Obszar B - inwestycje dotyczące mikroinstalacji produkujących energię z promieniowania słonecznego
Czy można przyznać pomoc na operację polegającą na zakupie dwóch mikroinstalacji PV, z których jedna będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby budynku mieszkalnego, a druga wyłącznie na potrzeby pozostałych budynków w gospodarstwie (zastrzegając przy tym, że spełniony będzie warunek „nie więcej niż 10 kW/20% oraz każda z instalacji będzie posiadała magazyn energii)?
TAK. Można przyznać pomoc na zakup dwóch mikroinstalacji PV wraz z magazynami energii elektrycznej (po jednym na każdą mikroinstalację PV) w dwóch odrębnych PPE, gdzie jedna instalacja PV będzie wykorzystywana na potrzeby produkcyjne gospodarstwa a druga na potrzeby mieszkalne, o ile moc mikroinstalacji PV na potrzeby mieszkalne nie przekroczy 10 kW i będzie stanowić nie więcej niż 20% całkowitej mocy urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej z OZE znajdujących się w gospodarstwie (w obu PPE) – co powinno jednoznacznie wynikać z karty informacyjnej PV, stanowiącej załącznik do wniosku o przyznanie pomocy. Przy czym warunkiem koniecznym powyższego rozwiązania jest to, by część mieszkalna była funkcjonalnie powiązana z częścią produkcyjną gospodarstwa, tzn. by obie części były zlokalizowane w ramach jednego siedliska, tj. jednej działki lub kilku działek bezpośrednio przylegających do siebie. W przypadku, gdy dom mieszkalny mieści się w innej lokalizacji niż gospodarstwo rolne, wówczas pomoc może być przyznana jedynie na zakup instalacji PV, która będzie wykorzystywana w części gospodarstwa rolnego.
Czy w ramach interwencji mogę otrzymać dofinansowanie, jeżeli posiadam jedno PPE w gospodarstwie i na tym PPE mam już instalację PV. Ma ona kilka lat i zawiera moduły o niższych sprawnościach niż aktualnie dostępne na rynku. Czy wtedy byłaby możliwość powiększenia istniejącej instalacji lub zainstalowania całości od nowa?
W odniesieniu do kwestii dotyczącej możliwości powiększenia już istniejącej mikroinstalacji PV rozumianej jako rozbudowa tej mikroinstalacji, gdzie dodatkowo może zaistnieć potrzeba wymiany niektórych elementów na nowe wskutek ich uszkodzenia / wyeksploatowania (np. dodatkowe nowe ogniwa z jednoczesną wymianą uszkodzonych ogniw na nowe, wymiana falownika na nowy większy lub wstawienie dodatkowego falownika obok istniejącego), informuję że zgodnie z regulaminem pomoc;
- może być przyznana na zakup nowej mikroinstalacji PV z magazynem energii elektrycznej;
- za koszt niekwalifikowalny uznaje się również koszt zakupu samych modułów fotowoltaicznych bez elementów wchodzących w skład mikroinstalacji.
zatem przedmiotem pomocy nie może być rozbudowa / modernizacja istniejącej mikroinstalacji PV, a montaż nowej mikroinstalacji PV, obok np. istniejącej.
Odnosząc się natomiast do możliwości zainstalowania mikroinstalacji PV w całości od nowa, co w opisanym w pytaniu przypadku rozumiemy jako całkowity demontaż istniejącej mikroinstalacji PV z uwagi np. na jej znaczne wyeksploatowanie i zainstalowanie w jej miejscu nowej, należy wskazać, że zgodnie z regulaminem, nie są wspierane operacje/inwestycje, które mają charakter odtworzeniowy. Operacja/inwestycje odtworzeniowa ma miejsce wtedy, gdy dochodzi do zastąpienia posiadanej mikroinstalacji PV lub jej części nową odtworzoną mikroinstalacją PV lub jej częścią bez zwiększania zdolności produkcyjnych o co najmniej 25% lub bez gruntownej zmiany charakteru produkcji czy zastosowanej technologii.
Czy w ramach programu istnieje możliwość zakupu magazynu energii, ale bez instalacji PV (zakładając, że posiadam już instalację)?
NIE. Zgodnie z zapisami regulaminu, w obszarze B pomoc przyznaje się, jeżeli operacja dotyczy zakupu mikroinstalacji PV wraz z magazynem energii elektrycznej. Oznacza to, że pomoc nie może zostać udzielona na zakup samego magazynu energii elektrycznej (nawet jeżeli w gospodarstwie istnieje już mikroinstalacja PV), gdyż zakup magazynu energii elektrycznej jest nieodłącznie związany z zakupem mikroinstalacji PV.
Czy w ramach obszaru B z dofinansowania mogą skorzystać producenci drobiu nieekologicznego, którzy wykorzystują energię elektryczną na cele tej produkcji?
TAK. Przepisy regulaminu nie wykluczają z możliwości ubiegania się o pomoc producentów drobiu nieekologicznego, którzy wykorzystują energię elektryczną na cele prowadzonej produkcji, o ile spełnią warunki wskazane w ww. regulaminie.
Czy istnieje możliwość uzyskania zaliczki?
Tak, zgodnie z zapisami regulaminu na realizację operacji może być wypłacona zaliczka w wysokości nieprzekraczającej 50% kwoty przyznanej pomocy, jeżeli wnioskodawca wystąpił o przyznanie i wypłatę zaliczki we wniosku o przyznanie pomocy. Warunkiem wypłaty zaliczki jest wniesienie przez beneficjenta zabezpieczenia zaliczki w formie weksla niezupełnego (in blanco). Termin wniesienia zabezpieczenia określa umowa.
Jeżeli planowany jest zakup nowej instalacji PV obok już istniejącej instalacji PV w gospodarstwie, to czy magazyn energii musi być równy 0,5 * moc nowej instalacji czy 0,5 * mocy sumarycznej (nowa + istniejąca)?
Pojemność magazynu energii elektrycznej planowanego jako zakup w ramach interwencji I.10.2 w obszarze B, należy odnieść do mocy mikroinstalacji PV planowanej do zakupu w ramach tej interwencji – bez uwzględniania mocy istniejącej instalacji PV. Zatem pojemność ww. magazynu energii elektrycznej nie może być mniejsza niż iloczyn mocy zainstalowanej elektrycznej PV (nowej) wyrażonej w kilowatach (kW) i przelicznika wynoszącego 0,5.
W jaki sposób osoba prawna, jonop lub spółka cywilna ma wywiązać się z obowiązku odbycia szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa?
Aby został spełniony warunek odbycia szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa w przypadku wnioskodawców będących:
- osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości – przeszkolony musi zostać pracownik wnioskodawcy (np. który w zakresie swoich obowiązków będzie posiadał obsługę urządzeń wchodzących w skład operacji). Na potwierdzenie powyższego wnioskodawca powinien dostarczyć dokument potwierdzającego zatrudnienie w podmiocie wnioskującym o pomoc np. oświadczenie o zatrudnieniu) lub członek zarządu podmiotu wnioskującego o pomoc;
- spółką cywilną - przeszkolony musi być co najmniej jeden ze wspólników tej spółki cywilnej.
Wypełnienie ww. obowiązku odbycia szkolenia musi być udokumentowane poprzez przedstawienie odpowiedniego zaświadczenia/certyfikatu:
- na etapie wniosku o przyznanie pomocy – jeżeli szkolenie było przeprowadzone w okresie 24 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.2 albo
- na etapie wniosku o płatność końcową – jeżeli beneficjent nie udokumentował odbycia ww. szkolenia na etapie wniosku o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.2.
Kto może prowadzić szkolenie w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa?
Przepisy regulujące zasady ubiegania się o pomoc w ramach interwencji I.10.2 nie określają listy podmiotów prowadzących szkolenia z zakresu efektywności energetycznej gospodarstwa. Podmiot, który przeprowadzał będzie ww. szkolenie powinien być do tego uprawniony, tj. powinien w swoim zakresie działania posiadać działalność szkoleniową.
Dokumentem potwierdzającym odbycie szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa jest zaświadczenie/certyfikat. W przypadku, gdy ze wskazanej w zaświadczeniu/certyfikacie nazwy szkolenia nie będzie precyzyjnie wynikało, że szkolenie to dotyczyło zagadnień związanych z efektywnością energetyczną gospodarstwa, do dokumentu należy dołączyć program szkolenia.
Czy może aplikować rolnik, któremu nie przyznano podstawowego wsparcia dochodów w ramach PS WPR w 2024 r., ale wniosek o to wsparcie złożył po raz pierwszy w 2025 r.?
Zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 regulaminu dla obszaru A, B lub C, o przyznanie pomocy będzie mógł ubiegać się rolnik będący osobą fizyczną lub prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, bądź wspólnicy spółki cywilnej prowadzący działalność rolniczą w ramach spółki cywilnej, jeżeli spełnia następujące warunki:
1) została mu przyznana jednolita płatność obszarowa na podstawie przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego lub podstawowe wsparcie dochodów w ramach PS WPR co najmniej w roku, w którym złożono WOPP lub w roku poprzednim lub płatność ta została przyznana małżonkowi rolnika – o ile nie występuje między nimi rozdzielność majątkowa, lub rolnik ten prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2025 r. poz. 197, z późn. zm.)(…).
W przypadku wniosków o przyznanie pomocy składanych w ramach interwencji I.10.2 warunek, o którym mowa powyżej będzie spełniony jeśli wnioskodawcy przyznano podstawowe wsparcie dochodów w ramach PS WPR (tj. wydano decyzję) w roku 2024 r. lub 2025 r. Należy podkreślić, że regulacja ta określa termin przyznania tego wsparcia nie wskazując, za którą kampanię naboru wniosków ta płatność jest przyznana. Oznacza to, że znaczenie ma data przyznania podstawowego wsparcia w ramach PS WPR (data wydania decyzji w tym zakresie) a nie to, za który rok to wsparcie zostało przyznane.
Niemniej jednak mając na uwadze poczynione powyżej założenie, należy wskazać że wnioski o podstawowe wsparcie w ramach PS WPR za rok 2025 mogą być składane od 16 czerwca 2025 r. Natomiast zgodnie z art. 67 ust. 11 ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (Dz. U. z 2023 r., poz. 412) decyzja w sprawie o przyznanie pomocy m. in. na podstawowe wsparcie (na podstawie wniosku o podstawowe wsparcie złożonego w 2025 r.) jest wydawana w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie tej pomocy (czyli w tym przypadku do 31 maja 2026 r.). Oznacza to, że wnioskodawca któremu nie przyznano tego wsparcia za rok 2024 (gdyż o takie wsparcie się nie ubiegał) a złoży wniosek o podstawowe wsparcie po raz pierwszy za rok 2025, nie spełni kryterium przyznania pomocy określonego w § 3 ust. 3 pkt. 1 regulaminu dla obszaru A, B lub C.
Czy o przyznanie pomocy może wnioskować rolnik, który nie ubiegał się o podstawowe wsparcie w ramach PS WPR ale o pomoc tą wystąpił np. w 2024 roku małżonek rolnika i małżonek ten otrzymał to wsparcie.
Tak, o ile pomiędzy wnioskodawcą a małżonkiem nie występuje rozdzielność majątkowa.
Czy karta informacyjna PV w zakresie określenia doboru mocy planowanych do wykonania mikroinstalacji PV może również uwzględnić moc planowaną do wykonania pompy ciepła?
W przypadku gdy planowany jest zakup pompy ciepła (wraz z zakupem mikroinstalacji PV i magazynem energii elektrycznej), wówczas dobór mocy określony w karcie informacyjnej PV (poz. 7.1 karty) dla mikroinstalacji PV wraz z magazynem, może uwzględnić moc planowanej do wykonania pompy ciepła (poz. 7.1d karty). Przy czym, moc pompy ciepła może być uwzględniona w całości, o ile planowana do zainstalowania w gospodarstwie pompa ciepła zostanie wykorzystana wyłącznie na potrzeby budynków gospodarstwa rolnego wnioskodawcy z wyłączeniem budynków mieszkalnych jednorodzinnych. W przypadku gdy pompa ciepła będzie wykorzystana w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych należy uwzględnić taką wartość mocy tej pompy (wynikającej z poz. 17.1 karty), która po jej zsumowaniu z obliczoną mocą przypadającą na budynki mieszkalne jednorodzinne (poz. 7.1a karty) włącznie nie przekroczy warunku mówiącego, że moc przypadająca na budynki mieszkalne nie może być większa niż 10 kW i stanowić nie więcej niż 20% całkowitej mocy urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej z OZE znajdujących się w gospodarstwie (wykazanej w poz. 10 karty). Uwaga: nie może być uwzględniona moc pompy ciepła, która będzie wykorzystywana w budynkach przeznaczonych do działalności pozarolniczej i budynkach niebędących własnością wnioskodawcy oraz moc pompy ciepła która już jest zainstalowana w gospodarstwie.
Jakiego rodzaju pompy ciepła mogą zostać objęte dofinansowaniem?
Przepisy nie precyzują i nie wskazują konkretnego rodzaju pompy ciepła jakie mogą być dofinansowane w ramach interwencji I.10.2 w obszarze B. Zatem każdy zakup pompy ciepła (np. pompy powietrznej, wodnej, gruntowej) może być dofinansowany pod warunkiem, że wraz z zakupem tej pompy zostanie również zakupiona mikroinstalacja PV wraz z magazynem energii elektrycznej (po spełnieniu pozostałych warunków regulaminu w obszarze B) oraz elementy elektryczne występujące w tej pompie ciepła, będą zasilane energią elektryczną z mikroinstalacji PV.
Czy w sytuacji gdy beneficjent posiada 2 siedziby może zainstalować 2 instalacje a każda nie przekraczałaby 50kW?
TAK, zastrzeżeniem że w obu tych siedzibach wnioskodawca prowadzi działalność rolnicza tj. posiada budynki/budowle wykorzystywane do jej prowadzania.
Zapisy regulaminu nie precyzują, czy w ramach pomocy w przypadku, gdy wnioskodawca prowadzi działalność rolnicza w dwóch lokalizacjach (dwóch siedzibach) może być zainstalowana jedna, czy wiele mikroinstalacji PV a jedynie wskazują, że pomoc ma dotyczyć zakupu mikroinstalacji PV wraz z magazynem energii elektrycznej, z której energia elektryczna (wraz z jej magazynowaniem) będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne gospodarstwa. Pomoc może być przyznana na zakup dwóch mikroinstalacji PV (po jednej na każde PPE występujące w danej lokalizacji (siedzibie)) wraz z magazynami energii elektrycznej (po jednym na każdą mikroinstalację PV) pod warunkiem, że każda z nich będzie dostosowana do zużycia energii elektrycznej w danej siedzibie wynikającego z karty informacyjnej PV i moc każdej z nich nie przekroczy 50 kW na każde PPE. Jednocześnie należy pamiętać że zgodnie z zapisami regulaminu dla obszaru B maksymalna wysokość pomocy udzielona beneficjentowi, w okresie realizacji PS WPR, wynosi 200 tys. zł.
Czy pojemność magazynu energii może być większa niż moc instalacji PV - np. instalacja PV o mocy 25 kW, a magazyn energii o pojemności 30 kWh?
Przepisy regulaminu nie określają maksymalnej pojemności magazynu energii elektrycznej, ani nie regulują czy pojemność tego magazynu (co do wartości) może być większa niż moc mikroinstalacji PV. Wskazują natomiast że:
- minimalna pojemność magazynu nie może być mniejsza niż iloczyn mocy zainstalowanej elektrycznej PV (planowanej mikroinstalacji PV) wyrażonej w kilowatach (kW) i przelicznika wynoszącego 0,5 oraz
- całkowita moc urządzeń wytwarzających energię elektryczną w gospodarstwie nie może przekroczyć 50 kW na każdy odrębny punkt poboru energii (PPE) występujący w tym gospodarstwie.
Jeżeli, zatem moc magazynu energii elektrycznej o pojemności 30 kWh (lub moc inwertera {falownika}) jest większa od mocy mikroinstalacji (25 kW), wówczas, mając na uwadze art. 7 ust. 8d12 ustawy Prawo energetyczne,. należy zsumować moc (nie pojemność) tego magazynu z mocą mikroinstalacji PV. Jeżeli wynik tej sumy przekroczy wartość 50 kW dojdzie wówczas do niespełnienia warunku wskazanego w § 3 ust. 13 pkt 3 regulaminu, w wyniku czego pomoc nie będzie mogła zostać udzielona.
Jeżeli rolnik posiada w swoim gospodarstwie instalacje o mocy 20 kW i w ramach inwestycji planuje zakup i montaż na tym samym PPE instalacji PV o mocy 30 kW, czy magazyn energii, będący przedmiotem inwestycji może obejmować całą instalację (istniejącą i planowaną do realizacji w ramach operacji) ?
Jeżeli magazyn energii elektrycznej będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby własne gospodarstwa, to niezależnie czy będzie podłączony tylko do planowanej mikroinstalacji PV, czy do planowanej i istniejącej (włącznie) mikroinstalacji PV, może być uznany jako koszt kwalifikowalny w ramach interwencji I.10.2.
Dodatkowo zwracam uwagę, aby w takiej sytuacji sprawdzić czy w tym przypadku nie dojdzie do zsumowania mocy istniejącej i planowanej mikroinstalacji PV z mocą planowanego magazynu energii elektrycznej, gdzie wynik tej sumy nie może przekroczyć 50 kW (patrz pytanie powyżej).
Czy karta informacyjna PV, który stanowi załącznik do wniosku, musi zostać podpisany podpisem elektronicznym czy wystarczy skan karty informacyjnej PV podpisanego ręcznie przez osobę sporządzającą kartę informacyjną PV posiadającą odpowiednie uprawnienia? Czy skan karty informacyjnej PV musi zostać potwierdzony za zgodność z oryginałem? Czy jeśli kartę informacyjną PV podpisuje osoba z uprawnieniami SEP to, czy należy dołączyć skan tych uprawnień i czy ono też musi zostać potwierdzone za zgodność z oryginałem?
Warunki, które muszą spełniać załączane do wniosku o przyznanie pomocy załączniki określone zostały w § 4 ust. 10 regulaminu dla obszaru B. W myśl wskazanej regulacji załączane do wniosku dokumenty wymagające opatrzenia podpisem przez osobę trzecią dołącza się w postaci elektronicznej jako:
- dokumenty opatrzone przez tę osobę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym, albo
- elektroniczne kopie dokumentów sporządzonych w postaci papierowej i opatrzonych przez tę osobę podpisem własnoręcznym, zapisane w formacie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 3 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
W przypadku sporządzenia karty informacyjnej PV przez osobę z uprawnieniami wymienionymi w Załączniku nr 6 do regulaminu dla obszaru B, w ust. 7 pkt. 2 tj. z uprawnieniami SEP, wnioskodawca powinien dołączyć do wniosku skan świadectwa potwierdzającego posiadanie tych kwalifikacji, bez konieczności potwierdzania go za zgodność z oryginałem. W przypadku niedołączenia skanu ww. świadectwa, Oddział Regionalny ARiMR wezwie wnioskodawcę do dostarczenia dokumentu potwierdzającego posiadanie ww. uprawnień, co może wpłynąć na wydłużenie okresu weryfikacji wniosku.
Kto ma podpisać oświadczenie o tym, że ukończy szkolenie w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa, które odbędzie się nie później niż do złożenia ostatniego wniosku o płatność, w przypadku gdy wnioskodawcą jest Spółka z o.o.
Zgodnie z zapisami regulaminu złożenie wniosku o przyznanie pomocy za pomocą PUE następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie podmiotu składającego ten wniosek, z tym że w przypadku gdy wniosek składany jest przez podmiot niebędący osobą fizyczną – po uwierzytelnieniu osoby:
- uprawnionej do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;
- upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.
Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że załączniki do wniosku stanowią integralną część wniosku dokument wskazany w pytaniu, który dotyczy podmiotu wnioskującego, zwolniony jest z koniczności dodatkowego podpisu, gdyż jego uwierzytelnienie nastąpi w momencie przesłania wniosku przez PUE. Natomiast w przypadku dokumentów wymagających opatrzenia podpisem przez osoby trzecie, zastosowanie mają zapisy regulaminów wskazane w § 4 ust. 10 regulaminu.
Czy w sytuacji gdy jest planowany montaż mikroinstalcji PV (fotowoltaiki) na dachu budynku, to czy będzie dofinansowana wymiana pokrycia dachowego tego budynku pod tą mikroinstalację?
Zakres kosztów podlegających dofinansowaniu znajduje się w § 3 ust. 18 – 23 regulaminu dla obszaru B. W myśl powyższych przepisów, wymiana pokrycia dachowego pod mikroinstalację PV nie wpisuje się w zakres kosztów kwalifikowalnych w ramach interwencji I.10.2 w obszarze B.
Czy rolnik nie będący VAT-owcem może realizować inwestycję na instalację OZE i mieć wystawioną fakturę na 8% VAT?
Pomoc udzielana w ramach interwencji I.10.2 nie obejmuje kosztów podatku od towarów i usług (VAT) niezależnie od tego czy wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, a także niezależnie od wyskości zastosowaj przez wykonawcę stawki podatku. Ustalenie wymiaru podatku VAT nie stanowi zakresu kompetencji ARiMR. ARiMR rozliczając inwestycje dotyczące fotowoltaiki nie kwestionuje przyjętej na fakturach stawki podatku VAT.