W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Niby "bus"

16.04.2012

Podczas pełnienia obowiązków służbowych w dniu 12 kwietnia inspektorzy z koszalińskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Szczecinie zauważyli samochód ciężarowy zjeżdżający na teren stacji benzynowej położonej nieopodal punktu kontrolnego. Kierowca nie opuszczał kabiny, lecz kiedy inspektorzy zatrzymali inny zespół pojazdów, natychmiast ruszył. Już tylko te manewry - sugerujące niechęć kierowcy do osobistego spotkania z inspektorami - stanowiły przesłankę, by pojazd i kierowcę poddać kontroli. Dodatkowym powodem była wyraźnie widoczna zakłócona stabilność pojazdu.
Po zatrzymaniu samochodu do kontroli stwierdzono, że ładunek stanowiły opony do pojazdów ciężarowych przeznaczone do bieżnikowania. Wątpliwości inspektorów wzbudziły dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym - jego dopuszczalną masę całkowitą określono na 3500 kg. Przeprowadzono zatem ważenie pojazdu przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych. Okazało się, że łączna masa pojazdu wraz z ładunkiem wyniosła aż 8000 kg. Również wpisy dotyczące masy własnej pojazdu nie potwierdzały stanu faktycznego. Z powodu nieprawidłowych danych w nim zawartych zatrzymano dowód rejestracyjny, a kierowcę ukarano mandatem karnym w wysokości 500 złotych i zakazano dalszej jazdy przeładowanym pojazdem.
W przypadku pojazdów ciężarowych proceder rejestrowania ich jako nieprzekraczających 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej ma sprawić, by przewozy wykonywane nimi nie podlegały przepisom ustawy o transporcie drogowym i przepisom o czasie pracy kierowców, w zakresie stosowania tachografów.
Eliminowanie tego typu patologii ma na celu zapobieganie nieuczciwej konkurencji i podniesienie bezpieczeństwa - przeładowany pojazd ma dłuższą drogę hamowania, inaczej reaguje na ruchy kierownicy, jest mniej stabilny, a ponadto znacznie łatwiej mogą ulec (również podczas jazdy) uszkodzeniom mechanicznym elementy konstrukcyjne.

Zdjęcia (1)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 13:37 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 13:37 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}