W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kontrola busów z nielegalnie zawyżoną liczbą miejc dla pasażerów

20.04.2011

W dniu 19 kwietnia na terenie Dolnego Śląska w wyniku przeprowadzonych kontroli Inspekcja Transportu Drogowego doprowadziła do ujawnienia aż 17 busów, w których po przeróbkach konstrukcyjnych bezprawnie zwiększono liczbę miejsc pasażerskich. Na uwagę zasługuje fakt, iż kontroli poddano 18 busów, a w 17 przypadkach zatrzymano dowody rejestracyjne za powyższe przeróbki. W 11 przypadkach dodatkowym powodem zatrzymania dowodów rejestracyjnych były liczne usterki techniczne takie jak: wycieki płynów eksploatacyjnych, pęknięte elementy konstrukcji podwozia, nieprzykręcone siedzenia, niesprawne oświetlenie, zużyte ogumienie, niesprawne hamulce pomocnicze (ręczne), pęknięte lusterka boczne. W jednym z busów uprawniony diagnosta wyznaczył termin następnego badania po 12 miesiącach, przy czym zgodnie z prawem autobus powinien być poddawany badaniom technicznym co 6 miesięcy!

Ponadto jeden z takich pojazdów, transportujący 8 osób na linii regularnej Prochowice - Legnica, znajdował się w tragicznym stanie technicznym pomimo, że dzień wcześniej był na badaniach technicznych, w wyniku których został dopuszczony do ruchu. Pojazd miał wycieki płynów eksploatacyjnych, pęknięte podłużnice, które metodą chałupniczą w niektórych miejscach zostały zespawane, nieprzykręcone siedzenia dla pasażerów, niesprawny hamulec ręczny oraz niesprawne oświetlenie. Sprawę przekazano Policji celem przeprowadzenia dalszych czynności, szczególnie w zakresie dopuszczenia pojazdu do ruchu przez uprawnionego diagnostę pomimo licznych usterek.
Przeprowadzone kontrole pojazdów, które po przebudowie np. z samochodów ciężarowych były rejestrowane jako autobusy, wielokrotnie wykazywały, że masa własna wpisana w dowodzie rejestracyjnym była znacznie mniejsza niż rzeczywista masa własna. Różnicę wykorzystywano do zwiększenia w dowodzie rejestracyjnym ładowności pojazdu, a tym samym liczby przewożonych pasażerów.

Inspekcja we wszystkich stwierdzonych 17 przypadkach skontrolowanych busów, w których wartości zawarte w dowodzie rejestracyjnym zostały celowo zaniżone w zakresie masy własnej oraz celowo zawyżone w przypadku liczby miejsc dla pasażerów pojazdu, będzie występowała do właściwych terenowo Starostów Powiatowych lub Prezydentów Miast z wnioskami o wszczęcie postępowania wobec odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia uprawnionych diagnostów i stacji kontroli pojazdów, które wydały pierwsze zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym.

Zdjęcia (5)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 17:46 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 17:46 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}