W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Cechy wizualne

Jakich rozwiązań to dotyczy

  • Strony internetowe
  • Aplikacje mobilne
  • Media społecznościowe
  • Dokumenty

Dlaczego jest to ważne

Około 80% informacji, które docierają do nas, odbieramy za pomocą zmysłu wzroku. Dbanie o dostępność cyfrową oznacza jednak, że informacje, instrukcje czy stany pól formularzy, muszą być przekazywane również w inny sposób, nie tylko wizualny. Dzięki temu będą mogły z nich korzystać także osoby niewidome, słabowidzące czy nierozróżniające kolorów. 

Unikaj koloru jako jedynego wyróżnienia

  • Odniesienie do koloru w opisach instrukcji, na przykład: kliknij czerwony przycisk, aby odrzucić, a zielony, żeby przejść dalej — w tej sytuacji możesz pozostawić kolory przycisków, ale funkcje, które wywołują, opisz w ich etykietach. W instrukcji odnoś się właśnie do tych etykiet, na przykład w następujący sposób: jeśli chcesz zrezygnować, użyj przycisku Odrzuć, a jeśli chcesz przejść dalej, użyj przycisku Zaakceptuj.
  • Wyróżnianie kolorem informacji w wykresach — tę niedostępną cyfrowo sytuację rozwiążesz, gdy dodasz (oprócz koloru) jednocześnie inny rodzaj wyróżnienia, na przykład różne desenie słupków czy różne typy linii lub odpowiedni opis tekstowy.
  • Sygnalizowanie kolorem błędów przy wypełnianiu formularzy, na przykład: kolor ramki błędnie wypełnionego pola zmienia się z czarnego na czerwony —  aby rozwiązać tę sytuację, zamiast tego wyróżnienia kolorem, albo łącznie z nim, dodaj informację tekstową, że pole jest błędnie wypełnione, wraz z informacją, jak ten błąd usunąć.
  • Wyróżnienie linku z otaczającego go tekstu wyłącznie kolorem — może utrudniać znalezienie go i użycie przez osoby słabowidzące czy nierozróżniające kolorów. Dlatego w linkach łącz wyróżnienie kolorem z innym sposobem formatowania, najlepiej z typowym dla linków podkreśleniem.

Unikaj odwołania do kształtu i pozycji jako jedynej instrukcji

  • Gdy wskazujesz w instrukcji lewą czy prawą stronę ekranu, na przykład: kliknij przycisk po lewej stronie — to taka informacja nie jest pomocna dla użytkowników, którzy nie korzystają z narządu wzroku. Czytnik ekranu odczytuje bowiem zawartość w sposób sekwencyjny, w kolejności kodu, i w żadnym momencie nie przekazuje informacji o pozycji poziomej odczytywanych elementów względem widoku na ekranie.
  • Gdy odnosisz się w instrukcji do kształtu — to użytkownik, który nie korzysta z narządu wzroku, nie odróżni kształtów poszczególnych elementów strony internetowej. Na przykład: kliknij kółko, aby zaakceptować, jest instrukcją bezużyteczną dla takiej osoby. Czytnik ekranu również takiego problemu nie rozwiąże.

Dlatego zawsze odwołuj się w instrukcjach do etykiet przycisków i ich logiki (zamiast do ich kolorów lub kształtów) — na przykład: użyj przycisku Sortuj w panelu bocznym Filtrowanie.


Logotypy związane z finansowaniem projektu, w ramach którego powstał ten artykuł – Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój, Rzeczpospolita Polska, Europejski Fundusz Społeczny

{"register":{"columns":[]}}