W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najczęściej zadawane pytania

1. Czy dokumentem stanowiącym solidarną gwarancję za przedsiębiorcę może być polisa OCP (ubezpieczenie związane z odpowiedzialnością zawodową przewoźnika drogowego) lub zaświadczenie o środkach pieniężnych na rachunku bankowym?

Odstępstwo wskazane w art.7 ust. 2a rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 dotyczy wyłącznie sytuacji braku poświadczonego rocznego sprawozdania finansowego za rok rozpoczęcia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę

Ten sposób zabezpieczenia jest odstępstwem - dotyczy grupy podmiotów, które nie posiadają w dniu złożenia wniosku do organu pierwszego sprawozdania finansowego, ponieważ nie zakończyły roku sprawozdawczego po powstaniu.

Polisa jest dopuszczalna z zastrzeżeniem wskazania właściwej liczby i kategorii pojazdów w polisie (musi zabezpieczać pojazdy zgłoszone do zezwolenia, a gdyby wymieniała konkretne pojazdy, to muszą być one tożsame ze zgłoszeniem do zezwolenia) oraz należy zwrócić uwagę na ograniczenia kwot określonych w OWU. Każdy taki przypadek będzie poddany indywidualnej ocenie w ramach postępowania administracyjnego po złożeniu stosownego wniosku.

Zaświadczenie o stanie środków nie może być takim dokumentem – powinien być to dokument już określony w przepisach prawa.

2. Jak ma wyglądać wzór wyjaśnienia dotyczącego dokonanej oceny zdolności kredytowej związanej z uzyskaniem kredytu sporządzone przez bank lub inne instytucje ustawowo upoważnione do udzielania kredytów wydane na podstawie art. 70a ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 2439)  złożone w oryginale.

Nie ma określonego wzoru. Wystawcą takiego dokumentu będzie bank  lub instytucja ustawowo upoważniona do udzielania kredytów, o dokumencie decyduje jego treść, nie forma.

3. Czy wystawcą ww. wyjaśnienia musi być instytucja bankowa, czy wystarczy że przedsiębiorca dokona wyjaśnień w formie pisma przewodniego.

Zgodnie z art. 70a ust. 1 ustawy – Prawo bankowe - Banki i inne instytucje ustawowo upoważnione do udzielania kredytów na wniosek osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, o ile posiada zdolność prawną, ubiegającej się o kredyt przekazują, w formie pisemnej, wyjaśnienie dotyczące dokonanej przez siebie oceny zdolności kredytowej wnioskującego.

Przedmiotowe wyjaśnienia powinny obejmować informacje na temat czynników, w tym danych osobowych wnioskującego, które miały wpływ na dokonaną ocenę zdolności kredytowej (zob. https://www.knf.gov.pl/komunikacja/komunikaty?articleId=70333&p_id=18).

Dokument musi pochodzić od banku lub instytucji ustawowo upoważnionej do udzielania kredytów.

Poza bankami innymi instytucjami ustawowo upoważnionymi do udzielania kredytów są także oddziały banków zagranicznych oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe, instytucje kredytowe prowadzące działalność transgraniczną lub oddziały instytucji finansowych – w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 prawo bankowe.

4. Czy w sytuacji gdy, występującym o licencję będzie spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia działalności gospodarczej, dotychczas prowadzonej w formie CEIDG (dla której nie będzie możliwości wykazania sprawozdania finansowego) sytuacja „braku poświadczonego rocznego sprawozdania finansowego za rok rejestracji przedsiębiorcy”, rejestracja w KRS po przekształceniu spełnia ten warunek (jeśli podmiot nie podlegał obowiązkowi sporządzania sprawozdania, a teraz podlega).

Jeśli spółka powstała w wyniku przekształcenia nie sporządzała jeszcze sprawozdania finansowego po powstaniu, to wykazanie zdolności finansowej w sposób określony w art. 7 ust. 2a rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 może być uzasadnione. Należy wówczas przedłożyć polisę ubezpieczeniową (kopię), gwarancję bankową lub wyjaśnienia dotyczące dokonanej oceny zdolności kredytowej związanej z uzyskaniem kredytu sporządzone przez bank lub inne instytucje ustawowo upoważnione do udzielania kredytów wydane na podstawie art. 70a ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 2439) - złożone w oryginale.

5. Czy aktualnie dostępne na rynku polisy OCP (ubezpieczenie związane z odpowiedzialnością zawodową przewoźnika drogowego) mogą być przedstawiane w przypadku wnioskowania o licencję wspólnotową dla pojazdów poniżej 3,5t dmc.

Tylko, o ile poświadcza zdolność finansową na kwoty adekwatne do liczby oraz kategorii pojazdów zgłoszonych do zezwolenia, a jeśli polisa wskazuje konkretne pojazdy powinny być one zgodne z tymi zgłoszonymi do zezwolenia. Kwota zabezpieczenia może być wyższa niż minimalna. Zapisy OWU muszą m.in. wskazywać sumę gwarancyjną adekwatną do liczby zgłoszonych pojazdów (nie może być niższa ani wskazywać niższej liczby pojazdów niż zgłoszone).

6. Czy polisa OCP (ubezpieczenie związane z odpowiedzialnością zawodową przewoźnika drogowego) aktualnie wystawiona na minimalną kwotę, czyli 9000 euro (z adnotacją „ilość pojazdów 1„) mogłaby udokumentować wymóg zdolności finansowej dla 9 pojazdów o dmc poniżej 3,5 t (1800euro + 8x900euro) i będzie uznana jako zabezpieczenie.

Polisa jest dopuszczalna z zastrzeżeniem wskazania adekwatnej liczby pojazdów zgłoszonych do zezwolenia (musi zabezpieczać pojazdy zgłoszone do zezwolenia, a gdyby wymieniała konkretne pojazdy, to muszą być one tożsame ze zgłoszeniem do zezwolenia) oraz należy zwrócić uwagę na ograniczenia kwot określonych w OWU.

Zatem, gdy polisa lub OWU zawierają informację o liczbie pojazdów, tylko ta liczba pojazdów będzie objęta tym zabezpieczeniem.

Jeżeli w OWU będzie określona także kwota ubezpieczeniowa na pojazd np. 9000 EURO na pierwszy pojazd i 5000 EURO na każdy następny, to zdolność finansowa będzie udokumentowana jedynie na jeden pojazdy o dmc poniżej 3,5 t. Jeżeli jednak taki ograniczeń nie będzie, to kwota 9000 EURO wskazana w polisie zostanie przeliczona  w następujący sposób: 1800 – na pierwszy pojazd poniżej 3,5 t, oraz 8x900 EURO – na osiem następnych zgłoszonych pojazdów poniże 3,5 t.

7. Czy polisą OCP (ubezpieczenie związane z odpowiedzialnością zawodową przewoźnika drogowego) możemy zabezpieczyć sumę czy ilość pojazdów, czy możemy sumować i przedstawiać polisę na duże auto zabezpieczając pojazdy o dmc powyżej 2,5 oraz poniżej 3,5 t. Czy GITD w tej sytuacji zażąda bezwzględnie polisy ubezpieczeniowej, która będzie wykazywać sumę ubezpieczeniową wynikającą z ustawy z dnia 26 stycznia 2022r., czyli:

Polisa jest dopuszczalna z zastrzeżeniem wskazania adekwatnej liczby pojazdów zgłoszonych do zezwolenia (musi zabezpieczać pojazdy zgłoszone do zezwolenia, a gdyby wymieniała konkretne pojazdy to muszą być one tożsame ze zgłoszeniem do zezwolenia) oraz należy zwrócić uwagę na ograniczenia kwot określonych w OWU.

Zatem, gdy polisa lub OWU zawierają informację o liczbie pojazdów, tylko ta liczba pojazdów będzie objęta tym zabezpieczeniem.

Jeżeli polisa i OWU nie odnoszą się do liczby pojazdów lub liczba jest taka sama to będzie to uznawane.

8. Jakie są konsekwencje zaznaczenia pozycji nr 11 formularza WPCM.

Jeżeli przewoźnik zadeklaruje, że pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie poniżej 3,5 t – na otrzymanym wypisie będzie adnotacja o ograniczeniu, będzie wymagana niższa zdolność finansowa w odniesieniu do tego pojazdu, te same opłaty będą obowiązywały za wypis.

Jeśli przewoźnik chce wykorzystywać pojazd zarówno poniżej jak i powyżej 3,5 t i będzie wnioskował o wydanie dodatkowych wypisów - właściwy będzie druk LR8 oraz WPC ze wskazaniem dmc zespołu pojazdów.

9. Czy przewoźnik może nie zaznaczać pozycji nr 11 w druku WPCM.

Nie, bo będzie to skutkowało wezwaniem o druk WPC i formularz LR8.

10. Zaznaczając pozycję nr 11, przewoźnik deklaruje, że będzie używał pojazdu wyłącznie do transportu poniżej 3,5 t dmc. Co w sytuacji gdy dojdzie do transportu z użyciem przyczepy i dmc zestawu przekroczy 3,5 t dmc.

Wykonywanie transportu z niewłaściwym dokumentem np. z wypisem z licencji wspólnotowej zawierającej adnotację „≤3,5 t” może wiązać się z nałożeniem sankcji za nie okazanie właściwego wypisu z licencji.

Wiąże się to także z potrzebą przeprowadzenia przez organ który wydał zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego warunków związanych z wykonywaniem zawodu przewoźnika drogowego w zakresie zdolności finansowej, sankcją za brak dokumentu/brak licencji oraz dodatkowo może dojść do weryfikacji uprawnień.

Każda zmiana w zakresie pojazdu powinna być zgłoszono do zezwolenia  na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej.

Zmianą taką jest również zmiana wykorzystania pojazdu z poniżej 3,5 na powyżej 3,5 tony. Jednakże taki obowiązek nie występuje w sytuacji odwrotnej, tj. gdy pojazdem co do którego przewoźnik nie złożył oświadczenia o wykorzystywaniu go wyłącznie do przewozów poniżej 3,5 t, można wykonywać także przewóz poniżej 3,5 t – tak zmiana nie podlega zgłoszeniu.

11. Czy na ten sam nr rejestracyjny przewoźnik uzyska wypis z licencji wspólnotowej właściwy dla dmc zestawu powyżej 3,5 t dmc.

Przy zgłoszeniu pojazdu decyduje wniosek strony.

Ten sam pojazd nie może być zgłaszany jednocześnie dwa razy do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, ani jednocześnie dwa razy do licencji wspólnotowej. 

Pojazd może być zgłoszony tylko albo poniżej 3,5 t albo bez tej deklaracji tylko powyżej 3,5 t dmc.

Przy zgłoszeniu powyżej 3,5 t dmc może być nim wykonywany przewóz także poniżej 3,5 t.

Przy kolejnym zgłoszeniu ocena będzie dokonywana ponownie.

12. Jeżeli przewoźnik nie zaznaczy pozycji nr 11 w druku WPCM, wówczas pozostawia sobie możliwość późniejszego zadeklarowania zestawu powyżej 3,5 t dmc, jednakże czy na ten sam nr rejestracyjny przewoźnik uzyska wypis z licencji wspólnotowej właściwy dla dmc zestawu powyżej 3,5 t dmc.

Brak zaznaczenia spowoduje wezwanie o druk WPC i właściwy formularz wniosku głównego, a przewoźnik wówczas uzyska wypis bez adnotacji.

Jeżeli pojazd został zadeklarowany powyżej 3,5 t  dmc to nie ma potrzeby zgłaszania zmian i może być wykonywany przewóz poniżej 3,5 t dmc na wypisie bez adnotacji.

13. Do licencji wspólnotowej zgłoszony został zestaw pojazdów powyżej 3,5 t dmc, ale transport zostanie wykonany wyłącznie przez ten sam pojazd silnikowy, ale bez przyczepy (czyli poniżej 3,5 t dmc).

W ocenie polskich służb kontrolnych jest to dopuszczalne. Na wypisie z licencji przeznaczonych dla pojazdów powyżej 3,5 t dmc można wykonywać przewóz także pojazdem poniżej i powyżej 3,5 t dmc. Jednakże poza granicami kraju, np. w Hiszpanii czy we Włoszech zdarzały się przypadki nakładania kar czy mandatów w opisanym przypadku.

14. Jakie złożyć wnioski w przypadku wyrobienia jednocześnie nowej licencji i zezwolenia ze zgłoszeniem pojazdu przekraczającego 3,5t oraz do 3,5 t.

Wniosek LR1 z załącznikami (na druku WPC wpisujemy pojazdy>3,5 t) oraz dodatkowo LM8 (w zakresie pojazdów 2,5 t – 3,5  t).

15. W terminie do dnia 15 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy są obowiązani do złożenia do organu wydającego to zezwolenie oświadczenia, że dysponują bazą eksploatacyjną wraz ze wskazaniem adresu tej bazy, jeżeli adres ten jest inny niż adres przedsiębiorcy wskazany we wniosku o wydanie zezwolenia o którym mowa w art. 7a ust. 3 pkt 3 ustawy o transporcie drogowym (art. 5 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r.).” . Jak ma wyglądać wzór takiego oświadczenia. Czy wystarczy samo pismo przewodnie przedsiębiorcy oraz formularz OB.

Druk OB będzie wystarczający.

16. Jakie będą konsekwencje niezłożenia oświadczenia w terminie do 15.01.2023r.

Niespełnienie wymogów dotyczących bazy spowoduje weryfikację spełniania warunków do udzielenia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i może prowadzić do jego cofnięcia.

17. Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r. w przypadku gdy przewoźnik drogowy dokonał zgłoszenia pojazdu do licencji wspólnotowej przed 1 marca 2022 r., a pojazd taki nie został zgłoszony do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, przewoźnik ma obowiązek zgłoszenia takiego pojazdu do tego zezwolenia w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Termin ten liczony jest od 1 marca 2022 r. (art. 11 ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r.).” 

Każdy pojazd musi być zgłoszony do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, przy zgłoszeniu pojazdu do licencji będzie badane czy jest on także zgłoszony do zezwolenia.

Pojazdy mogą być zgłoszone do obu uprawnień, ale ocena zdolności finansowej odnosi się do pojazdów zgłoszonych do zezwolenia (w przypadku zgłoszenia tego samego pojazdu do obu uprawnień, zdolność liczy się na 1, bo to w istocie jest jeden pojazd). W związku z powyższym należy mieć na uwadze, że wypis też może być wydany dla jednego pojazdu z jednego uprawnienia, tj. albo z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego albo z licencji wspólnotowej, ponieważ wyczerpana zostanie już zdolność finansowa dla tego pojazdu.

Starosta wydaje zaświadczenie na pojazdy zgłoszone do zezwolenia, czyli w zakresie swojej właściwości jako organu udzielającego zezwolenia.

18. Czy możliwe jest złożenie wniosku o wymianę taboru ze wskazaniem zmian pomiędzy pojazdami zgłoszonymi jako poniżej 3,5 t dmc oraz powyżej 3,5 t dmc.

Wymiany w zakresie taboru muszą się odbywać zgodnie z pierwotnym zgłoszeniem danych pojazdów do danej kategorii. Zatem pojazdy > 3,5 t mogą być wymieniane na pojazdy tej samej kategorii i analogicznie pojazdy o dmc 2,5 t -3,5 t.

19. Czy do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego można zgłosić pojazd, o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t, oznaczony jako osobowy.

Nie ma przeciwskazań, aby pojazd samochodowy o dmc poniżej 3.5 tony, oznaczony jako samochód osobowy, był zgłoszony przez przedsiębiorcę do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Istotne jest, że w przypadku gdy zespół pojazdów złożony z samochodu osobowego i przyczepy będzie podlegał przepisom rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, to przedsiębiorca powinien posiadać stosowne dokumenty upoważniające go do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego w zakresie przewozu rzeczy. Innymi słowy decydującym jest charakter przewozu, który jest udzielany, a nie rodzaj pojazdu.

 

{"register":{"columns":[]}}