W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Działanie 1.7 Trwałe zaprzestanie działalności połowowej

  1. Czy jeden wnioskodawca może w ramach jednego wniosku ubiegać się o dofinansowanie na złomowanie albo przekwalifikowanie więcej niż jednego statku rybackiego? Co w przypadku, jeżeli po podpisaniu umowy zdecyduje o faktycznym złomowaniu albo przekwalifikowaniu mniejszej liczby jednostek niż określona w umowie? W takim przypadku będzie można aneksować umowę czy Agencja uzna to za podstawę do zerwania całej umowy?

Jeden wnioskodawca może złożyć wniosek o dofinansowanie dotyczący wielu statków. W przypadku, gdy w terminie do dnia złożenia wniosku o płatność, wnioskodawca zrezygnuje ze złomowania lub przekwalifikowania danej jednostki rybackiej, realizując umowę w zakresie pozostałych statków, powinien złożyć wniosek o aneks do umowy o dofinansowanie w zakresie rezygnacji z dofinansowania w określonej części zakresu rzeczowego operacji .

 

  1. Czy w przypadku, gdy wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie na operację złomowania albo przekwalifikowania statku rybackiego jest osobą fizyczną, która prowadzi działalność na statku rybackim w formie spółki cywilnej z drugą osobą fizyczną, ta druga osoba powinna być wskazana we wniosku jako inny realizator?

Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie powinien wskazać we wniosku formę prawną i formę własności zgodnie z faktycznym stanem prawnym. W przypadku, gdy statek rybacki jest przedmiotem użytkowania w ramach spółki cywilnej, wnioskodawcą w ramach działania 1.7 Trwałe zaprzestanie działalności połowowej w zakresie złomowania albo przekwalifikowania statku rybackiego, powinni być wspólnicy spółki cywilnej. Wniosek w imieniu spółki cywilnej (podając dane identyfikacyjne tych wspólników oraz dane spółki) może złożyć jeden z jej wspólników. Istotnym jest, że w przypadku gdy o pomoc ubiegają się wspólnicy spółki cywilnej zawsze należy  dołączyć załącznik pt. Dane wspólnika spółki cywilnej + zgoda + klauzula wypełnione danymi poszczególnych wspólników i przez nich podpisane.

 

  1. Czy w ramach działania 1.7 „Trwałe zaprzestanie działalności połowowej” można na jednym wniosku ubiegać się jednocześnie o dofinansowanie z tytułu złomowania statku rybackiego oraz z tytułu utraty miejsca pracy na tym statku.

„Złomowanie albo przekwalifikowanie statku rybackiego” i „Utrata miejsca pracy na statku rybackim” to dwa odrębne zakresy operacji w ramach działania 1.7 „Trwałe zaprzestanie działalności połowowej”, na które zostały ogłoszone odrębne nabory wniosków o dofinansowanie. W związku z powyższym dla każdego z ww. zakresów wsparcia należy złożyć osobny wniosek o dofinansowanie. 

 

  1. Czy co najmniej 10-letni staż pracy rybaka przed dniem utraty miejsca pracy na statku rybackim, którego złomowania albo przekwalifikowania dokonano, będący warunkiem przyznania pomocy z tytułu utraty miejsca pracy na statku rybackim w ramach działania 1.7 „Trwałe zaprzestanie działalności połowowej” - dotyczy pływania na tym konkretnym, złomowanym statku rybackim?

Zarówno 5-letni jak też 10-letni staż pracy, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 2) oraz 3) rozporządzenia dla Priorytetu 1¹ dotyczy każdego statku rybackiego, na którym pracował rybak/armator przez co najmniej 5 lub 10 lat. Za rok wykonywania pracy na statku rybackim uznaje się pracę na morzu na statku rybackim przez co najmniej 90 dni w roku. Jednocześnie zgodnie z § 23 ust. 1 pkt 2) ww. rozporządzenia, pomoc w ramach „Trwałego zaprzestania działalności połowowej” w związku z utratą miejsca pracy przyznaje się armatorowi lub rybakowi, którzy w ostatnich 2 latach kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, co najmniej 90 dni w roku pracowali na morzu na statku rybackim, którego złomowania lub przekwalifikowania dokonano.

 

  1. W udostępnionym wzorze Wniosku o dofinansowanie, w Części I - Dodatkowe informacje umieszczona jest rubryka, którą należy wypełnić wpisując numer w rejestrze floty rybackiej Unii Europejskiej (CFR). Jednocześnie, poniżej jest rubryka, w której należy podać numer, pod którym statek jest zarejestrowany w Rejestrze Statków Rybackich. Czy to znaczy, że w tej Części formularza wniosku należy w dwóch miejscach podawać ten sam numer?

Minister właściwy do spraw rybołówstwa uprawniony do prowadzenia rejestru statków rybackich, w momencie rejestracji statku rybackiego nadaje, zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/218 z dnia 6 lutego 2017 r. w sprawie rejestru floty rybackiej UE (Dz.U. L 34 z 9.2.2017, s. 9), dwa numery:

Numer CFR - niepowtarzalny numer identyfikacyjny statku rybackiego w UE; kod ISO-3 państwa członkowskiego rozszerzony o ciąg identyfikacyjny (dziewięć znaków); jeśli ciąg ma mniej niż dziewięć znaków, należy wstawić dodatkowe zera z lewej strony,

Numer rejestracyjny - przyznany przez państwo członkowskie (siedem znaków).

W związku z powyższym, we wniosku o dofinansowanie, w polu Numer, pod którym statek jest zarejestrowany w rejestrze statków rybackich należy wpisać numer rejestracyjny statku.

 

  1. Czy przekwalifikowanie działalności (po wycofaniu statku rybackiego z wykonywania rybołówstwa komercyjnego oraz cofnięciu licencji połowowej) na działalność połowową poza wodami terytorialnymi Unii Europejskiej, spełnia warunki przekwalifikowania statku rybackiego?

Zgodnie z § 21 ust. 4 rozporządzenia dla Priorytetu 11 przekwalifikowanie statku rybackiego wiąże się z zaprzestaniem prowadzenia działalności związanej z rybołówstwem morskim, a także wycofaniem tego statku z wykonywania rybołówstwa komercyjnego. Przekwalifikowany statek rybacki nie może prowadzić działalności połowowej.

Ponadto, zgodnie z art. 13 lit. d rozporządzenia (UE) 2021/11392 do wsparcia z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury nie kwalifikuje się „transfer statków rybackich do państw trzecich lub zmiana bandery statków rybackich na banderę państwa trzeciego (…)”. Stosownie zaś do art. 15 tego rozporządzenia, w przypadku gdy w odniesieniu do danego unijnego statku rybackiego przydzielono wsparcie na mocy niniejszego rozdziału (czyli rozdziału II. „Priorytet 1: Wspieranie zrównoważonego rybołówstwa oraz odbudowy i ochrony żywych zasobów wodnych”), statek ten nie może być przedmiotem transferu ani zmiany bandery poza granice Unii przez co najmniej pięć lat po dokonaniu ostatniej płatności na rzecz operacji objętej wsparciem.

Z powyższych przepisów wynika, że nie jest możliwe uzyskanie dofinansowania w ramach działania 1.7 „Trwałe zaprzestanie działalności połowowej” na operację opisaną w pytaniu.

____________

1 Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 września 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 1. Wspieranie zrównoważonego rybołówstwa oraz odbudowy i ochrony żywych zasobów wodnych objętego programem Fundusze Europejskiego dla Rybactwa na lata 2021-2027 oraz wysokości tej pomocy (Dz.U. poz. 2128),

2  Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz. Urz. UE L 247 z 13.07.2021, str. 1).

 

  1. Ile punktów uzyska wniosek o dofinansowanie, w ramach którego wnioskodawca będzie aplikował o rekompensatę z tytułu  złomowania/przekwalifikowania więcej niż jednego statku rybackiego?

W sytuacji aplikowania o rekompensatę z tytułu złomowania/przekwalifikowania kilku statków rybackich przez jednego właściciela (w ramach jednego wniosku) - dla przedmiotowej operacji dla kryteriów:

  1. Wiek statku rybackiego,
  2. Statek rybacki nie był modernizowany ze środków Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014–2020,

Wnioskodawca, w uzasadnieniu wyboru danego kryterium (pole we wniosku o dofinasowanie) powinien wskazać statek, dla którego spełnienie danego kryterium uznaje za najkorzystniejsze (przy każdym z ww. kryteriów może być wskazany inny statek). W takim przypadku, po zakończeniu naboru ARiMR dokona oceny danego kryterium uwzględniając dane i informacje dotyczące statku wskazanego przez wnioskodawcę przy danym kryterium.

W odmienieniu do trzeciego kryterium nr 3 Wnioskodawca skorzystał z pomocy finansowej dla właścicieli statków rybackich na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej (pomoc de minimis) należy wskazać, że jest to kryterium podmiotowe (dotyczy samego wnioskodawcy), ARiMR będzie punktować je jednokrotnie.

 

  1. Kiedy mogą zostać przyznane punkty za kryterium wyboru operacji nr 3 Wnioskodawca skorzystał z pomocy finansowej dla właścicieli statków rybackich na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej (pomoc de minimis)?

Punkty za to kryterium mogą zostać przyznane wyłącznie wnioskodawcy z działania 1.7, który jednocześnie skorzystał z pomocy de mimimis (ten sam podmiot).

Przez skorzystanie z pomocy de minimis rozumie się podpisanie umowy o dofinansowanie w tym zakresie.

Jednocześnie informujemy, że przez pomoc de minimis rozumie się wsparcie dystrybuowane przez ARiMR w zakresie „Pomocy dla właścicieli statków rybackich na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej”, a szczegółowe informacje na jej temat znajdują się na stronie internetowej ARMR, pod adresem:

https://www.gov.pl/web/arimr/pomoc-dla-wlascicieli-statkow-rybackich-na-rozpoczecie-wykonywania-dzialalnosci-gospodarczej3

 

  1. Czy armator statku rybackiego, którego złomowania albo przekwalifikowania dokonano, może otrzymać 200 000 zł pomocy z tytułu utraty miejsca pracy w sytuacji, kiedy pozostanie w dalszym ciągu armatorem innego statku rybackiego z zastrzeżeniem, że nie będzie wykonywał pracy rybaka na nim przez 60 kolejnych miesięcy od dnia otrzymania pomocy?

Pomoc w ramach działania 1.7 Trwałe zaprzestanie działalności połowowej na utratę miejsca pracy na statku rybackim przyznaje się armatorowi lub rybakowi za zaprzestanie wykonywania działalności połowowej przez co najmniej 60 kolejnych miesięcy od dnia otrzymania tej pomocy. Z powyższego jednoznacznie wynika, że armator, który uzyska rekompensatę z tytułu utraty miejsca pracy na statku rybackim nie może być armatorem innego statku rybackiego w ww. okresie 60 miesięcy.

W przypadku powrotu do działalności połowowej w tym okresie, wypłacone kwoty w ramach tej operacji podlegać będą zwrotowi proporcjonalnie do okresu, w którym warunek zaprzestania wykonywania tej działalności nie był spełniony.

 

  1. Czy właściciel statku rybackiego, którego złomowanie/przekwalifikowanie dotyczy, może otrzymać pomoc z tytułu utraty miejsca pracy na statku rybackim?

Właściciel statku rybackiego, może otrzymać pomoc finansową również z tytułu utraty miejsca pracy wyłącznie w sytuacji gdy statek ten jest przedmiotem operacji w ramach złomowani/przekwalifikowania a właściciel statku jest jednocześnie armatorem lub rybakiem zatrudnionym na tym statku.

 

  1. Jakie dokumenty potwierdzają wykonywanie pracy rybaka i armatora na statku rybackim, którego dotyczy złomowanie albo przekwalifikowanie?
  1. Dokumentami potwierdzającymi wykonywanie pracy na statku rybackim przez rybaka, mogą być:
    • umowa o pracę, w tym rybacka umowa o pracę (tj. umowa o pracę zawarta między armatorem a rybakiem)
    • świadectwo pracy,
    • umowa cywilnoprawna
  2. Dokumentami potwierdzającymi wykonywanie pracy na statku rybackim przez armatora, mogą być:
    • dokumenty księgowe,
    • podatkowe (dokumenty potwierdzające odprowadzanie podatku),
    •  dokumenty dotyczące ubezpieczenia społecznego np. dokument ZUS potwierdzający zgłoszenie i okresy podlegania ubezpieczeniom społecznym – dokument otrzymywany na wniosek US-7 składany przez armatora do ZUS.

Biorąc pod uwagę charakter wykonywanej działalności ARiMR rekomenduje przedkładanie wraz z wnioskiem o dofinansowanie ww. zaświadczeń ZUS.

 

  1. Jakie dokumenty potwierdzają liczbę dni pracy na morzu na statku rybackim?

Liczbę dni pracy na morzu na statku rybackim, którego złomowania albo przekwalifikowania dokonano, potwierdza się na podstawie wpisów w książeczce żeglarskiej lub wyciągów pływania.

Informacje zawarte w ww. dokumentach mogą być przedmiotem weryfikacji prowadzonej przez ARiMR.

 

  1. Czy liczba dni pracy na pokładzie statku dotyczy wyłącznie wyjść w morze czy dni zamustrowania wg książeczki żeglarskiej lub wyciągów z pływania?

Zgodnie § 23 ust. 3 rozporządzenia dla Priorytetu 1 liczba dni pracy potwierdzana jest na podstawie wpisów w książeczce żeglarskiej lub wyciągów pływania i powinna pokrywać się z okresem, w którym jednostka rybacka prowadziła działalność połowową.

Jednocześnie informuję, że wymagania dotyczące dokumentów związanych z pracą na statkach rybackich regulują przepisy zawarte w poniższych aktach prawnych:

  1. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu.
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2023 r. w sprawie książeczki żeglarskiej.

 

  1. Czy jest możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie z tytułu utraty miejsca pracy przez rybaka, który utracił miejsce pracy na statku rybackim przed złożeniem wniosku?

Na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, rybak musi być zatrudniony na statku rybackim.

 

  1. Czy jest możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie przez właściciela statku rybackiego z tytułu złomowania/przekwalifikowania statku rybackiego, w sytuacji, gdy statek rybacki został zezłomowany/przekwalifikowany przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie?

Na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, statek rybacki nie może być zezłomowany/przekwalifikowany.

 

  1. W jaki sposób wnioskodawca ma potwierdzić liczbę dni prowadzenia działalności połowowej na morzu przez statek rybacki?

Liczbę dni prowadzenia działalności połowowej na morzu, wnioskodawca potwierdza w oświadczeniu, składanym wraz z wnioskiem o dofinansowanie.

Oświadczenie może być przedmiotem weryfikacji prowadzonej przez ARiMR.

 

  1. Czy armator lub rybak, może wykonywać pracę na innym statku rybackim, po utracie miejsca pracy z tytułu złomowania/przekwalifikowania jednostki rybackiej?

Pomoc z tytułu utraty miejsca pracy przez rybaka lub armatora, przyznaje się pod warunkiem zaprzestania wykonywania działalności połowowej przez co najmniej 60 kolejnych miesięcy od dnia otrzymania pomocy finansowej.

W związku z powyższym armator lub rybak, może wykonywać pracę na statku rybackim, związaną z komercyjnym połowem ryb, do dnia otrzymania ww. wsparcia.

 

  1. Czy dla wymaganego pięcio/dziesięcioletniego okresu pracy na statku musi być zachowana ciągłość tego okresu, czy też mogą występować przerwy w kolejności lat (np. czy możliwym jest uznanie pięcioletniego okresu pracy, który udokumentowany będzie w latach 2015, 2016, 2017, 2021, 2022?).

Ciągłość lat pracy na statku rybackim nie musi być zachowana.

 

  1. Czy jest dolna granica roku pracy na statku, który można zaliczyć jako wypełniający warunek lat pracy?

Nie istnieje dolna granica roku pracy na statku rybackim (czyli najwcześniejszego roku pracy).

 

  1. Czy w ramach naboru z działania 1.7 w zakresie złomowania/przekwalifikowania beneficjentem może być osoba korzystająca wcześniej ze środków unijnych w ramach PO 2014-2020 na operację, która w chwili obecnej znajduje się w okresie związania celem?

Beneficjentem działania 1.7 Trwałe zaprzestanie działalności połowowej FER 2021-2027 może być podmiot, który uzyskał dofinansowanie w ramach PO RYBY 2014-2020. Niemniej należy mieć na uwadze, że w okresie trwałości projektu beneficjent musi wypełniać wszystkie zobowiązania wynikające z podpisanej umowy o dofinansowanie  (w ramach PO RYBY 2014-2020). Fakt ubiegania się o wsparcie działania 1.7 Trwałe zaprzestanie działalności połowowej nie zwalnia beneficjenta z obowiązku dotrzymania warunków zawartych umów o dofinansowanie w ramach PO RYBY 2014-2020 przez cały okres ich obowiązywania (w 5-letnim okresie związania celem operacji).

Jednym z warunków określonych w umowie może być zobowiązanie beneficjenta do prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą tj. do prowadzenia działalności połowowej. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku umów zawartych w ramach następujących działań:

-1.2 Zmniejszanie oddziaływania rybołówstwa na środowisko morskie i dostosowanie połowów do ochrony gatunków

- 1.9 Zdrowie i bezpieczeństwo;

- 1.11 Wartość dodana, jakość produktów i wykorzystywanie niechcianych połowów;

- 1.15 Efektywność energetyczna i łagodzenie skutków zmiany klimatu - inwestycje na statkach rybackich

Natomiast w przypadku działania 1.8 Różnicowanie działalności i nowe formy dochodów beneficjenci, w okresie związania celem są zobowiązani do prowadzenia zarówno działalności podstawowej związanej z rybołówstwem oraz działalności uzupełniającej będącej przedmiotem operacji.

W przypadku niedotrzymania ww. warunków beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanej pomocy, w kwotach i na zasadach wskazanych w treści podpisanych umów o dofinansowanie.  

 

  1. Dofinansowanie w ramach naboru można otrzymać na złomowanie statku rybackiego albo przekwalifikowanie statku rybackiego na działalność dochodową lub na działalność niedochodową - z tym, że w przypadku przekwalifikowania statku rybackiego na działalność dochodową wysokość stawek jednostkowych pomniejsza się o 10%. Czy w przypadku przekwalifikowania statku rybackiego na działalność niedochodową (np. do rejsów prywatnych) nie przewiduje się pomniejszenia wypłaty?

Działalność właściciela przekwalifikowanego statku rybackiego można uznać za niewymagającą ww. pomniejszenia, jeżeli będzie się ograniczać do czynności o charakterze niezarobkowym, w ramach których nie jest uzyskiwany dochód, takich jak wykorzystywanie statku na lądzie, np. jako obiekt dekoracyjny, lub bezpłatny eksponat, bądź na morzu do użytku prywatnego, np. prywatna rekreacja, własne wędkarstwo lub niezarobkowe rejsy na własne potrzeby. Natomiast prowadzenie jakiejkolwiek działalności zarobkowej, innej niż rybołówstwo komercyjne, przy użyciu tego statku, będzie działaniem dochodowym w rozumieniu § 22 ust. 1 rozporządzenia dla Priorytetu 1. programu FER.

W związku z powyższym, jeżeli przekwalifikowanie statku rybackiego, będzie się ograniczać do czynności o charakterze niezarobkowym, w ramach których nie jest uzyskiwany dochód (przykładowe działalności podane powyżej), pomoc finansowa tj. wysokość stawek jednostkowych, o których mowa w § 22 ust. 1 rozporządzenia dla Priorytetu 1., nie ulega pomniejszeniu.

 

  1. Kiedy wnioskodawca ma możliwość przyznania punktów za kryterium wyboru operacji nr 2 pt. Statek rybacki nie był modernizowany ze środków Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014–2020”?

Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” na lata 2014–2020” przewidywał wiele możliwości dofinansowania modernizacji statków rybackich np. w ramach działania 1.15 „Efektywność energetyczna i łagodzenie skutków zmiany klimatu” oraz 1.9 „Zdrowie i bezpieczeństwo”. W ramach pozostałych działań Priorytetu 1. (np. 1.11 Wartość dodana, jakość produktów i wykorzystanie niechcianych połowów oraz 1.13 Innowacje) również istniały możliwości modernizacji statków, czyli ulepszania ich stanu technicznego. Z tego powodu niemożliwym jest wskazanie zamkniętego katalogu działań, które dotyczyły zawsze lub wyłącznie modernizacji. Dlatego na potrzeby weryfikacji tego kryterium uznaje się każdą dofinansowaną inwestycję na statku, która powodowała ingerencję w elementy konstrukcyjne jednostki (w tym także trwały montaż wyposażenia) jak np. mechanizmy stabilności, urządzenia sterujące, śruby i wały napędowe, adaptacje silnika, zastosowanie nietoksycznej powłoki przeciwporostowej, drzwi przeciwpożarowe, wodoszczelne luki i drzwi, schodnie i drabinki, łazienki itp. inwestycje. Natomiast np. zakupy kamizelek ratunkowych, leków, znaków ostrzegawczych i bezpieczeństwa, sprzętu do czyszczenia w celu utrzymania warunków sanitarnych na statku itp. inwestycje nie są modernizacją statku rybackiego.

Wnioskodawca deklarując spełnienie tego kryterium we wniosku o dofinansowanie powinien uzasadnić, że statek będący przedmiotem operacji, w obszarze uzyskanego dofinansowania nie był modernizowany w ramach PO RYBY 2014-2020. Kwestia ta będzie przedmiotem weryfikacji prowadzonej przez ARiMR.

 

 

23. Czy rekompensata przysługuje rybakowi, który w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie nie ma jeszcze wymaganego stażu pracy, ale do czasu zezłomowania albo przekwalifikowania statku osiągnie staż (5 lub 10 lat) będąc zatrudniony na nim?

 

Wnioskodawca w składanym wniosku o dofinansowanie, wskazuje pięcio- lub dziesięcioletniego stażu pracy na statku rybackim.

W przypadku gdy w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie rybak nie ma jeszcze wymaganego stażu pracy, Agencja podczas oceny wniosku uwzględni również okres zatrudnienia do dnia przewidzianego zezłomowania lub przekwalifikowania statku (zadeklarowany przez właściciela jednostki w odrębnym wniosku o dofinansowanie).

Faktycznie osiągnięty staż pracy na statku rybackim będzie zweryfikowany podczas oceny wniosku o płatność.

 

24. Do którego dnia rybak ubiegający się o pomoc z powodu utraty miejsca pracy na statku rybackim (przeznaczonym do zezłomowania albo przekwalifikowania) musi  być zatrudniony na tym statku: do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, do dnia podpisania umowy, czy do dnia jego faktycznego zezłomowania albo przekwalifikowania?

Wnioskodawca musi być zatrudniony na statku, który ma zostać zezłomowany lub przekwalifikowany, w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie przepisy prawa nie wskazują jak długo rybak musi pozostawać zatrudniony na ww. statku po złożeniu wniosku o dofinansowanie.  

 

25. Czy rybakowi, któremu przyznano pomoc z tytułu utraty miejsca pracy na statku rybackim, zostanie wypłacona rekompensata także wtedy, gdy ten statek nie został zezłomowany lub przekwalifikowany?

Jednym z warunków wypłaty pomocy rybakowi z tytułu utraty miejsca pracy na statku rybackim, jest trwałe wycofanie z rybołówstwa komercyjnego jednostki na której rybak był zatrudniony. W przypadku, gdy statek nie zostanie ostatecznie zezłomowany lub przekwalifikowany, rekompensata nie zostanie wypłacona.

{"register":{"columns":[]}}