W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Linki i przyciski

Jakich rozwiązań to dotyczy

  • Strony internetowe
  • Aplikacje mobilne
  • Dokumenty

Dlaczego jest to ważne

Przyciski i linki to podstawowe elementy, które tworzą interaktywność rozwiązań cyfrowych. Pozwalają przechodzić między stroną i ekranami, i wywołują różne działania.

Na stronach internetowych linki i przyciski to elementy, które służą różnym celom:

  • linki — prowadzą użytkownika do nowego miejsca, najczęściej nowej podstrony internetowej lub sekcji w bieżącej podstronie;
  • przyciski — uruchamiają akcje, na przykład pokazują dodatkowe treści, filtrują wyniki, uruchamiają filmy czy wysyłkę formularza.

To rozróżnienie ma duże znaczenie, szczególnie dla użytkowników niewidomych. Wiąże się bowiem z oczekiwaniem przez użytkowników określonego sposobu działania takiego elementu.

W przypadku aplikacji mobilnych, które najczęściej nie łączą się z innymi aplikacjami, większość akcji wywołują przyciski.

Wygląd

  • Linki — zwyczajowo wyróżniamy od reszty otaczającego je tekstu i innych elementów strony lub aplikacji mobilnej kolorem niebieskim i podkreśleniem. Ten sposób wyróżniania linków nie wynika z żadnych wymagań i może być inny. Najważniejsze jest, aby link spełniał wymagania kontrastu i odróżniał się od otaczającego go tekstu, nie tylko kolorem. Nie możesz wyróżnić go wyłącznie kolorem, gdyż byłaby to bariera dla osób, które nie rozróżniają kolorów.
  • Przyciski — nie mają jednego obowiązującego wyglądu. Powinny być jednak łatwo odróżnialne od linków i innych elementów strony czy aplikacji mobilnej. Także w ich przypadku ważny jest odpowiedni kontrast samego przycisku do tła oraz etykiety przycisku do koloru samego przycisku. Istotna jest także ich wielkość — zbyt małe przyciski są trudne do użycia.

Zrozumiała treść

  • Treść linku powinna w zrozumiały sposób opisywać, dokąd ten link prowadzi — możesz zapoznać się z naszą prostą instrukcją, jak zrozumiale opisywać linki. Podobnie etykiety przycisków — powinny jasno informować, co się wydarzy po użyciu danego przycisku. 
    To szczególnie ważne dla użytkowników niewidomych, którzy nie zobaczą, gdzie dany link się znajduje i nie domyślą się, dokąd prowadzi. Dlatego tak problematyczne są dla nich linki: czytaj więcej, kliknij tutaj, pobierz.
    Osoby, które nawigują głosem (np. ze względu na niepełnosprawność ruchową), będą mieć natomiast trudność wywołania właściwego linku lub przycisku, jeśli na jednej stronie będzie ich wiele o tej samej treści, a wywoływać będą różne akcje.
  • Linki w formie widocznego adresu URL (np. http://...) są mniej zrozumiałe niż linki opisowe, na przykład: Omówienie wymogów dostępności cyfrowej dla podmiotów publicznych. Możesz je jednak stosować, gdy dokument przeznaczony jest do wydruku. Wówczas linki w takiej formie będą lepsze, bo użytkownik, w razie potrzeby, będzie mógł przepisać adres strony w przeglądarce.  
  • W treści linku do dokumentu dodawaj informacje o formacie i rozmiarze tego dokumentu, na przykład: Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej stron internetowych (DOCX; 122 kB). To szczególnie ważne dla użytkowników, którzy nie chcą pobierać dużych plików lub formatów, których nie otworzą na swoim urządzeniu.

Szczegółowe wytyczne


Logotypy związane z finansowaniem projektu, w ramach którego powstał ten artykuł – Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój, Rzeczpospolita Polska, Europejski Fundusz Społeczny

{"register":{"columns":[]}}