W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bartosz Zapart zwycięzcą polskiej edycji konkursu Young European Truck Driver 2014

01.09.2014

W dniach 29 - 30 sierpnia w oddziale Scania Gdańsk w Kowalu odbył się finał polskiej edycji konkursu na najlepszego młodego kierowcę ciężarówki organizowanego przez firmę Scania. Główny Inspektor Transportu Drogowego objął wydarzenie patronatem.

W tym roku do polskiej edycji konkursu YETD zostało zakwalifikowanych blisko 2500 młodych kierowców. Dziesięciu, którzy wygrali w eliminacjach regionalnych spotkało się w finale. Pierwszy dzień konkursu upłynął pod znakiem konkurencji, które wszechstronnie weryfikowały wiedzę i umiejętności kierowców. Spostrzegawczość i dobra znajomość pojazdu były kluczem do zwycięstwa w zadaniu polegającym na sprawdzeniu zestawu przed jazdą, co ma duże znaczenie praktyczne. Kierowcy musieli wykryć jak najwięcej usterek, z którymi można spotkać się na co dzień. Organizatorzy zapewniali, że choć zestaw na pierwszy rzut oka wyglądał całkiem zwyczajnie, przygotowali go tak, że wyruszenie nim w drogę byłoby niemożliwe. Okazało się, że zawodnicy jako grupa wykryli wszystkie usterki w pojeździe, ale żaden z kierowców nie zdobył maksymalnej liczby punktów. Najlepsi odnaleźli nieco ponad połowę defektów.

W konkurencji "Zdrowie i Bezpieczeństwo" polała się krew. Starannie zainscenizowany wypadek na drodze wymagał od zawodników mocnych nerwów i przytomności umysłu. Cechy te powinien mieć każdy kierowca, a zawodowy w szczególności. Należało poradzić sobie nie tylko z udzieleniem pomocy ofierze wypadku, ale również ze zmieniającą się z minuty na minutę sytuacją oraz osobami postronnymi, niezorientowanymi, co robić w tak stresujących okolicznościach.

Równolegle odbywały się testy drogowe, podczas których oceniana była jazda przewidująca i ekonomiczna. Krótka, ale zróżnicowana trasa, z podjazdami, zjazdami oraz odcinkiem wolnym i szybkim wymagała umiejętnego dostosowania sposobu prowadzenia do zmiennych warunków. Pomocna była znajomość nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę, przede wszystkim liczyło się jednak logiczne myślenie i wyczucie.

Drugi dzień, sobota, zgromadził dużą publiczność, zwabioną nie tylko konkursem kierowców, ale również odbywającymi się już po raz trzynasty wyborami "Pomorskiej Miss Scania". Po raz kolejny ten zaszczytny tytuł przypadł "Indiance" Adama Miętkowskiego. Zdobyła ona również "Nagrodę Publiczności". Ciężarówka jest bezkonkurencyjna i jeszcze nie znalazła godnej następczyni.

Na wyznaczonym barierkami placu odbywały się najbardziej spektakularne konkurencje: testy sprawnościowe. Polski finał był niezwykle trudny, a przez to jeszcze bardziej ekscytujący dla widzów. Były tradycyjne już konkurencje: strącanie słupków przednimi kołami oraz tyłem zestawu, celowanie do tarczy i "dywanik", czyli wjazd lewym, przednim kołem do otworu wykonanego w płycie tak, aby dała się ona obrócić. Po podsumowaniu punktów ze wszystkich wcześniejszych konkurencji do ścisłego finału przeszli: Sebastian Kobus z Siemiatycz oraz Bartosz Zapart ze Świętochłowic.

Bartosz i Sebastian stanęli oko w oko do pojedynku w konkurencji "Knock the King". Jadąc jeden naprzeciw drugiego musieli w jak najkrótszym czasie strącić przednimi kołami ciężarówki oraz tylnymi narożami naczepy pojedyncze słupki ustawione pomiędzy dwoma innymi. Jeśli oprócz wyznaczonego, padł inny słupek kierowca musiał wybiec z kabiny, ustawić słupki na nowo i podjąć kolejną próbę.

Wynik rozgrywki był niepewny do samego końca. Bartosz musiał raz wybiec z kabiny, co kosztowało go cenne sekundy. Ostatecznie jednak zwyciężył i w przyszłym roku pojedzie na finał europejski do Södertälje, w Szwecji. Sebastian Kobus był drugi, a trzecie miejsce zajął 31-letni Konrad Sadecki z Łajska koło Legionowa, instruktor, wykładowca i kierownik transportu w Ośrodku Szkolenia Kierowców. Finalistom osobiście złożył gratulacje prezydent Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), prof. Janusz Łacny.

Zwycięzca konkursu, 23-letni Bartosz Zapart jest zawodowym kierowcą, prowadzi wywrotkę, a wcześniej jeździł na długich trasach. Ciężarówkami interesuje się od dziecka. Znakomicie wystąpił już pierwszego dnia konkursu, zdobywając najlepsze noty w jeździe ekonomicznej oraz maksimum punktów w konkurencji "Zdrowie i Bezpieczeństwo".

Konkurs YETD jest częścią globalnego Konkursu Kierowców Scania. Jego cel to zwiększanie bezpieczeństwa i efektywności transportu drogowego poprzez wspieranie młodych kierowców w kształceniu i podnoszeniu kwalifikacji. Atrakcyjna forma rywalizacji sportowej ma bardzo wiele wspólnego z codziennymi zadaniami kierowców.

Zdjęcia (4)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 13:45 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 13:45 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}