W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przeciwdziałanie degradacji dróg w województwie kujawsko-pomorskim

21.08.2009

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Bydgoszczy od lat starają się wyeliminować przeładowane pojazdy z ruchu. Tylko w pierwszym półroczu bieżącego roku inspektorzy dokonali na terenie województwa kujawsko-pomorskiego 178 tego rodzaju kontroli. W ich wyniku wydano 152 decyzje o nałożeniu kar administracyjnych na łączną kwotę 894 560 zł. Spora grupa wydanych decyzji administracyjnych dotyczyła przewoźników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przewozu drewna na potrzeby jednego z wiodących producentów papieru. Przewoźnicy, na których nakładane były kary administracyjne poruszali problem braku możliwości zważenia ładowanego drewna, zarzucali też odbiorcy wyznaczanie niskich stawek za transport drewna do zakładu, podnosili także fakt, iż drewno nawet tego samego gatunku ma różny stopień zawilgocenia uzależniony od podłoża z którego jest pozyskiwane i oszacowanie jego masy jest utrudnione. Zdarzały się przypadki, że przewoźnicy ukarani karą pieniężną przeładowywali jeszcze bardziej swoje pojazdy z uwagi na konieczność spłacenia nałożonych kar administracyjnych. Paradoksalnie zatem nakładane kary nie odnosiły swojego prewencyjnego skutku. Sytuacja taka trwała przez lata, a drogi w dalszym ciągu były dewastowane. Najgorsze jest jednak to, że przeładowane pojazdy stanowiły ewidentne zagrożenie bezpieczeństwa innych uczestników ruchu. Sterowność i możliwość hamowania pojazdem, którego masa całkowita przekracza wartość określoną podczas homologacji spadają znacząco i jest to często główną przyczyną wypadków i kolizji. Z inicjatywy Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego oraz Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego w dniu 26 czerwca br. zorganizowano w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu spotkanie wszystkich zainteresowanych stron. Wzięli w nim udział przedstawiciele Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego i Kujawsko - Pomorskiego Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych - reprezentujący przewoźników, Urzędu Marszałkowskiego, zainteresowanego producenta papieru, Lasów Państwowych oraz Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W trakcie spotkania udało się znaleźć pewne rozwiązania akceptowane przez wszystkich uczestników. Przedstawiciele odbiorcy przewożonego drewna zaproponowali umieszczenie dodatkowych zapisów w umowach z przewoźnikami dotyczących maksymalnej ilości przewożonego ładunku. Określono w nich, że maksymalny poziom załadunku surowca drzewnego dla wszystkich typów pojazdów to 31 m. 3. Producent papieru zobowiązał się egzekwować przestrzeganie tego poziomu załadunku od przewoźników przy odbiorze surowca drzewnego. Jednocześnie przewoźnicy respektujący nowe warunki umowy uzyskali nieznaczną podwyżkę frachtu za dostawy. Rezultat spotkania to przede wszystkim próba naprawy sytuacji przez podjęcie działań o charakterze nierestrykcyjnym. Ma ona doprowadzić do zaprzestania dewastacji dróg przez przewoźników transportujących materiał drzewny, jednocześnie też nie powinna mieć charakteru dolegliwości finansowej dla przedsiębiorców. Jest to szczególnie ważne dla podmiotów gospodarczych zajmujących się transportem w obecnej sytuacji kryzysu w zakresie pozyskiwania zleceń przewozowych.
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 18:43 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 18:43 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}