Obszar C - inwestycje dotyczące rozwiązań poprawiających efektywność energetyczną budynków gospodarstw rolnych
Czy koszt wymiany ścian budynku ze starej płyty warstwowej, na nową płytę warstwową, która zapewni szczelność budynku i jego termomodernizację, koszt wymiany eternitowego pokrycia dachowego na płytę warstwową, która wpłynie na termomodernizację budynku, koszt przebudowy budynku gospodarczego, jeśli podczas przebudowy budynek zostanie poddany termomodernizacji, mogą być uznane za koszty kwalifikowane w ramach obszaru C?
Jednym z celów interwencji I.10.2 Inwestycje w gospodarstwach rolnych w zakresie OZE i poprawy efektywności energetycznej jest „przyczynianie się do łagodzenia zmiany klimatu i przystosowywania się do niej, w tym poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych i zwiększenie sekwestracji węgla, a także promowanie zrównoważonej energii”. Zatem co do zasady w ramach obszaru C ww. interwencji, wspierane są rozwiązania, które po realizacji mają przyczynić się do poprawy efektywności energetycznej gospodarstw rolnych.
Dlatego też ww. koszty mogą być uznane za koszty kwalifikowane w ramach interwencji I.10.2 obszar C, o ile zapewnią one w budynku/budowli redukcję wskaźnika EK i EP o co najmniej 30 % - co zostanie wykazane w załączonej do wniosku o przyznanie pomocy karcie informacyjnej termomodernizacji oraz operacje te będą dotyczyły budynków/budowli gospodarstwa rolnego wskazanych w regulaminie.
Ponadto każda inwestycja realizowana w ramach Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej powinna również spełniać warunek racjonalności opisany w regulaminie, w tym powinna być uzasadniona ekonomicznie także pod względem jej kosztów, oraz nie powinna mieć charakteru odtworzeniowego.
W przypadku przebudowy dachu z dwuspadowego na jednospadowy, jeśli koszt podwyższenia ściany pod dach jednospadowy, będzie kosztem własnym, to czy koszt konstrukcji dachu oraz koszt płyty warstwowej będzie kosztem kwalifikowanym?
Koszty konstrukcji dachu oraz koszt płyty warstwowej (związane z przebudową dachu z dwuspadowego na jednospadowy) mogą być uznane za koszty kwalifikowalne w obszarze C, o ile w ramach wniosku o przyznanie pomocy zostanie wykazane zadanie: docieplenie dachu oraz operacja ta zapewni redukcję wskaźnika EK i EP o co najmniej 30 % (co zostanie wykazane w załączonej do wniosku o przyznanie pomocy karcie informacyjnej termomodernizacji) i przebudowa ta będzie dotyczyła jednego z budynków gospodarstwa rolnego wskazanych w regulaminie i będzie spełniać warunki racjonalności opisane w regulaminie.
Czy zakup kurtyny termicznej do szklarni wraz z aplikacją do sterowania m.in. kurtynami, automatyka do kotłów, komputer klimatyczny będą stanowiły koszty kwalifikowalne w ramach interwencji I.10.2 w obszarze C?
TAK. Koszty zakup kurtyny termicznej do szklarni wraz z aplikacją do sterowania m.in. kurtynami, automatyka do kotłów, komputer klimatyczny mogą być uznane za koszty kwalifikowalne w ramach interwencji I.10.2 w obszarze C, o ile operacja ta zapewni redukcję wskaźnika EK i EP o co najmniej 30 % (co zostanie wykazane w załączonej do wniosku o przyznanie karcie informacyjnej termomodernizacji).
Czy istnieje możliwość uzyskania zaliczki?
Zgodnie z zapisami regulaminu na realizację operacji może być wypłacona zaliczka w wysokości nieprzekraczającej 50% kwoty przyznanej pomocy, jeżeli wnioskodawca wystąpił o przyznanie i wypłatę zaliczki we wniosku o przyznanie pomocy. Warunkiem wypłaty zaliczki jest wniesienie przez beneficjenta zabezpieczenia zaliczki w formie weksla niezupełnego (in blanco). Termin wniesienia zabezpieczenia określa umowa.
Kto może prowadzić szkolenie w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa?
Przepisy regulujące zasady ubiegania się o pomoc w ramach interwencji I.10.2 nie określają listy podmiotów prowadzących szkolenia z zakresu efektywności energetycznej gospodarstwa. Podmiot, który przeprowadzał będzie ww. szkolenie powinien być do tego uprawniony, tj. powinien w swoim zakresie działania posiadać działalność szkoleniowptwierdzającym odbycie szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa jest zaświadczenie/certyfikat. W przypadku, gdy ze wskazanej w zaświadczeniu/certyfikacie nazwy szkolenia nie będzie precyzyjnie wynikało, że szkolenie to dotyczyło zagadnień związanych z efektywnością energetyczną gospodarstwa, do dokumentu należy dołączyć program szkolenia.
W jaki sposób osoba prawna, jonop lub spółka cywilna ma wywiązać się z obowiązku odbycia szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa?
Aby został spełniony warunek odbycia szkolenia w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa w przypadku wnioskodawców będących:
- osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości – przeszkolony musi zostać pracownik wnioskodawcy (np. który w zakresie swoich obowiązków będzie posiadał obsługę urządzeń wchodzących w skład operacji). Na potwierdzenie powyższego wnioskodawca powinien dostarczyć dokument potwierdzającego zatrudnienie w podmiocie wnioskującym o pomoc np. oświadczenie o zatrudnieniu) lub członek zarządu podmiotu wnioskującego o pomoc;
- spółką cywilną - przeszkolony musi być co najmniej jeden ze wspólników tej spółki cywilnej.
Wypełnienie ww. obowiązku odbycia szkolenia musi być udokumentowane poprzez przedstawienie odpowiedniego zaświadczenia/certyfikatu:
- na etapie wniosku o przyznanie pomocy – jeżeli szkolenie było przeprowadzone w okresie 24 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.2 albo
- na etapie wniosku o płatność końcową – jeżeli beneficjent nie udokumentował odbycia ww. szkolenia na etapie wniosku o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.2.
Jeśli wnioskodawca planuje realizację operacji w trzech budynkach, to czy redukcję wskaźnika EK o co najmniej 30% i wskaźnika EP o co najmniej 30% ma osiągnąć w każdym z tych budynków czy wystarczy tylko w jednym?
Zgodnie z zapisami regulaminu dla obszaru C, pomoc przyznaje się jeżeli operacja dotyczy wyłącznie budynków gospodarstw rolnych (tj. budynki lub budowle wykorzystywane do produkcji rolnej, w tym przygotowania do sprzedaży produktów rolnych wytwarzanych w gospodarstwie, takie jak budynki do przygotowania produktów rolnych do sprzedaży, budynki inwentarskie dla zwierząt gospodarskich, pieczarkarnie, chłodnie, budynki do przechowywania owoców i warzyw w tym w kontrolowanej atmosferze, magazyny oczyszczania i suszenia nasion, budynki związane z rolniczym handlem detalicznym lub sprzedażą bezpośrednią lub dostawami bezpośrednimi, szklarnie, tunele foliowe, budynki zaplecza gospodarstwa rolnego w tym budynki wielofunkcyjne służące produkcji rolnej) oraz w każdym z tych budynków lub budowli zapewni redukcję wskaźnika EK o co najmniej 30% i wskaźnika EP o co najmniej 30%. Zatem planując operację realizowaną w kilku budynkach ww. wskaźniki muszą być osiągnięte w każdym z budynków odrębnie, co musi wynikać z karty/kart informacyjnych termomodernizacji załączonych do wniosku o przyznanie pomocy.
Czy możliwe jest ubieganie się o pomoc na inwestycje w termomodernizację tuneli foliowych?
Tak, jeżeli w karcie informacyjnej termomodernizacji (składanej razem z wnioskiem o przyznanie pomocy) dla tego tunelu zostanie m. in. wykazany numer świadectwa charakterystyki energetycznej (dla tego tunelu) oraz wykazane zostanie, że planowana do realizacji operacja zapewni po jej zakończeniu redukcję wskaźnika EK i wskaźnika EP o co najmniej 30%, i zrealizowana inwestycja zapewni jej trwałość przez 5 lat okresu związania z celem od dnia dokonania płatności końcowej.
Czy może aplikować rolnik, któremu nie przyznano podstawowego wsparcia dochodów w ramach PS WPR w 2024 r., ale wniosek o to wsparcie złożył po raz pierwszy w 2025 r.?
Zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 regulaminu dla obszaru A, B lub C, o przyznanie pomocy będzie mógł ubiegać się rolnik będący osobą fizyczną lub prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, bądź wspólnicy spółki cywilnej prowadzący działalność rolniczą w ramach spółki cywilnej, jeżeli spełnia następujące warunki:
1) została mu przyznana jednolita płatność obszarowa na podstawie przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego lub podstawowe wsparcie dochodów w ramach PS WPR co najmniej w roku, w którym złożono WOPP lub w roku poprzednim lub płatność ta została przyznana małżonkowi rolnika – o ile nie występuje między nimi rozdzielność majątkowa, lub rolnik ten prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2025 r. poz. 197, z późn. zm.)(…).
W przypadku wniosków o przyznanie pomocy składanych w ramach interwencji I.10.2 warunek, o którym mowa powyżej będzie spełniony jeśli wnioskodawcy przyznano podstawowe wsparcie dochodów w ramach PS WPR (tj. wydano decyzję) w roku 2024 r. lub 2025 r. Należy podkreślić, że regulacja ta określa termin przyznania tego wsparcia nie wskazując, za którą kampanię naboru wniosków ta płatność jest przyznana. Oznacza to, że znaczenie ma data przyznania podstawowego wsparcia w ramach PS WPR (data wydania decyzji w tym zakresie) a nie to, za który rok to wsparcie zostało przyznane.
Niemniej jednak mając na uwadze poczynione powyżej założenie, należy wskazać że wnioski o podstawowe wsparcie w ramach PS WPR za rok 2025 mogą być składane od 16 czerwca 2025 r. Natomiast zgodnie z art. 67 ust. 11 ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (Dz. U. z 2023 r., poz. 412) decyzja w sprawie o przyznanie pomocy m. in. na podstawowe wsparcie (na podstawie wniosku o podstawowe wsparcie złożonego w 2025 r.) jest wydawana w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie tej pomocy (czyli w tym przypadku do 31 maja 2026 r.). Oznacza to, że wnioskodawca któremu nie przyznano tego wsparcia za rok 2024 (gdyż o takie wsparcie się nie ubiegał) a złoży wniosek o podstawowe wsparcie po raz pierwszy za rok 2025, nie spełni kryterium przyznania pomocy określonego w § 3 ust. 3 pkt. 1 regulaminu dla obszaru A, B lub C.
Czy o przyznanie pomocy może wnioskować rolnik, który nie ubiegał się o podstawowe wsparcie w ramach PS WPR ale o pomoc tą wystąpił np. w 2024 roku małżonek rolnika i małżonek ten otrzymał to wsparcie.
Tak, o ile pomiędzy wnioskodawcą a małżonkiem nie występuje rozdzielność majątkowa.
Kto ma podpisać oświadczenie o tym, że ukończy szkolenie w zakresie efektywności energetycznej gospodarstwa, które odbędzie się nie później niż do złożenia ostatniego wniosku o płatność, w przypadku gdy wnioskodawcą jest Spółka z o.o.?
Zgodnie z zapisami regulaminu złożenie wniosku o przyznanie pomocy za pomocą PUE następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie podmiotu składającego ten wniosek, z tym że w przypadku gdy wniosek składany jest przez podmiot niebędący osobą fizyczną – po uwierzytelnieniu osoby:
- uprawnionej do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;
- upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.
Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że załączniki do wniosku stanowią integralną część wniosku dokument wskazany w pytaniu, który dotyczy podmiotu wnioskującego, zwolniony jest z koniczności dodatkowego podpisu, gdyż jego uwierzytelnienie nastąpi w momencie przesłania wniosku przez PUE. Natomiast w przypadku dokumentów wymagających opatrzenia podpisem przez osoby trzecie, zastosowanie mają zapisy regulaminów wskazane w § 4 ust. 10 regulaminu.
Czy inwestycja może obejmować budynek mieszkalny?
NIE. Pomoc w ramach interwencji I.10.2 w obszarze C, nie może być udzielona na operację związaną z budynkiem mieszkalnym, gdyż budynek ten nie wpisuje się w listę budynków gospodarstwa rolnego wykazanych w § 3 ust. 13 pkt 1 regulaminu.
Czy rolnik nie będący VAT-owcem może ubiegać się o dofinansowanie wartości brutto (łącznie z podatkiem VAT)?
Pomoc udzielana w ramach interwencji I.10.2 nie obejmuje kosztów podatku od towarów i usług (VAT) niezależnie od tego czy wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, czy też nie.