Obszar A - inwestycje dotyczące biogazowni rolniczej
Czy istnieje możliwość uzyskania zaliczki?
Zgodnie z zapisami regulaminu na realizację operacji może być wypłacona zaliczka w wysokości nieprzekraczającej 50% kwoty przyznanej pomocy, jeżeli wnioskodawca wystąpił o przyznanie i wypłatę zaliczki we wniosku o przyznanie pomocy. Warunkiem wypłaty zaliczki jest wniesienie przez beneficjenta zabezpieczenia zaliczki w formie weksla niezupełnego (in blanco). Termin wniesienia zabezpieczenia określa umowa.
W jaki sposób osoba prawna, jonop lub spółka cywilna ma wywiązać się z obowiązku odbycia szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa?
Aby został spełniony warunek odbycia szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa w przypadku wnioskodawców będących:
- osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości – przeszkolony musi zostać pracownik wnioskodawcy (np. który w zakresie swoich obowiązków będzie posiadał obsługę urządzeń wchodzących w skład operacji). Na potwierdzenie powyższego wnioskodawca powinien dostarczyć dokument potwierdzającego zatrudnienie w podmiocie wnioskującym o pomoc np. oświadczenie o zatrudnieniu) lub członek zarządu podmiotu wnioskującego o pomoc;
- spółką cywilną - przeszkolony musi być co najmniej jeden ze wspólników tej spółki cywilnej.
Wypełnienie ww. obowiązku odbycia szkolenia musi być udokumentowane poprzez przedstawienie odpowiedniego zaświadczenia/certyfikatu:
- na etapie wniosku o przyznanie pomocy – jeżeli szkolenie było przeprowadzone w okresie 24 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.2 albo
- na etapie wniosku o płatność końcową – jeżeli beneficjent nie udokumentował odbycia ww. szkolenia na etapie wniosku o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.2.
Kto może prowadzić szkolenie w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa?
Przepisy regulujące zasady ubiegania się o pomoc w ramach interwencji I.10.2 nie określają listy podmiotów prowadzących szkolenia z zakresu efektywności energetycznej gospodarstwa. Podmiot, który przeprowadzał będzie ww. szkolenie powinien być do tego uprawniony, tj. powinien w swoim zakresie działania posiadać działalność szkoleniową.
Dokumentem potwierdzającym odbycie szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa jest zaświadczenie/certyfikat. W przypadku, gdy ze wskazanej w zaświadczeniu/certyfikacie nazwy szkolenia nie będzie precyzyjnie wynikało, że szkolenie to dotyczyło zagadnień związanych z efektywnością energetyczną gospodarstwa, do dokumentu należy dołączyć program szkolenia.
Kto ma podpisać oświadczenie o tym, że ukończy szkolenie w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa, które odbędzie się nie później niż do złożenia ostatniego wniosku o płatność, w przypadku gdy wnioskodawcą jest Spółka z o.o.
Zgodnie z zapisami regulaminu złożenie wniosku o przyznanie pomocy za pomocą PUE następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie podmiotu składającego ten wniosek, z tym że w przypadku gdy wniosek składany jest przez podmiot niebędący osobą fizyczną – po uwierzytelnieniu osoby:
- uprawnionej do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;
- upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.
Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że załączniki do wniosku stanowią integralną część wniosku dokument wskazany w pytaniu, który dotyczy podmiotu wnioskującego, zwolniony jest z koniczności dodatkowego podpisu, gdyż jego uwierzytelnienie nastąpi w momencie przesłania wniosku przez PUE. Natomiast w przypadku dokumentów wymagających opatrzenia podpisem przez osoby trzecie, zastosowanie zapisy regulaminów wskazane w § 4 ust. 10 regulaminu.
Czy może aplikować rolnik, któremu nie przyznano podstawowego wsparcia dochodów w ramach PS WPR w 2024 r., ale wniosek o to wsparcie złożył po raz pierwszy w 2025 r.?
Zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 regulaminu dla obszaru A, B lub C, o przyznanie pomocy będzie mógł ubiegać się rolnik będący osobą fizyczną lub prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, bądź wspólnicy spółki cywilnej prowadzący działalność rolniczą w ramach spółki cywilnej, jeżeli spełnia następujące warunki:
1) została mu przyznana jednolita płatność obszarowa na podstawie przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego lub podstawowe wsparcie dochodów w ramach PS WPR co najmniej w roku, w którym złożono WOPP lub w roku poprzednim lub płatność ta została przyznana małżonkowi rolnika – o ile nie występuje między nimi rozdzielność majątkowa, lub rolnik ten prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2025 r. poz. 197, z późn. zm.)(…).
W przypadku wniosków o przyznanie pomocy składanych w ramach interwencji I.10.2 warunek, o którym mowa powyżej będzie spełniony jeśli wnioskodawcy przyznano podstawowe wsparcie dochodów w ramach PS WPR (tj. wydano decyzję) w roku 2024 r. lub 2025 r. Należy podkreślić, że regulacja ta określa termin przyznania tego wsparcia nie wskazując, za którą kampanię naboru wniosków ta płatność jest przyznana. Oznacza to, że znaczenie ma data przyznania podstawowego wsparcia w ramach PS WPR (data wydania decyzji w tym zakresie) a nie to, za który rok to wsparcie zostało przyznane.
Niemniej jednak mając na uwadze poczynione powyżej założenie, należy wskazać że wnioski o podstawowe wsparcie w ramach PS WPR za rok 2025 mogą być składane od 16 czerwca 2025 r. Natomiast zgodnie z art. 67 ust. 11 ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (Dz. U. z 2023 r., poz. 412) decyzja w sprawie o przyznanie pomocy m. in. na podstawowe wsparcie (na podstawie wniosku o podstawowe wsparcie złożonego w 2025 r.) jest wydawana w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie tej pomocy (czyli w tym przypadku do 31 maja 2026 r.). Oznacza to, że wnioskodawca któremu nie przyznano tego wsparcia za rok 2024 (gdyż o takie wsparcie się nie ubiegał) a złoży wniosek o podstawowe wsparcie po raz pierwszy za rok 2025, nie spełni kryterium przyznania pomocy określonego w § 3 ust. 3 pkt. 1 regulaminu dla obszaru A, B lub C.
Czy o przyznanie pomocy może wnioskować rolnik, który nie ubiegał się o podstawowe wsparcie w ramach PS WPR ale o pomoc tą wystąpił np. w 2024 roku małżonek rolnika i małżonek ten otrzymał to wsparcie.
Tak, o ile pomiędzy wnioskodawcą a małżonkiem nie występuje rozdzielność majątkowa.
Czy rolnik nie będący VAT-owcem może ubiegać się o dofinansowanie wartości brutto (łącznie z podatkiem VAT)?
Pomoc udzielana w ramach interwencji I.10.2 nie obejmuje kosztów podatku od towarów i usług (VAT) niezależnie od tego czy wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, czy też nie.