W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nocne kontrole na Dolnym Śląsku

11.01.2016

W nocy z 10 na 11 stycznia inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu przeprowadzili działania kontrolne na terenie powiatu Bolesławieckiego, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli czasu jazdy, przerw i odpoczynku oraz trzeźwości kierowców. Jednym z pierwszych zatrzymanych był kierowca "40 tonowego zespołu pojazdów", którym przewożono meble z Polski do Belgii. Kontrola trzeźwości wykazała, iż kierowca kierował pojazdem mając we krwi 0,42 promila alkoholu. Tłumaczył się, "że wypił tylko piwo i to w południe, a jest przecież późna noc". Jak się okazało, już wcześniej miał zatrzymane prawo jazdy kategorii "B", z takiego samego powodu. Sprawę przekazano funkcjonariuszom Policji z Komendy Powiatowej Policji w Bolesławcu. W przypadku dwóch kolejnych zatrzymanych "tirów" kierowcy nie chcieli udostępnić papieru do drukarki tachografu. Wizualizacja aktywności wykazała przyczynę - w tachografie zamiast kart kierowców prowadzących pojazd, znajdowały się karty innych, których nie było w pojeździe. Następny kierowca zatrzymany do kontroli używał swojej karty, jednak tuż przed zatrzymaniem rejestrował jazdę na karcie przedsiębiorcy, którego również nie było w samochodzie. Kolejne dwie kontrole drogowe wykazały samowolną ingerencję w urządzenia rejestrującego czas pracy kierowcy poprzez używanie magnesów. Zamiast jazdy tachografy rejestrowały odpoczynek. Na uwagę zasługuje fakt, iż w jednym z zatrzymanych samochodów był zainstalowany tachograf cyfrowy nowej generacji, z tzw. funkcją "IMS" - drugiego niezależnego sygnału prędkości. Funkcja ta stanowi zabezpieczenie przed manipulacjami, ale tylko wtedy gdy jest aktywna. W kontrolowanym pojeździe jeden z serwisów tachografów dokonał nieuprawnionego jej wyłączenia oraz zamiany nowego czujnika ruchu, na starego typu nieodpornego na działanie pola magnetycznego, co wykorzystywał kierowca. W wyniku zaledwie 4 godzinnych kontroli drogowych ujawniono m.in. 5 przypadków manipulacji w pracę urządzeń rejestrujących. W wyniku stwierdzonych naruszeń na kierowców nałożono mandaty karne, a wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne.

Zdjęcia (2)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 16:03 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 16:03 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}