W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

24.02.2021

Eksperci z całej Polski rozmawiają o bezpieczeństwie ruchu drogowego w trakcie trwających VIII Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W uroczystym otwarciu oraz dyskusjach ekspertów uczestniczył Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Szef Inspekcji Transportu Drogowego Alvin Gajadhur wziął dziś udział w uroczystym otwarciu konferencji oraz panelu eksperckim - "Narodowy Program BRD 2021 - 2030. Zmiany w przepisach prawa dotyczące brd - procedowane zmiany i dalsze potrzeby", w trakcie którego omawiano m.in. planowane zmiany w przepisach ruchu drogowego.

Jednym z czynników wpływających na bezpieczeństwo na drogach jest prędkość. Nadmierna lub niedostosowana do warunków drogowych jest wciąż dominującą okolicznością wypadków oraz kluczowym czynnikiem wpływającym na ciężkość zdarzeń drogowych. Główny Inspektor Transportu Drogowego mówił o roli systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w procesie zarządzania prędkością.

Urządzenia systemu CANARD pracują w najbardziej niebezpiecznych miejscach. System zarejestrował w ubiegłym roku ponad 1 mln 370 tys. naruszeń. W czasie pandemii koronawriusa liczba zarejestrowanych przez urządzenia naruszeń spadła o ok. 15 proc., ale niestety o ok. 15 proc. wzrosła liczba tych najcięższych przekroczeń , przypadków kiedy kierowcy w obszarze zabudowanym przekroczyli prędkość o ponad 50 km/h - mówił Alvin Gajadhur.

Szef ITD mówił również o perspektywie rozwoju systemu fotoradarowego w Polsce. Trwa realizacja projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Jesteśmy w trakcie rozbudowy i modernizacji systemu CANARD. 100 najbardziej niebezpiecznych odcinków dróg w Polsce zostanie objętych kontrolami z wykorzystaniem stacjonarnych urządzeń, odcinkowych pomiarów prędkości oraz systemów monitorujących wjazd na skrzyżowania oraz przejazdy kolejowe. - poinformował Szef ITD.

Główny Inspektor mówił także o konieczności wprowadzenia zmian w przepisach, które wpłynęłyby na zamianę zachowania kierowców i poprawę brd. Opracowany przez ITD we współpracy z ekspertami Ministerstwa Infrastruktury projekt tzw. ustawy fotoradarowej miałby m.in. zapewnić nieuchronności kary, a dzięki temu zwiększyć dyscyplinę kierowców w przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego.

Szef Inspekcji Transportu Drogowego podkreślił, że równolegle z działaniami kontrolnymi i egzekwującymi przepisy, konieczne jest prowadzenie działalności edukacyjnej oraz prewencyjnej. Inspekcja Transportu Drogowego od lat realizuje projekty edukacyjne, których odbiorcami są również najmłodsi uczestnicy ruchu drogowego. Pod koniec ubiegłego roku, zajęcia ze względu na obecną sytuację epidemiczną, zmieniły formułę i są prowadzone online. Od grudnia ubiegłego roku wzięło już w nich udział blisko 4 tys. uczniów. Na możliwość przeprowadzenia zajęć czeka aż 300 placówek oświatowych.

Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego są jednym z najważniejszych w Polsce spotkań ekspertów, naukowców i praktyków z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}