również 40 pedagogów z 29 szkół regionu.
Warsztaty: „Wykorzystanie piosenek dydaktycznych w nauczaniu rytmiki i kształcenia słuchu w kl. I-III szkoły muzycznej I stopnia” poprowadziła mgr Hanna Górny-Janas,
XI – 3.03.2020 r, gromadząc 31 zespołów wykonawczych, przygotowanych przez 31 pedagogów: 28 klas I-III szkół muzycznych oraz 3 klas IV-VI szkół muzycznych. Łącznie Przegląd zgromadził 471 uczniów z 28 szkół oraz 44 nauczycieli.
Warsztaty „Wpływ stymulacji wyobraźni i percepcji dźwiękowej na umiejętność analizy słuchowej” poprowadziła mgr Beata Maria Michniewicz,
XII – 17.03.2022 r., w formie XII Warsztatów Pedagogów Rytmiki Szkół Muzycznych I stopnia i Baletowych Regionu Śląskiego. Łącznie przegląd zgromadził 48 uczestników z 28 szkół.
Warsztaty „Solfeż dalcroze’owski dla małych dzieci” poprowadziła mgr Agata Trzepierczyńska,
XIII – 21.03.2023 r., pod tytułem „Interpretacje ruchowo-przestrzenne utworów muzycznych jako utrwalenie treści nauczania przedmiotu Podstawy rytmiki”, gromadząc 39 pedagogów.
Wykłady dla nauczycieli: „Interpretacje ruchowo-przestrzenne utworów muzycznych jako utrwalenie treści nauczania przedmiotu Podstawy rytmiki” oraz „Interpretacja piosenki i interpretacja miniatury jako ożywiony obraz utworu muzycznego” poprowadziły dr Anna Lipiec oraz mgr Aleksandra Rzepka. Integracyjne warsztaty pracy z piosenką na temat: „Piosenka i zabawy rytmiczne” oraz „Aktywizacja uczniów w procesie utrwalania piosenki” poprowadziły mgr Marta Kleszcz oraz mgr Katarzyna Majerczyk,
XIV – 12.03.2024 r., w formie XIV Warsztatów Pedagogów Rytmiki Szkół Muzycznych I Stopnia i Baletowych Regionu Śląskiego na temat „Muzykowanie ruchem w kontekście zagadnień programowych na lekcjach rytmiki i kształcenia słuchu w szkole muzycznej I st. oraz wykorzystanie pracy nad emocjami dzieci w połączeniu z elementami muzyki”. Przegląd zgr4omadził 54 nauczycieli. Warsztaty: „Muzykowanie ruchem - zagadnienia programowe na lekcjach rytmiki w szkole muzycznej I st. i ich realizacja w kompozycjach ruchowych wybranych miniatur muzycznych” oraz „Autorskie piosenki jako pomoc dydaktyczna w kształceniu słuchu” poprowadziła dr hab. Agnieszka Chenczke-Orłowska, natomiast warsztaty „Uważny muzyk – praca nad emocjami dzieci w połączeniu z elementami muzyki w szkole muzycznej I st.” poprowadziła mgr Justyna Fenczyszyn-Ćmiel.
Przeglądy organizują pedagodzy Specjalności Rytmika: kierownik Sekcji Rytmiki i Śpiewu dr Aleksandra Maciejczyk, dr Anna Lipiec, dr hab. Barbara Dutkiewicz, mgr Aleksandra Rzepka, mgr Marta Kleszcz, mgr Marta Jarzyna.
PRZEGLĄD SPECJALNOŚCI RYTMIKA SZKÓŁ MUZYCZNYCH II STOPNIA REGIONU ŚLĄSKIEGO I OPOLSKIEGO organizowany jest przez Centrum Edukacji Artystycznej – Region Śląski oraz Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach od 2009 roku. Do 2017 roku organizowany był pod nazwą Przegląd Wydziałów Rytmiki Szkół Muzycznych II stopnia Regionu Śląskiego, lecz organizatorzy uwzględnili aktualne zmiany prawne oraz poszerzyli zakres terytorialny. Celem Przeglądu było porównanie osiągnięć edukacyjnych w procesie kształcenia w dziedzinie rytmiki na wydziałach rytmiki w szkole muzycznej II stopnia, integracja środowisk pedagogicznych i uczniowskich w regionie śląskim oraz twórcza wymiana doświadczeń i konfrontacja metod pracy w ramach metody E. Jaques-Dalcroze’a. Formuła Przeglądu w swym założeniu zakłada wyraźną trzyczęściowość imprezy: warsztaty dla uczennic, prowadzone przez pedagogów poszczególnych ośrodków, jak również zaproszonego gościa, spotkanie metodyczne dla nauczycieli oraz koncert interpretacji ruchowych muzyki w wykonaniu zgłoszonych zespołów. W pierwszych dwóch częściach dominuje pierwiastek dydaktyczno-metodyczny, trzeci natomiast ma charakter artystyczny, co w całości pozwala na zrealizowanie założeń imprezy, pomyślanej jako wymiana doświadczeń artystyczno-pedagogicznych i konfrontacja metod pracy, stosowanych w poszczególnych ośrodkach. Przegląd odbył się po raz pierwszy 30.03.2009 r., początkowo organizowany był w edycji dwuletniej (drugi przegląd odbył się 18.10.2011 r., trzeci – 18.10.2013 r.), a następnie corocznie (czwarty – 21.10.2014 r., piąty – 21.10.2015 r., szósty – 26.10.2016 r., siódmy –17.11.2017 r., ósmy – 9.11.2018 r., dziewiąty – 25.10.2019 r., dziesiąty – 1.10.2021 r., jedenasty – 21.10.2022 r., dwunasty – 22.09.2023 r., trzynasty – 15.10.2024 r.).
Przeglądy organizują pedagodzy Specjalności Rytmika: kierownik Sekcji Rytmiki i Śpiewu dr Aleksandra Maciejczyk, dr Anna Lipiec, dr hab. Barbara Dutkiewicz, mgr Aleksandra Rzepka, mgr Marta Kleszcz, mgr Marta Jarzyna.
- Ostatnia modyfikacja:
- 03.02.2025 13:55 Kajetan Latacz
- Pierwsza publikacja:
- 26.04.2022 18:54 Julia Tarnowska