W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie Komitetu Sterującego Euro Contrôle Route (ECR)

14.12.2022

O przekształceniu organizacji międzynarodowej zrzeszającej służby kontrolne transportu drogowego państw europejskich - Euro Contrôle Route, podejmowanych działaniach oraz egzekwowaniu przepisów tzw. Pakietu Mobilności w świetle orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, rozmawiano w trakcie ostatniego posiedzenia Komitetu Sterującego ECR.

Uczestnicy posiedzenia Komitetu Sterującego Euro Contrôle Route siedzą przed stołami. Przed nimi są ustawione laptopy i flagi państw, które reprezentują poszczególne osoby.

Ostatnia w tym roku, zimowa sesja Komitetu Sterującego Euro Contrôle Route odbyła się w dniach 7 i 8 grudnia w stolicy Rumunii – Bukareszcie. Pierwszy dzień posiedzenia zdominowała dyskusja na temat przekształcenia ECR w Euro Contrôle Route Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej (ECR EUWT). Siedzibą organizacji będzie Haga. Obecnie dobiega końca proces rejestracji Ugrupowania na gruncie prawa holenderskiego. Dokumenty założycielskie oczekują na publikację w oficjalnym dzienniku urzędowym, co finalnie zamknie holenderską procedurę. Dyskusja w tym punkcie skoncentrowała się na członkostwie Wielkiej Brytanii w tworzącej się organizacji. Konsekwencją opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię jest brak możliwości przystąpienia przez nią do struktur ECR EUWT, bez zawarcia umowy dwustronnej z którymś z państw członkowskich UE. Od dłuższego czasu trwają w tej sprawie rozmowy między Wielką Brytanią a Irlandią. Podczas posiedzenia, przedstawiciele obydwu krajów nie byli w stanie wiążąco określić terminu zakończenia tych rozmów i zawarcia umowy. Z uwagi na realne ryzyko dalszego wydłużania się procesu tworzenia Ugrupowania pozostałe państwa deklarujące chęć przystąpienia do organizacji podjęły decyzję o kontynuowaniu procedury bez Wielkiej Brytanii. Tym samym ustalona została ostateczna lista państw założycielskich ECR EUWT, na której znalazły się następujące kraje: Chorwacja, Francja, Irlandia, Luksemburg, Holandia, Niemcy, Polska oraz Słowenia.

Jednym z istotnych tematów omawianych w trakcie pierwszego dnia posiedzenia, było obsadzenie stanowiska Dyrektora Generalnego organizacji działającej w nowym formacie. Kandydaci na to stanowisko muszą spełniać wysokie standardy w zakresie doświadczenia międzynarodowego, a co za tym idzie, proces rekrutacyjny zakłada poszukiwania kandydatów z całej Europy. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się tutaj: https://www.veldegroup.com/vacancies/directeur-ecr-egtc-ecr221-.

W drugim dniu spotkania dyskutowano miedzy innymi na temat współpracy ECR z innymi organizacjami europejskimi, jak na przykład Europejskim Urzędem ds. Pracy (ELA) czy IRU. Państwa członkowskie jednogłośnie poparły podjęcie przez Komitet Wykonawczy organizacji działań na rzecz strategicznego partnerstwa z ELA.

Przedstawiciele dyskutowali również na temat wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-906/19, dotyczącej możliwości eksterytorialnego egzekwowania przepisów dotyczących tachografów. Państwa członkowskie ECR jednogłośnie uzgodniły, iż wystąpią ze wspólnym wnioskiem do Komisji Europejskiej o opracowanie wytycznych dotyczących ram egzekwowania unijnego pakietu mobilności w świetle orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości.

Posiedzenie było też okazją do podsumowania działań organizacji w mijającym roku, w tym organizacji międzynarodowych szkoleń oraz wymian. Umożliwiły one inspektorom podnoszenie kwalifikacji oraz wzajemne przekazywanie doświadczeń i praktyk w obszarze kontroli transportu drogowego. Dwudniowe spotkanie zakończyło się dyskusją na temat planów organizacji na 2023 rok.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}