Raport końcowy z badania potrzeb użytkowników stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych w obszarze dostępności cyfrowej tych stron/aplikacji
Rekomendacje, dane, przykłady - wszystko w jednym miejscu
Przyjrzeliśmy się, jak różne grupy — od osób z niepełnosprawnościami po seniorów — radzą sobie z dostępem do cyfrowych informacji i usług. W badaniu wzięło udział ponad 300 osób.
Raport odpowiada m.in. na pytanie kto i jak korzysta ze stron internetowych, aplikacji mobilnych i usług podmiotów publicznych. Wyniki badania pokazują, że wykluczenie cyfrowe jest zjawiskiem powszechnym, które dodatkowo pogłębia niedostosowanie serwisów do standardów dostępności cyfrowej.
Raport powstał w ramach realizowanego przez nas projektu pt.: Sieć dostępności cyfrowej – wsparcie systemowego wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Dlaczego warto zajrzeć
Bo dostępność cyfrowa to nie tylko techniczne wymagania. To prawo do równego dostępu do informacji, usług, możliwości załatwienia spraw bez wychodzenia z domu i uczestnictwa w życiu społecznym. A obecnie — jak pokazuje raport — dla wielu osób to wciąż za trudne, zbyt skomplikowane albo po prostu niemożliwe. Raport pokazuje też, że ważne jest nie tylko spełnianie formalnych wymagań dostępności cyfrowej, ale również realna użyteczność dla Interesariuszy.
Jeśli jesteś projektantem, tworzysz strony, aplikacje, pracujesz w instytucji publicznej albo po prostu chcesz wiedzieć, jak wygląda cyfrowa rzeczywistość z perspektywy osób, które mają inne uwarunkowania, gdy korzystają z rozwiązań cyfrowych niż większość — ten raport jest dla Ciebie.
Co znajdziesz w raporcie
- konkretne przykłady barier: np. niezrozumiałe formularze, trudny język, zbyt mała czcionka, słaby kontrast, brak opisów grafik, przytłoczenie informacją, niezrozumiały interfejs, nieintuicyjna nawigacja itp.
- hierarchię potrzeb użytkowników — co jest ważne dla osób z różnymi możliwościami czy niepełnosprawnościami,
- dane o tym, kto korzysta z Internetu i jak często trafia na problemy,
- ocenę stron i aplikacji — jakie instytucje wypadają najlepiej, a które wymagają pilnych zmian — najgorzej oceniane są strony samorządowe.
Jak badano
Grupy badane: osoby niewidome, słabowidzące, słabosłyszące, niesłyszące, z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, ograniczeniami poznawczymi oraz seniorzy (60+). Zastosowano podejście mieszane:
Badania jakościowe: testy użyteczności i wywiady indywidualne (N=36).
Badania ilościowe: ankiety (N=306).
#FunduszeEuropejskie
Materiały
Raport końcowy z badania w zakresie potrzeb użytkowników stron internetowych i aplikacji mobilnychRaport_końcowy_z_badania_w_zakresie_potrzeb_użytkowników_stron_internetowych_i_aplikacji_mobilnych.docx 1.04MB