W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nieprawidłowa konfiguracja i masa zestawów ciężarowych

10.10.2023

Z trzech zamiast dopuszczalnych dwóch pojazdów składały się wieloosiowe zestawy, którymi były przewożone kontenery. „Stonogi” zatrzymali i zważyli inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Najcięższa ważyła prawie 71,5 t zamiast przepisowych 40 t.

Nocne kontrole ciężarówek przewożących kontenery w okolicach Bydgoszczy. Zestawy o nieprawidłowej konfiguracji i masie zatrzymali inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

W nocy z niedzieli na poniedziałek (8/9 października), w okolicach Bydgoszczy, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali trzy zespoły pojazdów przewożące po dwa 20-stopowe kontenery z ładunkiem. Były to tzw. „stonogi”, czyli zestawy składające się z trzech pojazdów - ciągnika siodłowego i podpiętej do niego naczepy z przyczepą. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, zestaw ciężarowy o takiej konfiguracji nie może poruszać się po drogach publicznych – może składać się maksymalnie z dwóch pojazdów.

Inspektorzy podejrzewali, że ciężarówki są też przeładowane. W tej sytuacji skierowano je na inspekcyjne wagi. „Stonogi”, zamiast dopuszczalnych 40 t, ważyły odpowiednio: 71,4 t, 66,5 t i 64,65 t. We wszystkich przypadkach, z uwagi na znaczne przeładowanie, przekroczone były też dozwolone naciski osi pojazdów na drogę. To z kolei przyczynia się do szybszej degradacji nawierzchni jedni oraz konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Oprócz tego, przy masach całkowitych pojazdów przekraczających 60 t, przepisy o ruchu pojazdów nienormatywnych wymagają również pilotowania. W chwili zatrzymania do kontroli „stonogi” poruszały się bez pojazdów pilotujących.

Nieprawidłowe transporty zostały wstrzymane do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Oznaczało to konieczność odpięcia „nadmiarowych” przyczep, co pozwoliło także przywrócić masy całkowite zestawów do wartości zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa. Inspektorzy ukarali kierowców mandatami karnymi. Wobec przewoźników zostaną wszczęte postępowania zagrożone wysokimi karami pieniężnymi.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}