W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Postępowania administracyjne

Przydatne informacje
  • Stosownie do art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym organ, który udzielił zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji lub zezwolenia, może nałożyć na przewoźnika drogowego obowiązek przedstawienia w oznaczonym terminie informacji i dokumentów potwierdzających, że spełnia on wymagania ustawowe i warunki określone w zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, w licencji lub zezwoleniu.
  • Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. przedsiębiorcy wykonujący zawód przewoźnika drogowego muszą spełniać następujące wymogi:

    a) posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z państw członkowskich;
    b) cieszyć się dobrą reputacją;
    c) posiadać odpowiednią zdolność finansową; oraz
    d) posiadać wymagane kompetencje zawodowe.
  • W sytuacji kiedy przedsiębiorca zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego i nie planuje jej wznowienia, a tym samym przestaje spełniać wymagania uprawniające go do posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej, ma możliwość zrzeczenia się uprawnień wynikających z zezwolenia oraz z licencji. W takim przypadku powinien przesłać do organu stosowne oświadczenie, w którym zrzeka się w całości uprawnień wynikających z zezwolenia i/lub z licencji.
  • W związku ze stwierdzonymi nieprawidłościami podczas przeprawadzanych kontroli baz eksplotacyjnych wskazanych przez przedsiębiorców wykonujących zawód przewoźnika drogowego organ informuje, że zgodnie z art. 4 pkt 21 a) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym baza eksploatacyjna to miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład której wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów: miejsce postojowe, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów.

Materiały

Oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnień
Oświadczenie​_o​_zrzeczeniu​_się​_uprawnień.pdf 0.26MB
Akty prawne

Materiały

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 pażdziernika 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE
Rozporządzenie​_1071.pdf 1.07MB
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych
Rozporządzenie​_1072.pdf 1.56MB
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006
Rozporządzenie​_1073.pdf 1.25MB
Kontakt
Prawa pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004   

Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy w zakresie transportu autobusowego i autokarowego dotyczące:

a) niedyskryminacji pasażerów w zakresie warunków transportu oferowanych przez przewoźników;

b) praw pasażerów w przypadku wypadków związanych ze skorzystaniem z autobusu lub autokaru, którego skutkiem jest śmierć lub odniesienie obrażeń lub utrata lub uszkodzenie bagażu;

c) niedyskryminacji osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz obowiązkowej pomocy dla nich;

d) praw pasażerów w przypadkach odwołania lub opóźnienia;

e) minimalnych informacji przekazywanych pasażerom;

f) rozpatrywania skarg;

g) ogólnych zasad egzekwowania przepisów.

Więcej informacji można znaleźć na portalu ”Your Europe” 
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/bus-and-coach/index_pl.htm

Kiedy mogę wnieść skargę do Głównego Inspektora Transportu Drogowego ?

Jeżeli pasażer objęty niniejszym rozporządzeniem chce wnieść skargę do przewoźnika, składa ją w ciągu trzech miesięcy od dnia, w którym usługa regularna została wykonana lub w którym usługa regularna powinna była zostać wykonana. W ciągu jednego miesiąca od dnia wpłynięcia skargi przewoźnik powiadamia pasażera, że jego skarga została uznana, oddalona lub jest w dalszym ciągu rozpatrywana. Termin, w jakim ma zostać udzielona ostateczna odpowiedź, nie przekracza trzech miesięcy od dnia wpłynięcia skargi. Jeśli pasażer nie jest usatysfakcjonowany z udzielonej przez przewoźnika odpowiedzi, może wnieść skargę do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Zgodnie z rozporządzeniem 181/2011 oraz art. 82b ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U z 2021 r. poz. 919) w przypadku, gdy pasażer został zawiadomiony przez przewoźnika drogowego o nieuwzględnieniu wniesionej skargi na podstawie art. 27 rozporządzenia 181/2011, albo nie uzyskał odpowiedzi na taką skargę w terminie określonym w art. 27 tego rozporządzenia, może wnieść do Głównego Inspektora Transportu Drogowego skargę na przewoźnika drogowego w sprawie naruszenia przez niego przepisów rozporządzenia 181/2011, co do zasady w przypadku gdy miejsce, w którym pasażerowie wchodzą na pokład pojazdu lub w którym opuszczają pokład pojazdu, znajduje się na terytorium państwa członkowskiego oraz w przypadku gdy zaplanowana długość trasy, na jakiej świadczona jest usługa, wynosi co najmniej 250 km. Główny Inspektor Transportu Drogowego jest właściwy do rozpatrzenia skargi gdy usługa przewozowa jest realizowana w ramach regularnego międzynarodowego transportu drogowego. Jeśli chodzi o przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym, pasażerowie powinni skontaktować się z właściwymi organami na poziomie krajowym.

Do skargi pasażer dołącza kopię skargi skierowanej do przewoźnika drogowego, kopię odpowiedzi na tę skargę albo oświadczenie, że odpowiedź nie została udzielona w terminie określonym w art. 27 rozporządzenia 181/2011, a ponadto:

1) kopię biletu,

2) inne dokumenty potwierdzające naruszenie przepisów rozporządzenia 181/2011

-o ile je posiada.

Organ rozpatruje skargi na gruncie prawa administracyjnego, ustalając jedynie ewentualną odpowiedzialność przewoźnika za naruszenie przepisów rozporządzenia 181/2011, co oznacza, że w ramach tego postępowania organ nie może dochodzić roszczeń na rzecz skarżących tytułem poniesionej szkody. Sprawy tego rodzaju są rozpatrywane wyłącznie na płaszczyźnie przepisów prawa cywilnego przez sądy powszechne.

Kontakt

 

Bus and coach passenger rights

Regulation (EU) No 181/2011 of the European Parliament and of the Council of 16 February 2011 concerning the rights of passengers in bus and coach transport and amending Regulation (EC) No 2006/2004

This Regulation establishes rules for bus and coach transport as regards the following:

(a) non-discrimination between passengers with regard to transport conditions offered by carriers;

(b) rights of passengers in the event of accidents arising out of the use of the bus or coach resulting in death or personal injury or loss of or damage to luggage;

(c) non-discrimination and mandatory assistance for disabled persons and persons with reduced mobility;

(d) rights of passengers in cases of cancellation or delay;

(e) minimum information to be provided to passengers;

(f) handling of complaints;

(g) general rules on enforcement

More information can be found on the “Your Europe” website of the European Commission 
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/bus-and-coach/index_en.htm

When may I submit a complaint to the General Inspectorate of Road Transport?

If a passenger covered by this Regulation wants to make a complaint to the carrier, he shall submit it within 3 months from the date on which the regular service was performed or when a regular service should have been performed. Within 1 month of receiving the complaint, the carrier shall give notice to the passenger that his complaint has been substantiated, rejected or is still being considered. The time taken to provide the final reply shall not be longer than 3 months from the receipt of the complaint. If a passenger is not satisfied with the response, a passenger may submit a complaint to the General Inspector of the Road Transport.

According to Regulation 181/2011 and article 82b paragraph 1 the Polish Road Transport Act, in the event that a passenger has been notified by the carrier that the complaint have not been taken into account pursuant to article 27 of Regulation 181/2011, or there has been no response within the time limit specified in article 27 of Regulation 181/2011, a passenger may submit a complaint to the General Inspector of Road Transport. The enforcement body only handles complaints regarding international regular services. For national regular services, passengers should contact the enforcement bodies of the regional governments. This Regulation applies in full to regular services with a scheduled distance of the service of 250 km or more.

To the complaint a passenger should attache a copy of the complaint addressed to the carrier, a copy of the response to this complaint or a statement that no response has been provided within the period specified in art. 27 of Regulation 181/2011, and in addition:

1) a copy of the ticket,

2) other documents confirming the violation of the provisions of Regulation 181/2011

-if he has them.

Contact

Materiały

Formularz skargi
Formularz​_skargi.docx 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}