W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odstępstwa od przewidzianych norm

Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, zgodnie z art. 12 pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6–9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój.

Na podstawie powyższego uznać należy, iż kierowca może nie stosować się do zapisów ww. rozporządzenia przewidzianego w art. 6-9 w sytuacjach nadzwyczajnych, nieprzewidzianych, kiedy uniemożliwione jest prawidłowe stosowanie się do zapisów definiujących szeroko rozumiany czas pracy. Artykuł 12 dopuszcza odstępstwa - „kierowca może odstąpić od przepisów art. 6–9”. W art 6-9 zawarto normy dotyczące:
- dziennego, tygodniowego i łącznego w kolejnych dwóch tygodniach czasu prowadzenia pojazdu
- przerwy (45 minutowej) ciągłej i dzielonej
- dziennego i tygodniowego odpoczynku.
Najważniejsze w takim przypadku jest, aby kierowca sporządził na tą okoliczność wydruk z tachografu, lub dokonał wpisu ręcznego na wykresówce i określił precyzyjnie przyczyny niestosowania się do procedur określających czas pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca postoju. Oczywiście, inspektor transportu drogowego zweryfikuje każdorazowo taką informację podczas kontroli drogowej, analizując np. prędkość, lokalizację pojazdu w danej sytuacji.

W przypadku sytuacji dotyczących braku odpowiedniego miejsca do zaparkowania pojazdu, kierowca jest zobligowany postępować jak powyżej, niemniej każda taka sytuacja będzie dokładnie i szczegółowo weryfikowana przez kontrolującego. Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że odpoczynek dobowy nie może być przerywany i dlatego brak jego ciągłości musi być opisany bardzo dokładnie i na pewno takie przerwanie odpoczynku dobowego będzie w sposób szczegółowy wyjaśniane

{"register":{"columns":[]}}