W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Działanie 1.3 Dywersyfikacja działalności rybackiej

1. W jakiej wysokości wsparcie można otrzymać w sytuacji, gdy wnioskodawca jest armatorem i jednocześnie właścicielem więcej niż jednego statku rybackiego?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1., pomoc w ramach działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej” przyznaje się w formie zwrotu poniesionych kosztów kwalifikowalnych, jednak nie więcej niż 600 000 zł na jeden statek rybacki i na jednego beneficjenta w okresie realizacji programu.

2. Czy w przypadku, gdy statek rybacki posiada dwóch i więcej współwłaścicieli – armatorów, każdy z nich może złożyć wniosek o dofinansowanie?

Tak. W ramach działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej” z pomocy może skorzystać każdy armator/współarmator będący właścicielem lub współwłaścicielem statku rybackiego.

Pamiętać jednak należy, że pomoc przysługuje w kwocie nie większej niż 600 000 zł na jeden statek rybacki i na jednego beneficjenta w okresie realizacji programu (bez względu na to ilu statków jest właścicielem i armatorem).

Istotne jest ponadto, że wnioskodawca musi złożyć oświadczenie współarmatorów statku rybackiego będących jego współwłaścicielami o wyrażeniu zgody na realizację operacji objętej wnioskiem o dofinansowanie.

3. Czy możliwe jest złożenie więcej niż jednego wniosku o dofinansowanie w ramach działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej”?

W ramach jednego naboru wniosków o dofinansowanie wnioskodawca może złożyć jeden wniosek. Natomiast przepisy prawa nie ograniczają możliwości składania wniosków w kolejnych naborach.

4. Jakie dofinansowanie może otrzymać armator będący jednocześnie właścicielem statków rybackich o długości powyżej 12 m oraz statków wykorzystywanych do prowadzenia łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego?

Nie więcej niż 600 000 zł na jeden statek rybacki i na jednego beneficjenta w okresie realizacji programu. W zależności od rodzaju operacji i typu beneficjenta intensywność tej pomocy może wynieść 100%, 90% lub 50% kosztów kwalifikowalnych operacji. Warunki tej intensywności określa § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1.

Wniosek o dofinansowanie może dotyczyć tylko jednego statku rybackiego, którego dane wnioskodawca podaje w składanym wniosku o dofinansowanie.

W związku z powyższym intensywność pomocy będzie uzależniona od tego jakiego statku będzie dotyczyła operacja.

5. Czy zostając armatorem i właścicielem statku rybackiego na krótko przed rozpoczęciem naboru z działania 1.3 Dywersyfikacja działalności rybackiej mogę ubiegać się o dofinansowanie?

Tak. W ramach działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej” z pomocy może skorzystać każdy armator/współarmator będący właścicielem lub współwłaścicielem statku rybackiego.

Pamiętać jednak należy, że pomoc przysługuje w kwocie nie większej niż 600 000 zł na jeden statek rybacki i na jednego beneficjenta w okresie realizacji programu (bez względu na to ilu statków jest właścicielem i armatorem).

Istotne jest ponadto, że wnioskodawca musi złożyć oświadczenie współarmatorów statku rybackiego będących jego współwłaścicielami o wyrażeniu zgody na realizację operacji objętej wnioskiem o dofinansowanie.

6. Jak należy definiować „działalność rybacką”?

Działalność rybacka to sektor rybołówstwa i akwakultury, który obejmuje trzy zakresy działalności, na które składają się: 

  1. Produkcja podstawowa produktów rybołówstwa i akwakultury oznacza wszelkie czynności związane z połowami, hodowlą lub uprawą organizmów wodnych, a także czynności wykonywane w gospodarstwie lub na pokładzie, niezbędne, aby przygotować zwierzę lub roślinę do pierwszej sprzedaży, w tym cięcie, filetowanie lub zamrażanie, oraz pierwsza sprzedaż odsprzedawcom lub przetwórcom, np. prowadzenie połowów, sprzedaż złowionych ryb ze statku, transport i przechowywanie tych ryb, przechowywanie sprzętu rybackiego w porcie (magazyn sprzętu).
  2. Przetwarzanie produktów rybołówstwa i akwakultury oznacza wszelkie czynności, takie jak składowanie, przetwarzanie i przekształcanie, przeprowadzane od chwili wyładunku lub, w przypadku akwakultury, zbioru, które skutkują powstaniem produktu przetworzonego, np. wędzarnia, smażalnia ryb, restauracja rybna, przetwórstwo ryb.
  3. Wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury oznacza dystrybucję produktu rybnego, w tym produktu przetworzonego np. punkt sprzedaży ryb, sklep rybny, hurtownia ryb.

7. Czy operacja w ramach działania 1.3 musi wiązać się z rozszerzeniem działalności beneficjenta o dodatkowy kod PKD, czy możliwe jest jej realizowanie w ramach już prowadzonej działalności?

Pomoc przyznaje się na rozpoczęcie dodatkowej działalności gospodarczej innej niż działalność rybacka albo na rozwój już prowadzonej działalności, zarówno rybackiej jak i innej niż rybacka.

8. Czy możliwe jest dofinansowanie zakupu lub budowy nieruchomości i wyposażenia jej w urządzenia i sprzęt umożliwiający prowadzenie usług gastronomicznych?

Tak, do kosztów kwalifikowalnych operacji bezpośrednio związanych z realizacją celu tej operacji zalicza się koszty nabycia nieruchomości. Jednak dotyczy to kwoty nie większej niż 10% wydatków kwalifikowalnych poniesionych w ramach danej operacji. Koszt ten może zostać zakwalifikowany do dofinansowania pod warunkiem, że:

  • wartość nieruchomości nie przewyższa wartości rynkowej lub odtworzeniowej. Wartość rynkowa lub odtworzeniowa powinny być określone w drodze wyceny nieruchomości w operacie szacunkowym sporządzonym zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami,
  • podmiot zbywający nieruchomość nie otrzymał na jej zakup pomocy ze środków publicznych w okresie 5 lat poprzedzających jej zbycie beneficjentowi.


Zakup urządzeń i sprzętów umożliwiających prowadzenie usług gastronomicznych także może być przedmiotem dofinansowania.


Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w takim przypadku udzielona pomoc będzie miała charakter pomocy de minimis.

9. Czy w ramach działania 1.3, kosztami kwalifikowalnymi operacji mogą być wydatki poniesione przez beneficjenta przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?

Zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1., do kosztów kwalifikowalnych operacji zalicza się koszty poniesione przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, ale nie wcześniej niż od dnia 01.01.2021 r. 

10. Czy w ramach działania 1.3 można uzyskać dofinansowanie na utworzenie bazy noclegowej w celu świadczenia usług turystycznych?

Tak, w ramach tego działania można uzyskać dofinansowanie na tego rodzaju operacje. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w takim przypadku udzielona pomoc będzie miała charakter pomocy de minimis.

11. Czy w ramach działania 1.3 można uzyskać dofinansowanie na rozwój działalności związanej z turystyką wędkarską?

Zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1., w ramach tego działania nie przyznaje się dofinansowania na operacje związane ze świadczeniem usług na rzecz wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim. Ograniczenie to nie dotyczy rybactwa śródlądowego, w ramach którego, tego rodzaju operacje kwalifikują się do wsparcia.

12. Czy armator - właściciel statku rybackiego prowadzący sezonową restaurację rybną w ramach spółki cywilnej z członkiem rodziny niebędącym armatorem, może ubiegać się o pomoc na rozwój restauracji np. na dostosowanie obiektu do całorocznej działalności gastronomicznej?

W tym przypadku, pomoc nie będzie mogła być przyznana. Dofinansowanie w ramach działania „Dywersyfikacja działalności rybackiej” nie może być przeznaczone na operacje realizowane z udziałem podmiotów i osób innych niż uprawnione do otrzymania pomocy. Operację, na którą przyznano pomoc może realizować tylko armator, będący właścicielem statku rybackiego.

13. Czy w ramach tego działania można zakupić używane maszyny i urządzenia?

Tak, do kosztów kwalifikowalnych operacji bezpośrednio związanych z realizacją celu operacji zalicza się również koszty zakupu używanych maszyn, urządzeń lub innego sprzętu. Jednak muszą być spełnione następujące warunki:

  • nie zostały zakupione z udziałem środków publicznych w okresie 5 lat poprzedzających rok ich nabycia,
  • ich wartość rynkowa nie przewyższa wartości nowych maszyn, urządzeń lub innego sprzętu tego samego typu,
  • spełniają wymagania techniczne dla tych maszyn, urządzeń lub sprzętu.

14. Jednym z kryteriów wyboru operacji realizowanych przez podmioty wykonujące rybactwo śródlądowe jest kryterium dotyczące poziomu bezrobocia w powiecie, w którym znajduje się siedziba wnioskodawcy, według danych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny w roku poprzedzającym rok ogłoszenia naboru wniosków o dofinansowanie. Gdzie są dostępne informacje na ten temat?

W przypadku składania wniosków w 2024 roku, dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny w roku 2023, dostępne są na stronie GUS, Bezrobotni zarejestrowani i stopa bezrobocia – link do strony, w pliku do pobrania pod nazwą: „Bezrobotni zarejestrowani i stopa bezrobocia. Stan w końcu grudnia 2022 r. Plik w formacie XLSX”.

15. Czy limity dofinansowania dotyczą także uprawnionych do rybactwa?

Ta grupa beneficjentów może uzyskać wsparcie w wysokości do 50% kosztów kwalifikowalnych operacji, jednak nie więcej niż 600 000 zł na jednego beneficjenta w okresie realizacji programu.        

16. Jakie dokumenty muszę przedstawić jako armator (wraz z wnioskiem o dofinansowanie), aby otrzymać punkty za kryterium nr 1 „Operacja zakłada dywersyfikację działalności rybackiej polegającej na wykonywaniu rybołówstwa komercyjnego prowadzonej przez armatora statku rybackiego” ?

Spełnienie tego kryterium oraz przyznanie określonej liczby punktów będzie opierało się na ocenie dokumentów: umowa o pracę, w tym rybacka umowa o pracę, lub świadectwo pracy, umowa cywilnoprawna, dokumenty księgowe, podatkowe lub dotyczące ubezpieczenia społecznego lub książeczka żeglarska lub wyciągi pływania. Jest to szeroki katalog dokumentów – wnioskodawca może załączyć wybrane dokumenty.

17. Jak należy rozumieć okresy prowadzenia działalności rybackiej o których mowa w kryterium wyboru operacji nr 1?

Punkty w ramach tego kryterium przyznawane są za prowadzenie działalności rybackiej polegającej na wykonywaniu rybołówstwa komercyjnego, prowadzonej przez armatora statku rybackiego przez okres stanowiący sumę co najmniej 5 lub 10 lat kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku o dofinansowanie. Lata te nie muszą następować kolejno po sobie.      

18. Czy w jednym wniosku o dofinansowanie wnioskodawca może przedstawić zakres stanowiący pomoc de minimis i niestanowiący tej pomocy?

Nie. Jeden wniosek o dofinansowanie może dotyczyć tylko jednej kategorii pomocy.

19. Jakie środki transportu mogę zgłosić do dofinansowania?

Dofinansowaniu podlega zakup środków transportu, które służą do przewozu produktów rybnych. Ograniczenie to nie dotyczy zakupu środków transportu wykorzystywanych w dodatkowej działalności gospodarczej innej niż działalności rybacka, albo w nowej działalności gospodarczej niezwiązanej z działalnością rybacką. Jednocześnie wszystkie dofinansowywane środki transportu muszą być nisko- lub bezemisyjne.

Definicja pojazdów nisko- i bezemisyjnych/zeroemisyjnych, mająca zastosowanie w praktyce administracyjnej, została przedstawiona przez Ministerstwo Infrastruktury i opublikowana na stronie Ministerstwa Infrastruktury -  link: Czyste pojazdy - Ministerstwo Infrastruktury - Portal Gov.pl .

 „Zgodnie z Dyrektywą 2019/1161, jako czyste pojazdy rozumie się:

Pojazdy zeroemisyjne:

  • tj. pojazdy nieposiadające silnika spalinowego wewnętrznego spalania lub posiadające silnik spalinowy wewnętrznego spalania, z którego emisje mierzone zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009, i środkami wykonawczymi do niego nie przekraczają 1 g CO2/kWh lub z którego emisje mierzone zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2007 i środkami wykonawczymi do niego nie przekraczają 1g CO2/km. Obecnie są to pojazdy napędzane energią elektryczną, w tym wytwarzaną w ogniwach paliwowych, z baterii lub trakcji. Tym samym pojazdy zeroemisyjne to również trolejbusy, jeśli nie posiadają spalinowego silnika dojazdowego.

Pojazdy niskoemisyjne:

  • pojazdy kategorii M1, M2 lub N1 zeroemisyjne, przy czym w okresie do 31 grudnia 2025 r. są to również pojazdy o maksymalnej emisji z rury wydechowej do 50 g CO2/km i emisji zanieczyszczeń powietrza (liczby cząstek - PM i tlenków azotu - NOx) w rzeczywistych warunkach jazdy poniżej 80% wartości dopuszczalnej, oraz           
  • pojazdy kategorii M3, N2 lub N3 zeroemisyjne oraz wykorzystujące paliwa alternatywne, zdefiniowane w art. 2 pkt 1) i 2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE, z wyjątkiem paliw produkowanych z surowców o wysokim ryzyku spowodowania pośredniej zmiany użytkowania gruntów, w przypadku których obserwuje się znaczną ekspansję obszaru produkcji na tereny zasobne w pierwiastek węgla, zgodnie z art. 26 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001. Za paliwa alternatywne uznawane są: energia elektryczna, wodór, sprężony i skroplony gaz ziemny w tym biometan, gaz płynny LPG oraz biopaliwa ciekłe, paliwa syntetyczne i parafinowe, przy czym tych trzech ostatnich nie można mieszać z konwencjonalnymi paliwami kopalnymi.”

20. Czy skutery wodne, motory, motorówki, houseboaty, wózki widłowe, ładowarki teleskopowe muszą spełniać kryterium niskoemisyjności lub bezemisyjności?

Zgodnie z powszechnie dostępną kategoryzacją, do środków transportu zalicza się:

  • środki transportu lądowego (pojazdy szynowe, samochodowe, jednośladowe - motocykle, motorowery);
  • środki transportu wodnego (śródlądowego i morskiego);środki transportu lotniczego;
  • środki transportu specjalnego (poduszkowiec, amfibia);
  • urządzenia dźwigowo-transportowe (wózki widłowe itp.).

Mając powyższe na uwadze, w pytaniu wskazane zostały środki transportu i w celu objęcia ich zakupu wsparciem finansowym w ramach działania 1.3 Dywersyfikacja działalności rybackiej muszą one spełniać kryterium niskoemisyjności lub bezemisyjności, o którym mowa w § 10 ust. 2 pkt 2) rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1. 

21. Czy kupując łódź motorową do usługowego transportu ludzi (przewozy, wycieczki) silnik tej łodzi musi spełniać kryterium niskoemisyjnosci lub bezemisyjności? Jeśli tak, to czy zakup samego silnika zaburtowego lub stałego do posiadanej już łodzi, także musi spełniać ten warunek?

Łódź jest środkiem transportu. Jeżeli kupowana i zgłaszana do dofinansowania łódź wyposażona będzie w silnik musi on spełniać kryterium niskoemisyjności lub bezemisyjności.

Zakup samego silnika do posiadanej już łodzi prowadzi do utworzenia środka transportu. Zatem silnik ten również musi spełniać ww. warunki emisyjności.

W przeciwnym wypadku prowadziłoby to do nierównego traktowania wnioskodawców, którzy planowaliby zakup łodzi z silnikiem (który musi spełniać te warunki) lub zakup samego silnika do łodzi (który nie musiałby spełniać tych warunków).

22. Czy ciągnik rolniczy do świadczenia usług komunalnych (np. koszenie terenów zielonych, odśnieżanie dróg i placów) oraz samochód dostawczy zabudowany podnośnikiem koszowym np. w celu świadczenia usług mycia na wysokościach - będą podlegały dofinansowaniu w ramach działania 1.3 Dywersyfikacja działalności rybackiej?

Pomoc w ramach działania 1.3 Dywersyfikacja działalności rybackiej przyznaje się na zakup środków transportu, które:

  • służą do przewozu produktów rybnych, z wyłączeniem zakupu środków transportu wykorzystywanych w dodatkowej działalności gospodarczej innej niż działalność rybacka, albo w nowej działalności gospodarczej, niezwiązanej z działalnością rybacką oraz
  • są niskoemisyjne lub bezemisyjne. 

Jednocześnie:      

  • samochody dostawcze (bez względu na rodzaj zabudowy), są środkami transportu.       
  • ciągniki rolnicze zaliczyć należy do pojazdów silnikowych. Służą do przewożenia/ciągnięcia przyczep, maszyn lub materiałów. Zatem wykorzystywane są do transportu. Ich konstrukcja umożliwia użytkowanie (łącznie z różnorodnymi urządzeniami) do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych, jednak nie eliminuje to funkcjonalności, jakie przypisywane są środkom transportu.

Rodzaj wyposażenia zamontowanego na ww. pojazdach nie wyłącza ich transportowego charakteru ani nie ogranicza do roli maszyny czy urządzenia. Dlatego samochody dostawcze oraz ciągniki rolnicze zaliczane są do środków transportu, które spełniać muszą ww. przepisy określone w powyższym pkt a) oraz b).


Informacje o tym, jakie pojazdy spełniają warunek nisko- lub bezemisyjności oraz definicje pojazdów zeroemisyjnych i pojazdów niskoemisyjnych zamieszczono w odpowiedzi na Pytanie 19.

PYTANIA NIEAKTUALNE W ZWIĄZKU Z OPUBLIKOWANIEM NOWELIZACJI ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO

  1. Kiedy można uzyskać punkty za kryterium nr 5 pt. "Operacja polega na dywersyfikacji dochodu poza rybołówstwem"?

Punkty za to kryterium mogą zostać przyznane, jeżeli operacje będą dotyczyły działalności innej niż określona kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności: PKD 03.11 – Rybołówstwo w wodach morskich lub PKD 03.12 – Rybołówstwo w wodach śródlądowych.

 

  1. Kiedy operacje realizowane w ramach działania 1.3 będą stanowiły pomoc publiczną?

Przez pomoc publiczną należy rozumieć wsparcie operacji, która będzie odnosiła się do działalności wykraczającej poza produkcję, przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury.

W związku z tym realizacja operacji w ramach działania Dywersyfikacja działalności rybackiej wykraczającej poza produkcję, przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury będzie możliwa po spełnieniu dodatkowych warunków wynikających z przepisów dotyczących pomocy publicznej.

Jednocześnie do kosztów kwalifikowalnych takiej operacji zalicza się wyłącznie koszty faktycznie poniesione od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, w tym podatek od towarów i usług (VAT) wyłącznie w przypadku, gdy nie podlega on odzyskaniu na zasadach określonych w przepisach krajowych. Zasady kwalifikowalności podatku od towarów i usług (VAT) określone są w rozporządzeniach unijnych dotyczących pomocy państwa, w szczególności art. 7 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2473.

Pomocy publicznej w ramach działania 1.3 nie będzie stanowiło dofinansowanie operacji, w wyniku których zostaną utworzone/rozwinięte działalności polegające np. na prowadzeniu smażalni ryb, restauracji serwujących dania rybne, stworzeniu obwoźnego punktu sprzedaży bezpośredniej ryb. Natomiast za pomoc publiczną będzie uznane dofinansowanie operacji, w wyniku których zostaną utworzone/rozwinięte działalności polegające np. na prowadzeniu punktu sprzedaży lodów, gofrów czy też pamiątek, świadczeniu usług zakwaterowania krótkoterminowego, wynajmie kamperów lub jachtów.

{"register":{"columns":[]}}