W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące poddziałania 4.2

Czy istnieje możliwość uzyskania dofinansowania w ramach poddziałania 4.2 na zakup skrzyniopalet, które: a) będą wykorzystywane tylko i wyłącznie na terenie zakładu do magazynowania oraz dostarczania produktów rolnych do pomieszczeń produkcyjnych, b) będą trwale oznakowane numerami seryjnymi, c) zostaną zaliczone do środków trwałych przedsiębiorstwa, d) będą wykonane z materiałów, gwarantujących ich trwałość w okresie trwałości operacji?

Finansowanie zakupu skrzyniopalet możliwe jest jedynie w zakresie operacji realizowanej przez rolników, domowników lub małżonków rolników podejmujących prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych oraz rolników lub małżonków rolników wykonujących lub podejmujących wykonywanie działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych w ramach rolniczego handlu detalicznego. Warunkiem finansowania skrzyniopalet jest zapewnienie ich trwałości w okresie trwałości operacji oraz wykorzystywanie do celów związanych z prowadzoną działalnością przetwórczą. Zakup skrzyniopalet nie jest kosztem kwalifikowalnych w przypadku Beneficjentów, którzy prowadzą działalność jako mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo zatem nie mogą one zostać objęte dofinansowaniem w ramach poddziałania 4.2. Powodem jest fakt, że dofinansowanie zakupu wyposażenia, do którego zaliczyć można skrzyniopalety, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) możliwe jest jedynie w tzw. naborze tematycznym kierowanym do rolników.

Czy zakup beczek do kiszenia kapusty/ogórków może stanowić koszt kwalifikowalny w ramach poddziałania 4.2?

Finansowanie zakupu beczek (np. do kiszenia ogórków/kapusty) możliwe jest jedynie w zakresie operacji realizowanej przez rolników, domowników lub małżonków rolników podejmujących prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych oraz rolników lub małżonków rolników wykonujących lub podejmujących wykonywanie działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych w ramach rolniczego handlu detalicznego. Warunkiem finansowania takich beczek jest zapewnienie ich trwałości w okresie trwałości operacji oraz wykorzystywanie do celów związanych z prowadzoną działalnością przetwórczą. Zakup beczek nie jest kosztem kwalifikowalnych w przypadku Beneficjentów, którzy prowadzą działalność jako mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo zatem nie mogą one zostać objęte dofinansowaniem w ramach poddziałania 4.2. Powodem jest fakt, że dofinansowanie zakupu wyposażenia, do którego zaliczyć można beczki, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) możliwe jest jedynie w tzw. naborze tematycznym kierowanym do rolników.

Czy w ramach poddziałania 4.2 można nabyć grunt (działkę budowlaną), na której zostanie wybudowany zakład przetwórczy?

Stosownie do postanowień § 5 ust. 3 rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880), „pomoc nie obejmuje kosztów innych niż określone w ust. 1, w szczególności:

1 nabycia nieruchomości; 
2 podatku od towarów i usług (VAT); 
3 nabycia używanych rzeczy; 
4 leasingu zwrotnego, kosztów związanych z umową leasingu, w szczególności marży finansującego lub ubezpieczenia; 
5 kosztów dostosowania do norm lub wymogów unijnych; 
6 kosztów poniesionych w związku z realizacją inwestycji odtworzeniowych. 

Zatem w świetle cyt. wyżej przepisów zakup nieruchomości nie stanowi kosztu kwalifikowalnego w ramach przedmiotowego poddziałania. 
Zakres kosztów kwalifikowalnych został określony w § 6 ust. 1 cyt. wyżej rozp. MRiRW.

Czy operacja polegająca na rozbudowie kurnika oraz montażu instalacji PV wraz z termodynamizacją obiektu kwalifikuje się do wsparcia w ramach poddziałania 4.2?

Operacja, polegająca na rozbudowie kurnika oraz montażu instalacji PV wraz z termodynamizacją obiektu nie wchodzi w zakres kosztów kwalifikowalnych, określonych w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) zatem nie może zostać objęta dofinansowaniem w ramach w/w poddziałania.

Czy w związku z remontem połączonym z modernizacją zakładu, dokonywanym w ramach poddziałania 4.2 można wydzielić w obiekcie miejsce biurowe, wyposażone w biurko i komputer?

W przypadku remontu połączonego z modernizacją obiektu za koszt kwalifikowalny w ramach poddziałania 4.2 mogą zostać uznane nakłady na pomieszczenia administracyjne, stanowiące integralną część obiektów podstawowych, w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów, jednakże jedynie w przypadku, gdy dany remont połączony z modernizacją jest dokonywany wyłącznie w zakresie niezbędnym do wdrożenia zakupu maszyn i urządzeń, określonych w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20142020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880). Natomiast nakłady finansowe poniesione na zakup mebli (np. szaf/regałów biurowych, biurek, foteli, krzeseł) nie stanowią kosztu kwalifikowalnego operacji, realizowanej w ramach w/w poddziałania. Komputer może stanowić koszt kwalifikowalny, jedynie w przypadku, gdy jest integralnym elementem składowym sprzętu do sterowania procesem produkcji i magazynowania, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt. 2 lit. b w/w rozp. MRiRW i został ujęty w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.

Należy podkreślić, że dozwolona powierzchnia administracyjna, o której mowa wyżej, powinna być wyliczona w odniesieniu do części obiektu, która jest wykorzystywana w zakresie, niezbędnym do wdrożenia technologii lub przeprowadzenia inwestycji.

Czy rolnik prowadzący produkcję pomidora w szklarni, planujący uruchomienie działalności w zakresie sprzedaży hurtowej owoców i warzyw może ubiegać się o dofinansowanie w ramach poddziałania 4.2?

W ramach tzw. naboru tematycznego, skierowanego do podmiotów ubiegających się o pomoc w naborach tematycznych wspierana jest wyłącznie działalność polegająca na przetwarzaniu produktów rolnych, co wyklucza możliwość uzyskania dofinansowania na rodzaje działalności, niezwiązane z przetwórstwem rolno-spożywczym, wymienione w załączniku nr 1 do w/w rozporządzenia MRiRW, w tym działalność w zakresie sprzedaży hurtowej, jak określona w zapytaniu.

Czy podmiot prowadzący działalność wg kodu PKD 10.13.Z, zamierzający zrealizować inwestycję polegającą na budowie budynku, wykorzystywanego do produkcji i magazynowania wyrobów oraz pomieszczeń administracyjnych i socjalnych wraz z częścią handlową, gdzie będzie prowadzona sprzedaż bezpośrednia wytwarzanych wyrobów będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie w ramach poddziałania 4.2?

Stosownie do postanowień § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) ,,Pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się koszty: budowy lub modernizacji zakładów przetwórstwa produktów rolnych lub infrastruktury handlu hurtowego produktami rolnymi lub infrastruktury usługowego przechowywania produktów rolnych w stanie zamrożonym.

Zgodnie z przywołanym powyżej przepisem, w przypadku Wnioskodawcy, będącego podmiotem z grupy MŚP, prowadzącym działalność gospodarczą wg wspieranego kodu PKD 10.13 Z „Produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego - budowa budynku produkcyjno - magazynowego będzie mogła zostać objęta wsparciem w ramach poddziałania 4.2, jedynie w sytuacji, gdy budynek ten będzie wykorzystywany wyłącznie do sprzedaży hurtowej. Zatem, w przypadku, gdy część obiektu (pomieszczeń) będzie wykorzystywana do sprzedaży detalicznej wyrobów, wytworzonych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności, poniesione nakłady finansowe nie będą stanowić kosztu kwalifikowalnego w ramach danego poddziałania.

Natomiast w przypadku Wnioskodawcy, będącego rolnikiem, domownikiem lub małżonkiem rolnika, ubiegającego się o dofinansowanie na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie operacji związanych ze sprzedażą detaliczną w zakresie przetwarzania produktów rolnych, stosownie do postanowień § 5 ust. 1 pkt ww. paragrafu rozporządzenia wykonawczego, budynek produkcyjno - magazynowy, będzie mógł zostać objęty dofinansowaniem w sytuacji, gdy przewidziano do realizacji pomieszczenie (część budynku), która będzie wykorzystywana do sprzedaży detalicznej produktów wytwarzanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności.

Należy nadmienić, że zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 lit. d), do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń (…) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów. Z uwagi na powyższe koszty budowy pomieszczeń administracyjnych uznany zostanie wyłącznie w zakresie wskazanym w rozporządzeniu.

Należy podkreślić, że dozwolona powierzchnia administracyjna, o której mowa wyżej, powinna być wyliczona w odniesieniu do części obiektu, która jest wykorzystywana w zakresie, niezbędnym do wdrożenia technologii lub przeprowadzenia inwestycji.
Natomiast podmiot ubiegający się o dofinansowanie musi spełniać pozostałe kryteria dostępu, określone w rozp. MRiRW.

Co należy rozumieć pod pojęciem „zakład” w przypadku poddziałania 4.2? Czy jest to miejsce, gdzie będzie realizowana operacja w ramach poddziałania 4.2, czy też przedsiębiorstwo jako całość z siedzibą, jak określona w dokumentach rejestrowych?

Przez „zakład” należy rozumieć wyodrębnioną organizacyjnie część przedsiębiorstwa, w której będzie realizowana operacja.

Czy zakład nowobudowany jest zwolniony z obowiązku przedstawiania faktur za zużycie wody i energii elektrycznej?

Stosownie do zapisów, zawartych w Instrukcji do wypełniania wniosku o przyznanie pomocy, zamieszczonej na stronie internetowej ARiMR, dotyczących wypełniania sekcji 17 i 18 wniosku w brzmieniu: Jeżeli operacja dotyczy nowego zakładu lub jest realizowana przez przedsiębiorstwo, które działa krócej niż pełny rok obrotowy (…), pole należy pozostawić niewypełnione. Powyższy zapis oznacza, że zakład nowobudowany jest zwolniony z obowiązku przedstawiania faktur za zużycie wody i energii elektrycznej.

Czy zapis § 2 ust 1 pkt 1 lit. e rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego PROW na lata 2014 – 2020, w brzmieniu: „Pomoc przyznaje się osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, jeżeli (…) ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwanym dalej „numerem identyfikacyjnym (…)” - dotyczy ewidencji CEIDG?

W/w zapis nie dotyczy wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), lecz potwierdzenia zaewidencjonowania producenta w rejestrze producentów, utworzonym i prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, stosownie do postanowień Ustawy z dnia 18.12.2003 roku o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (tekst jednolity Dz. U. z 2015 roku, poz. 807 z póź. zm.).

Czy projekt przewidziany do realizacji przez podmiot z grupy MŚP, związany z przetwórstwem monokarboksylowych kwasów tłuszczowych w celu uzyskania standaryzowanych mieszanin tłuszczy pod potrzeby określonych klientów wchodzi w zakres kodu PKD 10.41Z „Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych” i może zostać objęty dofinansowaniem w ramach poddziałania 4.2?

Co do zasady działalność wg kodu PKD 10.41.Z Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów roślinnych jest objęta załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880), zawierającym wykaz rodzajów działalności gospodarczej, na które może zostać przyznana pomoc w ramach przedmiotowego podziałania, przy warunku spełnienia przez podmiot zainteresowany pozostałych kryteriów dostępu, określonych w w/w rozp. MRiRW. Natomiast w celu określenia, czy aktywność gospodarcza w ramach w/w kodu obejmuje „przetwórstwo monokarboksylowych kwasów tłuszczowych w celu uzyskania standaryzowanych mieszanin tłuszczy (…),” należy zwrócić się z pisemnym zapytaniem do Głównego Urzędu Statystycznego w celu wydania wiążącej opinii w sprawie oraz określenia właściwego kodu Wspólnej Taryfy Celnej (WTC) wraz z przyporządkowaniem właściwego kodu działalności PKD, w którym zawiera się dana działalność. Uwaga: Analogiczny tryb ma zastosowanie w każdym przypadku, gdy istnieją wątpliwości, co do zakresu kodu PKD (np. określenia, czy produkt o danym kodzie CN wchodzi w zakres kodu PKD, zakresu określonego kodu PKD, przyporządkowania rodzaju prowadzonej działalności do właściwego kodu PKD etc.).

Pisemne zapytanie kierowane do GUS o ustalenie kodu działalności i kodu produktu, powinien zawierać m.in. szczegółowe informacje - odpowiednio do sytuacji - na temat surowca oraz mającej mieć zastosowanie metodzie wytwarzania (m.in. np. wykorzystywany surowiec, opis produktu finalnego wraz z określeniem procentowego składu chemicznego wyrobu, opis technologii przetwarzania, łańcucha produkcyjnego etc.).

Czy istnieje możliwość uzyskania dofinansowania w wysokości przekraczającej 50% kosztów kwalifikowalnych operacji, będącej przedmiotem realizacji w ramach poddziałania 4.2?

Stosownie do postanowień § 5 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) „Pomoc przyznaje się w wysokości do 50% kosztów kwalifikowalnych.” Wskazany wskaźnik procentowy stanowi maksymalną, górną granicę dofinansowania, możliwego do uzyskania w ramach przedmiotowego poddziałania, przy warunku spełniania przez zainteresowanego wszystkich kryteriów dostępu, określonych w w/w rozp. MRiRW.

Czy rolnik prowadzący gospodarstwo rolne może wystąpić o dofinansowanie w ramach poddziałania 4.2, jeżeli nie podlega ubezpieczeniu w KRUS ze względu na obowiązkowe ubezpieczenie w ZUS?

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 roku. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) „Pomoc przyznaje się (…) rolnikowi będącemu osobą fizyczną, domownikowi, lub małżonkowi tego rolnika, jeżeli: 

a) podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie, 
b) spełnia warunki, określone w pkt. 1 lit. c i e, 
c) podejmuje wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych, o których mowa w pkt. 1 lit. b.” 
 
Zatem rolnik nie podlegający ubezpieczeniu w ramach KRUS, nie może być beneficjentem przedmiotowego poddziałania.

Natomiast warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, jest spełniony, jeżeli w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie wykonywał działalności gospodarczej w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b cyt. wyżej rozp. MRiRW , co potwierdzają dane zawarte w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowym Rejestrze Sądowym. Zarejestrowanie działalności gospodarczej, określonej w załączniku nr 1 do w/w rozp. MRiRW w przypadku danej grupy wnioskodawców powinno zostać dokonane do dnia złożenia wniosku o płatność.

Czy podmiot z grupy MŚP możne pozyskiwać produkty rolne do produkcji w ramach wspieranych kodów PKD od producentów rolnych/podmiotów wstępnie przetwarzających produkty rolne, pochodzących spoza obszaru RP/UE?

Możliwym jest pozyskiwanie produktów rolnych do produkcji w ramach wspieranych kodów PKD, od zagranicznych producentów rolnych/ podmiotów wstępnie przetwarzających produkty rolne. W przypadku zaistnienia danej okoliczności należy wykazać spełnienie wymogów, określonych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) oraz udokumentować, że producenci, będący stroną zawartych umów długoterminowych, wykazani w Zestawieniu umów długoterminowych są istotnie producentami rolnymi/podmiotami wstępnie przetwarzającymi produkty rolne (a nie np. punktami skupu). Potwierdzenie statusu producentów rolnych powinno zostać dokonane w drodze przedłożenia oficjalnych dokumentów, wydanych przez uprawnione urzędy centralne z krajów, w których są zarejestrowani dani producenci rolni/podmioty wstępnie przetwarzające produkty rolne, potwierdzających spełnienie przesłanki, o której mowa wyżej (oryginały dokumentów wraz z ich tłumaczeniem na język polski, sporządzonym przez tłumacza przysięgłego). Udokumentowanie spełnienia przez dostawcę, wykazanego w Zestawieniu umów długoterminowych, warunków, określonych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, określonym w Komunikacie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21.05.2015 roku o zatwierdzeniu przez Komisję Europejską Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (M.P. z 2015 roku, poz. 541) spoczywa na Beneficjencie.

Należy nadmienić, że stosownie do informacji, zawartej w Instrukcji do wniosku o płatność dla podziałania inwestycyjnego 4.2 „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020 [IW1/PROW 2014-2020], zamieszczonej na stronie internetowej ARiMR, w przypadku zakładów zajmujących się przetwórstwem wstępnie przetworzonych produktów rolnych „beneficjent zobowiązany jest przedstawić zestawienie umów dokumentujące, że będzie on zaopatrywał się, w ramach przedsiębiorstwa lub jego wyodrębnionej organizacyjnie części, w której realizowana jest operacja, w produkty rolne wstępnie przetworzone na podstawie umów zawieranych na okres co najmniej 1 roku, w wysokości co najmniej 50% całości nabywanych produktów rolnych (w ujęciu ilościowym) z podmiotami, które pozyskiwały produkty rolne do ich produkcji, na podstawie umów z producentami rolnymi.

Jak należy rozumieć zapis w brzmieniu „mechanizmu ustalania ceny”, zawarty w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a rozp. MRiRW z dnia 05.10.2015 roku, dot. poddziałania 4.2? Czy ARiMR posiada wzory takich zapisów?

Mechanizm ustalania cen, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) powinien określać sposób kształtowania cen pomiędzy dostawcą a odbiorcą produktów rolnych, stanowiąc podstawę rozliczeń pomiędzy stronami danej umowy (np. postanowienie stron umowy długoterminowej, iż cena za 1 tonę produktu rolnego, określonego w danej umowie nie przekroczy 2 % średniej ceny rynkowej 1 tony danego produktu, liczonej za rok poprzedzający rok zawarcia danej umowy długoterminowej). ARiMR nie dysponuje wzorami, ani wytycznymi, dotyczącymi kształtu i zakresu zapisów, określających mechanizm ustalania cen, o którym mowa wyżej. Może on być kształtowany w dowolny sposób pomiędzy stronami danego stosunku prawnego. Istotnym jest, aby został spełniony i zachowany warunek zaopatrywania się w produkty rolne od w/w producentów rolnych na zasadach i w relacji procentowej, jak określona w cyt. wyżej rozp. MRiRW.

Czy wnioskodawca zajmujący się aktualnie produkcją wysokiej jakości wina gronowego w ramach kodu PKD 11.02.Z może ubiegać się o dofinansowanie operacji, dot. poddziałania 4.2 zarówno w zakresie produkcji wina gronowego w ramach kodu PKD 11.02.Z, jak również produkcji cydru w ramach kodu PKD 11.03.Z?

Obowiązujące zasady wsparcia w ramach poddziałania 4.2 dopuszczają możliwość uzyskania dofinansowania na operację, w opisie której wnioskodawca jako główny kod działalności wskaże np. kod PKD 11.02.Z, zaś jako kod dodatkowy 11.03.Z. Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z Instrukcją wypełniania Wniosku o przyznanie pomocy, jako kod główny należy zaznaczyć ten kod działalności, dla którego udział nakładów poniesionych na realizację zadań w ramach operacji jest najwyższy.

Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego poddziałania musi spełniać pozostałe kryteria dostępu, określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880).

Czy rozbudowę zakładu w celu zainstalowania zmechanizowanej kolejki do transportu półtusz oraz budowy magazynu mroźni z wyposażeniem przez podmiot z grupy MŚP można uznać za innowacyjność procesu w ramach poddziałania 4.2 w zakładzie zajmującym się rozbiorem mięsa? Czy mięso mrożone może być uznane w takim przypadku za produkt innowacyjny?

Zgodnie z zapisem, zawartym w Instrukcji do wypełniania Wniosku o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 4.2 „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” PROW 2014-2020, zamieszczonej na stronie internetowej ARiMR („Instrukcja”) „innowacyjność procesu – to zmiana w stosowanych przez przedsiębiorstwo metodach wytwarzania. Metody te mogą polegać na dokonywaniu zmian w urządzeniach lub organizacji produkcji, mogą też stanowić połączenie tych dwóch rodzajów zmian lub być wynikiem wykorzystania nowej wiedzy. Zmiana w stosowanych w przedsiębiorstwie metodach wytwarzania może zatem zostać dokonana np. poprzez zastosowanie nowych maszyn/urządzeń, wdrożenie nowych technik bądź technologii wytwarzania, czy też wprowadzenie nowatorskich zmian w systemie organizacji produkcji, mających na celu usprawnienie produkcji (lub w drodze kompilacji wymienionych czynników).Innowacyjność jest oceniana w skali mikro, tj. przez pryzmat podmiotu, ubiegającego się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego poddziałania w drodze porównania do stosowanych wcześniej technologii, czy metod wytwarzania. Rozbudowę zakładu w celu zainstalowania zmechanizowanej kolejki do transportu półtusz mięsa można uznać za innowacyjność procesu w przedsiębiorstwie, w którym np. dana faza cyklu produkcyjnego była wykonywana dotychczas manualnie lub np. w przypadku, gdy nowy park maszynowy będzie odznaczać się innowacyjnością procesu technologicznego. Analogicznie przedstawia się sprawa z rozbudową zakładu o pomieszczenie magazynu mroźni w przypadku, jeśli np. dotychczas przedsiębiorstwo nie dysponowało pomieszczeniem magazynowym, umożliwiającym magazynowanie produktów w obniżonej temperaturze (mrożenie) lub gdy np. w efekcie planowanej operacji zostaną zainstalowane nowocześniejsze urządzenia chłodnicze, energooszczędne, nowej generacji, o wyższych parametrach technicznych., przyjazne dla środowiska (np. energooszczędne).

W myśl Instrukcji „Innowacyjność produktu to zmiana w asortymencie produktów, wytwarzanych w przedsiębiorstwie w wyniku realizacji operacji. Nowy produkt to wyrób lub usługa, która różni się znacząco swoimi cechami lub przeznaczeniem od produktów dotychczas wytwarzanych przez przedsiębiorstwo”. Proces mrożenia mięsa w przedsiębiorstwie, zajmującym się rozbiorem i przetwórstwem mięsa, może być uznany za innowacyjny w przypadku, jeśli dany podmiot, nie dysponował dotychczas odpowiednią bazą techniczną, umożliwiającą mrożenie produktów rolnych lub, gdy np. w wyniku operacji posiadane dotychczas przestarzałe urządzenia chłodnicze zostaną zastąpione urządzeniami nowej generacji, o wyższych parametrach użytkowych, przyjaznymi dla środowiska (np. energooszczędnymi), zaś produkt powstały w efekcie ich zastosowania może być uznany za nowy w skali danego przedsiębiorstwa.

Należy mieć na względzie, że podmiot ubiegający się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego poddziałania musi prowadzić, co najmniej, jeden z rodzajów działalności gospodarczej w ramach kodu PKD, objętego wsparciem, jak również spełniać pozostałe kryteria dostępu, określone w w/w rozp. MRiRW.

Podkreślenia wymaga fakt, że zgodnie z postanowieniami § 6 ust 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) operacje w zakresie budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, są uznawane za kwalifikowalne jedynie „w zakresie niezbędnym do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń”.

Czy i w jakim przypadku nakłady poniesione na roboty budowlane mogą być uznane za innowacyjne?

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880), do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 zalicza się koszty: 
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń: 
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych), 
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych, 
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.), 
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów.

W świetle powyższego poziom kosztów przeznaczonych na roboty budowlane jest ściśle związany i uzależniony od wdrożenia części technologicznej operacji tj. zakupu maszyn i urządzeń wykorzystywanych w danym przedsiębiorstwie. Należy mieć także na uwadze, iż jednym z głównych celów realizacji poddziałania powinna być innowacyjność, co wiąże się z uruchamianiem nowych linii technologicznych, przez co należy rozumieć zakup oraz wprowadzenie do użytkowania nowych, innowacyjnych maszyn i urządzeń.

Z zapisów w/w rozporządzenia MRiRW nie wynika, że nakłady inwestycyjne poniesione na innowacyjność (wprowadzenie nowego produktu, nowego procesu, w tym technologii) zostały ograniczone jedynie do zakupu maszyn i urządzeń. Oznacza to, że jeżeli realizacja części budowlanej inwestycji jest niezbędna do wprowadzenia innowacji w ramach projektu, w uzasadnionych przypadkach i po ustaleniu bezpośredniego wpływu takiej inwestycji na wdrożenie innowacji, koszty dotyczące części budowlanej można włączyć do grupy kosztów związanych z innowacjami w ramach poddziałania 4.2. Z uwagi na fakt, iż każdy wniosek o przyznanie pomocy rozpatrywany jest w sposób indywidualny, to właśnie na tym etapie, w oparciu o dostarczoną wraz z wnioskiem dokumentację, rozstrzygane są wszystkie kwestie związane z innowacyjnością operacji. Wtedy też ustala się maksymalny dopuszczalny poziom kosztów robót budowlanych w ramach danej operacji, który zależy od charakteru projektu i specyfiki branży, której dotyczy.
 
Należy podkreślić, że dozwolona powierzchnia administracyjna, o której mowa wyżej, powinna być wyliczona w odniesieniu do części obiektu, która jest wykorzystywana w zakresie, niezbędnym do wdrożenia technologii lub przeprowadzenia inwestycji.

Jakiego typu obiekty gromadzenia odpadów stałych wchodzą w zakres grupy, określonej w załączniku nr 3 poz. 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020 „Wykaz rodzajów inwestycji związanych z ochroną środowiska lub przeciwdziałaniem zmianom klimatu”, jako spełniające kryterium wyboru operacji i mogące zostać uznane za kwalifikujące się do objęcia wsparciem w ramach poddziałania 4.2?

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14.12.2012 roku o odpadach (DZ. U. z 2013 roku, poz. 21 z późn. zm.) przez magazynowanie odpadów rozumie się czasowe przechowywanie odpadów, obejmujące: 
a) wstępne magazynowanie odpadów przez ich wytwórcę, 
b) tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego zbieranie odpadów, 
c) magazynowanie odpadów przez prowadzącego przetwarzanie odpadów, przy czym do projektów realizowanych w ramach poddziałania 4.2 PROW 2014-2020 ma zastosowanie cyt. wyżej zapis, zawarty w pkt a „wstępne magazynowanie odpadów przez ich wytwórcę”.

W zakresie definicji obiektu gromadzenia odpadów stałych mają zastosowanie przepisy § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 roku, poz. 1422):
„Na działkach budowlanych należy przewidzieć miejsca na pojemniki służące do czasowego gromadzenia odpadów stałych, z uwzględnieniem możliwości ich segregacji. 
2. Miejscami, o których mowa w ust. 1 mogą być: 
1) zadaszone osłony lub pomieszczenia ze ścianami pełnymi bądź ażurowymi; 
2) wyodrębnione pomieszczenia w budynku, mające posadzkę powyżej poziomu nawierzchni dojazdu środka transportowego odbierającego odpady lecz nie wyżej niż 0,15 m, w tym także dolne komory zsypu z bezpośrednim wyjściem na zewnątrz, zaopatrzonym w daszek o wysięgu co najmniej 1 m i przedłużony na boki po co najmniej 0,8 m, mające ściany i podłogi zmywalne, punkt czerpalny wody, kratkę ściekową, wentylację grawitacyjną oraz sztuczne oświetlenie; 
3) utwardzone place do ustawiania kontenerów z zamykanymi otworami wrzutowymi”.

Co do zasady wszystkie miejsca wymienione w pkt. 1-3 jak wskazane wyżej, wpisują się w zakres, określony w zał. nr 3 poz. 1 do w/w rozp. MRiRW, zatem w w/w obiektach gromadzenia odpadów stałych może mieć miejsce wstępne gromadzenie odpadów przez ich wytwórcę.

W przypadku, gdy:
a) w miejscu realizacji inwestycji objętej wnioskiem nie było dotychczas odpowiedniego obiektu gromadzenia odpadów stałych, jak wymienione w pkt 1-3 powyżej - wówczas przyznaje się punkty za spełnienie kryterium, 
b) w miejscu realizacji inwestycji objętej wnioskiem – w modernizowanym budynku nie było wydzielonego pomieszczenia do gromadzenia odpadów stałych – wówczas koszty wydzielenia i dostosowania takiego pomieszczenia będą uznane jako spełniające kryterium, 
c) inwestycja dotyczy budowy nowego zakładu/budynku i z odrębnych przepisów wynika konieczność uwzględnienia w projekcie budowlanym takiego obiektu – wówczas, są przyznawane punkty za spełnienie danego kryterium. 
d) na terenie objętym realizacją inwestycji istniały w/w obiekty gromadzenia odpadów stałych, ale ze względów technologicznych np. zwiększenie produkcji (i tym samym zwiększenie ilości produkowanych odpadów) wymagany jest wzrost liczby obiektów gromadzenia odpadów stałych – wówczas przyznaje się punkty za spełnienie kryterium.

Czy rolnik, małżonek rolnika, domownik jest traktowany analogicznie w zakresie uwarunkowań, dotyczących przyznawania pomocy w ramach poddziałania 4.2?

Stosownie do postanowień § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) „Pomoc przyznaje się: (…) rolnikowi będącemu osobą fizyczną, domownikowi lub małżonkowi tego rolnika, jeżeli: 
a) podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie, 
b) spełnia warunki określone w pkt 1 lit. c i e, 
c) podejmuje wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych, o których mowa w pkt 1 lit. b.”

W świetle powyższego rolnika, domownika i małżonka rolnika, jako osoby prowadzące lub współprowadzące jedno gospodarstwo obowiązują analogiczne wymagania.

W zakresie kryterium wyboru, dotyczącego uczestnictwa w unijnych systemach jakości, o których mowa w art. 16 ust. 1 lit a rozporządzenia 1305/2013 z dnia 17.12.2013 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z dn.20.12.2013 roku, str. 487) lub krajowych systemach jakości, o których mowa w art. 16 ust. 1 lit. b w/w rozporządzenia 1305/2013 w ramach działania „Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych”, objętego PROW 2014-2020 oraz w § 14 ust. 2 pkt 6 lit a w/w rozp MRiRW - w przypadku, gdy w w/w systemach uczestniczy gospodarstwo, wówczas zarówno rolnik, jak i domownik oraz małżonek rolnika może uzyskać dodatkowe punkty za spełnienie danego kryterium.

Jak należy interpretować zapis § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020, stanowiących, iż pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się koszty operacji, związanych ze sprzedażą detaliczną?

W myśl postanowień § 6 ust.2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) w przypadku rolnika, małżonka rolnika lub domownika, ubiegającego się o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 4.2 do kosztów kwalifikowalnych, związanych ze sprzedażą detaliczną zalicza się koszty, 1). budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń: 
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych), 
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych:, 
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.), 
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów; 2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności: 
a) maszyn lub urządzeń do: 
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania, 
– przetwarzania produktów rolnych, 
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży, 
– przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia, 
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania, 
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania 
procesem produkcji, lub magazynowania; 
3) wdrożenia systemów zarządzania jakością; 
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową; 
 
Należy podkreślić, że dofinansowaniem może być objęta inwestycja w zakresie budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, jednakże wyłącznie w zakresie niezbędnym do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń, jak określone powyżej.

W omawianym przypadku do danej grupy kosztów można zakwalifikować koszty wyposażenia w maszyny lub urządzenia do magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży (np. lady chłodnicze) oraz aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania (np. wagi).

Jak należy obliczyć dozwoloną powierzchnię, przeznaczoną na pomieszczenia administracyjne w kontekście postanowień § 6 ust. 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020?

Zgodnie z postanowieniami § 6 ust. 1 pkt 1 lit d rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty pomieszczeń administracyjnych, stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów. Dozwolona powierzchnia administracyjna powinna być wyliczona w odniesieniu do części obiektu, która jest wykorzystywana w zakresie niezbędnym do wdrożenia technologii lub przeprowadzenia inwestycji.

Jak należy interpretować zapisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020, dotyczące wykonywania działalności gospodarczej przez rolnika?

Stosownie do postanowień § 2 ust. 1 pkt 2: „Pomoc przyznaje się: (…) rolnikowi będącemu osobą fizyczną, domownikowi lub małżonkowi tego rolnika, jeżeli:

a) podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie, 
b) spełnia warunki określone w pkt 1 lit. c i e, 
c) podejmuje wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych, o których mowa w pkt 1 lit. b”.
 
Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c jak wyżej uważa się za spełniony, jeżeli w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy podmiot, o którym mowa wyżej nie wykonywał działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w tym produktów, będących wynikiem tego przetwarzania w zakresie co najmniej jednego z rodzajów działalności, wymienionych w wykazie, określonym w załączniku nr 1 do rozp. MRiRW lub przetwórstwa roślin na produkty, które są wykorzystywane na cele energetyczne, co potwierdzają dane, zawarte w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowym Rejestrze Sądowym.
 
Zatem podmiot z danej grupy uprawnionych, ubiegający się o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 4.2, podejmujący wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych, określonych w § 2 ust. 1 pkt 1 lit b w/w rozp. MRiRW nie może być zarejestrowany w CEiDG lub KRS w zakresie w/w rodzajów działalności.
 
W świetle powyższego każdy wnioskodawca z danej grupy uprawnionych, spełniający w/w warunki może ubiegać się o dofinansowanie w sytuacji, jeśli spełnia pozostałe kryteria dostępu, określone w w/w rozp. MRiRW.

Czy w świetle istniejących uwarunkowań prawnych dopuszczalnym będzie sezonowe zawieszanie prowadzonej działalności gospodarczej przez rolników, którzy uzyskali dofinansowanie na podjęcie działalności gospodarczej w ramach poddziałania 4.2?

Przepisy wykonawcze dla poddziałania 4.2 nie przewidują możliwości sezonowego zawieszania prowadzonej działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza w zakresie przetwarzania produktów rolnych powinna być prowadzona przez beneficjentów poddziałania 4.2 przez cały okres trwałości operacji, co jest związane z koniecznością osiągnięcia i utrzymania jednego ze wskaźników realizacji celu operacji, określonego we wniosku o przyznanie pomocy (cel obowiązkowy w przypadku rolników/ domowników, małżonka rolnika, określony w poz. 10.3.3.: „prowadzenie w okresie związania celem działalności gospodarczej, założonej w związku z realizacją operacji”.

Czy w ramach poddziałania 4.2 można uzyskać dofinansowanie na realizację inwestycji, polegającej na przetwarzaniu obornika (w tym obornika drobiowego) oraz odpadów poubojowych w nawóz organiczny, powstały w procesie naturalnej fermentacji oraz jego suszenie do wilgotności 15%?

Stosownie do postanowień § 2 ust.1 lit. b rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) „pomoc przyznaje się osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, jeżeli: (…) „wykonuje działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w tym produktów będących wynikiem tego przetwarzania, w zakresie co najmniej jednego z rodzajów działalności wymienionych w wykazie określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.”(…).

Działalność, związana z produkcją nawozów nie wpisuje się w zakres rodzajów działalności, objętej zał. nr 1 do w/w rozporządzenia MRiRW, z tego też względu nie jest możliwe uzyskanie dofinansowania na opisany projekt w ramach poddziałania 4.2 PROW 2014-2020. Ponadto, należy nadmienić, że nawozy mieszczą się w Dziale 31 Taryfy Celnej, którego nie obejmuje załącznik I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Czy rolnik ubezpieczony w KRUS w pełnym zakresie będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie inwestycji, związanej z obrotem płodami rolnymi w ramach kodu PKD 52.10?

Stosownie do postanowień § 2 ust. 1 pkt. 2 lit c rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 05.10.2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 oraz 1880) „pomoc przyznaje się: (…) rolnikowi będącemu osobą fizyczną, domownikowi lub małżonkowi tego rolnika, jeżeli: (…) podejmuje wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych, o których mowa w pkt 1 lit. b.”

Jednocześnie w § 2 w ust. 2 w/w rozp. MRiRW widnieje zapis, że „Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, jest spełniony, jeżeli w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie wykonywał działalności gospodarczej w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, co potwierdzają dane zawarte w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowym Rejestrze Sądowym.

W świetle powyższego warunkiem uzyskania pomocy finansowej w ramach poddziałania 4.2 przez w/w grupę uprawnionych będzie rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych. Obowiązek rejestracji działalności przetwórczej pojawi się dopiero po podpisaniu umowy o przyznaniu pomocy z ARiMR, a więc po uzyskaniu zapewnienia, że planowana inwestycja spełnia wymogi PROW 2014-2020.

Co należy wpisywać we wniosku w pkt. 16.1. „Wartość dodana brutto”. Wg instrukcji należy wypełnić ten punkt w oparciu o Biznesplan, a rolnicy, domownicy itp. wypełniają tylko dla roku docelowego. Proszę o wskazanie pola Biznesplanu, w oparciu o który należy wypełnić ten punkt.

Wartość dodaną brutto w roku docelowym należy obliczać, wykorzystując dane zawarte w załączniku nr 5 do biznesplanu zgodnie ze wskaźnikami dochodowości, opracowanymi na podstawie rachunku ekonomicznego dla rolnictwa w następujący sposób:

Wartość dodana brutto = Przychody ze sprzedaży (razem) – [Zużycie materiałów i energii + Usługi obce (naprawy i konserwacje maszyn, budynków w tym czynsze) + Koszty finansowe + Zakup towarów + Ubezpieczenia + Pozostałe koszty]

Wszystkie powyższe wartości mają dotyczyć wartości dla roku docelowego.

{"register":{"columns":[]}}