W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jedne za ciężkie, inne za wysokie

28.02.2023

Ciężarówka, sprawdzona przez inspektorów śląskiej Inspekcji Transportu Drogowego, była za ciężka o 20 t. Natomiast pojazd zatrzymany do kontroli przez warmińsko-mazurskich funkcjonariuszy był nie tylko przeładowany, ale także bogaty w usterki. Przekroczone dopuszczalne wymiary miały też dwa pojazdy ciężarowe skontrolowane przez lubuskich inspektorów.

Pojazd, którym wieziono drewno, ważył o 20 t za dużo

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach w trakcie kontroli prowadzonych w piątek (24 lutego) na gliwickim odcinku autostrady A4, sprawdzali masę, naciski osi na drogę i wymiary pojazdów ciężarowych. Mocno przekroczony tonaż miał pojazd członowy, którym przewożono sosnowe drewno. Wstępne przypuszczenia inspektorów, że rzeczywista masa pojazdu z ładunkiem jest przekroczona, potwierdziła kontrola ważeniowa. Maksymalnie dopuszczalne 40 t, przekroczono o ponad połowę. Inspekcyjne wagi wykazały, że pojazd waży 59,5 t. Natomiast nacisk podwójnej osi napędowej na drogę, zamiast przepisowych 18 t, przekroczył 25 ton, czyli był większy o ponad 7 ton. Inspektorzy zakazali kontynuowania jazdy do czasu przeładowania nadmiaru surowca na inny pojazd ciężarowy. Przewoźnika czeka postępowanie administracyjne.

Tego samego dnia, inspektorzy warmińsko-mazurskiej Inspekcji Transportu Drogowego na ekspresowej „szesnastce” zatrzymali pojazd o dmc do 3,5 t, którym przewożono przesyłki kurierskie. W trakcie kontroli kierowca nie okazał dowodu rejestracyjnego pojazdu. Szybko okazało się dlaczego. Dziesięć dni wcześniej pojazd był skontrolowany przez inspektorów ITD. Kontrola wykazała szereg usterek – zatrzymano wówczas dowód rejestracyjny i zakazano dalszej jazdy do czasu ich naprawy. Jednak żadnej z usterek nie naprawiono, a pojazd nie został poddany dodatkowemu badaniu technicznemu, które dopuszczałoby go ponownie do ruchu. Inspektorzy z WITD w Olsztynie stwierdzili m.in. nadmierny luz końcówek drążków układu kierowniczego. Oprócz poważnych nieprawidłowości związanych ze stanem technicznym, o 600 kg przekroczona była dopuszczalna ładowność i masa pojazdu. Kierowcę ukarano 3 mandatami karnymi. Pojazd odjechał z miejsca kontroli na lawecie.

Natomiast do zbyt dużej wysokości dwóch pojazdów ciężarowych, którymi wiezione były samochody osobowe z Niemiec do Polski i Litwy, mieli zastrzeżenia lubuscy inspektorzy. Kontrole przeprowadzili dzień wcześniej na autostradzie A2 – w okolicy Słubic sprawdzano pojazdy nienormatywne wjeżdżające do Polski z zachodniej granicy. W 2 przypadkach przekroczona była dopuszczalna wysokość pojazdów – 4,14 m zamiast maksymalnie 4 m. Na przejazd pojazdu nienormatywnego kierowcy nie mieli wymaganego przepisami zezwolenia. Wobec przedsiębiorców zostały wszczęte postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej. Poza tym jeden z kierowców został ukarany mandatem karnym za niewłaściwie oznaczony przewóz ładunku nadmiernie wystającego poza obrys pojazdu, a w innym przypadku został zatrzymany dowód rejestracyjny za uszkodzoną oponę.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}